Kaatuminen.

Aloittaja Fasu, 06.03.12 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Videota ei ikävä kyllä ole, koska gopro kotelo aukes ja kamerasta lens akku irti ja video loppuu kakkosmutkaan. Luullakseni sen takia että gopro bufferoi matskun ensin kameran sisäiseen muistiin, ja kirjoittaa vasta jälkikäteen sen muistikortille.

Itse kaato oli ihan v**un turha, ja se siinä vituttaakin eniten, sen takia, että kyseessä oli päivän eka lämmittelysetti, jossa vain nostin nopeutta tasaisesti ajellen omalla mukavuusalueellani. Eli kyseessä ei ollut tilanne jossa olisin yrittänyt vetää ihan eniten täysii/ limitillä/ puristaa/ enkkaa/ tms tilanne jossa voi hyvinkin käydä niin että vetää pikkasen överiks ja mopo lähtee lapasesta.

Yhdeksän kierrosta vauhdin tasaista nostoa 1:25-24-23/ pari sekkaa enkkavauhtia hitaammin.

Noh anyway, datasta katsoen, vauhtia oli 140 kmh siinä vaiheessa kun eturengas alkaa pikkaisen luistaa. 0.127 sekunttia/ 5,3 metriä myöhemmin kasassa on katastrofin ainekset, koska eturenkaan luiston kulmakerroin alkaa kasvaa. Siitä sitten 0.109 sekunttia taitaa jalkatappi olla tontissa, koska takarengas alkaa menettää pitoaan. 0.347 s myöhemmin olenkin sit jo täysin kylellään/ keula ja perä alustakomponentit täydessä pituudessa.

Muistikuvani on se että mulla oli sormet jarrulla ihan vain vähäsen, siinä vaiheessa kun rupes katteet raapimaan tonttia. Eli etujarrua oli se "1%" liikaa suhteessa kallistuskulmaan. Datasta katsoen kallistuskulma oli 58 astetta siinä vaiheessa kun etunen lähtee hieman luistamaan, ja jos siinä vaiheessa on etujarrua jäljellä, niin ei ole mikään ihme, että homma lähtee lapasesta. Voihan se olla, että kulunut eturengas, kovat tuulenpuuskat, karvan huono ajolinja, vesilätäkkö, jne osui kans samaan kohtaan. Mutta silti veikkaisin että etujarrulla toi meni, koska paikka on niin täysin tyypillinen nopeen ryhmän kaato. Eli etunen (jarrulla) alta juuri ennen apeksia.

Noh, siinä sitten tajusin tilanteeni mahallani asvaltilla 130 kmh (mopon nopeus kun se oli kylellään) liukuen, että per**le, äkkiä kädet rinnalle ristiin, leuka rintaan ja polvet koukkuun/ sikiöasento. Sit loppu tasanen liuku/ asfaltti, hetken ilmaliito(?) nurmikonkaistaleen yli, ja alko myllytys. En tiiä kuinka monta kertaa kerin ympäri ämpäri, mutta pidin itseni nipussa, ja funtsin vain että koskakohan tää pyöriminen loppuu/ hajookohan joku paikka. Mylly loppu jälkikäteen arvioiden arviolta jonku 50(?) metrin jälkeen, ja totesin että kaikki paikat tuntuu toimivan. Ei tullu ees ruhjeita, eikä mustelmia. Eli täytyy kiittää Alastaro Circuitin pomoa, Tero Tupalaa, erinomaisen hyvin hoidetuista ja toimivista turva-alueista.

Hiekassa oli linjassa neljä isoa kuoppaa, mistä voi laskea montako kertaa mopo oli ottanut nokkaperät. Ja olihan se sen näkönenkin. Kyljet ja tankki ok, mutta keula ja perä otti hittiä.

Tuli todistettua ainakin itselleni, taas, itsesuggestion voima/ valmiin toimintamallin toteutus siina vaiheessa kun iskee joku tietty tilanne päälle.
Jos oisin yrittänyt raajat levällään "hallita" liukumista/ pyörimistä, niin veikkaisin että aivan takuulla olisi hajonnut luita tai niveliä, koska vauhtia oli alkuun kuitenkin se 130 kmh, ja hiekalle joutuessani ehkä joku 100 kmh, niin siinä tilanteessa voimat/ energiat on erittäin suuret.
Oli myöskin aika mielenkiintoinen fiilis olla tilanteessa, jossa paniikinomaisesti täytyi vain pitää itseään sikiöasennossa vailla minkäänlaista kontrollia yhtään mihinkään muuhun, koska se oli ainoa asia mitä siinä tilanteessa pystyi itse tekemään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

vernerik

18.07.18 - klo:19:41 #721 Viimeisin muokkaus: 18.07.18 - klo:19:45 käyttäjältä vernerik
Alastaron ennätysjahdissa Yamaha päätti viskata kuljettajan pois kyydistä ja jatkaa matkaa omin neuvoin. Viimeisessä vasurissa siis takarengas luistaa aika reilusti ja nappaa sitten pidon ja kuski lentää kyydistä. Pyörä jäi täysin ajokuntoiseksi, kuljettaja kävi Turun sairaalassa nukkumassa pari yötä haavoja nuollen. Luut ehjiä, sisäistä verenvuotoa, keuhkoissa ruhjeet sekä pakaralihasvamma. Kepeillä kävellään ja noin kuukausi annettiin aikaa toipumiseen, joten hyvällä tuurilla vielä tälle kautta ajamaan pääsee. Video tapahtuneesta. Koko setti ja kaato aivan videon lopussa 10.50 -->. Videon paras kierros 1.21.0 ja viimeinen täysi kierros.

Kaatumiseen lienee useampi pieni tekijä. Hieman väärä linja, hieman huono ajoasento, pikkasen ylikovaa ja vähän liikaa kaasua. Rengasvalintana vasemmalta kulunut MS4 ja noin 30 lämmintä. Täytyy sanoa, että pikkasen lipoisalta tuo MS4 helteellä tuntuu, etenkin kuluneena. Liekö olisi pehmeämpi seos pelastanut, vaikea sanoa. Viimeiseen asti koitin pitää sarvista kiinni ja luulinkin, että kyllä tää tästä pelastuu, ei aivan näin käynyt. Tuuria oli pyörän osalta kyllä reilusti ja kuskinkin vammat jäivät pieniksi.

https://youtu.be/83LK2mCCPuc
Yamaha R1 -08

Jone

Laitetaan tännekkin sitten.

8. Kierros Org!:kin kerhokisassa, kaveri menny pari mutkaa aikasemmin ohi oman vaihdesähläyksen takia. Noh pakkohan se on kiinni saada. Vähän innokas avaus Palmasissa, kuopalle kulunut (näköjään kun lipan jälkeen katsoin) Metukan K2 sekä hellepäivä. Lähti sitten kohtuullisen yllättäen alta.

Kuski selvisi mustelmitta, nahkoihin pari pikku reikää mutta mopolla kävi sitten vähän paskempi tuuri.

https://www.youtube.com/watch?v=_TB2qN0DUkA

Noh ens kesänä uus yritys sitte.

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 18.07.18 - klo:19:41
Alastaron ennätysjahdissa ... Rengasvalintana vasemmalta kulunut MS4 ja noin 30 lämmintä. Täytyy sanoa, että pikkasen lipoisalta tuo MS4 helteellä tuntuu, etenkin kuluneena. Liekö olisi pehmeämpi seos pelastanut, vaikea sanoa.
Esim jo MS3:nen on pidoltaan aivan täysin erilainen kuin tuo MS4:nen. MS4 kiemurtelee ja lipsuu koko ajan, ja sen pito tuntuu todella ohkaselta. Onneks mulla on DTC, koska muuten olisin naamallani lähes joka setti mitä tuolla MS4:lla ajelen alatarossa/ vaihtoehtosesti jos ei ois DTC:tä niin joutuisin varomaan kaasun kanssa aivan täysin eri tavalla.
Samoissa keleissä/vauhdissa/radalla kun vaihtaa MS4->MS3, niin sen jälkeen mopon perä on kuin kiskoilla. Puhumattakaan MS2:sta, jota saa ruoskii ihan mielin määrin/ luistoo on todella vaikee saada aikaan.

Mimmosta lämppäripainetta käytit MS4:ssa?



Jarrut paskana, paha hidastaa.

raukkis

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 18.07.18 - klo:19:41
Alastaron ennätysjahdissa Yamaha päätti viskata kuljettajan pois kyydistä ja jatkaa matkaa omin neuvoin. Viimeisessä vasurissa siis takarengas luistaa aika reilusti ja nappaa sitten pidon ja kuski lentää kyydistä. Pyörä jäi täysin ajokuntoiseksi, kuljettaja kävi Turun sairaalassa nukkumassa pari yötä haavoja nuollen. Luut ehjiä, sisäistä verenvuotoa, keuhkoissa ruhjeet sekä pakaralihasvamma. Kepeillä kävellään ja noin kuukausi annettiin aikaa toipumiseen, joten hyvällä tuurilla vielä tälle kautta ajamaan pääsee. Video tapahtuneesta. Koko setti ja kaato aivan videon lopussa 10.50 -->. Videon paras kierros 1.21.0 ja viimeinen täysi kierros.

Kaatumiseen lienee useampi pieni tekijä. Hieman väärä linja, hieman huono ajoasento, pikkasen ylikovaa ja vähän liikaa kaasua. Rengasvalintana vasemmalta kulunut MS4 ja noin 30 lämmintä. Täytyy sanoa, että pikkasen lipoisalta tuo MS4 helteellä tuntuu, etenkin kuluneena. Liekö olisi pehmeämpi seos pelastanut, vaikea sanoa. Viimeiseen asti koitin pitää sarvista kiinni ja luulinkin, että kyllä tää tästä pelastuu, ei aivan näin käynyt. Tuuria oli pyörän osalta kyllä reilusti ja kuskinkin vammat jäivät pieniksi.


Koska en osaa analysoida edes omaa ajoani, niin siihen puolen jätän kommentoimatta. Mutta ihan saa****an hyvä, jotta oot kasassa ja liki ehjä 💪

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.18 - klo:21:15
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 18.07.18 - klo:19:41
Alastaron ennätysjahdissa ... Rengasvalintana vasemmalta kulunut MS4 ja noin 30 lämmintä. Täytyy sanoa, että pikkasen lipoisalta tuo MS4 helteellä tuntuu, etenkin kuluneena. Liekö olisi pehmeämpi seos pelastanut, vaikea sanoa.
Esim jo MS3:nen on pidoltaan aivan täysin erilainen kuin tuo MS4:nen. MS4 kiemurtelee ja lipsuu koko ajan, ja sen pito tuntuu todella ohkaselta. Onneks mulla on DTC, koska muuten olisin naamallani lähes joka setti mitä tuolla MS4:lla ajelen alatarossa/ vaihtoehtosesti jos ei ois DTC:tä niin joutuisin varomaan kaasun kanssa aivan täysin eri tavalla.
Samoissa keleissä/vauhdissa/radalla kun vaihtaa MS4->MS3, niin sen jälkeen mopon perä on kuin kiskoilla. Puhumattakaan MS2:sta, jota saa ruoskii ihan mielin määrin/ luistoo on todella vaikee saada aikaan.

Mimmosta lämppäripainetta käytit MS4:ssa?




Ja mä en saanu MS4:sta luistamaan kuin kikkamutkassa 1.22 kyydissä. Pitäs vissiin yrittää enemmän.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.07.18 - klo:22:45
Ja mä en saanu MS4:sta luistamaan kuin kikkamutkassa 1.22 kyydissä. Pitäs vissiin yrittää enemmän.
Tai sit sä et vaan laske alle ~45 asteen sladikulmaa luistoks?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.18 - klo:23:48
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.07.18 - klo:22:45
Ja mä en saanu MS4:sta luistamaan kuin kikkamutkassa 1.22 kyydissä. Pitäs vissiin yrittää enemmän.
Tai sit sä et vaan laske alle ~45 asteen sladikulmaa luistoks?
Voi tietty olla, että puuperse ei tunne.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.07.18 - klo:06:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.18 - klo:23:48
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.07.18 - klo:22:45
Ja mä en saanu MS4:sta luistamaan kuin kikkamutkassa 1.22 kyydissä. Pitäs vissiin yrittää enemmän.
Tai sit sä et vaan laske alle ~45 asteen sladikulmaa luistoks?
Voi tietty olla, että puuperse ei tunne.
Ja voihan se olla että sun ajaminen/ kaasukäsi välittömästi alitajuisesti adaptoituu MS4 ajeluun, eli esim on hyvin varovainen avausten alussa/ suurilla kallistuskulmilla. Eli vaikka tietoinen mieli on sitä mieltä että "en saa takarengasta luistamaan vaikka väännän kaasua", niin käytännössä se onkin alitajunta mikä filtteröi pois sen ylimääräisen kaasun käytön. Eli ranne ei vaan känny vaikka kuski luulee niin.
Kun taasen meikäläinen ajaa samanlaisella kaasun käytöllä oli takana mikä tahansa rengas, koska luotan ihan täysin sokeasti DCT:n hoitavan homman. En tietoisesti/ tahallaan pyri ajamaan koko aikaa DTC:tä vasten, mutta koska olen säätänyt sen niin tiukalle, niin se on käytännössä aina apeksin jälkeen pelissä pehmentämässä avauksen ensimmäistä sekunttia jos ei muuten niin ihan vaikka vaan parilla/ muutamalla prosentilla.
Ja ne sadat tai tuhannet kerrat kun perä on lipsunut ja karkaillut, niin mun kaasukäsi ei reagoi yhtään mitenkään, vaan jälkikäteen vaan aina huomaan että "oho, perä karkas, ja dtc otti sen pehmeesti takas". Ja datasta katsoen, mun kaasukäsi ei todellakaan reagoi yhtään mihinkään, eli alitajunta on tottunut siihen että ei tarvitse reagoida vaikka perä karkaakin koska DTC.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.07.18 - klo:08:52
Ja voihan se olla että sun ajaminen/ kaasukäsi välittömästi alitajuisesti adaptoituu MS4 ajeluun, eli esim on hyvin varovainen avausten alussa/ suurilla kallistuskulmilla.
Tottakai kaasukäsi reagoi renkaaseen ja sen tuntumaan. Muutenhan sitä olis naamallaan joka kerta, kun radalle lähtee. Pito kuitenkin muuttuu koko ajan renkaan kuluessakin saati sitten kun vaihtaa seosta tai muuten vaan rengasta kesken päivän. Mitenkään liukkaaksi en tuota MS4:sta kuitenkaan koe ja se tosiaan luistaa vasta tosi isolla kallistuskulmalla. Eli kun hetken tätä pohti niin ajan varmaan kaikki muut mutkat liian hiljaa ja mopo pystyssä.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.07.18 - klo:08:52
Ja ne sadat tai tuhannet kerrat kun perä on lipsunut ja karkaillut, niin mun kaasukäsi ei reagoi yhtään mitenkään, vaan jälkikäteen vaan aina huomaan että "oho, perä karkas, ja dtc otti sen pehmeesti takas". Ja datasta katsoen, mun kaasukäsi ei todellakaan reagoi yhtään mihinkään, eli alitajunta on tottunut siihen että ei tarvitse reagoida vaikka perä karkaakin koska DTC.
Kuulostaa melko vaaralliselta tavalta ajaa. Tai siis toimii niin pitkään, kun elektroniikka toimii.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.07.18 - klo:10:39
Kuulostaa melko vaaralliselta tavalta ajaa. Tai siis toimii niin pitkään, kun elektroniikka toimii.
No silleenhän ne ajaa motogeepeessäkin... ???
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.07.18 - klo:10:42No silleenhän ne ajaa motogeepeessäkin...  
Tähän varmaan vois ettiä sen linkin pedrosan haikkariin parin vuoden takaa. :D Siis siihen kun mutkaan sisäänmenossa toinen pyörä katkas takarenkaan pyörintänopeusanturin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

JiiPee66

Ei se bemarin elektroniikka kaikkeen pysty. Motorgin kisassa lähti perä kikkamutkan alussa irti ja morjens.
Ainoa selitys että oli MS2 ylikuumentunut ja siksi niin liukas. Sunnuntainakin oli se +30 ja rata varmaan  +60 ˚C. Lämppäripaine 1,35 ja 90˚C.
Lippumies puhui jotain että olis ollu siinä kohtaa noussut kosteutta radan pintaan...?

murmela

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 19.07.18 - klo:12:33
Ei se bemarin elektroniikka kaikkeen pysty.
Vakioecu?
Mikä moodi?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.07.18 - klo:11:51
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.07.18 - klo:10:42No silleenhän ne ajaa motogeepeessäkin...
Tähän varmaan vois ettiä sen linkin pedrosan haikkariin parin vuoden takaa. :D Siis siihen kun mutkaan sisäänmenossa toinen pyörä katkas takarenkaan pyörintänopeusanturin.
Ihan samaa ajattelin
https://www.youtube.com/watch?v=BNI9DOoaXTA
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal