Tunnista riskipaikat

Aloittaja jarska, 10.02.12 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.02.12 - klo:16:52
Suodatus päällä, tottakai, mut kun poimii vinkkejä sieltä täältä varikolla, niin sitä ei korvaa yksin radalla kyntäminen ja netistä opiskelu.
Toisaalta, joissakin tapauksissa netistä löytää nopeammin, helpommin ja laajemmin tietoa, kuin se että tarvis ensin löytää joku tietty henkilö tietystä paikkaa että sais tietyllä hetkellä naamatusten siltä vain sen tietyn tiedon. Ja kun on enemmän sitä tietoa, niin sen pohjalta on helmpompi asettaa ne yksittäiset kommentit tiettyihin lokeroihin.

Ja nimenomaan niin kauan se sun ajaminen siel radalla on kyntämistä, kun sä et tiedä minkä takia sä sillä kynnät.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

13.02.12 - klo:17:13 #31 Viimeisin muokkaus: 13.02.12 - klo:17:29 käyttäjältä Fasu1000
Moottorin ohjausboxi(kts.Grandi67) saattaa olla pitkälti syynä moiseen käytökseen koska siinä on mm. käynnistysvaikeuksia puolilämpimänä. Maahantuoja otti boxin tiedot talteen. Mm.kierroksien rajoitin on poissa pelistä.
Ja kun jarrusta oli puhe, EN KEHOTTANUT KÄYTTÄMÄÄN TAKAJARRUA, se on ollut ihan henk.kohtanen juttu. Jossakin vaiheessa mono ei mahdu radan ja pyörän väliin,
vaikka tuo tapaus on niin korkea maavaralleen säätöjen jälkeen että varpaat juuri yltää maahan.  Ei lähdetty osien vaihtoon kun painumat riittivät näille kiloille.
Pyörästä vaan tuli hieman korkeampi.  Arvasin,että maininta takajarrusta herättää keskustelua, mutta eikö se ole hyvä,että siitäkin puhutaan?

Ja se jammun takajarru on muuten erittäin tunnokas ja helposti annosteltava. Pahinta,mitä tuommosen ajettavan kanssa voi tehdä, on löysätä kaasu kesken kaarteen. Etujarru vielä parempi,ennen lukkiutumista etupää ravistaa pikkasen ja se on merkkinä että kohta mennään kuonolleen.
Ja nämä on nyt tätä yksilöä koskevat. Naapurin vastaava on varmasti erilainen ajettava.
VV

Fasu

Grandi67:lle kiitokset asian oivaltamisesta ja lyhyen ytimmekkäästä vastauksesta! Tuolla varmaan ongelmasta päästään ja keskustelu jarrusta loppuu.  shakehands_1
VV

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:17:08
Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.02.12 - klo:16:52
Suodatus päällä, tottakai, mut kun poimii vinkkejä sieltä täältä varikolla, niin sitä ei korvaa yksin radalla kyntäminen ja netistä opiskelu.
Toisaalta, joissakin tapauksissa netistä löytää nopeammin, helpommin ja laajemmin tietoa, kuin se että tarvis ensin löytää joku tietty henkilö tietystä paikkaa että sais tietyllä hetkellä naamatusten siltä vain sen tietyn tiedon. Ja kun on enemmän sitä tietoa, niin sen pohjalta on helmpompi asettaa ne yksittäiset kommentit tiettyihin lokeroihin.
Ja nimenomaan niin kauan se sun ajaminen siel radalla on kyntämistä, kun sä et tiedä minkä takia sä sillä kynnät.

Jep, hyvä pointti tämäkin, näistä vaan pitää osata kasata ittelle soppeli "paketti".
Kyntäminen oli vaan tän peräkylän slangia, tarkoitin yksikseen ajamista, juurikaan neuvoja kyselemättä/etsimättä.

JMH

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 13.02.12 - klo:17:13
Etujarru vielä parempi,ennen lukkiutumista etupää ravistaa pikkasen ja se on merkkinä että kohta mennään kuonolleen.
Ja nämä on nyt tätä yksilöä koskevat. Naapurin vastaava on varmasti erilainen ajettava.


v***u mikä heureka, ehkä??? (alla YZF 600R alias tunturikissa). Tota keulan tärinää ihmettelin kesällä 2010, jolloin myös etusen alta jarrutin. Luulin sen johtuvan keulan jousituksesta/ sen löysyydestä, kun keula jarrulla niin kovin sukeltaa. Testejä tein ihan yleisillä teillä myös. Sittemmin ei ole täristellyt, mutta onpa jarruttelukin ollut ujompaa. Keulaan on lisäksi tullut 9,5 N/mm vieterit.

Asiaa tutkien alkukesästä.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Fasu

Mopo on säädetty kuskin painolle sopivaksi eikä sukeltele missään tilanteessa. Rotkoon ajaessa jousitus painuu max 65mm. Tuo pieni tärinä ei ole vika,
vaan ominaisuus ainakin misukoilla rengastettuna ja hel***in hyvä varoitus jos vähäkään seuraa,mitä pyörä tekee. Tuossa vaiheessa voi pikkasen löysätä.
Ootko käynyt katsomassa,millaisia jälkiä asfalttiin on jäänyt testiesi jälkeen? Täristysvaiheessa alkaa jäämään kapeaa mustaa viirua ja jos et siinä vaiheessa
löysää yhtään se viiru kyllä alkaa levetä ja päättyy kävelykepin muotoiseen kuvioon. Lisäksi saattaa löytyä jäähdytysnestettä ja muita eritteitä kuvion vieressä.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 14.02.12 - klo:12:54
Rotkoon ajaessa jousitus painuu max 65mm.

Paljonko sulla on keulassa kokonaisjoustomatka ja miten tuo 65mm on mitattu? Lastatusta vai vapaasta painumasta? Kuulostaa nimittäin äkkiseltään siltä, että sulla jää 15-25mm eli n. 15% keulan joustosta käyttämättä. Tämä siis sillä oletuksella, että tuo on lastatusta painumasta (30-40mm) mitattu ja keulan jousto on 120mm luokkaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Fasu

Säätöjen jälkeen en ole kirjaa avannut,eikä siten ole täsmällisiä lukuja antaa, mutta tuon 65mm olen mitannut pyörän ollessa sivutuella ja stefan jättämään
jälkeen putkessa kun se on pyyhkinyt ötökät pois. Mittaus on tehty kohtuullisen hypyn jälkeen eli normaalia routaheittoa isomman loikan jälkeen.
Pyörä tuntuu hyvälle ajaa,ei notku eikä niiaile, ei pohjaa ja antaa hyvin palautetta tien tai radan pinnoitteesta. Matka ajossa tuntuu vähän kovalle kyllä.

Jarrusta lisäksi,että sen tuntumasta on turha spekuloida jos kylmällä jarrulla tehdään muutama koeveto. Vasta kunnon helteellä jonku 80km jälkeen nopealla mutkapätkällä havaittu siivekäs kypärän sisällä ja sen aiheuttama pysäkin etsimistarve ja löytyminen n.50 metrin päässä +120 nopeudesta ja vielä kaartaminen
samalla sinne, alkaa kertoa jotain jarrujen pelaamisesta.
VV

JMH

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 14.02.12 - klo:12:54
Mopo on säädetty kuskin painolle sopivaksi eikä sukeltele missään tilanteessa. Rotkoon ajaessa jousitus painuu max 65mm. Tuo pieni tärinä ei ole vika,
vaan ominaisuus ainakin misukoilla rengastettuna ja he****in hyvä varoitus jos vähäkään seuraa,mitä pyörä tekee. Tuossa vaiheessa voi pikkasen löysätä.
Ootko käynyt katsomassa,millaisia jälkiä asfalttiin on jäänyt testiesi jälkeen? Täristysvaiheessa alkaa jäämään kapeaa mustaa viirua ja jos et siinä vaiheessa
löysää yhtään se viiru kyllä alkaa levetä ja päättyy kävelykepin muotoiseen kuvioon. Lisäksi saattaa löytyä jäähdytysnestettä ja muita eritteitä kuvion vieressä.

Sen kerran kun lukotin yleisillä teilllä, ja en kaatunut jäi musta viiru renkaasta,ja toinen saappaan kärjestä, muuten en oon tutkinut. Vauhtia oli jarrutuksen alussa +100. Tämä tosin tapahtunut pyörän mukanatulleella tourinkikumilla. Varmaan pitäis saaha painoa pois käsiltä jarruissa, niin tietäis mitä se pyörää tekee. Visio, jonka sain viime syyskuussa.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

Nitrous

14.02.12 - klo:15:26 #39 Viimeisin muokkaus: 14.02.12 - klo:15:30 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 14.02.12 - klo:14:24
Säätöjen jälkeen en ole kirjaa avannut,eikä siten ole täsmällisiä lukuja antaa, mutta tuon 65mm olen mitannut pyörän ollessa sivutuella ja stefan jättämään
jälkeen putkessa kun se on pyyhkinyt ötökät pois. Mittaus on tehty kohtuullisen hypyn jälkeen eli normaalia routaheittoa isomman loikan jälkeen.
Pyörä tuntuu hyvälle ajaa,ei notku eikä niiaile, ei pohjaa ja antaa hyvin palautetta tien tai radan pinnoitteesta. Matka ajossa tuntuu vähän kovalle kyllä.

Kannattaa laittaa etuputkeen o-rengas (tai nippuside jos et keulaa pura talven aikana) ainakin jos meinaat yhtään enempi radalla ajella. Siitä näkee helposti, että kuinka syvällä keula käy jarrussa. Optimi olisi, että koko keulan joustomatka tulee käytettyä, ja keula pohjaa vain harvoin tai ei ollenkaan.

Edit. Jarrujen pelaamisesta saa kunnolla kuvan vasta radalla, yksittäinen jarrutus missä tahansa yllättävässä tilanteessa jää aika monelta analysoimatta. Lähinnä pysähdyksen jälkeen aivot säveltävät kaikkea järkevää toimintaa sille välille joka jäi havaitsematta. Lisäksi lämmin keli ja pitkä ajomatka vaikuttaa renkaan, ei jarrujen ominaisuuksiin. Lämpötila kyllä vaikuttaa jarruihinkin, mutta sillä onko 10 vai 30 astetta lämmintä ei yksittäisessä jarrussa ole merkitystä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Fasu

14.02.12 - klo:18:00 #40 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:13:27 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.02.12 - klo:15:26
Edit. Jarrujen pelaamisesta saa kunnolla kuvan vasta radalla, yksittäinen jarrutus missä tahansa yllättävässä tilanteessa jää aika monelta analysoimatta. Lähinnä pysähdyksen jälkeen aivot säveltävät kaikkea järkevää toimintaa sille välille joka jäi havaitsematta. Lisäksi lämmin keli ja pitkä ajomatka vaikuttaa renkaan, ei jarrujen ominaisuuksiin. Lämpötila kyllä vaikuttaa jarruihinkin, mutta sillä onko 10 vai 30 astetta lämmintä ei yksittäisessä jarrussa ole merkitystä.

Niinpä. Nyt en kopeloi jousitusta ennenkuin näkee,miten se alkaa radalla käyttäytyyn. Nuilta osin pyörä käyttäytyy mallikkaasti.  Lievästi aliohjaa ja sopii meikäläisen tyyliin.

Siksi maininta 80km mutkapätkästä kusematta,että joka toiseen mutkaan vähintään joutu jarrulle ja olivat taatusti kuumat ettei ollut haluja polttaa näppejään levyissä. peukku_1
VV

murmela

MaaseutuGP sopii oikein hyvin "Tunnista riskipaikat" -triidiin.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.02.12 - klo:18:20
MaaseutuGP sopii oikein hyvin "Tunnista riskipaikat" -triidiin.  :)

Kerrankin sun kanssa samaa mieltä. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Fasu

14.02.12 - klo:18:47 #43 Viimeisin muokkaus: 14.02.12 - klo:18:50 käyttäjältä Fasu1000
No joo. Täällähän on ratoja,että tulee ihan valinnan vaikeus. :) On sentään hyväpintasta korpitaivalta vaan se ulosajo on sitten usein se viimeinen.
Murmela nyt taisi hassuttaa meitä tuossa aiemmin,että nopeessa joku vetäs etunen lukossa hiekalle. Jos niin kävis, on joku päässyt livahtaa väärään ryhmään! :D
Mopo kyntäs keulan näkymättömiin ja perä tököttäs pystössä niinkun muistomerkki.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 14.02.12 - klo:18:47
No joo. Täällähän on ratoja,että tulee ihan valinnan vaikeus. :) On sentään hyväpintasta korpitaivalta vaan se ulosajo on sitten usein se viimeinen.
Murmela nyt taisi hassuttaa meitä tuossa aiemmin,että nopeessa joku vetäs etunen lukossa hiekalle. Jos niin kävis, on tainnu joku livahtaa väärään ryhmään! :D
Mopo kyntäs keulan näkymättömiin ja perä tököttäs pystössä niinkun muistomerkki.

Ei olis eka tapaus nopeessakaan, että jarrutetaan keula alta (=lukkoon) just ennen apexia ja sit pöllytellään hiekkoja. Tosin hiekalle mennessä etunen tuskin on enää lukossa, eikä mopon kumipuoli alaspäin ja kuskillakin ottaa polven lisäksi muutama muu ruumiin osa maahan.  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal