Kiinnostusta kimppakyyteilyyn?

Aloittaja Jukka_R, 17.09.12 - klo:08:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Olisiko kiinnostusta seuraavaan?

Olen mukana
2 (40%)
Saatan harkita
0 (0%)
Tyhmä idea, keksitkö taas itse tuonkin?
0 (0%)
Idea ok, mutta en ala rikastuttamaan muita ja maksan mieluummin itse enemmän ja ajan Muuli perässä pomppien Yariksella.
3 (60%)

Äänestäjiä yhteensä: 5

Jukka_R

Seuraavaa tuli pohdittua perjantaina sadetta pidellessä. Mahtaisiko olla kiinnosta mopon ja kamojen kyyditsemiseen pk-seudulta ratakeikoille?

Kaava olisi seuraava:

Nykyinen peräkärry vaihdettaisiin mallia isosta hel***in isoon, eli metri lisää leveyttä ja 2-3 metriä lisää pituutta. Tuollaiseen kärryyn menee heittämällä 4-6 pyörää (kolme mahtuu rinnakkain, parit peräkkäin).

Vanhan ja uuden kärryn erotus olisi tarkoitus rahoitaa osaksi kimpakyydeistä saaduila rahoilla, osa menee tietenkin lisääntyneisiin polttonestekustanuksiin.

Aiheeseen liittyvää kuvaa (kärry teetettäisiin mittojen mukaan, mutta karkeaa luonnosta) http://www.eurowagon.fi/index.asp?t1=4&gal=6 Iso ramppi jota pitkin sisään ajaa niin pyörät kuin autonkin tarpeen vaatiessa.
Pyörille tulisi (kolmelle ainakin) kiinteät etutelineet joihin mopot saa näppärästi ajettua suoraan.

Pyörät pakattaisiin aina paikassa X josta sitten matkaan. Tarpeen vaatiessa erillistä korvausta vastaan voi mopon käydä noutamassa kotipihastakin. Tästä kustannus olisi km-korvaus + 30 euron tuntilaskutus (firman kautta kaikki laskutus alveineen).
Kuljetuksesta kiinteä kustannus olisi karkeasti seuraava:

Pks-Alastaro-Pks 100 euroa/kuski ja pyörä
Pks-Kemora-Pks 150 euroa/kuski ja pyörä
Pks-Botniaring-Pks 150 euroa/kuski ja pyörä
Pks-Motopark-Pks 150 euroa/kuski ja pyörä

Kärryyn olisi tarkoitus sitten asennuttaa myös kummallekin puolelle markiisit, jolloin teltan virittäminen ei olisi aina tarpeen vaan pyörät säilyisivät sateensuojassa näiden markiisien alla (molemmin puolin kun on, niin mahtuu 8-10 pyörää). Tuo "majoitus" kuuluisi hintaan kunhan osallistuu lattiamattojen asenteluun ym. pikku puuhasteluun.

Vetoautona toimii vuoden 2012 Mitsu Pajero johon mahtuu ahtamalla 7 henkeä, vähän väljemmin ja viihtyisämmin viisi, matkalaukut ym. kulkevat kärryssä. Autossa ilmastointi ja poppivehkeetkin normia parempaa, joten kulku on miellyttävämpää kuin jossain katiskassa.

Varaukset toimisivat yksinkertaisesti Mp-tuen kaupan kautta. Listalta näkisi montako paikkaa on vielä vapaana ja varaamalla ja maksamalla saa omansa. Tarpeen vaatiessa voi vaikka kauden alussa varailla itselleen joka keikalta paikan ja myy sen sitten toiselle jos ei itse pääsekään. Näin ei olisi tarvetta oman kuljetuskaluston hankintaan.

Ja jos vielä haluaa oikein laiskaksi ryhtyä, niin tulee meidän tallivuokralaiseksi (69 euroa/kk) ja mopo ja kamat pakataan suoraan tallilta ja palautetaan sinne.

Pelkät polttoainekulut Hki-Kemora-Hki on mopoon 5 x 9 x 1,8 = n. 80 euroa, kärryä vetämällä n. 150 euroa. Siihen sitten muut kulut (kärryn vuokra, omaksi ostetun pääomakustannukset, vetoauton muut muuttuvat kulut jne). Tuo olisi vaivaton ja halvempi tapa ja pelkän katupyöränkin omistaja voisi kuljettaa lämppärit ja pukit matkassaan (satunnaisille käyttäjille ja miksei vakinaisillekin voidaan vuokrata pukit ja lämppärit).

Jos kiinnostuneita on, homma laitetaan tuotantoon ja kärry tilaukseen. Jos taas kiinnostuneita ei ole, niin turha alkaa investoimaan 6.000-8.000 euroa kun vanhallakin pärjää.

Kommentteja ja mielipiteitä tulemaan. Tässä on monta kuukautta aikaa vääntää ja pohtia syksyn pimeitä iltoja surkutellessa.



http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=9&id=1002
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 17.09.12 - klo:08:49
Pyörille tulisi (kolmelle ainakin) kiinteät etutelineet joihin mopot saa näppärästi ajettua suoraan.
Noi telineet voi asentaa myös silleen, ett pulttaa noi telineet kiinni ~20mm vaneriin, ja siitä vanerista lattian levyisen, jolloin se pysyy lähes itsekseen paikoillaan, ja ko telinesetin saa helposti nostettua kokonaan pois kärrystä/ siihen keskelle vaunua voi tehdä sen toisen setin pyörille 3-6.
Levyn alle parin millin kumimatto, niin se ei luistele mihinkään.
Ja jos vaunun lattiaan asentaa kuormalenkit sopivasti silleen että ne on ton levyn etu ja takapuolella, niin riittää kun vetää siitä levyn yli molemmista reunoista yhen taljaliinan, niin se levy pysyy varmasti paikoillaan.
Nois levyis olis myös se etu, että kuorman saa keskitettyä helpommin telin päälle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

mic

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 17.09.12 - klo:08:49


Vetoautona toimii vuoden 2012 Mitsu Pajero johon mahtuu ahtamalla 7 henkeä, vähän väljemmin ja viihtyisämmin viisi, matkalaukut ym. kulkevat kärryssä. Autossa ilmastointi ja poppivehkeetkin normia parempaa, joten kulku on miellyttävämpää kuin jossain katiskassa.



Kuljettaako tätä karavaania edelleen sitten ihmisläheinen piripää vai saadaanko tähän vielä oikein kuljettajakin, niin matkat taittuu huomattavasti mukavammin?

Powered by EzPortal