Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Raaseri

Itse kuulun koulukuntaan joka ei missään nimessä luistokytkimellä vaihteiden välissä nostele. En keksi mitään syytä sekoitella takajousituksen ja sitä kautta koko pyörän käytöstä kytkimellä pumppaamalla.

Mutta edelleenkin jotkut käyttää välikaasua, jonka senkin opettelin pois ekan luistokykän saatuani.

Juha_K

TV-kuvan perusteella näyttäisi, että MotoGP/WSBK kuskit pykältävät ns. vaihde kerrallaan alaspäin.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

app

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.08.12 - klo:17:59
Itse kuulun koulukuntaan joka ei missään nimessä luistokytkimellä vaihteiden välissä nostele. En keksi mitään syytä sekoitella takajousituksen ja sitä kautta koko pyörän käytöstä kytkimellä pumppaamalla.

Mutta edelleenkin jotkut käyttää välikaasua, jonka senkin opettelin pois ekan luistokykän saatuani.

Käännän takkini tämän johdosta. Vasta toinen kerta tänään.

app

Lainaus käyttäjältä: Juha - 29.08.12 - klo:18:05
TV-kuvan perusteella näyttäisi, että MotoGP/WSBK kuskit pykältävät ns. vaihde kerrallaan alaspäin.

En huomannutkaan tätä viestiä. Mietin kuitenkin, käännänkö takkini kolmannen kerran, kokeiltuani viikonloppuna Kemoran paluusuoran jarrussa.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Juha - 29.08.12 - klo:18:05
TV-kuvan perusteella näyttäisi, että MotoGP/WSBK kuskit pykältävät ns. vaihde kerrallaan alaspäin.

Varmasti osa tekeekin. Äkkiä en löytänyt onboard kuvaa kuin Stonerista, joka ei käyttänyt kytkintä välillä. Mutta ne ajaakin kittilaatikoilla, jossa pykälät on lähellä toisiaan. Lisäksi ne ajaa radoilla joissa tullaan jarruissa 200+ vauhtia alaspäin. Meillä ei sellaisia ole ja yritin ajaa kilpaakin usein viidellä vaihteella, eli neljällä kun ykköstä en ole ikinä käyttänyt kuin lähdössä.

Esim Alastarossa en omassa touringissa joudu missään vaihtamaan kahta alaspäin. Yritin oikein muistella, mutta en mielestäni kolmea pykälää ole joutunut tuomaan edes Motoparkin pääsuoralla, kolmosella alalenkki aukee kyllä laiskanlaisesti jopa Bemulla, mutta eipä tarvi varoa avaamista.

Niin tai näin, oma motto oli etten pyri ainakaan tekemään mitään asiaa monimutkaisemmin kuin ammatikseen ajavat pro:t. En vaan osaa. Mieluummin yksinkertaisemmin, jää sekin aika vaikkapa yrittää keskittyä jarrulla apeksiin osumiseen.

En usko että tuossa on absoluuttista oikeaa tai väärää.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.08.12 - klo:22:30
Esim Alastarossa en omassa touringissa joudu missään vaihtamaan kahta alaspäin. Yritin oikein muistella, mutta en mielestäni kolmea pykälää ole joutunut tuomaan edes Motoparkin pääsuoralla, kolmosella alalenkki aukee kyllä laiskanlaisesti jopa Bemulla, mutta eipä tarvi varoa avaamista.

Kuinkas Räyskälässä? Itse en myöskään vaihda missään kahta alaspäin, Kemoralla siinä ja tässä tiputtaisinko neloselta kakkoselle paluusuoralla, luultavasti noudatan viisaampieni ohjetta ja ajan mahdollisimman isolla vaihteella. Räyskälässä joutui kuitenkin tiputtamaan vitoselta kakkoselle pääsuoraan päässä. Kuollaksenikaan en muista pumppasinko kaikki kerralla vai käytinkö välissä kaasulla. Täytyypä kuunnella videosta jos saisi selkoa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Juha_K

Muistaakseni Sami neuvoi pykältämään vaihde kerrallaan ja tän videon perusteella myöskin Stoner tekee niin. Pitäisi opetella käyttämään kytkintä paremmin, nyt taidan vetää kytkimen kokonaan pohjaan vaikka huomattavasti pienempi liike riittäisi.

http://www.youtube.com/watch?v=40NDQpbj_7Y
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Opa

Muistelin lueskelleeni jostain, että ko. ominaisuus Hondassa, että vaihteita ei edes pysty hyppimään.
http://moto-racing.speedtv.com/article/motogp-noyes-notebook-invent-a-better-gearbox/P1

app

Vaihdan sittenkin Kemorassa pallusuoralla suoraan kakkoselle neloselta. Ei se perä alta lähde luistokytkimellä. En muista miten teen, mutta väliäkö hällä. Kahvilanmutkassa on ainoa paika jossa pienemmälle vaihtaminen saa perän nyppäämään aavistuksen irti. Siinä kannattaa jättää vaihtaminen myöhään, sanoi kurssilla meille rataennätyksen haltija. Kertoi kerran kokeileensa vaihtaa jo hyvissä ajoin ennen sisäkanttaria siellä suoralla ---> "Runko vaihtoon" :D

rranta

Tuli mieleen tämmönen kysymys. Kuinka moni käyttää takajarrua, millon ja miksi? Ja jos jollain on jotain hyvää teoriaa takajarrulla mutkaan kääntämisestä jakakaa tietonne ihmeessä. Itellä takajarrun käyttö on painottunu hiekalle, pitkäksi menneen mutkan jäläkeen hengenpelastukseen oops_2

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: rranta - 18.10.12 - klo:09:50
Tuli mieleen tämmönen kysymys. Kuinka moni käyttää takajarrua, millon ja miksi? Ja jos jollain on jotain hyvää teoriaa takajarrulla mutkaan kääntämisestä jakakaa tietonne ihmeessä. Itellä takajarrun käyttö on painottunu hiekalle, pitkäksi menneen mutkan jäläkeen hengenpelastukseen oops_2

Kaikki jarrutukset alkaa takajarrulla. No oikei ihan kaikissa kohdissa ei vaan asennon takia pysty takajarruun koskemaan, mutta wehnä opasti käyttämään molempia jarruja ja ainakin datan mukaan käyttää myös itse ja takajarru on aina se eka, joka aktivoituu. Niin ja siksi, että mopo on paremmin hallinnassa ja jollain tavalla kontrolloidumpi paketti.

Raaseri

En juurikaan käytä, ajalla ennen luistokykää käytin enemmän. Nyt käytän lähinnä jos haluan kikkailla, eli leventää jarrusladia. Ajelen muutenkin niin hitaasti, että jarrutuksen aloittaminen on niin rauhallinen tapahtuma ettei se minulla sotke pakkaa. Wehnä aloittaa jarrutuksen varmaan 20-30m minua myöhemmin ja ymmärrän kyllä että aloittaa perää sitomalla.

Jos motoriikka on hyvällä-huipputasolla, en näe takajarrun opettelemisessa mitään väärää. Jos taas kuuluu samaan 90% kuin minä, en nyt ennen A-luokan vauhteja näe syytä alkaa tuota opettelemaan.

Asioita voi tietty opetella monella tapaa. Itseäni aikanaan auttoi se että ymmärsi alkaa tekemään vain olennaisen ja jättää kaikki sellainen akrobatia/tekeminen pois mikä ei omassa vauhdissa ole tarpeellista.

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 18.10.12 - klo:10:40
En juurikaan käytä, ajalla ennen luistokykää käytin enemmän. Nyt käytän lähinnä jos haluan kikkailla, eli leventää jarrusladia. Ajelen muutenkin niin hitaasti, että jarrutuksen aloittaminen on niin rauhallinen tapahtuma ettei se minulla sotke pakkaa. Wehnä aloittaa jarrutuksen varmaan 20-30m minua myöhemmin ja ymmärrän kyllä että aloittaa perää sitomalla.

Jos motoriikka on hyvällä-huipputasolla, en näe takajarrun opettelemisessa mitään väärää. Jos taas kuuluu samaan 90% kuin minä, en nyt ennen A-luokan vauhteja näe syytä alkaa tuota opettelemaan.

Asioita voi tietty opetella monella tapaa. Itseäni aikanaan auttoi se että ymmärsi alkaa tekemään vain olennaisen ja jättää kaikki sellainen akrobatia/tekeminen pois mikä ei omassa vauhdissa ole tarpeellista.

Meikäläinen on aloittanut rataharjoittelun niin sanotusti tyhjältä pöydältä, eli suoraan prätkäkorttikoulusta radalle ja siitä sitten viisaampien oppeja, kursseja ja vinkkejä käyttäen opetellut tekemään asiat alusta asti "oikein"... Tähtäyksessä toki A-luokan vauhdit ja siksi koitan opetella ajotekniikat siten, että niihin A-luokan vauhteihin pääsee hengissä. :D

jiknnn

mjoo, todetaan heti kärkeen, että itse käytän vain etujarrua....

syy miksi takajarrun käyttö lisää vauhtia on että varsinkin jos sitoo, eli jarruttaa konetta vastaan, niin perä laskee alas ja etujarrulle saa enemmän "momenttia" eli painopiste laskee eikä mopo lähde pyörähtämään etukautta ympäri niin äkkiä. siis etujarrua voi käyttää enemmän.
voi kokeilla ihan paikallaan, kun pistää vaihteen silmään, takajarrun pohjaan ja luistattaa vähän vetoa takarattaalle, niin perä laskee...

omalla kohdalla on ihan tarpeeksi koittaa pitää takanen just ja just pinnassa.

Wehnä aloittaa jarrutuksen myöhään, koska se myös lopettaa jarrutuksen myöhään.... ja siinä jyvät erotellaan akanoista.

murmela

18.10.12 - klo:17:23 #194 Viimeisin muokkaus: 18.10.12 - klo:17:25 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:16:55
Wehnä aloittaa jarrutuksen myöhään, koska se myös lopettaa jarrutuksen myöhään.... ja siinä jyvät erotellaan akanoista.

Ero tulee jarrun alotuksen nopeudessa ja alotuksen kovuudessa, eli siirtymisessä täyskaasulta täysjarrulle.
Ei siitä millon lopettaa jarrun.
Wehnä niittaa nopeasti ja kerralla sen jarrun alotusmaksimiin.
Harrastelijalla kestää huomattavasti pitempään siirtyy kaasulta jarrulle, ja sit se jarrun alotus on hidas ja pehmeä, ja jarrumaksimi on alussa tyypillisesti jotain 50-75% siitä mitä se vois olla.

Toinen suuri ero harrastelijan ja pron välillä on jarrurutiini. Ts kuinka paljon esim jarrumaksimi vaihtelee eri mutkien jarruun tultaessa. Ja kuinka lineaarista jarrun pehmennys on.

Ja tämä siis sillä perusteella mitä olen A/B/jokkis/harrastelija/alottelijakuskien datoja analysoinut. Kappalemääräisesti menee tällä hetkellä ehkä jossain 50-100 kuskin välillä, yht joku 100-500 eri kierrosta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal