Lainaus käyttäjältä: Maria - 09.03.12 - klo:14:51Hyviä kannanottoja kirjoitettu perusteluineen siitä, että aloittelijan kannattaa välttää vaihteiden vaihtoa pyörällä, joka ei sitä vaadi.
Kun taas jäi ilmaan roikkumaan, miksi aloittelijan olisi syytä käyttää useampaa vaihdetta.
Kai tässä jokin ajatus oli takana?
Haitko kenties sitä, että aloittelijan pitäisi tavallaan etukäteen valmistautua siihen, että joskus myöhemmin mutkasta ulos tulossa on kakkosella ja nelosella eroa,
vaikka se ei vielä olekaan ajankohtaista, vaan voi ihan rauhassa käyttää kolmosta?
Jos sä käytät koko ajan isoa vaihdetta ja matalia kierroksia, niin ei se mopo kiihdy mihkään sillä kaasulla, eikä myöskään moottorijarru toimi. Päivastoin voi tulla fiilis että mopo ei ole hallinnassa.
Ei se sitä tarkota ett vaihteita pitää räpeltää koko ajan, vaan esim kemoralla hihasta vedettynä esimerkkinä kahvilan mutkan jälkeen yks isompi, katsomosuoralla yks isompi, ja sit paluusuoran jarrussa kaks pienempi. Ts neljä vaihtoo per kierros, kaikki pitkillä suorilla.
Nopeuden sovittaminen mutkiin on paljon helpompaa kun sulla on sopiva vaihde ja sopivat kierrokset. Ja kun saat sopivan nopeuden mutkiin, niin koko ajamisesta tulee helpompaa ja helpommin rytmitettävää.
Kannattaa miettiä myös sitä että vaihtamalla niitä vaihteita; kierrokset pysyvät baut samalla alueella erinopeuksissa mutkissa. Ja samoin avauksissa ja suorilla on baut sama kierrosalue käytössä. Samoin kuin moottorijarrussa on aina baut sama kierrosalue käytössä.
Kun taasen jos sä et käytä vaihteita, niin silloin se kaasun vaikutus eri mutkissa avauksissa suorilla moottorijarruissa voi olla täysin erilainen.
Oli se kusiainen tai tonnari, niin molemmilla on sama ongelma; vain yksi vaihde; on liian pieni pariin mutkaan, ja liian suuri pariin mutkaa, ja sopiva vain pariin mutkaan. Jolloin mopo käyttäytyy kaikissa mutkissa avauksissa jarruissa kaasun suhteen ihan eri tavalla, ja turhaan vaikeuttaa nyybän taapertamista.
Se että parilla pitkällä suoralla vaihtaa vaihdetta, ei vaikeuta sitä suora-ajoa, mutta helpottaa sitä mutka-ajamista.
Turha räplääminen on sit taas ihan eri asia, kuin pari vaihtamista per kierros.
Eli tarkoitukseen soveltuvasti mahdollisimman pieni määrä vaihtoja, jolloin ajaminen on helpointa siltä osin.
Pitkällä suoralla alottelijallakin on hyvin aikaa tehdä se yksi vaihto, se ei mitenkään vaikeuta sitä ajamista. Ja se että sen seurauksena mutkassa hallinta on helpompaa, tekee siitä ajamisesta kokonaisuudessaan helpompaa.