Jarrut ravistaa

Aloittaja kordari, 19.07.12 - klo:19:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kordari

Tänään tuli käytyä Botniaringillä testaamassa uus hankinta eli 07-08 R1.

Jarrut täristää kovissa jarrutuksissa aika lailla. Mitattiin levyt heittokellolla ja heittoa oli n. 0.07mm kummassakin eli menee kaiketi toleranssiin (on muistaakseni 0.10mm) korjatkaa jos olen väärässä.

Levyt puhdistin perusteellisesti ennen ajoa ja pyörittelin nastat liikkuviksi.

Mihin toimenpiteisiin kannattaa ryhtyä näiden lisäksi:
- jarrusatuloiden puhdistus
-etupyörän tasapainottaminen
-jarrupalojen vaihto

Nitrous

Täristikö jo sillon kun pyörä on pystyssä vai vasta kun mopo on kallellaan? Mikä etunen sulla oli alla? Reilusti bräkleeniä jarrulevyille ja vaikka kevyesti vesihiomapaperilla pyyhkäsee pinnan puhtaaks näin ensiapuna.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

kordari

Kyllä ne täristi jo pystyssä ollessa. Bräkliinerillä ne puhdistelin jo ennen ku menin ajamaan ja niitit laitoin pyörimään vastakierretappi/porakone yhdistelmällä ja kliineri/paineilmalla puhdistelin.

mic

No onko etunen tasapinotettu jos sitä ajattelit vaihtoehtona? Se nyt ainakin kuntoon. Satuloiden pesu tekee aina terää vaikka tuskin ravistukseen auttaa.

Sent from my GT-P7300 using Tapatalk 2

kordari

Etunen on edellisen omistajan jäljiltä. Itse en ole sitä vielä tasapainottanut, mutta meinaan tarkistaa sen.

Meinaan tehdä ne kaikki muutkin asiat, mitkä mainitaan ensimmäisessä viestissä.

Tämän threadin pointti on se, että onko noiden edellämainittujen toimenpiteiden lisäksi vielä joitain muita seikkoja, mitkä voivat vaikuttaa tuohon jarrujen tärinään.

jarska

Lainaus käyttäjältä: mic - 19.07.12 - klo:22:05
Satuloiden pesu tekee aina terää vaikka tuskin ravistukseen auttaa.

Lainaan aihetta, millä tekniikalla ja mitä ainetta käyttäen pestään satulat?
En ole vielä kertaakaan putsannut, olis varmaan aihetta.

mic

Satulat irti ja jarrupalat pois. Sopivan paksuinen levynpala (puuta, muovia) sylinterien väliin ja pumppaat ne ulos. Sitten vaan laimeeta fairyvettä ja pulloharjalla/hammasharjalla harjaat kaikki paskat pois, mitä lähtee. Huuhelu runsaalla vedellä. Katso tarkkaan levyn paksuus, ettet purista jarrumäntiä liikaa ulos. Breikliiniä ei kannata liikaa ruiskia ainakaan tiivistepintoihin, saattaa haurastaa kumeja.

Kannattaa pestä muutaman ratapäivän välein niin säilyy herkkyys ja palauttaa hyvin. Kun jarrut on takaisin paikallaan voi vielä tehdä kevyen ilmauksen niin on varmasti ilmatkin pois. Koko operaatioon menee noin 30 min.


Sent from my GT-P7300 using Tapatalk 2

mako

21.07.12 - klo:07:43 #7 Viimeisin muokkaus: 21.07.12 - klo:07:54 käyttäjältä mako
Lainaus käyttäjältä: kordari - 19.07.12 - klo:22:21
Etunen on edellisen omistajan jäljiltä. Itse en ole sitä vielä tasapainottanut, mutta meinaan tarkistaa sen.

Meinaan tehdä ne kaikki muutkin asiat, mitkä mainitaan ensimmäisessä viestissä.

Tämän threadin pointti on se, että onko noiden edellämainittujen toimenpiteiden lisäksi vielä joitain muita seikkoja, mitkä voivat vaikuttaa tuohon jarrujen tärinään.

kaverilla oli samanlaista ongelmaa .levyjen vaihdolla se vasta ratkesi .jos saisit lainattua vannetta jostain niin voisit sulkea muita vika mahdollisuuksia pois

SamiN

Niittien pyörittely ei välttämättä auta, ellei niitä samalla myös "nitkuttele". Itse teen tuon irroittelun jollain sopivalla tuurnalla (tmv kartio joka puree niittiin).
Sen jälkeen levyjen puhdistus + uudet palat. Tämä ainakin itselläni auttoi vastaaviin oireisiin.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

kordari

Sain noi jarrut viimein kuntoon. Olin tosiaan kahteen kertaan pyöritellyt/nitkutellut noita niittejä ja ruikkinut breakclineriä niihin tuloksetta. Sain perjantaina Kemorassa tilaisuuden lainata Vuorelan Mikan vannetta ja kolme kierrosta kiersin rataa, eikä pyörä täristänyt jarruissa ollenkaan.

Olin jo tilaamassa uusia levyjä, mutta päätin kuitenkin vielä kerran ottaa nuo levyt käsittelyyn. Tällä kertaa laitoin ihan vähän crc:tä niitteihin ja pyörittelin niitä tuolla vastakierretapilla ja nitkuttelin tuurnalla. Niitit alkoi liikkumaan aivan eri tavalla kun sai vähän voitelua. Lopuksi puhdistin cliinerillä levyt huolellisesti crc:stä. Tänään sitten testi botniaringillä ja kas kummaa jarrut ei täristänyt enää yhtään. Säästyi 400 € jonka voi sitten sijoittaa pikakaasuun ja shifteriin :)


mako

olisit nyt vaan uskonut mua ja tilannut uudet levyt niin olisin tänään pysynyt perässä ja ehtinyt näkemään vähän ajolinjoja :)

kordari

vähän offtopic, mutta milläs pyörällä olit liikenteessä?

mako

se urpo joka toikkaroi sillä kawalla

Powered by EzPortal