Powercommanderit

Aloittaja jarska, 15.09.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha_K

Suzukiin on tarjolla aika kätevä laite http://www.woolichracing.com/LogBox.aspx
Ei tarvi mitään ylimääräisiä laitteita sotkeman asioita.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 18.09.12 - klo:11:50
Suzukiin on tarjolla aika kätevä laite http://www.woolichracing.com/LogBox.aspx
Ei tarvi mitään ylimääräisiä laitteita sotkeman asioita.

Joihinkin suskiin sai tuon ecueditorin, jolloin ei tarvinu ostaa mitään, mutta sivusto näyttää kadonneen. Netin arkistosta löytyi: http://ecueditorco.web713.discountasp.net/Default.aspx

Henri Volotinen on tehnyt tuosta kivan opinnäytetyön.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 18.09.12 - klo:12:40
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 18.09.12 - klo:11:50
Suzukiin on tarjolla aika kätevä laite http://www.woolichracing.com/LogBox.aspx
Ei tarvi mitään ylimääräisiä laitteita sotkeman asioita.

Joihinkin suskiin sai tuon ecueditorin, jolloin ei tarvinu ostaa mitään, mutta sivusto näyttää kadonneen. Netin arkistosta löytyi: http://ecueditorco.web713.discountasp.net/Default.aspx

Henri Volotinen on tehnyt tuosta kivan opinnäytetyön.

Niin toi boksi käyttää juuri ecueditoria ja ilman boksiakin pärjäisi, mutta silloin tiedot pitäisi tallentaa läppäriin. :)
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 18.09.12 - klo:12:40
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 18.09.12 - klo:11:50
Suzukiin on tarjolla aika kätevä laite http://www.woolichracing.com/LogBox.aspx
Ei tarvi mitään ylimääräisiä laitteita sotkeman asioita.

Joihinkin suskiin sai tuon ecueditorin, jolloin ei tarvinu ostaa mitään, mutta sivusto näyttää kadonneen.

Se mihkää oo kadonnu:
http://www.ecueditor.com/
https://www.facebook.com/ecueditorcom

Ja tarvit sä silti jonku hardiksen jotta saat ecun ja tietskan jutteleen keskenään:
http://www.woolichracing.com/products.aspx
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 18.09.12 - klo:11:50
Suzukiin on tarjolla aika kätevä laite http://www.woolichracing.com/LogBox.aspx
Ei tarvi mitään ylimääräisiä laitteita sotkeman asioita.
Tosin toi käy ~2007/8 ja uudempiin(?).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Turder

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.12 - klo:11:38Tosin esim -11 10R kittiekun säätösoftassa on yksinkertanen nämikkä joka rikastaa tai laihentaa koko karttaa. Toki softa tarjoaa täydellisen monipuoliset mahollisuudet jos haluaa säätää, mutta tarjoaa siis yksinkertaisenkin vaihtoehdon.
Ja mä en välttämättä mopoa edes säädättäis semmosen hemmon hoivissa, joka ei tajua muutamaa karttaa ja sen säätöjä, ts kokonaisuutta.

Joo voi olla, en tunne ko. settiä. Lähinnä vertasin esim. dynojetin ohjelmistoon missä säätäjän työ on melko suoraviivainen, nopea ja käytännössä joka pyörälle sama. Vastaavasti pyörämerkkien omat systeemit voi olla erilaisia käyttää, käyttöliittymä erilainen, vaatii jotain merkkikohtaista palikkaa jne. eli joku perus dynojet-säätäjä voi olla aluksi hukassa uudenlaisen systeemin kanssa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.12 - klo:12:47
Se mihkää oo kadonnu:
http://www.ecueditor.com/
https://www.facebook.com/ecueditorcom

Jostain syystä mulla ei avaa tuota ecueditor.com sivua ja facebookki on boikotissa. Mutta ei se mitään. Hieno homma, että projekti on elossa. Oispa muihinkin pyöriin moisia projekteja
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.12 - klo:12:54
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 18.09.12 - klo:11:50
Suzukiin on tarjolla aika kätevä laite http://www.woolichracing.com/LogBox.aspx
Ei tarvi mitään ylimääräisiä laitteita sotkeman asioita.
Tosin toi käy ~2007/8 ja uudempiin(?).

600/750 2008-> ja 1000 2007-> (05 tullee piakkoin?)
Kaikkia ruiskulla olevia Suzukeja pystyy säätään vähän karkeammin esim. tällä http://www.probike.co.uk/it080003.htm
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

nopea57

18.09.12 - klo:13:15 #38 Viimeisin muokkaus: 18.09.12 - klo:13:17 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.12 - klo:11:38
Tosin esim -11 10R kittiekun säätösoftassa on yksinkertanen nämikkä joka rikastaa tai laihentaa koko karttaa. Toki softa tarjoaa täydellisen monipuoliset mahollisuudet jos haluaa säätää, mutta tarjoaa siis yksinkertaisenkin vaihtoehdon.

Hmm, eikös sentään peruskartan pitäisi olla jotenkin tolkullinen ennenkuin tuollaisesta yksinkertaisesta napista voi hyötyä olla? Ei se kartta joka kohdassa, saatikka yhtä paljon, mene plussalle tai miinukselle jonkin muutoksen ansiosta. Tyypillisissä PC-kartoissa muutokset on +/- 30% eri kohdissa.

Muutenhan on hienoa päästä säätämisen alkujuurille ECU:ssa. Mutta mitä muistan nähneeni, niin niitä karttoja on tosiaankin paljon ja ovat vielä selkeästi PCV:tä tarkemmalla resoluutiolla, joten työtä piisaa kun 'ruutuja' käy läpi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 18.09.12 - klo:13:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.09.12 - klo:11:38
Tosin esim -11 10R kittiekun säätösoftassa on yksinkertanen nämikkä joka rikastaa tai laihentaa koko karttaa. Toki softa tarjoaa täydellisen monipuoliset mahollisuudet jos haluaa säätää, mutta tarjoaa siis yksinkertaisenkin vaihtoehdon.

Hmm, eikös sentään peruskartan pitäisi olla jotenkin tolkullinen ennenkuin tuollaisesta yksinkertaisesta napista voi hyötyä olla? Ei se kartta joka kohdassa, saatikka yhtä paljon, mene plussalle tai miinukselle jonkin muutoksen ansiosta. Tyypillisissä PC-kartoissa muutokset on +/- 30% eri kohdissa.

Muutenhan on hienoa päästä säätämisen alkujuurille ECU:ssa. Mutta mitä muistan nähneeni, niin niitä karttoja on tosiaankin paljon ja ovat vielä selkeästi PCV:tä tarkemmalla resoluutiolla, joten työtä piisaa kun 'ruutuja' käy läpi.

Aika heikosti menee jos kittiecun orginaalikartta/karttavaihtoehdot ei ole jotenkin tolkullisia. Niitähän ei ole tehty saaste- ja meludirektiivejä silmällä pitäen.
PC-kikkailu on suossa nimenomaan sen takia että se yrittää paikata saaste&meluvammoja vakioecun kartoissa, mutta ilman ecun antureita ja älyä.

Resoluutiota voi yleensä muuttaa, PC:ssäkin, ihan sen mukaan kuin tarkasti huvittaa hifistellä.
Toki hifistelyn voi vetää äärimmäisyyksiin, mutta siinä kohtaa hyötysuhde on heikko, ja tiimalasista yksinkertasesti loppuu hiekka. Varsinkin jos testimahollisuudet ei oo samalla tasolla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

nopea57

Kittiecussakin on kartta, joka perustuu johonkin kokoonpanoon. Toisella kokoonpanolla on eri kartta, eikö niin? Muutenhan tässä ei olisi tolkkua yleensäkään. Sen toisen kokoonpanon eroja ei voi hoitaa laittamalla karkeasti koko kartalle plussaa tai miinusta, kyllä täytyy ottaa pienemmät solut käsiteltäviksi.

PC:tä käyttäen eivät alkuperäiset anturit ja äly häviä, siellä ne ovat taustalla, ehkä lambdaa lukuunottamatta. Mutta säätö tehdään kertaluontoisesti vallitsevan tilanteen mukaisilla arvoilla, anturien tuottama data kun on erilaista toisissa olosuhteissa, eikä säätötulos ehkä täysin päde. Ja taitaapa se sama vähän koskea kittiecun karttojenkin säätöä, vai miten? Lähemmäksi 'ihanteellista' toki päästään.

PCV:ssä on parhaimmillaan vain 10 eri kaasuasentoa ja kierrosalue viipaloitu 250rpm välein. Ei tuo kovin suurta tarkkuutta anna, mutta sillä tulee toimeen. Kittiecun kartoissa on kaiketi kaasuasentoja kymmeniä ja kierrosaluekin viipaloitu tiuhemmin, koska ecu hoitaa koko syöttötapahtuman mahdollisimman 'analogisesti' eikä portaittain. Näin ainakin niissä 'oikeissa' kartoissa, liekö sitten kittiecussa tehty niiden päälle jotain sabluunoja, joilla hoidetaan isompia kokonaisuuksia kerralla.

Raaseri

Amerikkalainen mainosmies osaa kyllä kirjoittaa uskottavasti. Jos PCV maksaa täällä n 350€, Siitä jämyn kate 30%. Tästä maahantuojan 30%. sitten ALVit pois, rahti jne. Toi kikkare ei valmistuspaikassaan maksa kahta kymppiä enempää, suunittelukustannuksineen ei varmaankaan kuin 30-40€.

En tiedä yhtään varteenotettavaa kilpuria jossa PC:t tms olisi oikeasti saatu säädettyä kunnollisiksi. Omissani parhaimmillaan eivät haitanneet ajamista. Pahin kombinaatio on syntynyt kun lambda on jätetty paikalleen ja ECU sekä PC yrittävät reagoida toisiinsa, tyypillisesti vielä niin että ECUn kellotaajuus on nopeampi kuin PC:n, jolloin laite on juuri ratatärkeillä osakaasuilla sekaisin kuin seinäkello. Ducatiin viimeisimpänä laitoin PC:n, säädöillä ei saatu kittiecua yhtään paremmaksi ja ainoa syy oli että sillä sai helpoiten shifterin. Negaationa tuli huono käynnistyvyys, kun ilmeisesti startti imasee niin paljon virtaa että PC kyykkää.

Lisätuskaa harrastajalle tuo se että tyypillinen säätö on peruskartta webistä + 1-4 täyskaasuvetoa. Ja montakos prosenttia/kierros dataloggerin laittaneilla olikaan torvi kokonaan auki ja montako prosenttia/kierros ajettiin osakaasuilla? Inertiadynokaan (joita lienee lähes kaikki) ei oikein ole paras tähän osakaasuavauksiin säätämiseen. Kivahan se käppyrä on mieltä lämmittämässä kun on kolme tai jotain heppaa enemmän. Placebolääkkeilläkin on todistetusti sama hoitovaikutus yli 20% hoidettavia kuin oikeilla lääkkeillä.

Ja nyt joku sanoo että BSB:ssäkin ajavat PC:llä. En tiedä, mutta sen tiedän että Suomessakin on kärjessä ajettu ihan erimerkkisillä renkailla kuin mitä sponssitarrat kyljessä sanoo, jos on sellainen vuosi että joku rengas on vaan parempi.

Mulla ei ole mitään PC:tä tai muita vastaavia vastaan. Mutta ihan sellaisenaan ei kannata kaikkea niellä mitä marketing department keksii sanoa. Pätee muuten aika moneen tuotteeseen. Joku suomalainenkin yritys on jäänyt kiinni ettei uudet kuvat olleetkaan sillä kuvattuja mitä markknointi antoi ymmärtää...

nopea57

Kyllä, tuohon PC-bisnekseen liittyy kaikenlaista arveluttavaa ja varmasti kisapyörissä sellaisella ei suurtakaan virkaa ole, varsinkin kun säätäjien taso ja moraali on mitä on. Hyvä säätäjä kuitenkin käy ne säätösolut siitä kartasta läpi sillä silmällä mitä käyttäjä tarpeeksi kertoo. Tourinkiin haetaan tarkkuutta niihin pieniin kaasuihin ja kierrosalueen alapäähän, monet ei edes käytä suurinta osaa kartasta. Kisapyörän säätötarpeet kohdistuvat pääosin tuohon jälkimmäiseen: mitä väliä on touring-kulutuksella ja pienten kierrosten mahdollisilla nykimisillä tms. Peruskäyttäjälle PC kuitenkin tarjoaa tiettyä helppoutta, siksi niitä myydään. Etenkin jos muuta ei ole tarjollakaan. Itsekin ostaisin varmaan kittiecun jos olisi tarjolla. Vaikka en sitä tarvitsekaan, mutta tekniikka vaan kiinnostaa. Meinasinpa joskus itsekin tehdä paremman PC:n, mutta laiskuus voitti.

Valmistuskustannuksiltaan PC ei todella ole kallis, pelkkä loota muutaman euron, sisältäen yhden monitoimipiirin ja PCV:ssä pari liitintä. Johtosarja sitten päälle.

Ei taida kyllä se varsinainen ECU:kaan satasta maksaa...

Nonii, eiköhän tämä ollut tässä minun osalta.

jarska

Ei sillä että PCV:stä säätämättä/kokeilematta luopuisin, mut kuka ja missä noita mystisiä kit-ecuja myydään, maahantuojan kauttako niitä saapi kisapyöriin?
En ainakaan tuosta vaan löytänyt kuuklella.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.09.12 - klo:16:04
Ei sillä että PCV:stä säätämättä/kokeilematta luopuisin, mut kuka ja missä noita mystisiä kit-ecuja myydään, maahantuojan kauttako niitä saapi kisapyöriin?
En ainakaan tuosta vaan löytänyt kuuklella.

Kawaan sumekolta kit ecut. Ja samanlailla maahantuojan/merkkiliikkeen  kautta ainakin hondat sekä jamahat. Susukeihin yoshimuran katalookista duellilta. Valojen/vilkkujen kanssa tullee ohjelmaa, jos meinaa niitten toimivan. Muta sehän ei ole ongelma jos vain radalla ajaa ja valot yms. on jo tallin nurkassa...  Bemarin hp-ecu taitaa olla ainoa jossa ei katulaillisuuden täyttävät osat lakkaa toimimasta.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal