Vaihtovalon ja mittariston katselu

Aloittaja app, 15.02.12 - klo:09:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Vaihtovalosta kun on kysymys, kysynkin kuinka moni katselee (Suomen) radoilla mittareita, ja etenkin vaihtovaloa ja kierroslukumittaria ajon aikana. Itsellä ei ole mitään merkitystä mitä informaatiotekniikka kertoo moorttorin kierrosluvusta, vaan korva riittää.  Eikä näitä syheröradoilla tietty tarvitsekaan, jos on kilonen moottori(?).

Juha_K

Kyllä sitä suorilla kerkee katsomaan ja miksi ei muuallakin. Ja kuten sanoitkin, kilosella se ei ole ihan niin tarkaa, toista se on näillä vajaa kuutioisilla :D

Ostin valon kun kierroslukumittari alkoi temppuilemaan. Vian syyksi paljastuikin liian syvään painunut mittarin neula knuppel_2
Eli sinäänsä turha ostos tuo valo, mutta onneksi ei ollut kauhean kallis.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha - 15.02.12 - klo:09:52
Kyllä sitä suorilla kerkee katsomaan ja miksi ei muuallakin. Ja kuten sanoitkin, kilosella se ei ole ihan niin tarkaa, toista se on näillä vajaa kuutioisilla :D

Sinä et aja selkeesti riittävän kovaa jos sulla on aikaa katella mittareita muualla kuin Kemoran katsomosuoralla tai Motoparkin takasuoralla.  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:10:02
Lainaus käyttäjältä: Juha - 15.02.12 - klo:09:52
Kyllä sitä suorilla kerkee katsomaan ja miksi ei muuallakin. Ja kuten sanoitkin, kilosella se ei ole ihan niin tarkaa, toista se on näillä vajaa kuutioisilla :D

Sinä et aja selkeesti riittävän kovaa jos sulla on aikaa katella mittareita muualla kuin Kemoran katsomosuoralla tai Motoparkin takasuoralla.  :P

Paljon mahdollista :-X
Mutta ei siinä ihan hirveän pitkään mene kun vilkaisee kiekkakelloa, multitasking nääs :P 
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

15.02.12 - klo:10:52 #4 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:11:51 käyttäjältä jarska
En mäkään juuri kattele mitä siellä mittaristossa tapahtuu, korvakuulolla mennään.
Joskus tossa Nitrouksen mainittemassa paikassa, Kemoran katsomosuoralla.

Kun asensin edelliseen pyörään Bazzazin purkin, jossa oli luistonestot(olihan mopossa toki alkuperäisenäkin, tää paketti vaan shifterin takia) ja muut mukana, niin en hölmöyksissäni/tietämättäni säätänyt sitä ollenkaan vaan ajelin jollain valmiilla kartalla.

Noh, säntillisenä miehenä asensin myös siihen kuuluvan kirkkaan ja komeen ledin mittariston viereen...
purkki säätämättömänä se tietenkin vilkkui kiivaasti jopa suorilla rajummin kiihdyttäessä, eikä sitä juuri tarvinnut kattella kun killotti silmiin. ;D

Voipi olla että luistonesto rajoitti turhaan menoa noin "kireelle" vedettynä, mut aina tollakin kartalla parit pemarit päihitti :P... tiedä miten olis menny jos... innocent_1

Juha_K

Kone huutaa aika mukavasti 10k jälkeen ja on aika vaikea korvakuulolla päätellä otollisin vaihtokohta.
Eikä se ainakaan mulle tuota ylitsepääsemättömiä ongelmia katsoa vaikka sivusilmällä mittaristoa. peukku_1
Joillain kyllä tuntuu olevan sellaiset ravihevosten läpät silmillä kun sivulle eivät näe pätkääkään ;D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

nopea57

Täytyyhän vaihtovalon olla sellainen, että erottuu syrjäsilmällä kirkkaassakin valossa. Näkyi uudessa Panikaalessa (Biken sivuilla video) olevan sellainen mittariston ympärille rakennettu punainen valoketju. Välkkeen erottaa useammastakin suunnasta. Tosin aika alhaalla tuokin on, vaikka mittaristo on viety normaalia enemmän eteen.

app

15.02.12 - klo:14:49 #7 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:15:14 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:10:02

Sinä et aja selkeesti riittävän kovaa jos sulla on aikaa katella mittareita muualla kuin Kemoran katsomosuoralla tai Motoparkin takasuoralla.  :P

Kyllä se vaan näin taitaa mennä. Näissä nykyisissä kilosissa voimaa ja vääntöä on takuulla likaakin pienillä vaihteilla, lukuunottamatta esim. noita yllä mainittuja paikkoja. Ja tällä Bemulla, joka vetää siellä Kemoran katsomosuoralla vielä kolmosellakin väkisin keulaa ylös (jos on kanttia pitääkaasu auki kun horisonti alkaa kadota), vaihdon paikka on tasan siinä kohtaa, missä se vaihde suurin piirtein alkaa loppua. Käy kuuroltakin perstuntumalla ja silmällä. Ne vaihtopaikat oppii lopulta aika äkkiä.
Hyvä tapa löytäävaihtopaikka 2/3, on vetää tahallaan jokusen kerran rajoittimeen kakosella, jolloin tämä mopo ainakin ikään kuin heittää vapaalle siinä pisteessä, joka on 14200rpm. Näin se mulla selvis se Kemoran katsomosuorankin vaihtopaikka 3/4.

Vaihtovalo on hyvä varmasti kuussatasessa, joka ei revi ihan niin kovaa näillä "Suomen suorattomilla" radoilla, ja siitä saattaa jopa olla hyötyäkin kierrosajoissa, jos vaan opettelee seuraamaan mittaria tai valoa.

Nitrous

^Ja nyt kun rupesin funtsimaan, muistin, että tonnarilla ei tarvitse Kemorallakaan vaihtaa kuin kahdesti ylöspäin kierroksen aikana ja nekin molemmat sattuu siihen katsomosuoralle.   idea_1
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

^ Mun ruoskalla saa vaihtaa pariin kertaan jo varikkosuoralla 03Biker
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

nopea57

Eipä tuossa Kemoralla tosiaan ylösvaihtoja paljoa tule. Katsomosuoralla 3 ja 4, sitten 3 ja 2 loppukierrokselle. Siis noilla tonnisilla. Itsellä ehtii 4 loppua kesken siinä katsomosuoralla, kun ei peli kulje kuin vajaat 210 sillä. Ja loppuu varikkosuorallakin 2 kesken. Tykkään kuitenkin ajaa aika isoilla kierroksilla ja vaihtaen, mieluummin kuin tyyliin samalla pykälällä koko lenkki.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 15.02.12 - klo:15:30
Eipä tuossa Kemoralla tosiaan ylösvaihtoja paljoa tule. Katsomosuoralla 3 ja 4, sitten 3 ja 2 loppukierrokselle. Siis noilla tonnisilla. Itsellä ehtii 4 loppua kesken siinä katsomosuoralla, kun ei peli kulje kuin vajaat 210 sillä. Ja loppuu varikkosuorallakin 2 kesken. Tykkään kuitenkin ajaa aika isoilla kierroksilla ja vaihtaen, mieluummin kuin tyyliin samalla pykälällä koko lenkki.

Ite ajan niin että katsomosuoralla 3->4->5 (huiput n. 235km/h),kolmos mutkan jarru 5->4, nelosella paluusuoran jarruun asti (ehtii rajoittajaan, 200/55 takakumilla n. 205km/h, 190/55 kumilla n. 198km/h), paluusuoran jarrussa 4->3 ja loppurata kolmosella. Periaatteessa kahvilan mutkaan voisi tiputtaa kakkosen, mutta lähtee se sieltä kolmosellakin. Jonkun verran ehkä saisi huippuja lisää paluusuoralle jos tuuppaisi vitoselle ennen sitä paluusuoraa olevaa vasuria.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Itsellä ei ole vaihtovaloa, enkä usko sitä edes huomaisin. Katse koko ajan ajolinjoissa, että ei ehdi mittaristoa katsomaan. 600:lla ajan melko paljon rajotinta vasten, välitykset sen verran isot, että seuraava vaihde on yleensä liian iso.

Powered by EzPortal