Kemoran ajolinjat

Aloittaja Juha_K, 05.04.12 - klo:12:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:16:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:15:21
Paitsi, että olin jemmannu sen niin hyvin, että en löytäny enää. Eikä sun meilikään ollu tullu vielä perille. Laitoikko varmasti oikeeseen osotteeseen?
Toki laitoin sen oikeaan ositteeseen, eli omaani, replyä kun painoin. Pistin uusiks. :]

No ei se tullu kyllä vieläkään, mutta löysin sen sun vanhan viestin. Heitin sulle sen tuoreemman Kemoran .vbo-filun meilinä. Saa kommentoida vapaasti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:21:06
No ei se tullu kyllä vieläkään, mutta löysin sen sun vanhan viestin. Heitin sulle sen tuoreemman Kemoran .vbo-filun meilinä. Saa kommentoida vapaasti.
(varmaan sen takia ku meni aalto osotteeseen)
Viittikkö laittaa best lap vbo exportin, niin saa noi metrimitatkin kohdilleen sen edellisen käppyrän kans?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:21:27
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:21:06
No ei se tullu kyllä vieläkään, mutta löysin sen sun vanhan viestin. Heitin sulle sen tuoreemman Kemoran .vbo-filun meilinä. Saa kommentoida vapaasti.
(varmaan sen takia ku meni aalto osotteeseen)
Viittikkö laittaa best lap vbo exportin, niin saa noi metrimitatkin kohdilleen sen edellisen käppyrän kans?

Laitoin postiin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:21:27
Viittikkö laittaa best lap vbo exportin, niin saa noi metrimitatkin kohdilleen sen edellisen käppyrän kans?
Laitoin postiin.
Paitsi että eihän toi Performance Tools osannu kohdistaa niitäkään, mutta Circuit Tools osaa, joten tossapa käppyrää kemoran kakkosesta:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/n/
Edelleenkin  valutat mutkaan ihan turhan aikasin, ajat läpi ja käännät väkisin.
Ainoo isompi ero on se ett jarrutat myöhemmin ja ajat mutkaan ja mutkan kovempaa, ja saat mopon myöhemmin pystyyn.
Katsomosuoralla voitat 13 sadasosaa, jarrussa 17 sadasosaa, ja apeksin jälkeen vain 1 sadasosan, koska sulla on enempi vauhtii, mutta pääset myöhemmin kaasulle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

05.04.12 - klo:23:21 #19 Viimeisin muokkaus: 05.04.12 - klo:23:32 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:23:06
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.04.12 - klo:21:27
Viittikkö laittaa best lap vbo exportin, niin saa noi metrimitatkin kohdilleen sen edellisen käppyrän kans?
Laitoin postiin.
Paitsi että eihän toi Performance Tools osannu kohdistaa niitäkään, mutta Circuit Tools osaa, joten tossapa käppyrää kemoran kakkosesta:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/n/
Edelleenkin  valutat mutkaan ihan turhan aikasin, ajat läpi ja käännät väkisin.
Ainoo isompi ero on se ett jarrutat myöhemmin ja ajat mutkaan ja mutkan kovempaa, ja saat mopon myöhemmin pystyyn.
Katsomosuoralla voitat 13 sadasosaa, jarrussa 17 sadasosaa, ja apeksin jälkeen vain 1 sadasosan, koska sulla on enempi vauhtii, mutta pääset myöhemmin kaasulle.

Yks mikä vaikuttaa tohon mutkaan on suzukin oma ohjausiskari, joka kartan muokkaamisesta vetää kovissa vauhdeissa vaimennuksen liian jäykäks. Ja edelleen tossa on se, että ei uskalla ajaa riittävän lujaa, joten jää avaus kokonaan tekemättä. Kuin muuten ratakierroksen osalta näytti? Mistä tulee yli 5 sekkaa säästöö?

Edit. Kiitti vinkistä, pitää kiinnittää tohon mutkaan huomioo ens kesänä ja siirtää jarrumerkkiä 50 metriä niin on samoissa kun SM-kärki.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

06.04.12 - klo:00:02 #20 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:15:03 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:23:21
Kuin muuten ratakierroksen osalta näytti? Mistä tulee yli 5 sekkaa säästöö?
Ei siin ollu ku 3.324s eroo.

Circuit Toollssin saa tuolta (oho, 325 megaa):
http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/support/40-software.html
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.04.12 - klo:00:02
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.04.12 - klo:23:21
Kuin muuten ratakierroksen osalta näytti? Mistä tulee yli 5 sekkaa säästöö?
Ei siin ollu ku 3.324s eroo: Kuva varmaan kertoo?


Ok, olin kattovinani, että se edellinen käppyrä oli 1:19-kierrokselta. Näköjään kauttaaltaan on vauhti kasvanu, mutta ilmeisesti etenkin avaukset on parantunu, koska suoranopeudet on selkeesti kovempia. Ja on tossa kai tullu jarruihinkin karvan lisää tehoja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.04.12 - klo:10:15
Ok, olin kattovinani, että se edellinen käppyrä oli 1:19-kierrokselta. Näköjään kauttaaltaan on vauhti kasvanu, mutta ilmeisesti etenkin avaukset on parantunu, koska suoranopeudet on selkeesti kovempia. Ja on tossa kai tullu jarruihinkin karvan lisää tehoja.
Se Performance Tools näyttää defaulttina sen datalogin pituuden. Ts pitää erikseen klikata jos haluaa sen kierrosajan näkyviin.
Kahessa kohtaa olet avannut aikaisemmin, avaukset sinänsä samanlaisia.
Viidessä kohtaa olet jättänyt jarrua myöhäisemmälle, siitä syystä suoranopeudet kovempia.
Kuudessa kohtaa jarrussa terävämpi aloitus, mutta loppujarru samanlainen kuin aikaisemminkin.
Seitsemässä kohtaa mutkanopeudet suurempia, pyöreämpi ajolinja.

Ts ajan parannus johtuu pääasiassa myöhäisemmistä jarruista, ja pyöreämmästä ajolinjasta; joka ei kyllä taida olla sun tavoite.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.04.12 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.04.12 - klo:10:15
Ok, olin kattovinani, että se edellinen käppyrä oli 1:19-kierrokselta. Näköjään kauttaaltaan on vauhti kasvanu, mutta ilmeisesti etenkin avaukset on parantunu, koska suoranopeudet on selkeesti kovempia. Ja on tossa kai tullu jarruihinkin karvan lisää tehoja.
Se Performance Tools näyttää defaulttina sen datalogin pituuden. Ts pitää erikseen klikata jos haluaa sen kierrosajan näkyviin.
Kahessa kohtaa olet avannut aikaisemmin, avaukset sinänsä samanlaisia.
Viidessä kohtaa olet jättänyt jarrua myöhäisemmälle, siitä syystä suoranopeudet kovempia.
Kuudessa kohtaa jarrussa terävämpi aloitus, mutta loppujarru samanlainen kuin aikaisemminkin.
Seitsemässä kohtaa mutkanopeudet suurempia, pyöreämpi ajolinja.

Ts ajan parannus johtuu pääasiassa myöhäisemmistä jarruista, ja pyöreämmästä ajolinjasta; joka ei kyllä taida olla sun tavoite.

Ok, vilasin vaan sen ajan siitä kuvasta minkä aiemmin linkitit, joten siitä sekaannus.

Kiitokset analyysistä. Jarruissa siis piilee edelleen aika paljon aikaa, avaukset kai on jo vähän siellä päin. Tuo ajatusmalli terävämmästä linjasta aukesi vasta oikeastaan ihan loppukesästä ja sitä tuli hyödynnettyä lähinnä Alastarossa parissa paikkaa. Kemorassa tuli ajettua sitten enemmän ihan vaan fiiliksen mukaan. Terävämmästä linjasta saisi varmaan hyötyä siinä vikassa vasurissa ja kahvilan mutkan avauksessa, muutenhan tuolla on nopeat mutkat aika jouheita ja hitaat pitkiä. Ja tosiaan se kolmosen ajolinja pitäisi siirtää oikeaan paikkaan. Yksittäinen paikka, jossa häviän suhteessa kaikkein eniten aikaa tällä hetkellä on varmaan kahvilan mutkan jarru.
En kyllä tosin olisi yhtään ihmeissäni jos joku nopeampi ampuu alas nämä mun ajatukset ajolinjoista, ei olisi eka kerta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.04.12 - klo:13:00
Kiitokset analyysistä. Jarruissa siis piilee edelleen aika paljon aikaa, avaukset kai on jo vähän siellä päin. Tuo ajatusmalli terävämmästä linjasta aukesi vasta oikeastaan ihan loppukesästä ja sitä tuli hyödynnettyä lähinnä Alastarossa parissa paikkaa. Kemorassa tuli ajettua sitten enemmän ihan vaan fiiliksen mukaan. Terävämmästä linjasta saisi varmaan hyötyä siinä vikassa vasurissa ja kahvilan mutkan avauksessa, muutenhan tuolla on nopeat mutkat aika jouheita ja hitaat pitkiä. Ja tosiaan se kolmosen ajolinja pitäisi siirtää oikeaan paikkaan. Yksittäinen paikka, jossa häviän suhteessa kaikkein eniten aikaa tällä hetkellä on varmaan kahvilan mutkan jarru.
En kyllä tosin olisi yhtään ihmeissäni jos joku nopeampi ampuu alas nämä mun ajatukset ajolinjoista, ei olisi eka kerta.
Vertasin tota sun kierrosta Streethawkin 2.8s nopeempaan kierrokseen:
S jopa parissa paikassa alottaa jarrun aikaisemmin.
Suurin ero on siinä että puristaa hitaammin/pehmeämmin, ja;
Jarrun kevennys myöskin lineaarisemmin, eli jarru pysyy tiukempana koko jarrun ajan vs sun "porras"jarru.
Ja vauhti pysyy pitempään, eli loppuu vasta apeksissa.

Avauksissa suurin ero on se, että sä et avaa niin aikaisin, ja erityisesti se että vaikka avaat myöhemmin niin silti avaat hitaasti, joten et ehdi, tai sit et vaan "uskalla" vääntää sitä kaasua niin pitkälle ett mopo ehtis kiihtyy mutkien välissä. Joka näkyy siinä ett erosta tule 1s ennen paluusuoran jarruu ja 1.8s sen jälkeen.

Ja vaikka vaikka S jarruttaa tiukemmin ja avaa kovemmin, ja ajolinja on kulmikkaampi, niin silti mutkanopeudet ovat lähes samat.
Varsinkin apeksista ulos tullessa S vetää ihan limitillä vs sinä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

06.04.12 - klo:17:10 #25 Viimeisin muokkaus: 06.04.12 - klo:17:58 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.04.12 - klo:13:00
Kiitokset analyysistä. Jarruissa siis piilee edelleen aika paljon aikaa, avaukset kai on jo vähän siellä päin. Tuo ajatusmalli terävämmästä linjasta aukesi vasta oikeastaan ihan loppukesästä ja sitä tuli hyödynnettyä lähinnä Alastarossa parissa paikkaa. Kemorassa tuli ajettua sitten enemmän ihan vaan fiiliksen mukaan. Terävämmästä linjasta saisi varmaan hyötyä siinä vikassa vasurissa ja kahvilan mutkan avauksessa, muutenhan tuolla on nopeat mutkat aika jouheita ja hitaat pitkiä. Ja tosiaan se kolmosen ajolinja pitäisi siirtää oikeaan paikkaan. Yksittäinen paikka, jossa häviän suhteessa kaikkein eniten aikaa tällä hetkellä on varmaan kahvilan mutkan jarru.
En kyllä tosin olisi yhtään ihmeissäni jos joku nopeampi ampuu alas nämä mun ajatukset ajolinjoista, ei olisi eka kerta.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.04.12 - klo:16:27
Vertasin tota sun kierrosta Streethawkin 2.8s nopeempaan kierrokseen:
Cool, en tiennykään, että Janne on menny noi reilusti 11-puolelle.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.04.12 - klo:16:27
S jopa parissa paikassa alottaa jarrun aikaisemmin.
Suurin ero on siinä että puristaa hitaammin/pehmeämmin, ja;
Jarrun kevennys myöskin lineaarisemmin, eli jarru pysyy tiukempana koko jarrun ajan vs sun "porras"jarru.
Ja vauhti pysyy pitempään, eli loppuu vasta apeksissa.

Toi jarrutus ja varsinkin sen loppuosa kyllä vaatii vielä paljon parantamista nykyisestä. Nykyisellään tulee tosiaan kevennettyä liikaa ja liian aikasin ja varsinkin kahvilanmutkassa häviää ton takia.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.04.12 - klo:16:27
Avauksissa suurin ero on se, että sä et avaa niin aikaisin, ja erityisesti se että vaikka avaat myöhemmin niin silti avaat hitaasti, joten et ehdi, tai sit et vaan "uskalla" vääntää sitä kaasua niin pitkälle ett mopo ehtis kiihtyy mutkien välissä. Joka näkyy siinä ett erosta tule 1s ennen paluusuoran jarruu ja 1.8s sen jälkeen.

Seuraavassa mopossa on sitten pikakaasu. Huomasin tuon avausten ongelman kun kävin kesällä ajaa Streethawkin mopolla Alastarossa. Ihmettelin kun se oli niin herkkä keulimaan avauksissa. Sit totesin, että kyllähän se omakin mopo keulii jos sen kaasun vaan yltää kääntämään kokonaan auki. En ymmärrä kuka valopääinsinööri on päättäny asentaa mopoon kaasun, jota pitää ruuvata 2-kierrosta, että sen saa auki.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.04.12 - klo:16:27
Ja vaikka vaikka S jarruttaa tiukemmin ja avaa kovemmin, ja ajolinja on kulmikkaampi, niin silti mutkanopeudet ovat lähes samat.
Varsinkin apeksista ulos tullessa S vetää ihan limitillä vs sinä.

Tuossa keskimutkan nopeudessa varmasti näkyy mopojen ero yhtenä osana. Siinä missä Bladella pystyi kiristämään linjaa halutessaan vaikka kuinka paljon, tuo gixeri vain tuntui puskevan leveäksi ja varsinkin pitkät mutkat oli sellasta venailua, että millon tää suostuu kääntymään.

Mutta summasummaarum tuosta selostuksesta ja ohjeeksi itselle ensi kesää varten: Aja kovempaa ja opettele jarruttamaan!!!  :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Kuten monesti muutenkin tulee ahaa- elämyksiä täällä, niin nyt vasta alkoi mulle avautumaan, miten tarkasti tosta datasta pystyy päättelemään missä kohtaa mitäkin tekee ja missä on parannettavaa. :o bowdown_1
Kiitosta vaan insinööreille, tää tietää kohta rahanmenoo. :D

murmela

06.04.12 - klo:19:22 #27 Viimeisin muokkaus: 07.04.12 - klo:00:14 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: jarska - 06.04.12 - klo:18:02
Kuten monesti muutenkin tulee ahaa- elämyksiä täällä, niin nyt vasta alkoi mulle avautumaan, miten tarkasti tosta datasta pystyy päättelemään missä kohtaa mitäkin tekee ja missä on parannettavaa. :o bowdown_1
Kiitosta vaan insinööreille, tää tietää kohta rahanmenoo. :D
Njoo, jos kemoran kierros on 1:20 ja käyttää noita halbavehkeitä, niin kyllähän nekin piirtää merkkejä 800 kertaa yhden kierroksen aikana. 1:10 vauhdissakin viel 700 kertaa. Riittää ihan hyvin harrastelijalle. Eri asia ois sit ku pitäis päästä sadasosia (ts 8 000 mittausta per kierros) tutkimaan, nii sit joutuu pistää datavehkeiden hintalappuun sen nollan perään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Birke

Voisiko joku laittaa selostuksen miten kierros ajetaan "oikein" Kemorassa? Tyylejä on monia, sen tiedän, mutta teknisesti rautalankaversio jarrupaikoista ja ajolinjoista jne. Mutka ja suora kerrallaan. Harrastan menttaaliharjoittelua ajankuluksi hotellihuoneessa työreissussa :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Birke - 05.06.12 - klo:22:05
Voisiko joku laittaa selostuksen miten kierros ajetaan "oikein" Kemorassa? Tyylejä on monia, sen tiedän, mutta teknisesti rautalankaversio jarrupaikoista ja ajolinjoista jne. Mutka ja suora kerrallaan. Harrastan menttaaliharjoittelua ajankuluksi hotellihuoneessa työreissussa :)

Jos alottaa menttaaliharjottelun vaikka siitä, että katsomosuoralla ei höllää kaasua ainakaan ennen 150 metrin merkkiä. Isot pojat kuulema vetää satkun merkille asti, mutta siinä saattaa harrastelijalla alkaa kolisemaan. Paluusuoralla jossain 100 metrin kyltin tienoilta kun alkaa hakemaan jarrumerkkiä niin on aika hyvä. Kahvilan mutkaan mennessä ei saisi jarruttaa ennen sitä ekaa sisäkanttaria ja ainakin sen valkean poikkiviivan yli pitäisi tulla kaasu auki. Tuossa nuo selkeät merkit mitä itse käytän, muita on vähän haastavampi selittää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal