RaceDAC

Aloittaja jarska, 12.02.12 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.02.12 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:12:44
Tossa yks esimerkki: http://www.racedac.com/dataexamplescontent.html#clubracestart

Tätä kun vähän aikaa tutkaili, luki ohjeistusta ja raapi päätä, niin pääsi jo vähän jyvälle, mitä kaikkee pystyy tarkkaileen.
Kun käppyröitä saa ulos omasta mopostaan niin olis kiva vertailla niitä "optimiin" per rata, en tiedä pystyykö tollasta mitenkään toteuttaa ja voihan sitä verrata tietenkin nopeemman kuskin vastaavaan, mut tää nyt oli vaan noviisin hajatelmia. ::)
Suurimman hyödyn tavis kuski saa tosta datasta nimenomaan siinä, että näkee sen mitä itse oikeasti tekee siellä radalla. Ja mitä enemmän tutkii sitä omaa ajoaan datasta, niin sitä enemmän näkee niitä virheitä joita ei muutoin huomaa omasta ajostaan. Erittäin tyypillinen "huomaat sitten kun ensimmäistä kertaa kokeilet" -tilanne.
Kun muuttaa sitä omaa ajamistaan, niin muutoksen huomaa suoraa kierrosajassa, ja sen jälkeen tuleekin mieleen katsoa taas datasta ett mitä muutoksia ja uusia virheitä siellä näkyy sen muuttuneen ajamisen myötä.

Tossa esimerkin freeware käppyräohjelmassa, Performance Tools, pystyy valitsemaan mitä eri käppyröitä sä haluat kerralla nähdä siinä ruudulla, millä skaalalla ja väreillä ne esitetään, käyrien kohinan tasoitus, x-akseli joko aika tai matka, ja kuinka pitkä pätkä kerrallaan näytetään siinä ruudulla.
Eli sä pystyt muokkaamaan sitä näkymää sillä tavalla, että sä pystyt tarkastelmaan joko kaikkea dataa kerralla koko kierroksen osalta, tai esim vain paria dataa yhden mutkan osalta, tai mitä mitä tahansa dataa miltä tahansa pätkältä. Eli tekemään siitä näkymästä juuri sellaisen että se kertoo sulle helposti nimenomaan ne asiat mitä sä sillä kertaa haluat tarkastella.

Esim toi mun viimesin datakäppyrästö on tehty siitä näkökulmasta että mä halusin tuoda esille koko kierroksen ja sen sisältämät jarrut/hidastuvuudet. Appsin kommentin perusteella ne siinä heti näkyykin.
Ja sit taasen tossa mainitsemassasi esimerkissä halusin tuoda esiin vain sen lähdön, ja ne asiat mitkä vaikuttaa siinä lähdössä. Olisihan siihen voinu pistää esim ton kiihtyvyyskäyrän lisäksi, mutta mun mielestä 0-100kmh 3,8 sekunttia kertoo paremmin siitä miten se lähtökiihdytys onnistu kuin se ett kiihtyvyys vaihtelee välillä 0-0.9-0.34G.
Ja toisaalta, käppyrästähän näkee suoraan että se miks mopo ei lähteny nopeemmin johtu siit että en vääntäny kaasuu.

Ja kun se sun ajo koostuu kirjaimellisesti miljoonasta eri asiasta, niin se on aika turha lähteä vertaamaan sitä ajamiseen joka on 20 sekunttia nopeampaa ja joka myöskin koostuu miljoonasta eri asiasta. Eli se eroavaisuus on kaikilla osa-alueilla niin suuri että ei siitä ole mitään muuta hyötyä; kuin se että se vertailu on joko kivaa ihan huvin vuoksi, tai sit tulee masentunu olo ku huomaa ett ei siit vertailusta ollukkaan mitään hyötyä.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 14.02.12 - klo:10:22
Mitäs tällainen RaceDAC maksaa? jos ei ole kallis, voisi hankkia. Varsinkin jarrun käyttöä olis hyvä päästä vertaamaan, käppyrästä kun näyttäis jopa erottuvan jarruvoiman säätö kovissa jarruissa.
149e + 5e postikulut suomeen. Tuolta "Price & order" http://www.racedac.com/

Tuosta kyseisestä käppyrästä näkyy kokonaishidastuvuus. Ja se on aika pitkälle suoraa verrannollinen jarruvoimaan. Mutta siihen hidastuvuuteen vaikuttaa myös esim moottoririjarru minkä huomaa tosta mun käppyrästä ennen ja jälkeen jarrun, kun rullailen turhaa/ en saa vetoa päälle heti jarrun jälkeen. Ja sit varsinkin suurilla nopeuksilla myös ilmanvastus lisää hidastuvuutta.

Mutta jos ajattelee silleen että saa aikaiseksi maksimijarrun, jolloin perä kevenee niin paljon että takarengas rupee "leijumaan" irti radan pinnasta, niin silloin tietenkään moottorijarrulla ei ole käytännössä mitään vaikutusta tuohon hidastuvuuteen, ja hidastuvuus on lähes täysin suoraa verrannollinen jarrupaineeseen.

Ohan tossa sekin hyöty ett mitä enemmän noit eri asioita tutkailee omasta ajamisesta, niin sitä enemmän niit tajuaa, ja niiden yhteyden ja vaikutuksen siihen käytännön ajamiseen.
Ja kun tarkastelee nimenomaan sit sitä oman ajamisen dataa, niin sillon on helpompi nähdä ja ymmärtää sitä dataa, kuin jos katselee jonkun muun dataa. Koska silloin on paljon helpompi tajuta syy-seuraus suhde:"Aijoo! niinhän mä teenkin tossa kohtaa rataa!"
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 14.02.12 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:22:16
Tossa vielä esimerkki, jossa;
sinisellä kiihtyvyys/hidastuvuus
vihreä on kaasu 0-100%
punanen on jarru on-off
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed.png
Ja its as tolla nimenomasel kierroksella näköjään toi palmasinkin jarru on ollu vähä onneton.
Mut joka tapaukses siit näkee erittäin selkeesti kuinka epätasasesti mä jarrutan eri mutkiin.
Jos niistä mun datoista saa järkevää irti, saat käyttää vapaasti.
Tosiaan, tuo datasi on 5Hz gepsi-mokkulan (osta 10Hz) takia hieman kulmikkaampaa, mutta siltikin siitä näkee erinomaisen hyvin tuon sinun ajorutiinin määrän.
Sun kierros tossa datassa on noin 7 sekunttia nopeempi vs toi mun data.
Tein siitä "samalaisen" käppyrän kuin mitä toi mun on:
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png
Jos esim noit sun datan jarruja vertailee niin huomaa ett ne on kaikki hyvin tasasta max 0.7-0-8G, ja nopeissa jarruissa max 1.1-1.3G koska ilmanvastus lisää niissä sitä hidastuvuutta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Sorry, vähän ohi aiheesta, mut kuitenkin tätä liipaten kun kiinnostaa...
käyttääkö esim. MotoGP kuskit/tallit jotain tän tyylistä teknologiaa kun tsekkaavat mopon/kuskin käyttäytymistä radalla?
Ja näkeekös kuskit jotain jo ajon aikana vai otetaanko vasta varikolla läppärit polvelle?

Turder

Onhan niillä vastaavaa teknologiaa, joskin monipuolisempaa (enemmän dataa ja kanavia ainakin moottoripuolella elektroniikan vuoksi). Mutta taisi mm. nuo alustapotikat olla jopa samalta valmistajalta mitä tässä rojektissa oli taannoin mainittu orgin puolella.

Koneelta ne katsovat tietoja ajon jälkeen. Yleensä mittaristossa on plugi, johon piuha kiinni ja data läppärille. Muistelisin, että reaaliaikainen tiedonsiirto varikon ja pyörän välillä on kielletty. Kuskilla taitaa näkyä vain perustiedot kuten katupyörässä ja elektroniikan säätövalikot, kierrosajat jne.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.02.12 - klo:14:43
Sorry, vähän ohi aiheesta, mut kuitenkin tätä liipaten kun kiinnostaa...
käyttääkö esim. MotoGP kuskit/tallit jotain tän tyylistä teknologiaa kun tsekkaavat mopon/kuskin käyttäytymistä radalla?
Ja näkeekös kuskit jotain jo ajon aikana vai otetaanko vasta varikolla läppärit polvelle?
Joo paitsi ett siel pelkästään loggerit ja anturit maksaa mansikoita. Koko datasetti minimissään ehkä jotain 4000-10000e per mopo, tjsp. Ja on resoluutio luokkaa 100-2500Hz koska pitää nähä ne sekunnin sadas ja tuhannesosat. Ja antureita on koko mopo täynä, ja datainssit hoitaa sen analysoinnin. Ts se datan määrä on satoja/tuhansia kertoja suurempi.
Sillo ku kuski vetää radal eniten täysii, niin ei siin oo yksinkertasesti ees sekunnin murto-osia aikaa funtsii mitään datoja. Eli ne on varikkohommia.

Sinänsä aivan samoin tavis harrastelijalla. Se ett funtsis radalla jotain "ylimäärästä" aiheuttaa sen ett vauhtii on pakko laskee, jotta aivoista sais kapasiteettia funtsii niit numeroita.
Ensisijainen minkä tahansa kuskin vauhtia rajottava seikka on se aivojen kyky käsitellä tai jättää käsittelemättä eri asioita siinä ajon aikana. Ja se kyky on kaikilla rajallinen/ kehittyy erilaiseksi treenin myötä.

Esimerkkinä taviksella joku lipsahdus jossain mutkassa, joka jää päähän pyörimään, eli vie koko kapasiteetin, ja sen takia seuraava mutka menee ihan vituiks/leveeks/pihalle koska aivoilla ei enää riitä kapaa käsitellä sitä mutkaa missä seuraavaks ajaa.
Jos taasen pystyy "nollaamaan" aivoissa sen lipsahduksen, niin pystyy ajamaan sen seuraavan mutkan täysiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Teknistä tietoo on tullut mukavasti ja jos palataan vähän takaisinpäin, niin mitenkäs asennus menee pääpiirteittäin...
eli ei taida olla kuitenkaan Bazzaz tyyppinen plug and play+ merkki/mallikohtainen paketti vaan tarvii vähän tietämystä ja apuja?
Älkää nyt vaan sanoko, jotta kato sillä kuuklella tahi orgista.

Raaseri

14.02.12 - klo:15:50 #22 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:17:47 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.02.12 - klo:15:23
Teknistä tietoo on tullut mukavasti ja jos palataan vähän takaisinpäin, niin mitenkäs asennus menee pääpiirteittäin...
eli ei taida olla kuitenkaan Bazzaz tyyppinen plug and play+ merkki/mallikohtainen paketti vaan tarvii vähän tietämystä ja apuja?
Älkää nyt vaan sanoko, jotta kato sillä kuuklella tahi orgista.

No ei ihan plug n play, mutta lähelle. Keulan potikkaan tein ulompaa putkea varten klemmarista pannan jonka saa kirittyä mihin kohtaan haluaa. Aikaa tekemiseen meni n 5min, josta puolet sisäpuolen teippaamiseen ettei tuu naarmuja. Alapäähän alumiinisesta kulmaprofiilista kiinnikkeen, joka on kiinni akselia kiristävästä pultista. Muotuolin viilalla ja rautasahalla ylimääräiset pois ja homostelin hienolla santapaperilla kiiltäväksi. Varmaan nysväilin puoli tuntia.

Sitten moposta katteita irti, tankki irti ja johtosarjasta kaasunasennontunnistimen johto esiin - NAPS poikki - siitä ryöstin tämän tiedon ja kutistesukat jne hifistelyt. Jälleen superseal. Kun silloin ei ollut vielä jarrupaineanturia, jarruvalon johdolle sama operaatio. Lopuksi RaceDACille virtajohdot suoraan akusta, tietenkin laitoin sulakkeen väliin. Jokaiseen johtoon superseal-liittimet oikeilla nastoilla ja johdoilla, laitoin vastaavat RaceDACiin. Nyt RaceDACin laittaa mopoon sekunneissa, sen kuin napsuttelee liittimet kiinni. Alustapotikan kiinittämiseen muutama minuutti.

Kohtuullisen pro-tasoinen asennus ja kokonaisuudessaan aikaa meni 1 ilta autotallissa. Ehkä 4-5h ilman kiireen häivää ja niin huolella tehtynä kuin osaan. Mun anturit ja kiinnikkeet on nyt murmelalla, mutta voi keväällä ottaa kuvat ja laittaa mallin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 14.02.12 - klo:15:23
Teknistä tietoo on tullut mukavasti ja jos palataan vähän takaisinpäin, niin mitenkäs asennus menee pääpiirteittäin...
eli ei taida olla kuitenkaan Bazzaz tyyppinen plug and play+ merkki/mallikohtainen paketti vaan tarvii vähän tietämystä ja apuja?
Älkää nyt vaan sanoko, jotta kato sillä kuuklella tahi orgista.
Esim kaasun asento sensori:

Vaatii sen verran osaamista sulta tai kaveriltas, että osaa kattoo esim huoltomanuaalin sähkökaaviosta sopivanvärisen piuhan mihin kolvata piuha kiinni, jonka sit pistää menemään racedacille. Voi tietty käyttää erinäisiä ryöstöliittimiä, mut kolvaus ja kutistesukka on paljo nätimpi.

Toinen vaihtis on ottaa yleismittari käteen, ja kattoo sillä missä niist anturin kolmesta piuhasta on; yhessä on maa, yhessä on +5V, ja yhessä on se signaali. Signaali on baut 0..1v sillon ku kaasu on kiinni ja 4...5v sillon ku kaasu on auki. Yleensä riittää ett mopossa on virrat päällä, ei tarvi olla käynnissä.

Tai jos ite tai kaveri ei osaa, nii sit mopo mihinkä tahansa huoltopuljuun. Asennus ei vaadi mitään erikoisosaamista tai erikoistyökaluja.
Ja toki esim mailitse on saatavissa suoraa hen koht tukihenkilötoimintaa. Ei maksa mitään.
Jos sattuu asumaan turussa/lähistöllä, niin voin bensarahalla tulla kädestä pitäen opastamaan/ neuvomaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Grandi67


Juha_K

K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 14.02.12 - klo:16:59
Olisko tämä jarrupaineanturiksi sopiva,vai onkohan tämä vain on/off tyyppinen katkaisija?

http://www.ebay.co.uk/itm/BRAKE-LIGHT-BANJO-BOLT-W-PRESSURE-SWITCH-10-x-1-00-DB-/290667943373?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item43ad28d5cd#ht_2011wt_1114
Jarrupainesensorit ton ton näkösiä.
Ja niiden hinta on yleensä jotain 100-200e/kpl.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 14.02.12 - klo:17:17
Täältä tilaamaan http://www.redracingparts.com/en/english.htm#english/motorbikesmotorcycles/productsandcomponents/general/intro/widedisplaydashlogger.php
Tuolta sivulta löytyvä jarrupainesensori, mittausalue 0-2000psi (0-138 bar), hinta 150e+kulut, on ihan sopiva RaceDACin kanssa käyettäväksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Malttakaa anturien tilaajat hetki. Olen ollut etsimässä kustannustehokkaita mutta vähintään yhtä laadukkaita potentiometrejä sekä jarrupaineanturia.  Ne saisi testattuina ja yhdessä RaceDACin kanssa kilpailukykyiseen hintaan.

Aiemmista kirjoituksistani poiketen, potentiometrejä EI SAA käyttää märissä olosuhteissa, eikä pyörää pestä ne kiinni. Samaa potentiometriä käytetään muuten MotoGP:ssä kuin mitä meillä on nyt ollut testissä. Joten eiköhän sen pitäisi olla kokolailla hyvä tarkoitukseensa.

Päivitän hinnat tänne ja orgiin niin pian kuin mahdollista.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 15.02.12 - klo:08:56
Malttakaa anturien tilaajat hetki. Olen ollut etsimässä kustannustehokkaita mutta vähintään yhtä laadukkaita potentiometrejä sekä jarrupaineanturia.  Ne saisi testattuina ja yhdessä RaceDACin kanssa kilpailukykyiseen hintaan.

Aiemmista kirjoituksistani poiketen, potentiometrejä EI SAA käyttää märissä olosuhteissa, eikä pyörää pestä ne kiinni. Samaa potentiometriä käytetään muuten MotoGP:ssä kuin mitä meillä on nyt ollut testissä. Joten eiköhän sen pitäisi olla kokolailla hyvä tarkoitukseensa.

Päivitän hinnat tänne ja orgiin niin pian kuin mahdollista.

Kuulostaa hyvälle, mieluummin koko pakettina aina kun mahdollista. peukku_1
Ei tuo asennuskaan miltään rakettitieteeltä kuulosta ja kun kolvikin pysyy vielä kädessä...

Powered by EzPortal