Mikon Yamaha kisakuntoon 2019

Aloittaja Mikko K., 07.10.18 - klo:19:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.10.18 - klo:21:36
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D


Esimerkiksi. Se Alastaron retki oli kyllä ihan luokaton kaikin puolin mitä pyörään ja ajamiseen tulee :D

Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 15.10.18 - klo:21:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.10.18 - klo:21:36
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D


Esimerkiksi. Se Alastaron retki oli kyllä ihan luokaton kaikin puolin mitä pyörään ja ajamiseen tulee :D

Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.


Eiks ne metallille ajetut banaanit ollu Motoparkissa ennen kuin eräs mekaanikko vaihto ne? :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.10.18 - klo:22:12
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 15.10.18 - klo:21:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.10.18 - klo:21:36
^Meinasikko, että ens kaudella ajasit välillä semmosilla jarrupaloilla, joissa on vielä kitkapintaa jälellä? :D


Esimerkiksi. Se Alastaron retki oli kyllä ihan luokaton kaikin puolin mitä pyörään ja ajamiseen tulee :D

Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.


Eiks ne metallille ajetut banaanit ollu Motoparkissa ennen kuin eräs mekaanikko vaihto ne? :D


Både och.

Jardu



Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.
[/quote]

Mistä olet noita paloja hommaillut ?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jardu - 19.10.18 - klo:08:27


Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.

Mistä olet noita paloja hommaillut ?
[/quote]
Mitä kesällä sivusta seurailin niin yleensä jonkun toisen Yamahakuskin roskiksesta. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Jardu - 19.10.18 - klo:08:27


Carbone Lorraine c55 palat on muuten sellaiset, mitkä maistuu parhaiten. Hyvä tuntuma, kohtuu kestävät ja toimii sekä kuivalla, että sateella.

Mistä olet noita paloja hommaillut ?
[/quote]


Sami Nurmi / Nurmi MP Jyväskylä.

Mikko K.

Loppukaudesta mulla oli 10hz mokkula ja puhelin pyörässä kiinni näyttämässä kierrosaikaa. Tykkään saadaa ajosta välittömän palautteen kierrosajan puitteissa ja tuollain saa perstuntuman siitä, miten joku uusi kokeiltu juttu vaikutti kierrokseen.

Ongelmana on kuitenkin ainakin qstarz mokkuloiden surkea laatu. Välillä tulee hyvää dataa, välillä ajolinja kulkee jostain Halsuan kautta. Onko jollain aim solo tai vastaava käytössä, joka ei tuota gepsi häiriötä.

Perstuntumallakin osaan arvata oman ajan +-0,5s sisään... Tarkkuudesta ei olisi haittaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 23.10.18 - klo:09:17
Loppukaudesta mulla oli 10hz mokkula ja puhelin pyörässä kiinni näyttämässä kierrosaikaa. Tykkään saadaa ajosta välittömän palautteen kierrosajan puitteissa ja tuollain saa perstuntuman siitä, miten joku uusi kokeiltu juttu vaikutti kierrokseen.

Ongelmana on kuitenkin ainakin qstarz mokkuloiden surkea laatu. Välillä tulee hyvää dataa, välillä ajolinja kulkee jostain Halsuan kautta. Onko jollain aim solo tai vastaava käytössä, joka ei tuota gepsi häiriötä.

Perstuntumallakin osaan arvata oman ajan +-0,5s sisään... Tarkkuudesta ei olisi haittaa.
http://gps.dualav.com/explore-by-product/xgps160/
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Wper

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 23.10.18 - klo:09:17
Loppukaudesta mulla oli 10hz mokkula ja puhelin pyörässä kiinni näyttämässä kierrosaikaa. Tykkään saadaa ajosta välittömän palautteen kierrosajan puitteissa ja tuollain saa perstuntuman siitä, miten joku uusi kokeiltu juttu vaikutti kierrokseen.

Ongelmana on kuitenkin ainakin qstarz mokkuloiden surkea laatu. Välillä tulee hyvää dataa, välillä ajolinja kulkee jostain Halsuan kautta. Onko jollain aim solo tai vastaava käytössä, joka ei tuota gepsi häiriötä.

Perstuntumallakin osaan arvata oman ajan +-0,5s sisään... Tarkkuudesta ei olisi haittaa.

Mulla on toi AIM Solo ollut nyt kaks kautta käytössä. On todella selkeä näyttö mistä on helppo tsekata aika. Ja lisäks kun ottaa pyörästä virrat, niin ei tartte koskea siihen päivän aikana... Lähtee itsestään päälle. Miinuksena se, että jos haluaa dataa tutkia, niin läppäri tarttee olla matkassa
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Mikko K.

Kiitokset mokkulla viesteistä. AIMi vähän maksaa, mutta sen saa toki siirrettyä myös seuraavaan pyörään. Tätä päätöstä voi onneksi vielä hieman venyttää kevväämmälle, ilman että se haittaa muuta rakentamista. Olen muuten edelleen siinä uskossa, et tästä tulee 2. pyörä ;)

Muuten tässä ei ole töiden ohessa oikein saanut mitään aikaiseksi, kuin jotain ihan pientä. Otin pyörästä koneen irti ja nostin pyödälle tarkempaa ihmettelyä varten. Tarkoitus on ennen purkutöitä tarkistaa venttiilivälykset ja ajoitus. Tallille unohtui ottaa mukaan rakotulkki ja heittokello, joten ihan mahdottomia en saanut sitten tältä osin vielä aikaiseksi.

Siirryin sitten seuraavaksi rungon kimppuun. Pari talvea sitten tuli linkku purettua irti ja rasvattua huolella. Viimeksi se oli todella kuiva ja rasva tuli pieninä murusina pihalle, vaan ei enää (kuva). isompia sattumia ei löytynyt, kun purin "koiran luun" poies. Rätillä puhtaaksi, uudet vaseliinit sisään ja valmista. Tämä osa on pahiten säiden arvoilla, joten en purkanut sen pidemmälle. Takahaarukasta löytyy noin millin päittäisvälys, joka on myös Yamahan speksaama lukema.

Pystysuunnassa takahaarukalta heilutellessa löytyy noin 2mm välystä taka-akselin kohdalta mitattuna. Laitoin pyörän roikkumaan katosta ja tunnustelin, että missä syyllinen. Mikään ei ollut laakereiden osalta rikki, mutta kuvaan merkattu pultti on holkkiinsa nähden hieman väljä ja joustaa tästä jonkin matkaa. Pitää koittaa katsella siihen paksumpi 10.9 lujuuksinen pultti, jossa tuo kierteetön osa on noin 0,1-0,2mm vahvempi. Oleellisin on kuitenkin kiristää kokoonpano lähtökohtaisesti siihen asentoon, missä se kuormituksen alla on , eli painaa välykset  pois alaspäin ennen kiristämistä.

Ohjauslaakeri oli kasattu ja kiristetty viimeksi 1500km sitten. Olen kiristänyt sen siten, että tanko liikkuu ns. omalla painolla ohjausiskari luonnolillisesti irrotettuna, kun sille antaa vähän vauhtia. Selkeää vastusta, tai etenkään pykältämistä ei saa tuntua, mutta pieni esijännitys sinne pitää jäädä. Yamaha taitaa antaa tälle jonkun voiman, mikä tangon päästä vetämällä pitää löytyä jousivaa-alla.

Mikko K.

27.10.18 - klo:12:12 #25 Viimeisin muokkaus: 27.10.18 - klo:12:15 käyttäjältä Mikko K.
Ja seuraavaan aiheeseen. Aloitetaan taas pettymyksellä... Moottori viihdettä saksalaisittain ei ole luvassa tässäkään jaksossa. Käsitellään hieman tuota jäähdytystä. Lyhyt oppimäärä aiheeseen on, että lämpöä siirtyy johtumalla, konvektiolla ja säteilemällä. Pääosissa jäähdytyksessä on lämmön  johtuminen moottorin osista nesteeseen, josta se menee jäähdyttimelle. Jäähdyttimellä lämpöä siirtyy johtumalla jäähdyttimen pintaan, josta se siirtyy konvektiolla ilmaan. Oleellisia suureita ovat lämmön johtavuus, lämpötilaero ja jäähdyttävä pinta-ala. Säteilyssä taasen etäisyys ja emittiivisyys on pääosissa.

Paskanjauhanta sikseen... noista kursseista on kohta kymmenen vuotta, enkä muista käytännössä termodynamiikasta ja virtausopista mitään, osaamisesta puhumattakaan.

Lyhyt tiivistelmä aiheeseen on, että pyörä lämpiää helteellä hieman liikaa.. ajossa lämmöt on kelistä riippuen 85-100 astetta, kun 80 asteen kahtapuolin voisi olla joku hyvä lukema. Varikolle kurvattaessa mennään lähes poikkeuksetta 105-115 asteen välimaastoon.
Aloitin purkamalla termostaatin pyörästä. Se aukesi pyörän lämpömittarin mukaan jossain 72-73 asteessa. Termostaatissa luki 71 astetta ja keittämällä termostaatti kattilassa se aukesi nätisti kokonaan ilman jumeja. Siinä on vapaakierrolle yksi 4mm reikä tehtaan jäljiltä. Taidan porata sille vielä pari reiäkää kaveriksi. Lämpeneminen tuskin juuri hidastuu, mutta jos tuolla saisi vähän lisää virtaus pinta-alaa.

Yksi osasyyllinen paljaustui myös, kun pesin jäähdytintä. Se ei ollut kovin paskainen (pois lukien pientä kertynyttä likaa, joka vaikuttaa herkästi pari astetta), mutta kiinnikkeistä päätellen se ei ole istunut pyörässä kovin keskeisesti, vaan pari senttiä sivulla? Joku kateellinen käynyt varmaan varikolla kääntämässä sen mutkalle :D Jäähdyttimen letkujen päällä on joku kuminen suojaputki, joka suojaa niitä hankaumilta. Tutkin jälkiä noissa putkissa ja siitä voi äkkiä päätellä, että tuota kumieristettä ei tarvitse kuin 5% siitä matkasta, mitä sinne on alunperin asennettu. Lisäksi ne painaa aika paljon. Otin eristeen pois ylävesiletkulta, huohotin putkelta, joka menee ilmanputsariin ja sitten jonkun kolmannen. Siinä on jo luokkaa 160g kasassa. Tämä nyt ei ollut tämän projektin varsinainen tarkoitus, mut minkä sitä luonnolleen mahtaa.

Ainakin ylävesiletkun korvaan osittain alumiinisella ja alavesiletkun jo nyt alumiinisesta pätkästä teen hieman pidemmän. Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.




murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 27.10.18 - klo:12:12
Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.
Onko NACA duct tuttu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.10.18 - klo:14:23
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 27.10.18 - klo:12:12
Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.
Onko NACA duct tuttu?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NACA_duct

Ei ole tuttu, mutta ilmeisesti joku suppilo, jolla kohdistetaan ilmavirta tarkemmin jäähdyttimelle, tai haluttuun kohtaan jäähdytintä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 27.10.18 - klo:15:10
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.10.18 - klo:14:23
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 27.10.18 - klo:12:12
Katteita, eli sitten kun niiden aika koittaa joskus keväällä, on tarkoitus pohtia jäähdytyksen ja aerodynamiikan kannalta hieman uusiksi. Aerodynamikka ei tässä tapauksessa tule katteista, vaan pääosin kuskista, joka ei ole muutamaan vuoteen taipunut niiden taakse piiiloon. Molempia koitetaan parannella, kuitenkin tuo jäähdytys päällimmäisenä mielessä.
Onko NACA duct tuttu?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/NACA_duct

Ei ole tuttu, mutta ilmeisesti joku suppilo, jolla kohdistetaan ilmavirta tarkemmin jäähdyttimelle, tai haluttuun kohtaan jäähdytintä.
Esim sivukatteen pinnalla on ilmavirta, niin tuolla muodolla saa imettyä katteen sisäpuolelta ilmaa suht hyvin.
Ku eihän se riitä että sä saat jäähylle lisää ilmaa, ku sen pitää virrata siitä läpikin, ja sen jälkeen pois sieltä jäähyn takaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Taasen on vähän askarreltu. Kone tuli nostettua pöydälle ja ja katseltua venttiilivälykset. Yamahan ohje antaa pako 0,25-0,30 ja imu 0,11-0,20. Säädöissään näyttäisivät olevan ja aika lähellä alarajaa. Tarkoittaa siis muutaman satasen enemmän nostoa, kuin toisessa laidassa. Muistaakseni kertaalleen on joutunut muutamaa säätämään, joten kovin herkästi nuo ei tunnu elävän. Kittimanuaali antaa muuten imupuolelle isomman välyksen, olisikohan se ollut 0,17-0,22 tai jotain vastaavaa. Tämä on ilmeisesti kittinokalle? Sitähän ei manuaali erikseen muista mainita.

Kampakselin päähän tuli viriteltyä Pitkästä M10x1,25 pultista, läjästä muttereita ja astelevystä työkalu nokkien ajoittamiseen. Heittokello sattui myös matkaan tällä kertaa. Asteet näyttäisivät olevan 106 / 104 (imu / pako). pako ehkä 104,5... Kuitenkin aika tarkalleen samat, mitä sinne on viimeksi laitettu. Nyt onkin kone katollaan ja seuraavaksi kaikkea mahdollista pari tuntia irti, niin pääsee laakeroimaan ja kauhistelemaan vaihdelaatikkoa, että kuka sen on taas tuohon kuntoon ajanut. Ei vielä tuntunut ajossa pahalta, mutta joka kerta sinne tekee mieli vaihtaa osia, kun sen saa omiin pieniin kätösiin ihmeteltäväksi

Powered by EzPortal