Toukasta perhoseksi

Aloittaja Maria, 06.03.12 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:18:03
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

Lainaa
Mutta oikeasti, tee kuten haluat. Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Entäs jos yhdeksi kriteeriksi otetaan myös pystyssä pysyminen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

08.03.12 - klo:20:46 #46 Viimeisin muokkaus: 08.03.12 - klo:20:49 käyttäjältä Fasu1000
Lainaus käyttäjältä: Maria - 08.03.12 - klo:17:32
peukku_1 Sillä ehdolla VV ajelet mun perässä, että potkit kunnolla.

Yritetään pysyä kannoilla! :)

Jonossa ajamisessa saattaa tulla samanlainen ilmiö kuin armeijan pyörämarssilla. Keulilla ajellaan ihan rennosti tyyliin"mummolaan kun pyöräilemme" ja jonon viimeiset polkee kieli jalan alla hikeä tihkuen, yrittäen saada porukkaa kiinni.  Oisko tämmönen ilmiö sekottanut ajoasi aluksi??
VV

Jukka_R

08.03.12 - klo:21:56 #47 Viimeisin muokkaus: 08.03.12 - klo:22:00 käyttäjältä Jukka_R
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:19:40
Entäs jos yhdeksi kriteeriksi otetaan myös pystyssä pysyminen?

Uskoisin, että siinäkin on mennyt kohtuullisesti. Viimeksi olen viime vuosituhannella kaatunut kadulla ja radalla vajaan 700:n ratapäivän ja 12 vuoden aikana kerran. Yhteensä kaatoja neljä kappaletta 26 vuoden aikana, kilometrejä reilut 300.000.

Koulutettavia ollut muutama sata vuodesta 2005 saakka ja kerran on tullut kaato koulutuksen yhteydessä. Itselläni ei ole vertailulukua muiden vastaaviin tilastoihin, mutta noin näppituntumalta uskaltaisin sanoa olevani noissa ihan kohtuuden rajoissa. Siitä, mitä kellekin on käynyt koulutuksen ulkopuolella, minulla ei ole tietoa eikä tilastoa. Jos viittaat Soilin kaatumisiin, niin ensimmäisellä kerralla oli Jasminin vetämällä kurssilla ja oli jättänyt lämppärit laittamatta päälle, koska muillakaan ei ollut ja kaatui sitten sen seurauksena. Toisella kertaa kaatui treenaillessaan itsekseen.

Jos meitä kahta vertaa, niin olen ajanut sinua kauemmin kadulla ja radalla ja omaksunut paljon vääriä tapoja tehdä asioita ja niistä poisoppiminen vie aika paljon aikaa. Kelloa vastaan olen ajanut rataa vuodesta 2005 saakka puolitosissani, ensi kesänä ehkä nostan sen 75 %:iin ja kenties joskus 80-90 %:n paikkeille. Ikää (mikä ei varmaankaan tässä lajissa ole eduksi) on varmaankin n. 10v enemmän kuin sinulla, painot about samoissa ja kummallakin vakiokuntoinen katupyörä. Kierrosajoissa on eroa n. 4 sek. Alastarolla, muilla jonkun matkaa enemmän.

Voidaan jatkaa verbaalikikkailua netissä ja katsotaan sitten livenä kumman teoriat toimivat käytännössä paremmin. Uskaltaisin väittää, että yli puolet koulutettavistamme tulee kahden vuoden sisällä siitä kun koulutus on aloitettu, menemään sinua kovempaa, iästä, sukupuolesta ja kalustosta riippumatta. Henkilökohtaiset vertailut voidaan tehdä kerhokilpailuissa ja/tai YCC:n kisoissa. Ensimmäiseen kerhokisaan saat aika paljon tasoitusta, sillä käyttämässäni kilpurissa lienee n. 50 hv, omassasi n. 130 hv enkä ole koskaan aikaisemmin sellaisella ajanut, en edes livenä nähnyt.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Maria - 08.03.12 - klo:18:52
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:03
suosittelisin unohtamaan possujunat ja menemään sellaiselle kurssilla, jossa saat henkilökohtaista opetusta vähintään sen 20-30 % radalla käyttämästäsi ajasta.

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Minä etenen omien kouluttavien kanssa askel kerrallaan ja ainakin nyt kun on kolmea kouluttanut ja tuloskehitystä katsonut, niin näyttäisi toimivan ja vauhti kasvaa huomattavasti keskivertoharrastajaa nopeammin.

Voisitko laittaa infoa/linkkiä kursseista? Onko jokin kierrosaika-raja, että pääsee koulutettavaksi? (sikäli mikäli tässä oli kyse muista kuin mistä on jo ollutkin puhetta)

http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=ah&s=ah_raohje

Tuolla yleistä aiheesta. Yritän lähipäivinä saada laitetuksi aikataulut tuonne, ne ovat vähän tässä talven aikana eläneet. Rata-ajon teoria (aloittelijat) on 21.4 Vantaalla (suosittelen osallistumaan), ennakoivan ajon kurssit ovat myynnissä ja henkilökohtaiset rata-ajokoulutukset sovitaan sähköpostilla ja hoidetaan yhdistyksemme tapahtumien yhteydessä jolloin ei ole kalenterissa muuta koulutusta/kilpailuja. Allekirjoittaneen sähköposti ja muut yhteystiedot löytyvät yhdistyksen sivuilta. Kilpakuskeille tarkoitetuilla kursseilla on nuo kierrosaikasuositukset, omissani sellaisia ei ole, koska hoidan 1-2 kuskia kerrallaan ja silloin keskinäisillä nopeuseroilla ei ole merkitystä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:19:40
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:18:03
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.


Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Grandi67

09.03.12 - klo:08:05 #50 Viimeisin muokkaus: 09.03.12 - klo:08:10 käyttäjältä Grandi67
Nyt kun ens keväänä alan harjottelemaan tolla "uudella" K nelosella,niin tuskimpa ekana tai tokanakaan(käytännössä koko kesänä innocent_1) päivänä tarvii oikeesti vaihteeseen kajota,muuta kuin radalle lähdettäessä pykältää neloselle ja pois tultaessa sit pienentää kun on tarvis. Väännöt kun näyttäis olevan yli satasta jo viidestä tonnista lähtien ja voimaakin on käytössä niilläkin kierroksilla jo liikaakin  :o (kiitos K3-K4 koneiden vääntävä luonne). Näissä tässä mopossa olevilla välityksillä (14/45) nelosvaihteella kierrokset on 60km/h 4000rpm ja kun on rajottimella (reilu 12 000 Rpm),vauhti on reilu 200 km/h. Eli kyllä tää vaihde riittää kovaakin menemiseen Alastarolla. Kysehän on vaan allekirjoittaneen taidon ja rohkeuden puutteesta  ;D. Vähemmän tekemistä niin kerkeen ainakin itse keskittyä siihen ajamiseen.

P.S. Jos vaikka sais aikaa parannettua edes puolet siitä,mitä puolessa kesässä viimevuonna. (1.55>1.37).Aika parani,mitä vähemmän sähelsi.

Juha_K

Aika tylsäksi käy ajaminen jos ei vaihteita vaihda :)
Hankkikaa tällainen niin ei tarvi edes varikolla vaihtaa  :-X

世界初公開 無限のEVバイクが優勝を目指す! #lovecars #MUGEN #EV
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.03.12 - klo:07:45
Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Ja minua kiinnostaa kuinka se vaihto tehdään turvallisesti alaspäin, ennen kuin on mitään muuta ohjelmaa tiedossa (kaasun löysäys, jarrutus, asennon vaihto jne). Itseäni ainakin ajatus alaspäin vaihtamisesta vaikkapa Motoparkissa +200 -vauhdissa hirvittää, jos en ole ensin vähän vauhtia himmannut jarruilla.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.03.12 - klo:07:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:19:40
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:18:03
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.


Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Avannet sitä varten sitten varmaan aivan oman triidin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

09.03.12 - klo:13:05 #54 Viimeisin muokkaus: 09.03.12 - klo:13:07 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:12:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.03.12 - klo:07:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:19:40
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.03.12 - klo:18:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.03.12 - klo:18:03
Mutta eihän niitä vaihteita mutkassa vaihdeta, vaan kauan enne mutkaa, tai mutkan jälkeen?

Siitäkin huolimatta ohjelmaa tulee. Kuski joutuu miettimään: "mitä seuraavaksi teen" ja se sotkee itse mutkaan tähtäämisen suunnittelua ja ajoasennon vaihtoa (joka kannattaa tehdä jo suoralla, ei mutkassa) jne.


Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.


Voisitko murmela nyt tyhjentävästi selittää, että miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Avannet sitä varten sitten varmaan aivan oman triidin?
Jarska siirtänee jos kokee tarpeelliseksi, mutta ensin kyllä haluaisin kuulla sen selityksen. Voi tietysti olla, että olen vähän yksinkertainen ja hidas oppimaan, joten tarvitset paksua rautalankaa, jolloin jarska hoitaa siirron varmasti toiseen topiciin. Lähinnä haluan kuulla tuon selityksen siksi, että kesässä kuitenkin noilla kursseilla, joissa itsekin ole kouluttajana heilumassa, koulutetaan toista sataa motoristia ja käytännössä kaikilla kurssilaisilla ajaminen on parempaa ja turvallisempaa yhdellä vaihteella rataa kiertäen. Jos kurssilaisten oppiminen ja varsinkin turvallisuus paranee jollain yksinkertaisella kikalla, liittyi se sitten vaihteiden käyttöön tai johonkin muuhun, otetaan vinkit kyllä mielihyvin vastaan eteenpäin jaettaviksi.

Edit. Häslinkiä lainausten kanssa
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Maria

09.03.12 - klo:14:51 #55 Viimeisin muokkaus: 09.03.12 - klo:14:54 käyttäjältä Maria
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.03.12 - klo:07:45
...miten tuo suoralla vaihteen vaihtaminen helpottaa mutka-ajoa jos se suoralla muutenkin käytetty vaihde on sopiva siihen seuraavaan mutkaan?

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.03.12 - klo:10:36
Ja minua kiinnostaa kuinka se vaihto tehdään turvallisesti alaspäin, ennen kuin on mitään muuta ohjelmaa tiedossa (kaasun löysäys, jarrutus, asennon vaihto jne).

Minuakin kiinnostaisi täsmälliset vastaukset asiallisesti esitettyihin kysymyksiin.
Keskustelusta katoaa mielekkyys,
jos selkosuomella esitetyt kysymykset ohitetaan.
( Joku on joskus kaatunut jossakin, no varmasti niin, joku taas pitää itse itseään nuoremman näköisenä verrattuna muihin, ok,
se nyt vain ei mitenkään liity aiheeseen.)


Hyviä kannanottoja kirjoitettu perusteluineen siitä, että aloittelijan kannattaa välttää vaihteiden vaihtoa pyörällä, joka ei sitä vaadi.
Kun taas jäi ilmaan roikkumaan, miksi aloittelijan olisi syytä käyttää useampaa vaihdetta.
Kai tässä jokin ajatus oli takana?

Haitko kenties sitä, että aloittelijan pitäisi tavallaan etukäteen valmistautua siihen, että joskus myöhemmin mutkasta ulos tulossa on kakkosella ja nelosella eroa,
vaikka se ei vielä olekaan ajankohtaista, vaan voi ihan rauhassa käyttää kolmosta?
:-\

murmela

Lainaus käyttäjältä: Maria - 09.03.12 - klo:14:51Hyviä kannanottoja kirjoitettu perusteluineen siitä, että aloittelijan kannattaa välttää vaihteiden vaihtoa pyörällä, joka ei sitä vaadi.
Kun taas jäi ilmaan roikkumaan, miksi aloittelijan olisi syytä käyttää useampaa vaihdetta.
Kai tässä jokin ajatus oli takana?

Haitko kenties sitä, että aloittelijan pitäisi tavallaan etukäteen valmistautua siihen, että joskus myöhemmin mutkasta ulos tulossa on kakkosella ja nelosella eroa,
vaikka se ei vielä olekaan ajankohtaista, vaan voi ihan rauhassa käyttää kolmosta?
:-\
Jos sä käytät koko ajan isoa vaihdetta ja matalia kierroksia, niin ei se mopo kiihdy mihkään sillä kaasulla, eikä myöskään moottorijarru toimi. Päivastoin voi tulla fiilis että mopo ei ole hallinnassa.

Ei se sitä tarkota ett vaihteita pitää räpeltää koko ajan, vaan esim kemoralla hihasta vedettynä esimerkkinä kahvilan mutkan jälkeen yks isompi, katsomosuoralla yks isompi, ja sit paluusuoran jarrussa kaks pienempi. Ts neljä vaihtoo per kierros, kaikki pitkillä suorilla.

Nopeuden sovittaminen mutkiin on paljon helpompaa kun sulla on sopiva vaihde ja sopivat kierrokset. Ja kun saat sopivan nopeuden mutkiin, niin koko ajamisesta tulee helpompaa ja helpommin rytmitettävää.

Kannattaa miettiä myös sitä että vaihtamalla niitä vaihteita; kierrokset pysyvät baut samalla alueella erinopeuksissa mutkissa. Ja samoin avauksissa ja suorilla on baut sama kierrosalue käytössä. Samoin kuin moottorijarrussa on aina baut sama kierrosalue käytössä.
Kun taasen jos sä et käytä vaihteita, niin silloin se kaasun vaikutus eri mutkissa avauksissa suorilla moottorijarruissa voi olla täysin erilainen.

Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:15:35
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

No, ilmeisesti et tajua mistä on kyse, joten en vänkää enempää kanssasi aiheesta vaan opetan alkeisopetuksessa ajamaan edelleen yhdellä ja samalla vaihteella. Alkeisopetuksessa ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen. Tee sinä kuten haluat.

Kerrotko kuitenkin hyvin lyhyesti mistä johtuu se, että minä ajan nopeammin ratakierroksen yhdellä vaihteella kuin sinä vaihtamalla oman mielesi mukaan? Tähän vastaukseen ei tarvitse liittää pohdintoja ulkonäöstäni, väännellä nimeäni, pohtia minkä verran karvoja on missäkin kohti vartaloa vai onko ollenkaan. Toivoisin sinulta nyt vain tuohon esittämääni kysymykseen paneutumista. Valtaosa koulutettavistani keskittyy yhteen asiaan kerrallaan eivätkä yritä tehdä kaikkea yhtä aikaa ja siksi heidän oppimiskäyränsä on omaasi parempia.

Kysymys kertauksena: Miksi ajan sinua nopeammin ratakierroksen yhdellä vaihteella kuin sinä haluamallasi tavalla?
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.03.12 - klo:16:47
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:15:35
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

No, ilmeisesti et tajua mistä on kyse, joten en vänkää enempää kanssasi aiheesta vaan opetan alkeisopetuksessa ajamaan edelleen yhdellä ja samalla vaihteella. Alkeisopetuksessa ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen. Tee sinä kuten haluat.

Käyttämällä esim kahta vaihdetta alkeisopetuksessa, ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:16:54
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.03.12 - klo:16:47
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.03.12 - klo:15:35
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.

Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.

Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.

No, ilmeisesti et tajua mistä on kyse, joten en vänkää enempää kanssasi aiheesta vaan opetan alkeisopetuksessa ajamaan edelleen yhdellä ja samalla vaihteella. Alkeisopetuksessa ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen. Tee sinä kuten haluat.

Käyttämällä esim kahta vaihdetta alkeisopetuksessa, ei pyritä kierrosajan minimointiin, joten suoralla ei ajeta sinkki kireänä eikä silloin myöskään tule tarvetta pienemmän pykeltämiseen.

Tuo taisi jäädä huomaamatta:"
Kysymys kertauksena: Miksi ajan sinua nopeammin ratakierroksen yhdellä vaihteella kuin sinä haluamallasi tavalla? "
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal