Uusimmat

24 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Yamaha R1 -08 täristää

Aloittaja vernerik, 17.07.14 - klo:22:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vernerik

Alkaa olemaan kohta omat keinot lopussa tämän asian selvittämiseen, joten kyselen täältä apuja. Eli ongelma on lyhykäisyydessään sellainen, että jarruttaessa mutkaan pyörä täristää aika voimakkaasti, vaikka jarru olisi kevytkin. Samalla myös eturengas repeää.
Alastarossa alkoi olemaan ongelmia jarruttaa mutkaan sisään ja en saanut tähän lainkaan luottoa. Tässä vaiheessa tärinä ei ollut vielä kovin kummoista. Vaihdoin jo lähes loppu olevat jarrupalat uusiin yamaha OEM paloihin. Sisäänajelin paloja hitailla ja pumppaavilla jarruilla. Menin radalle ja en huomannut eroa muussa, kun että jarrut tuntuivat tehokkaammilta. Ongelma on siis mennyt koko ajan pahempaan suuntaan. Välillä kun jarruttaa pyörä täysin pystyssä, niin ongelma ei ilmene, mutta heti seuraavassa mutkassa taas tärinät päällä. Luotto jarruttamiseen on aika kateissa, vaikka jarrutehoa tuntuu löytyvän kuin pienestä kylästä.
Olen tehnyt seuraavia asioita ongelman korjaamiseksi.
-Eturenkaan paineen tarkistaminen, lisääminen ja vähentäminen, ei vaikutusta ongelmaan.
-Keulaputkien vaimennuksien ja esijännityksen säätö, ei vaikutusta ongelmaan. Ruuvailin aika paljon ja aika moneen suuntaan.
-Jarrujen täydellinen pesu, kaikki nesteet ulos ja kaikki paska pois, tiivisteet ovat ehjät, jarrut toimivat normaalisti eivätkä laahaa, ei vaikutusta ongelmaan.
-Kokeiltu toista etuvannetta (jossa tietenkin eri laakerit, eri jarrulevyt ja eri rengas), ei vaikutusta ongelmaan.
-Ohjauslaakeria kiristetty, ohjaus muuttui paikallaan ollessa selkeästi jäykemmäksi, ei vaikutusta ongelmaan.
-Koko pyörä ilmaan ja koneen kiinnityspultit auki ja takaisin momenttiin. Koko keula ja ohjauslaakeri osiin ja täysin huoltokirjan mukaisesti takaisin paikoilleen ja momenttiin. Laakerit näyttivät kuin uusilta ja vaseliinikin oli kuin suoraan purkista. Heiluttelin ilman pumppuja tuota alakolmio-yläkolmio pakettia, enkä huomannut siitä mitään erikoista välystä. Laakerien pesu, vaseliinit sisään ja takaisin paikalleen. Ongelma jatkuu edelleen.
Mitä seuraavaksi? Voisiko jarrupalojen reiät tai liukutappi olla huonot, ettei palat pääse liukumaan normaalisti? Voiko paloissa vielä olla jotain vikaa? Olen sisäänajellut niitä kohtuu huolellisesti ja jarrutehoa ainakin löytyy, eikä jarrut laahaakaan. Kannattaako noita ohjauslaakereita vaihtaa ihan huvin vuoksi?
Yamaha R1 -08

vernerik

Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Yamaha R1 -08

Mane

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?
innocent_1

vernerik

Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Yamaha R1 -08

Mane

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...
innocent_1

vernerik

#5
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Oon ajanut kyseisellä eturenkaalla jo melko pitkään (siis sc1 pirellillä, ei fyysisesti samalla kumilla), eikä koskaan ole tullut mitään vastaavaa eteen. Homma tuntuu myös suoralla todella kevyessä jarrussa. Välillä kun luotisuoraa jarruttaa tietynlaisella paineella, niin tärinä ikäänkuin katoaa hetkeksi.

Samanlainen ja vastaava tärinä oli myös dunlopin seoskumilla, jolla Mika ajeli ilman tärinöitä, mutta mulla sama rengas tärisi samoilla paineilla.

Kolmatta eri rengasta ois tietenkin helppo ja halpa kokeilla, tämä aikasintaan, kun pääsen takaisin rengasvaraston ääreen.
Yamaha R1 -08

Mane

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:19
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Oon ajanut kyseisellä eturenkaalla jo melko pitkään (siis sc1 pirellillä, ei fyysisesti samalla kumilla), eikä koskaan ole tullut mitään vastaavaa eteen. Homma tuntuu myös suoralla todella kevyessä jarrussa. Välillä kun luotisuoraa jarruttaa tietynlaisella paineella, niin tärinä ikäänkuin katoaa hetkeksi.

Samanlainen ja vastaava tärinä oli myös dunlopin seoskumilla, jolla Mika ajeli ilman tärinöitä, mutta mulla sama rengas tärisi samoilla paineilla.
No halpa kokeilu,jos kokeilet ensin sitä sc2 ja sitte jos ei toimi,niin veisin keulan hoitoon jollekkin joka osaa homman?!MOTOVILLE esim.
innocent_1

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Eli heitettiin multa alla ollut toimiva etuvanne ja rengas alle eikä vaikutusta ongelmaan. Tuskimpa on siis tuosta renkaasta kiinni.

Onko sieltä keulasta nyt se välys pois mikä varikolla tuntui?

vernerik

#8
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 17.07.14 - klo:23:26
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:16
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:10
Lainaus käyttäjältä: Mane - 17.07.14 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 17.07.14 - klo:23:01
Ohjausiskarini on vakio ja tuntuu olevan melko heikossa hapessa, vaikea kuvitella, että ohjausiskari aiheuttaisi tällaista, vai voiko?
Mikä rengas edessä ja paine?

Kokeiltu pirellin superbike sc1 rengasta paineilla lämpimänä=ajosta 2.3, 2.35, 2.4 ja 2.45. Ei mitään vaikutusta ongelmaan. Yleensä ajelen tuolla 2.35-2.40. Toinen rengas oli dunlopin joku softi, painetta 2.50.
Meni just niinku arvailin.Eli tuo kyseinen ongelma ollut muillakin,kun alla sc1.Se on ihan hyvienkin kuskien mielestä vaan liian pehmeä ja herkkä t
aittumaan alle,josta myös aiheutuu tuo tärinä jarruissa!Kokeile sc2 eteen,josko sillä tokenee???Ja paine 2,5 lämmin...

Eli heitettiin multa alla ollut toimiva etuvanne ja rengas alle eikä vaikutusta ongelmaan. Tuskimpa on siis tuosta renkaasta kiinni.

Onko sieltä keulasta nyt se välys pois mikä varikolla tuntui?

Joo purin ihan osiin ja kasasin takaisin paikalleen. En ainakaan omissa tutkinnoissa löytänyt sieltä mitään välystä. Toki tuota voisi vielä uudelleen koittaa kiristää lisää, vaikka on jo ohjekirjan mukaisessa momentissa.

Muutaman vinkin olen jo saanut, miten ohjauslaakerin välystä voisi lähteä hakemaan. Ensin mutteri vähän tiukemmalle, että kääntyy jo vähän tahmeasti, ja sitten heiluttelee kääntelee, ja tunnustelee, ettei pykällä tai ole missään klappia. Onko muita poppakonsteja? Laakerit näyttivät päällisin puolin todella hyviltä.
Yamaha R1 -08

juice09

mulla oli suikassa samanlaiset oireet, vaihdoin laakerit eikä loppunu, kun en muuta keksiny vaihdoin uudet laakerit toisiin uusiin laakereihin ja tärinä loppu.

paaton

Kai ne kartiolaakerit voisi heittää tuonne paikalleen. Ovat ainakin orginaaleja tukevammat. Stormilta tai allrightilta.

parjan_fin

Kaksi omakohtaista kokemusta tulee mieleen;

- Onhan jarrujen työsylinterit pesty myös, eikä millään brakecleanerilla, vaan miedolla fairyliuoksella ja huuhdeltu reippaalla vedellä?
Syy miksi kysyn; Jos työsylinterit jarrusatuloissa ovat paskaset, niin alkavat herkästi tahmaamaan ja eivät liiku kunnolla --> aiheuttaa tärinää. Miksi ei brakecleaneria? Se kuivattaa ne työsylinterin O-renkaat ja ne kun on kuivat, niin kitka on ihan v*tullinen ja taas täristää.

- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Eli ensimmäisenä kannattaisi kokeilla hinkauttaa ne levyjen pinnat puhtaaksi ja jarrupalat vaikka pyöräyttää betonilattiaa / asfalttia vasten, jotta sen lasittuman saa pois niistä. Ja radalle kun pääsee niin uusi sisäänajo parilla pitkällä laahaavalla jarrulla. Sen jälkeen kovaa ajoa. Jos ei auttanut, niin kääntyisin noiden työsylinterien O-renkaiden puoleen. Niiden edessä saattaa olla jarrupölyä sitten niin paljon, että ainoastaan täydellinen purkaminen ja putsaaminen auttaa asiaan. Ja myös jos työsylintereissä on kulumia, niin ne saattavat aiheuttaa tä-tä-tärinää.


Toivottavasti noista löytyis apuja.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Tomppa

Eilen illalla puol 12 kotiuduttu perheen kanssa Pärnun reissusta. 
Mulla ihan samat oireet R1sessä kun vertsulla. Ainoa mikä pärnussa auttoi oli dunlopin etunen 8813. Sillä ei  tärränny jarrussa, mutta kulu/repes reunoista ihan törkeesti. Onko sulla vertsu piparilevyt? mulla nimenomaan piparilevyt ja pirelli tekee tätä. (etu sc1/2 + pipari = tärinä). Heitän nuo piparilevyt (Galfer) nyt ainakin pois ja ajelen dunlopilla vakiolevyillä... mutta kertokaa ihmeessä jos keksitte syyn? mulla keulan ko. ongelman takia tutkinut J. Honkanen. Jarrupaloina sbs dual carbonit. 
Ps. kellään myydä Dunlopin 8813?

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:10
Kaksi omakohtaista kokemusta tulee mieleen;

- Onhan jarrujen työsylinterit pesty myös, eikä millään brakecleanerilla, vaan miedolla fairyliuoksella ja huuhdeltu reippaalla vedellä?
Syy miksi kysyn; Jos työsylinterit jarrusatuloissa ovat paskaset, niin alkavat herkästi tahmaamaan ja eivät liiku kunnolla --> aiheuttaa tärinää. Miksi ei brakecleaneria? Se kuivattaa ne työsylinterin O-renkaat ja ne kun on kuivat, niin kitka on ihan v*tullinen ja taas täristää.

- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Eli ensimmäisenä kannattaisi kokeilla hinkauttaa ne levyjen pinnat puhtaaksi ja jarrupalat vaikka pyöräyttää betonilattiaa / asfalttia vasten, jotta sen lasittuman saa pois niistä. Ja radalle kun pääsee niin uusi sisäänajo parilla pitkällä laahaavalla jarrulla. Sen jälkeen kovaa ajoa. Jos ei auttanut, niin kääntyisin noiden työsylinterien O-renkaiden puoleen. Niiden edessä saattaa olla jarrupölyä sitten niin paljon, että ainoastaan täydellinen purkaminen ja putsaaminen auttaa asiaan. Ja myös jos työsylintereissä on kulumia, niin ne saattavat aiheuttaa tä-tä-tärinää.


Toivottavasti noista löytyis apuja.

Mä pesin jarrut just ennen pärnua mutta mäntiä en purkanut irti, tuo kokeillaan nyt myös!

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.07.14 - klo:10:10
- Onhan jarrupalojen vaihdon yhteydessä hiottu levyistä pinta rikki, kaikilta pinnoilta, 40 / 80 hiomapaperilla?

Syy miksi kysyn; Jos palojen materiaali vaihtuu paljonkin, niin vanhan jarrupalan jäämät on hyvä saada pois levyn pinnalta, muutoin ne saattavat kerääntyä outoina paakkuina levyn pintaan ja uusi pala ei vaan suostu toimimaan vanhan palan jäämien kanssa --> jarrut täristää kaikenlaisessa paineessa huonolla tuurilla. Tässä myös mahdollisesti syy miksi toinen etuvanne toiminut ihan samalla tavalla.

Itse ajan vakiopaloilla joten palojen ja mun vanteen pitäis kai olla ongelmaton yhdistelmä.