Uusimmat

26 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Öljynpaineet hukassa? Apua?

Aloittaja Goofy S, 29.12.15 - klo:19:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Goofy S

Olisi (taas) hyvät neuvot tarpeen.
Kyseessä on syyskuussa kaadettu 2010 mallinen 10R Kawa. Kaato ei ollut mopon kannalta dramaattinen, Alastarolla Lemminkäisen mutkassa perä alta, liukua asfaltilla, kanttarille stoppi.
Syksyn aikana olen parannellut itseäni (ja tuunaillut molempia tallissa olevia kymppejä.)
Aiemmin, noin kk sitten olen valuttanut öljyt koneesta (meni staattorin poski uusiksi) ja vaihtanut uuden suodattimen. Nyt kaadoin öljyt koneeseen, laitoin koneen käyntiin mutta punainen varoitusvalo ja "öljykannu-symboli" vilkkuvat samaan tahtiin. Eli ikään kuin ei olisi öljynpainetta. Kolme kertaa annoin noin 5 sekuntia koneen käydä, aina sama juttu, valo ja symboli vilkkuvat. Pidempään en uskaltanut konetta käyttää.
Mikä vikana? Diagnostiikka ei anna mitään vikakoodia, FI-teksti ei vilku näytössä, öljyä on riittävästi, paineanturin johto on kiinni... Voiko kyseessä olla jokin ilmalukko suodattimessa? (joku jossain väittänyt tällaista tapahtuneen... kone on siis ollut noin kuukauden ilman öljyjä.)

Uskallanko käyttää konetta pidempään ja odotella josko painetta syntyisi (öljy lähtisi kiertämään suodattimessa tms.)?

Nitrous

Kawoissa on muistaakseni ollu tuota ominaisuutta, ettei tahdo nostaa aina öljynpaineita vaihdon jälkeen. Yks kikka, joka voi toimia on kiertää suodatin löysälle ja kirrata se kun öljy alkaa tulemaan välistä. Voi auttaa tai sitten ei.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Mersun jotkut diesel koneet ei ole kuivana olon jälkeen lähteneet nostaan öljynpainetta. Edes UUDELLA pumpulla. Remonttireiskat ovat sit laittaneet vaseliinia öljypumppuun alun avuksi. Mutta kai tohon oikea järkiratkaisukin löytyy?
Eihän ole k&N suodin? Mulla oli sellainen kerran, jossa suodinpinta-ala oli yhtä saumaa noin 1/3 osalta.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Goofy S

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.12.15 - klo:19:55
Kawoissa on muistaakseni ollu tuota ominaisuutta, ettei tahdo nostaa aina öljynpaineita vaihdon jälkeen. Yks kikka, joka voi toimia on kiertää suodatin löysälle ja kirrata se kun öljy alkaa tulemaan välistä. Voi auttaa tai sitten ei.

Joo, tuollaisen neuvon löysin jenkkifoorumeilta. Muistan joskus aiemminkin kuulleeni moisesta.
Mut miten kauan konetta uskaltaa pyörittää ilman paineita...?

qazwsx

Katsot tarkistusikkunasta samalla kun starttaat käyntiin, jos kiertää niin pinta lähtee tyhjäkäynnilläkin heti laskemaan. Itte antaisin kerran kierroksia että lähtisi kiertämään jollei siis laske pinta heti kun käynnistää.

murmela

10/6-Kawan ominaisuus. Hyvin monelle on käynyt noin.

Ensimmäinen, suositeltavampi, kikka on toi suodattimen löysäys karvan verran, kone käyntiin, kun öljy alkaa tulla, niin pyöräyttää suodattimen kiinni.

Toinen on vain raakasti pistää kaasua reilusti pariksi sekunniksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Ei huolta, tuota samaa asiaa minäkin täällä kyselin, lippojen jälkeen.
Ja vieläpä sama pyörä kyseessä.
Arastelin myös paineiden kanssa, mut ystäväni tuli avuksi....mopo käyntiin ja antoi vaan kunnolla kierroksia koneeseen...ja sammuihan se valo lopulta.
Ton se tekee joka kerta kun pötkölleen laittaapi.

parjan_fin

Yks ihan yleinen kikka-kolmonen, olipa mopo mikä tahansa, on uittaa öljysuodattimen vaihdon yhteydessä uuteen öljynsuodattimeen tuoretta öljyä niin paljon valmiiksi kuin se vaan imee. Sitä menee sinne yllättävän paljon.

Esim. R6R:n uuden suodattimen saa laskea kaks kertaa täyteen. Välillä tosin pitää pyöritellä kallellaan suodatinta ja antaa sen öljyn imeytyä joka sopukkaan. Noin kun on tehnyt, niin ensimmäisen starttauksen yhteydessä öljy lähtee kiertämään samoin tein, eikä sitä paria desiä häviä ensimmäisenä sinne suodattimen sisuksiin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Paljos tommosen kusiaisen tai tonnarin öljypumpun tuotto on tyhjäkäynnillä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

On se vaan hienoa että meillä on Internet ja siellä mukavia ja tietäviä kavereita. peukku_1

Niinhän se meni että öljyfiltteriä hieman auki, kone käymään, pieni ruikku öljyä filtterin välistä, varoitusvalo sammui, filtteri kiinni ja kone käy niin nätisti!!!

Hessu kiittää Teitä hyvistä neuvoista ja kannustuksesta!!!

jarska

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 30.12.15 - klo:19:51
Niinhän se meni että öljyfiltteriä hieman auki, kone käymään, pieni ruikku öljyä filtterin välistä, varoitusvalo sammui, filtteri kiinni ja kone käy niin nätisti!!!

Et sitte uskaltanu antaa runtua, olisit päässy vähemmällä. :P

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.12.15 - klo:13:06
Paljos tommosen kusiaisen tai tonnarin öljypumpun tuotto on tyhjäkäynnillä?
Tuotosta tiedä mutta paineetkin tuossa omassa tonnisessa pitäis mitata 4000 rpm kierroksilla ja niiden olla 1.5 -2.4 bar noilla kierroksilla jos oikein katsoin manuaalista.

Jokatapauksessa hyvä että aloittajan koneeseen paineet nousi :) Osaa olla hermoja raastavaa odotella että paineet nousee. Itselle tullut tavaksi aamulla ekaa kertaa startatessa kurkata samalla kun katsoo öljynpinnankorkeuden että lähtee myös laskemaan kun starttaa.

Goofy S


Et sitte uskaltanu antaa runtua, olisit päässy vähemmällä. :P

Vastoin alkukantaisia reaktioitani tein sen kuitenkin pehmeämmällä tavalla.

[/quote]