Yamaha R1 -08 täristää

Aloittaja vernerik, 17.07.14 - klo:22:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tomppa

Tota Janin mainitsemaa mäntä juttua kun mietin niin, Galfer piparit vs. orggislevyt. noissa on paksuuseroa pitää mitata mutta sanoisin äkkiä et melkein 1mm paksummat on Galferit, jolloin männät menee syvemälle=paskaa syvemmällä tiivisterenkaalla...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 18.07.14 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:10
Kaksi omakohtaista kokemusta tulee mieleen;

- Onhan jarrujen työsylinterit pesty myös, eikä millään brakecleanerilla, vaan miedolla fairyliuoksella ja huuhdeltu reippaalla vedellä?
Syy miksi kysyn; Jos työsylinterit jarrusatuloissa ovat paskaset, niin alkavat herkästi tahmaamaan ja eivät liiku kunnolla --> aiheuttaa tärinää. Miksi ei brakecleaneria? Se kuivattaa ne työsylinterin O-renkaat ja ne kun on kuivat, niin kitka on ihan v*tullinen ja taas täristää.

- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Eli ensimmäisenä kannattaisi kokeilla hinkauttaa ne levyjen pinnat puhtaaksi ja jarrupalat vaikka pyöräyttää betonilattiaa / asfalttia vasten, jotta sen lasittuman saa pois niistä. Ja radalle kun pääsee niin uusi sisäänajo parilla pitkällä laahaavalla jarrulla. Sen jälkeen kovaa ajoa. Jos ei auttanut, niin kääntyisin noiden työsylinterien O-renkaiden puoleen. Niiden edessä saattaa olla jarrupölyä sitten niin paljon, että ainoastaan täydellinen purkaminen ja putsaaminen auttaa asiaan. Ja myös jos työsylintereissä on kulumia, niin ne saattavat aiheuttaa tä-tä-tärinää.


Toivottavasti noista löytyis apuja.

Mä pesin jarrut just ennen pärnua mutta mäntiä en purkanut irti, tuo kokeillaan nyt myös!

Kokeile sylinteri kerrallaan niin, että toisen satulan annat olla paikoillaan, toinen irti (jarrupalat myös) sekä toisen sylinteriparin väliin työnnät vaikka pihdit, sitten _varovasti_ pumppaat painetta jarruun, jolloin alkaa yksi sylinteripari tulla ulos pesästään. Kokonaan niitä ei kannata pullauttaa ulos, mutta varovaisesti kun työntää mahdollisimman pitkälle ja pesee sekä huuhtelee ne kunnolla ennen takaisin paikalleen työntämistä, niin pitäisi auttaa.

Pesussa hyvä on vanha hammasharja. Harjakset riittävän kovia irroittamaan pinttyneen jarrupölyn, mutta tarpeeksi pehmeitä, etteivät vahingoita jarruosia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 18.07.14 - klo:10:18
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:10
- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Itse ajan vakiopaloilla joten palojen ja mun vanteen pitäis kai olla ongelmaton yhdistelmä.

Ei kerro koko totuutta.

Jos "vernesterin" jarrulevyissä on ollut jäämiä jostain toisesta jarrupalasta ja se on palanut jo sisäänajossa uuteen palaan itsessään kiinni, niin se sama palanut kama on edelleen siellä, vaikka sinun jarrulevyt olisivatkin puhtaat.

Siksipä _aina_ kun vaihtaa jarrupaloja tai vannetta / levyjä, on viisasta pyyhkästä vanhat lasittumat pois.

Tiedän, paljon työtä, mutta jos haluaa ajaa vaivattomia ratakilsoja, niin on sen arvoista.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

vernerik

Kiitos parja_fin! Virossa lainasin ~1000:sta vesihiomapaperia ja sillä koitin, muttei tainnut siinä sileessä paperissa teho riittää. Nyt hioin 80:lla jarrupaloista pintaa selkeäisti epätasaisemmaksi ja putsasin jarruja vielä kerran. Testailin useita pitkiä laahaavia jarruja ja jarruttelin kevyesti. Tuntui auttavan ongelmaan, vaikka muutamalla jarrulla ongelma vielä ilmeni. Huomenna Kemoraan kokeilemaan ja katsomaan totuutta silmiin.
Yamaha R1 -08

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 18.07.14 - klo:15:16
Kiitos parja_fin! Virossa lainasin ~1000:sta vesihiomapaperia ja sillä koitin, muttei tainnut siinä sileessä paperissa teho riittää. Nyt hioin 80:lla jarrupaloista pintaa selkeäisti epätasaisemmaksi ja putsasin jarruja vielä kerran. Testailin useita pitkiä laahaavia jarruja ja jarruttelin kevyesti. Tuntui auttavan ongelmaan, vaikka muutamalla jarrulla ongelma vielä ilmeni. Huomenna Kemoraan kokeilemaan ja katsomaan totuutta silmiin.

Hyvä jos homma jo helpotti. Ota pala sitä hiomapaperia vielä mukaan ja pyyhkäse myös levyt, ellet näin jo tehnyt (?), molemmin puolin. Levyihin voi tulla ihan naarmujakin, mutta ne ei haittaa, kun ensimmäisten jarrutusten jälkeen ne on jo "piilossa".
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Mikko K.

Tällä tuskin on isoa merkitystä, mutta pyyhkisin jollain P180 tai P240 paperilla ja mieluiten piikarbidi pohjaisella. Joku 40 kuullostaa aika rohealta. Ei ne jarrupalojen jämät sinne levyyn uppoa kuyitenkaan kuin tuhannesosan luokkaa max.
Kuuluu vakio ohjelmaan täällä päin silloin tällöin. Ohjauslaakeria kiristättessä löysäisin ylä ja alakolmiot putkista molemmat ainakin toimen piteen jälkeen.

vernerik

Tallilla taas räpläsin omia vehkeitä ja oon tullut siihen tulokseen, että vian täytyy olla jarruissa. Pumput tuntuvat pelaavan normaalisti ja ohjauslaakerista en ole väljää löytänyt. Jarrulevyt on nyt hiottu huolellisesti vesihionnalla ja paloille näytetty vähän santapaperia. Myös jarrulevyjen niitit on pyöritetty auki ja tarkastettu, että pumput ovat varmasti ohjekirjan mukaan kiinni ja samalla korkeudella. Tallin pihalla ajelin jarrut sisään ja kokeilin vähän kovempia jarruja, ja en saanut tärinää aikaiseksi. Jarrutusharjoitus loppui, kun etunen piirsi 2m mustaa tiehen ja kuskille tuli lusikallinen housuun, kun keula meinasi taipua alta. Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä kemoraan testaamaan.

Jarrusatuloita tutkiessani huomasin selkeät lommot/kuopan/kuluman siitä kohdasta, missä pala osuu jarrusatulaan. Onko tämä normaalia? Liitteenä kuvat.

Yamaha R1 -08

parjan_fin

No ei sen kyllä tuonne kuuluisi hangata, mun mielestä. Onko jarrupalojen tapit ihan suorat ja normaalin paksuiset?

Tuo voi olla yksi selittävä tekijä myös, eli jarrupala pykältää tuonne kiinni ja etenkin silloin kun / jos jarrulevyssä on pikkasenkin heittoa, niin jarrupalan pitäisi päästä liikkumaan jouheasti edestakaisin, mutta ottaessaan tuonne seinämään kiinni, ei niin pääse tekemään.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

vernerik

Tapit ovat silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja suorat, putsasin ne huolella ja testasin, että jarrupalat pääsevät liikkumaan esteettä tapin ympärillä.

Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)
Yamaha R1 -08

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.07.14 - klo:14:39
Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Perjantaina olis kemoralla hyvä tilaisuus vertailla vehkeitä, niin ei tartte välttämättä tulla yöllä tirkistelemään. Vaihdan iltapäivästä etusen varikolla, jos vaan saan romut ajoissa levälleen ja etusen jostain käsiini.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.07.14 - klo:14:39
Tapit ovat silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja suorat, putsasin ne huolella ja testasin, että jarrupalat pääsevät liikkumaan esteettä tapin ympärillä.

Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Kannattaa kysyä siltä nätisti jos saat koko etujarrupaketin siltä lainaan, esim illan viimeselle setille tai jotain, ei tartte ilmaillakkaa sitte eikä mittää.

vernerik

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.07.14 - klo:17:15
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.07.14 - klo:14:39
Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Perjantaina olis kemoralla hyvä tilaisuus vertailla vehkeitä, niin ei tartte välttämättä tulla yöllä tirkistelemään. Vaihdan iltapäivästä etusen varikolla, jos vaan saan romut ajoissa levälleen ja etusen jostain käsiini.

Asiaa. Mä voisin ottaa omat kumit mukaan ja tehdä saman operaation. Samallahan siitä selviää, että puristaako sullakin jarrut parhaasta paikasta.
Yamaha R1 -08

Waille

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.07.14 - klo:17:20
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.07.14 - klo:17:15
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.07.14 - klo:14:39
Pitää varmaan käydä yöllä salaa tirkistelemässä Vuorelan jarruja  :)

Perjantaina olis kemoralla hyvä tilaisuus vertailla vehkeitä, niin ei tartte välttämättä tulla yöllä tirkistelemään. Vaihdan iltapäivästä etusen varikolla, jos vaan saan romut ajoissa levälleen ja etusen jostain käsiini.

Asiaa. Mä voisin ottaa omat kumit mukaan ja tehdä saman operaation. Samallahan siitä selviää, että puristaako sullakin jarrut parhaasta paikasta.
Söpöä. Two boys, one chatter...

TommoKe

En jaksanut lukea ketjua läpi... Missä kunnossa on etukumi? Mulla dunloppi kehitti kudosvaurion ittellensä ja pullistui kyljestä. Hiukan saattoi täristää välillä.... :-D
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

vernerik

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 29.07.14 - klo:18:25
En jaksanut lukea ketjua läpi... Missä kunnossa on etukumi? Mulla dunloppi kehitti kudosvaurion ittellensä ja pullistui kyljestä. Hiukan saattoi täristää välillä.... :-D

Etukumi oli ihan asiallisessa kunnossa ja on myös testattu toista toisessa pyörässä toimivaa eturengasta. Kokeilulla ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Yamaha R1 -08

Powered by EzPortal