Yamaha R1 -08 täristää

Aloittaja vernerik, 17.07.14 - klo:22:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.07.14 - klo:13:19
Jarrusatuloita tutkiessani huomasin selkeät lommot/kuopan/kuluman siitä kohdasta, missä pala osuu jarrusatulaan. Onko tämä normaalia? Liitteenä kuvat.

Putsailin tuossa vehkeet, että on mukavampi varikolla niitä räplaillä ja samalla löytyi vastaavista paikoista satuloita kulumaa kuin kuvissa. Tuohan on siis se kohta mihin jarruttaessa pala tukee satulaan. Vaikuttaa siis ihan normaalilta jäljeltä.

Jukka_R

En jaksanut itsekään lukea koko ketjua. Vastaava ongelma itselläni ja syyksi paljastui liian täyteen laitettu jarrunestesäiliö. Neste laajeni ja jarruissa alkoi vatkaamaan kun jarrut eivät enää palauttaneet. Tosin sen kyllä huomasi muutoinkin, esim. sormet paloivat jarrusatulaan koskettaessa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

raukkis


vernerik

Ei oo pyörä vielä kunnossa. Olen tässä yksi kerrallaan alkanut uusia/huoltaa osia ja testannut sen jälkeen, jostain se vika löytyy. Pumput on huollettu, niistä ei löytynyt mitään vikaa. Viime viikonloppuna alastarolla leikin jälleen ohjauslaakerin kireydellä, jolla tuntui olevan vaikutusta ongelmaan. Pyörä on parasta aikaa ohjauslaakerin vaihdossa. Mikäli tämäkään ei auta, niin sitten täytynee ostaa uudet jarrupalat (taas), jarrulevyt, jarrusatulat, jarruletkut ja muut jarruhilppeet. Sitten menee taas kerran sormi suuhun, jos ei sekään auta. Viikonloppuna olisi tarkoitus testata, auttoiko ohjauslaakerin vaihto ongelmaan.

Jarrunesteen määrällä ei ollut vaikutusta ongelmaan.
Yamaha R1 -08

parjan_fin

HOKS! Yks mikä muistui mieleen ja siitä ei vielä ole puhetta ollutkaan.

On oikeasti hifistelyä, mutta sillä _saattaa_ olla tuohonkin vaikutusta, eli keulaputkien pölysuojien ja stefojen huollolla.

Eli jos ne on aivan rutikuivat, niin siinä on ihan tolkuton kitka stefan+pölysuojan ja liukuputken välissä. Itse rasvailin noita parin ajopäivän jälkeen WD40:llä siten, että pullautin pölysuojan alas, pölysuojan sisään rasvat ja hankailin sitä liukuputkea pitkin ylös-alas, jotta siellä välissä olleet paskat jäi liukuputkeen. Ylimääräiset rasvat sekä paskat rätillä pois. Sama hoito stefalle, eli ruiskaisin stefaan WD40:stä ja pumppailin keulaa, silloin siis kun pölysuoja oli alhaalla. Vielä paskat ja ylimääräiset rasvat pois. Lopuksi ihan snadisti vaseliinia keulaputkeen, likelle stefaa, sekä pieni ruiskasu WD40:stä pölysuojaan, pölysuoja paikoilleen ja pumppaamaan keulaa. Viimeisenä ylimääräiset rasvat liukuputkesta pois.

Tuo ainakin takaa sen, että keula toimii herkästi koko ajan. Se kitka on meinaan aivan tolkuton, jos stefa sekä pölysuoja on aivan rutikuiva.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

qazwsx

Tuossa linkin vastauksessa 40 sivutaan samaa aihetta, myös niissä lainauksissa, tosin tärinä ilmeni isoissa kallistuksissa: http://www.mprata.fi/index.php?action=profile;u=426;area=showposts;start=30

Vuorela

Vernerikin kanssa näitä moneen kertaa jo puhuttu, mutta kirjoitellaan nyt muittenkin iloksi. Nämä siis minun omia mielipiteitä asiaan.

Sen perusteella mitä Kemoralla ja Alastarolla vehkeitä vertailtiin, niin pyörässä on useampia erillisiä vikoja mitkä aiheuttaa nyt ongelmia.
-Koeajon perusteella Kemoralla väittäisin jarrulevyjen niittien olevan ns. valmiit tai ainakin jumissa. Esiintyy kevyissä jarrutuksissa ja mitä kovempi vauhti sitä paremmin saa tärinän aikaan. Kovempaa jarruttaessa ongelma ei ole niin paha. Kovaa en uskaltanut jarruttaa :)
-Ohjauslaakeri on/oli rikki. Tärinän esiintymiseen pystyy vaikuttamaan ohjauslaakeria ylikiristämällä, mutta se vain siirtää ongelmaa eteenpäin ja lopulta jäykistää ohjausta turhaan.
-Keulassa jotain outoa joka esiintyy suurena kitkana tai muuten turhana jäykkyytenä. Keula kävi ymmärtääkseni tuon jälkeen huollossa. Voisi kokeilla tuota parjan_fin ehdotusta kitkan pienentämiseksi. Kemoralla keula ja perä oli eriparia ongelmien vuoksi, joten koeajo oli vähän jännää.

Botnialla voitaisiin sitten kokeilla noita jarruosia ristiin, niin ei tartte kaikkia uusina ostaa.

wbaum

Tuleeko tärinä suoraan runkoon vai enemmänkin jarrukahvaan? Onko tuossa nyt missä vaiheessa testattu toista vannetta, millä ongelma ei muuttunu, onko sen jälkeen tehty tarkistus-huoltoa muihin osiin?

Tyhmiä kysymyksiä tietty, mutta onhan siellä etuakselin ja laakereiden välissä nyt holkit yms kunnossa?

vernerik

Tärinä tuntuu enemminkin tulevan rungosta, kuin jarrukahvaan. Vuorelan pyörässä toiminutta etuvannetta testasin Pärnussa, ja tärinä oli samanlainen, kuin omalla vanteella. Nyt on huollettu siis iskarit ja ohjauslaakeri vaihdettu kartiolaakeriksi. Viikonloppuna testaamaan.
Yamaha R1 -08

tomik

Onko ylä-/alakolmiot suorat? Jos ne on nitkahtanut jossain vaiheessa, vois selittää tuon keulaputkien suuren kitkan...

vernerik

Lainaus käyttäjältä: tomik - 21.08.14 - klo:12:13
Onko ylä-/alakolmiot suorat? Jos ne on nitkahtanut jossain vaiheessa, vois selittää tuon keulaputkien suuren kitkan...

Pitäisi olla. Pyörällä ei ole kaaduttu pahasti (lainkaan ongelman ilmenemisen yhteydessä), joten mikä niitä voisi itsestään vinoon laittaa? En ole mitannut mitenkään, mutta silmämääräisesti näyttävät olevan käyttökelpoisessa kunnossa.
Yamaha R1 -08

tomik

Yksi tapaus oli sellainen, että kaadon yhteydessä ylä-/alakolmiot oli mennyt hieman kieroon ja sen lisäksi putket oli hieman kierossa. Aluksi ei ollut mitään ongelmaa asian kanssa, mutta sitten huollon yhteydessä iskarit oli laitettu eri asentoon ja sen jälkeen keula ei painunut kuin muutaman sentin ja alkoi haraamaan vastaan. Yksinään putket toimi ok, mutta kun ne asensi kolmioihin, niin eipä enää toiminutkaan. Eikä toiminut vielä senkään jälkeen kun putket oli vaihdettu suoriin, vaan piti vaihtaa myös ohjauskolmiot että alkoi pelaamaan.

vernerik

Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.
Yamaha R1 -08

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.08.14 - klo:14:48
Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.

Jos joku on tulossa Jyväskylän kautta, niin mulla on yhet ylimääräset hyllyssä roikkumassa. Ja noutona ei lainaaminen maksa mitään. Löytyy myös kokonainen etuvanne tarvittaessa.

0400-157750

paaton

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 29.08.14 - klo:14:48
Jos joku on vielä tänä viikonloppuna tulossa kemoraan ja omistaa yamaha r1 -08 pyörään sopivat etujarrulevyt, niin voitaisiin tehdä bisnestä lainaamisen/vuokraamisen tai myymisen merkeissä.

Oliko vika kuitenkin levyissä?

Powered by EzPortal