Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.10.12 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:16:55
Wehnä aloittaa jarrutuksen myöhään, koska se myös lopettaa jarrutuksen myöhään.... ja siinä jyvät erotellaan akanoista.

Ero tulee jarrun alotuksen nopeudessa ja alotuksen kovuudessa, eli siirtymisessä täyskaasulta täysjarrulle.
Ei siitä millon lopettaa jarrun.
Wehnä niittaa nopeasti ja kerralla sen jarrun alotusmaksimiin.
Harrastelijalla kestää huomattavasti pitempään siirtyy kaasulta jarrulle, ja sit se jarrun alotus on hidas ja pehmeä, ja jarrumaksimi on alussa tyypillisesti jotain 50-75% siitä mitä se vois olla.

Toinen suuri ero harrastelijan ja pron välillä on jarrurutiini. Ts kuinka paljon esim jarrumaksimi vaihtelee eri mutkien jarruun tultaessa. Ja kuinka lineaarista jarrun pehmennys on.

Ja tämä siis sillä perusteella mitä olen A/B/jokkis/harrastelija/alottelijakuskien datoja analysoinut. Kappalemääräisesti menee tällä hetkellä ehkä jossain 50-100 kuskin välillä, yht joku 100-500 eri kierrosta.

noo selitäpäs miten wehnä menee meikäläisestä gomorran paluusuoralla heittämällä edelle vaikka ite oon jarrulla takakumi ilmassa? ja ohitus ei ollut mitenkään hiipimistä vaan vauhtieroa oli 50-60kmh ??? 
veikkaan että se jarrutti vähän pidemmälle mutkaan, vaikka itse vedin myös niin pitkään kuin uskalsin. oma arvio sillä hetkellä oli ettei W mitenkään pysty kääntämän mutkaan, koska vauhtia oli niin paljon lähellä mutkaa.... mutta sinne se vaan käänsi...

murmela

18.10.12 - klo:17:51 #196 Viimeisin muokkaus: 18.10.12 - klo:18:35 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:17:45
noo selitäpäs miten wehnä menee meikäläisestä gomorran paluusuoralla heittämällä edelle vaikka ite oon jarrulla takakumi ilmassa? ja ohitus ei ollut mitenkään hiipimistä vaan vauhtieroa oli 50-60kmh ???  
veikkaan että se jarrutti vähän pidemmälle mutkaan, vaikka itse vedin myös niin pitkään kuin uskalsin. oma arvio sillä hetkellä oli ettei W mitenkään pysty kääntämän mutkaan, koska vauhtia oli niin paljon lähellä mutkaa.... mutta sinne se vaan käänsi...

Jos sulla on esim pistää RaceChronolla otettuu 10Hz dataa .vbo muodossa, niin siitä sen nopeesti näkee.

Nopeasti mutulla veikaten, kyseessä vain yksi mutka jossa sössit ajolinjan ja jarrun, ja jarrussa sulla on paino ehkä liian edessä. Ja esim jos on löysä keula, ja takapainauma on vedetty minimiin, niin takarengas irtoo helposti radan pinnasta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

tossa mä sössin ajolinjan ja jarrun. :)

http://www.youtube.com/watch?v=iuhQK3xLRpo&feature=plcp

olisi pitänyt pitää maxjarru vielä ainakin siihen missä kaveri oli kun jääkontakti tuli...

Nitrous

18.10.12 - klo:19:43 #198 Viimeisin muokkaus: 18.10.12 - klo:19:45 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.10.12 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:16:55
Wehnä aloittaa jarrutuksen myöhään, koska se myös lopettaa jarrutuksen myöhään.... ja siinä jyvät erotellaan akanoista.

Ero tulee jarrun alotuksen nopeudessa ja alotuksen kovuudessa, eli siirtymisessä täyskaasulta täysjarrulle.
Ei siitä millon lopettaa jarrun.
Wehnä niittaa nopeasti ja kerralla sen jarrun alotusmaksimiin.
Harrastelijalla kestää huomattavasti pitempään siirtyy kaasulta jarrulle, ja sit se jarrun alotus on hidas ja pehmeä, ja jarrumaksimi on alussa tyypillisesti jotain 50-75% siitä mitä se vois olla.

Toinen suuri ero harrastelijan ja pron välillä on jarrurutiini. Ts kuinka paljon esim jarrumaksimi vaihtelee eri mutkien jarruun tultaessa. Ja kuinka lineaarista jarrun pehmennys on.

Ja tämä siis sillä perusteella mitä olen A/B/jokkis/harrastelija/alottelijakuskien datoja analysoinut. Kappalemääräisesti menee tällä hetkellä ehkä jossain 50-100 kuskin välillä, yht joku 100-500 eri kierrosta.

noo selitäpäs miten wehnä menee meikäläisestä gomorran paluusuoralla heittämällä edelle vaikka ite oon jarrulla takakumi ilmassa? ja ohitus ei ollut mitenkään hiipimistä vaan vauhtieroa oli 50-60kmh ???  

Alusta, ajolinja, jarrun aloitus, takajarrun käyttö, ajoasento, moottorijarru yms. asiat vaikuttaa ihan pirusti siihen, että kuinka kovaa pystyy jarruttamaan. Siitäkin tulee eroa, että onko takanen nippanappa maassa vai puoli senttiä ilmassa. Lisäksi veikkaan, että Wehnä ei jarruta mutkassa juurikaan harrastelijaa pidemmälle, mutta huomattavasti kovempaa pyörä kallellaan. Muutaman kerran viime kesänä itsekin yllätyin, että kuinka kovaa mopo kallellaan voi jarruttaa. Gotlandring oli tuon harjoitteluun hyvä paikka kun siellä oltiin koko kallellaan niin siihen kallistukseen jotenkin turtu. Kun pää ei enää ymmärtänyt mopon asentoa vaan oli mielestään pystyssä, tuli jarrutettua kallellaankin kovempaa kuin aiemmin. Tän seurauksena rupeskin sitten etuset kulumaan ihan eri tahtiin. Kertaakaan en muuten viime kauden aikana saanut jarrussa etusta luistamaan, joten sielläkin ois varmaan varaa kiristää. Pariin kertaan pitkässä mutkassa liiasta kallistuksesta kylläkin meinas karata.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wehna

Pienemmälle vaihtaessa joka välissä kytkintä ylös. En usko että kukaan pystyy ajamaan edes keskiryhmän vauhtia jos päästää moottorin kierrokset alas kun vaihtaa pienemmälle.

Eli jos kytkimen pitää koko ajan pohjassa niin kierrokset laskee -> kun vapauttaa kytkimen niin voi tulla melkoiset kevätjuhlaliikkeet. Kun kytkintä nostaa joka välissä niin kierrokset pysyy ylhäällä -> ei nykäise.

Voi antaa myös välikaasua tai nostaa tyhjäkäyntiä niin auttaa nykäisyyn. Välikaasulla säädän moottorijarrua pienemmäksi ja pystyn rullaamaan kovempaa sisään tarvittaessa.

Toi vaihteiden vaihto on kaikille niin automaattinen toimenpide ja siksi monikaan ei muista mitä todellisuudessa tekee. Niin ja aika harvassa mutkassa joutuu laittamaan enemmän kuin kaksi pienempää millä tahansa vehkeellä.

Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

rranta

Palijon tullu hyviä ajatuksia ja vastauksia tuohon esittämääni kysymykseen takajarrun käytöstä, kiitokset niistä ja antakaa tulla lisää ajatuksia vaan. Itellä tuo ajaminen on muutenki niin vaikiaa etten usko, että takajarrun käyttö parantaa ainakaan tässä vaiheessa kierrosaikaa. Jotenki ajamista on sävyttäny sellainen varmaan liiallinenki pehmeys niin kaasun ku jarrun käytösä. Monasti lukenu nuita murmelan juttuja ja motkotusta eri kuskeille jarrun alotuksesta ja sen tarpeeksi suuresta voimasta. Mietityttäny mikähän se riittävän suuri voima ja nopeus on. No varmasti aivan eri tasolla ku itellä joka tapauksesa. Jospa ens kesälle sais lisää ajatusta ajamiseen ja nopeutta lisää - sitä kyllä kaivattas.

jiknnn

tossa on wanhan jääratakuskin kommenttia A ja B:n eroista

"Suurimmat erot B:n ja A:n välillä huomasin itse siinä että kun A-luokassa oli tottunut viemään pääkurvin loppuun asti täydellä kaasulla jalka tapilla, niin B-luokassa porukalla oli jalat jäässä jo lähes suoran puolella ja samalla alettiin tekemään kotipihajarrutusta. Sitten oli toki niitäkin jotka yrittivät liikaa ja menivät pitkin penkkoja."

Ite oon nappularenkaisen pari kertaa pyöräyttänyt etukautta ympäri kun on tullut tilanne eteen. eli ei sitä kahvaa kannata nykästä liian lujaa.

tohon grabiin en kyllä neuvoa osaa antaa, mutta itsellä jarru menee kyllä ihan vaistolla siihen kallistamisen alkuun asti, mutta sitten menee pashat housuun. Pitäis vaan uskaltaa pitää sama puristus ja alkaa löysätä vasta kun alkaa polvi ottaa maahan. Kujn pyörällä ajelee, niin vaistomaisesti oppii sen miten keula painuu jarrutettaessa ja jos se painuu liian kovalla vauhdilla, niin se alkaa pomppia tms. riippuu alustan säädöistä. jokatapauksessa sen huomaa varmasti ja kun pyörä on vielä pystyssä ja suorassa niin kaatoa ei saa aikaan. maksimihidastuvuuden oppii myös samantien, kun saa takanakin menemään kevyenä. Mutta sitten kun opettelee sen mutkaan menon jarru päällä, niin pitää varata katteita ja muuta sälää sekä ensihoitajia, kun sen rajan löytyminen on vähän vaikeampaa.
Sen lisäksi että pelimiehet jarruttaa syvälle mutkaan, ne pystyy jättämään maksimivauhdin.
Toki jarrutuksen aloitus on vaikeampaa, mitä kovempaa pyörä liikkuu. Tähän auttaa se, että ensin löysää kaasun ja antaa rullata hetken ennen jarrutuksen alkua. Rullaus meinaa vain sitä aikaa, että paino siirtyy takaa eteen ja kun alkaa jarruttaa, niin on valmiiksi vähän painetta jo edessä. Datoissa tämä voi näyttää kämmäämiseltä, mutta sillä saa marginaalia tohon hommaan.

Jäällä myöhäistä jarrua on helppo kokeilla kun voi pitää jalkaa varalta tukena ja yleensä saa pelastettua lipat, eikä lipat käy siellä yhtä kipeää. Enivei tossa videossa minkä laitoin, niin siinä mennään 180 mutkaan ja siinä ite löysäilen kaasun hyvissä ajoin, mutta jarru alkaa sitten niin, että se on pidettävä sinne apexiin asti ihan reilusti päällä. jos ei näin tee, menee penkan yli että heilahtaa. Lipat tuli silleen, että ajatus kävi siinä edellä menevässä hetken ja sitten hokasin että reitti menee jääpattien yli. etujouset pohjassa päätin kuitenkin yrittää niistä jarru päällä, koska vaihtoehto olis ollu vetää siitä jäisen penkan yli. keula hyppäs ilmaan ja mopo lähti käsistä. liukuessa vielä ehti miettiä, että todnäk kädet menee huonoon kuntoon jos menee mahallaan ja käänsin selkäsuojan penkkaan päin eikä tullut kolhuja muuta kuin egoon...

murmela

Lainaus käyttäjältä: rranta - 18.10.12 - klo:22:00
Monasti lukenu nuita murmelan juttuja ja motkotusta eri kuskeille jarrun alotuksesta ja sen tarpeeksi suuresta voimasta. Mietityttäny mikähän se riittävän suuri voima ja nopeus on. No varmasti aivan eri tasolla ku itellä joka tapauksesa. Jospa ens kesälle sais lisää ajatusta ajamiseen ja nopeutta lisää - sitä kyllä kaivattas.

Jos sulla on 10Hz RaceChrono dataa, niin exporttaa data .vbo:na ja käytä performance tai circuit toolsia, kaikki ilmaisohjelmia.

Täys kaasulta täysjarrulle; puol sekunttii tai alle ja alku teho jotain >90%; on erittäin bueno (>90% on hitaissa vauhdeissa jotain 0.9-1.0G ja nopeissa vauhdeissa 1.3-1.4G)
Harrastelijalla tyypillisesti; sekuntti pari, koska:
Ensiks harrastelija siirtyy kaasulta jarrulle, ja ensipuristus (0-1 sek) on teholtaan jotai 50% luokkaa, ja sen jälkeen puristus lisääntyy viel hitaasti, ja maksimi jarru saavutetaan tyypillisesti jossain 1,5 sekunnin jälkeen, ja se on teholtaan 75-85%.

Ja tos viel rautalankamalli hyvin tyypillisestä pro vs perus sössö harrastaja (=nopeen tai keskiryhmän kuski)
Proon kiihtyvyyskäppyrä punanen, sössön sininen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: wehna - 18.10.12 - klo:21:06
Toi vaihteiden vaihto on kaikille niin automaattinen toimenpide ja siksi monikaan ei muista mitä todellisuudessa tekee. Niin ja aika harvassa mutkassa joutuu laittamaan enemmän kuin kaksi pienempää millä tahansa vehkeellä.

Tuo pitää kutinsa ainakin allekirjoittaneella. Jouduin vartavasten menemään radalle ja jarruttaessa miettimään kuinka sen vaihdon oikein teen ja kyllä, joka vaihdon välissä käytin kytkintä. Kolme alaspäin tulee mulla ainoastaan Räyskälässä pääsuoran jarrusta jarruttaessani. Kaksikin vaihtoa alaspäin on mun ajotyylille ja välityksille aika harvinaista. Äkkiseltään tulee mieleen vain Motoparkin paluusuora ja jarrutus ennen shikaania. Kemoran paluusuoralla kokeilin, mutta ei ainakaan vielä toiminut. Eräs entinen kisakuski, nykyinen toimittaja J.P. näyttäisi ainakin videolla tiputtelevan siinä kolme pykälää alaspäin, hieman nopeammat kaverit pari.

Oma ajopeli toki tonninen ja siinä nyt vaihteita saa rumpata vähän vähemmän kuin jossain pikkukikottimessa. CBR250:llä ei tarvinnut pudottaa ykköselle missään vaiheessa. Ehkä johtui siitä, että ykkösellä sen huiput taisivat olla jossain 10 ja 20 km/h välillä. Ainakaan mun reaktioajalla ei ehtinyt vaihtaa ykköseltä kakkoselle lähdössä ennen kuin oli rajoittajalla ja tuskin se nyt alle sekunnissa kiipeää +100 km/h -vauhteihin. Suorilla se on kyllä paras peli millä olen koskaan ajanut. Aikaisemmin olen joutunut tulemaan varikolle kun on ollut vessahätä, nälkä tai tehnyt mieli kirjoittaa jotain nettiin. Nyt nuokin toiminnot voi hoitaa ajon aikana. Renkaiden kulumiseen voi tuossa vehkeessä vaikuttaa paljon itse. Huomasin renkaiden eli-iän kolminkertaistuvan jos ajon jälkeen laittaa suojat päälle. Muutoin tuulen mukana lentävä pöly ja hiekka kuluttavat renkaita ja ne joutuu vaihtamaan joka vuosikymmenellä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

19.10.12 - klo:12:28 #204 Viimeisin muokkaus: 19.10.12 - klo:12:30 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:23:45

Ite oon nappularenkaisen pari kertaa pyöräyttänyt etukautta ympäri kun on tullut tilanne eteen. eli ei sitä kahvaa kannata nykästä liian lujaa.

Tuo on kyllä totta, liian repäisevällä aloituksella paino siirtyy liian nopeasti eteen ja takanen kevenee liikaa, jolloin se myös tod. näk. nousee liikaa maasta irti ja kahvaa joutuu hölläämään, että saa perän takaisin haltuun. Ihme kyllä vain kerran tai kaksi onnistuin tuon tekemään viime kaudella ja molemmilla kerroilla pöllyteltiin hiekkoja.
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:23:45
tohon grabiin en kyllä neuvoa osaa antaa, mutta itsellä jarru menee kyllä ihan vaistolla siihen kallistamisen alkuun asti, mutta sitten menee pashat housuun. Pitäis vaan uskaltaa pitää sama puristus ja alkaa löysätä vasta kun alkaa polvi ottaa maahan.
Tuokin vähän riippuu paikasta. Jos jarrutetaan alusta asti pystyssä, on jarrua pakko päästää karvan verran aika aikaisessa vaiheessa kallistusta, ettei perä tunge liikaa sivulle. Jos jarru alkaa kallistuksessa tai pyörää kallistetaan heti jarrutuksen aloituksen jälkeen mennään ehkä jonkin verran pidemmällä samalla jarrulla ennen hölläämistä.

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:23:45Kujn pyörällä ajelee, niin vaistomaisesti oppii sen miten keula painuu jarrutettaessa ja jos se painuu liian kovalla vauhdilla, niin se alkaa pomppia tms. riippuu alustan säädöistä.

Jos pyörä toimii jarruissa hyvin, ei keula juurikaan pompota vaan perä kevenee liian nopeasti liian repäisevällä jarrun aloituksella.
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:23:45
jokatapauksessa sen huomaa varmasti ja kun pyörä on vielä pystyssä ja suorassa niin kaatoa ei saa aikaan. maksimihidastuvuuden oppii myös samantien, kun saa takanakin menemään kevyenä. Mutta sitten kun opettelee sen mutkaan menon jarru päällä, niin pitää varata katteita ja muuta sälää sekä ensihoitajia, kun sen rajan löytyminen on vähän vaikeampaa.

Ainakin itselläni tuon maksimihidastuvuuden löytyminen ei ole ollut ihan itsestään selvyys, eikä se rutiinina löydy vieläkään. Se raja ei nimittäin ole vielä lähelläkään siinä kohtaa kun takanen tuntuu kevyeltä. Kuten aiemmin mainitsin takanen puoli senttiä ilmassa versus "sama verran maassa" on aika iso ero. Hyvin tuon huomaa siinä kun tulee jarruissa yllättävä tilanne eteen (arvio väärin edellä menevän nopeuden tms.), on aina ollut varaa vielä kiristää jarrua vaikka perä onkin mukamas jo ollut ilmassa.

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 18.10.12 - klo:23:45
Sen lisäksi että pelimiehet jarruttaa syvälle mutkaan, ne pystyy jättämään maksimivauhdin.
Toki jarrutuksen aloitus on vaikeampaa, mitä kovempaa pyörä liikkuu. Tähän auttaa se, että ensin löysää kaasun ja antaa rullata hetken ennen jarrutuksen alkua. Rullaus meinaa vain sitä aikaa, että paino siirtyy takaa eteen ja kun alkaa jarruttaa, niin on valmiiksi vähän painetta jo edessä. Datoissa tämä voi näyttää kämmäämiseltä, mutta sillä saa marginaalia tohon hommaan.
Tuo on muuten sitten sellainen tapa, josta on pirun vaikea oppia pois ja tuolla tavalla tulee kierrosaikaan yllättävän paljon lisää kymmenyksiä ihan turhaan. Parempi tapa olisi aloittaa se jarru vaan vähän pehmeämmin, mutta ilman rullausta. Kun pehmeä aloitus alkaa sujumaa, lisää terävyyttä pikkuhiljaa sitä mukaa kun uusi tapa tuntuu jo sujuvan.

Nämä siis taas meikäläisen mietteitä jarruttamisesta. Tykkään höpistä tästä aiheesta kun tää on niitä harvoja alueita rata-ajosta, jotka kuvittelen osaavani edes auttavasti. (Tosin edelleen A- ja osa B-kuskeistakin tulee jarruissa ohi niin, että vaan sukat pyörii jaloissa.) Mutta kaiken kaikkiaan jarruttaminen on aika helppo paikka harjoitella paremmaksi ja tiputtaa kierrosaikaa helposti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Nitrous ainakin muistaa Kallion veljesten kurssilla, kun olivat tutkineet Vesan dataa, joka kertoi että yhdessä kovassa jarrussa oli kulunut 80 millisekuntia jarrun aloituksesta maksimiin. Silti ei kuulemma ollut mikään paniikkiveto, vaan aivan hallittu jarrutus. Aika on kyllä uskomattoman lyhyt.
Tätä taustaa vasten tietoista rullailua ei mahdu tuohon paikkaan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 19.10.12 - klo:13:13
Nitrous ainakin muistaa Kallion veljesten kurssilla, kun olivat tutkineet Vesan dataa, joka kertoi että yhdessä kovassa jarrussa oli kulunut 80 millisekuntia jarrun aloituksesta maksimiin. Silti ei kuulemma ollut mikään paniikkiveto, vaan aivan hallittu jarrutus. Aika on kyllä uskomattoman lyhyt.
Tätä taustaa vasten tietoista rullailua ei mahdu tuohon paikkaan.

Hirvee luotto sulla on mun muistiin. Hämärä mielikuva oli, että jotain dataa siellä ihmeteltiin, mutta en tuota 80 millisekuntia ois muistanu vaikka oisin virkistäny muistia koputtelemalla otsikkoo seinään.  :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

19.10.12 - klo:13:53 #207 Viimeisin muokkaus: 19.10.12 - klo:15:05 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.10.12 - klo:12:28liian repäisevällä aloituksella paino siirtyy liian nopeasti eteen ja takanen kevenee liikaa, jolloin se myös tod. näk. nousee liikaa maasta irti ja kahvaa joutuu hölläämään, että saa perän takaisin haltuun.
Mä veikkaisin ett ei toi repäsevä alotus oo läheskään aino tai edes merkittävin tekijä koko paketissa. Koska se tarkottais sitä että kukaan ei pysty "repäsevällä" alotuksella alottaan jarrua.
Esim mitä oon noita omia tän vuoden jarrudatoja tutkaillut, niin mun oma "ennätys" alastaron pääsuoralla on 0,3 sekunttia täyskaasulta täysjarrulle, ja hetkellinen hidastuvuusmaksimi 1.3G. Ja se oli aika nappi jarru.
Ja esim noi muutama A-kuski/A-vauhtiset datat mitä oon tutkaillut, niin kaikille ominaista on se että täyskaasulta täysjarrulle on hyvin repäisevä. Ei siin odotella yhtään mitään hienoja painon transitioita eteen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

19.10.12 - klo:14:39 #208 Viimeisin muokkaus: 19.10.12 - klo:14:42 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.10.12 - klo:13:49
Nitrous ainakin muistaa Kallion veljesten kurssilla, kun olivat tutkineet Vesan dataa, joka kertoi että yhdessä kovassa jarrussa oli kulunut 80 millisekuntia jarrun aloituksesta maksimiin. Silti ei kuulemma ollut mikään paniikkiveto, vaan aivan hallittu jarrutus. Aika on kyllä uskomattoman lyhyt.
Tätä taustaa vasten tietoista rullailua ei mahdu tuohon paikkaan.

Hirvee luotto sulla on mun muistiin. Hämärä mielikuva oli, että jotain dataa siellä ihmeteltiin, mutta en tuota 80 millisekuntia ois muistanu vaikka oisin virkistäny muistia koputtelemalla otsikkoo seinään.  :)
[/quote]

Se oli 7 tai 8 sadaosaa. Olikohan se sama kierros, joka oli mennyt 1.17.7x? Siinä ihmettelivät veljekset, että kuinka se aika voikin olla noin lyhyt. Siinä oli varmastikin kysymys jarrun aloituksen ja maksimin välisestä ajasta. Täyskaasulta jarrun maksimiin menee väkisinkin enemmän, ellei nyt sitten lähde ihan erikseen kellottamaan vaan tätä suoritetta.

jiknnn

siinä on setti qstartzista, muutama kiekka ilman liikennettä. eikös noissa esimerkkikäppyröissä jarrutus ala molemmilla yhtä nopeasti, pro vaan jarruttaa tehokkaammin. sössö taas  löysää paljon ennen mutkaa ja cruisaa sisään(kotipihajarrutus). Itsekin harrastan samaa gomorran kioskin mutkassa, ensin laahausta kallellaan, pyörää pystympään ja pikajarrru siinä, lopuksi taas laahausta....

Myönnetään että jarrun alussa varmasti muutaman kympin säästää, mutta jos on A:n kärkeen 10s matkaa, niin ehkä jossain muualla kuluu sitä aikaa enemmän. Jarrun alussa kuitenkin mennään kovaa ja matka taittuu ihan hyvin, mutta jarrun lopussa mennään hitaasti ja jos siellä kämmää niin sitä aikaa kuluu enemmän.

Powered by EzPortal