Botnia ja renkaan kuluminen

Aloittaja tuomas, 25.07.14 - klo:15:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuomas

Olisi tarkoitus lähteä uusittua botniaa kiertämään, ja tässä arvuuttelen rengastilannetta...
 Kumpaa kylkeä botnian rata syö enemmän? Pitäisi päättää lähteekö kääntämään renkaita vanteella vai ei, ja botniasta ei ole yhtään kokemusta.
-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

vernerik

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 25.07.14 - klo:15:51
Olisi tarkoitus lähteä uusittua botniaa kiertämään, ja tässä arvuuttelen rengastilannetta...
Kumpaa kylkeä botnian rata syö enemmän? Pitäisi päättää lähteekö kääntämään renkaita vanteella vai ei, ja botniasta ei ole yhtään kokemusta.
-tuomas-

Botnia syö oikeaa puolta enemmin. Pirelliltä sc2 toimii hyvin, ainakin mulla oli vaikeuksia saada pehmeämmät kulumaan nätisti. Tuon kovemman renkaankaan kanssa ei mitään ongelmia pidon kanssa.
Yamaha R1 -08

tuomas

Kiitoksia.

Pitää siis kääntää toi dunloppi. Taitaa vain olla ettei tuo 4886 seos oikein kestä hellekelejä, kun parina edellisenä ratapäivällä dunloppi kului oikein nätisti ahvenistolla, ja nyt tiistaina sitten se alkoi repeilemään niidenkin ratapäivien edestä vaikka ajettiin sekuntia hitaampia kierrosaikoja.

Pitää varata toi pirellin superbike sliksi mukaan, sitä ei saanut ahvenistolla repeämään vaikka kuin yritti.

1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

vernerik

Mulla on tällä hetkellä R1:ssä edessä jousivakio 9.5 ja takana öhlins ttx ja 95 jousi. Vaimennukset etenkin takana ovat melkolailla auki, molempia (comp + rebound) noin 15 naksua auki (20 naksua yhteensä). Rengas kului nätisti eikä revennyt. Rengas alkoi repeämään, mikäli laittoi lisää painetta tai vaimennuksia. Takarenkaana siis pirellin superbike sliksi sc2. Tuntui siis siltä, että mikäli vaimennuksia on vähemmän, niin tuntuu kuluminen parantuvan merkittävästi. Kokeilin myös sc1 takasella, enkä saanut sitäkään juurikaan repeämään. Ajoin sillä hieman alle 1.46 pitkällä radalla.

Ajattelin alastaroon vaihtaa eteen molempiin tolppiin 10 jouset ja taakse 100 jousen ja pistää koko pyörän hieman jäykemmäksi, tuntuu olevan jo vähän liian lörppö. Alastarossa, kemoralla ja motoparkissa minulla on ollut hieman ongelmia renkaan repeämisen kanssa, mutta uudella pinnalla (pärnu ja botnia) tuntuu kestävän rengas kuin rengas. Oiskohan nämä vähän vanhemmat asfaltit sitten sen verran kuluneempia tms, että siellä tarvitaan alustaan enemmän vaimennuksia? Monella muulla tuntuu olevan homma juuri toisinpäin, että renkaat ei kestä pärnua ja botniaa, mutta nämä muut radat sitten toimii ongelmitta.
Yamaha R1 -08

Nitrous

Mulla taas alkava repeeminen katos kun lisäs riparia, vähenti nopeeta komppia ja tiputti painetta 0,1 bar.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:13:48
Mulla on tällä hetkellä R1:ssä edessä jousivakio 9.5 ja takana öhlins ttx ja 95 jousi. Vaimennukset etenkin takana ovat melkolailla auki, molempia (comp + rebound) noin 15 naksua auki (20 naksua yhteensä). Rengas kului nätisti eikä revennyt. Rengas alkoi repeämään, mikäli laittoi lisää painetta tai vaimennuksia. Takarenkaana siis pirellin superbike sliksi sc2. Tuntui siis siltä, että mikäli vaimennuksia on vähemmän, niin tuntuu kuluminen parantuvan merkittävästi. Kokeilin myös sc1 takasella, enkä saanut sitäkään juurikaan repeämään. Ajoin sillä hieman alle 1.46 pitkällä radalla.

Ajattelin alastaroon vaihtaa eteen molempiin tolppiin 10 jouset ja taakse 100 jousen ja pistää koko pyörän hieman jäykemmäksi, tuntuu olevan jo vähän liian lörppö. Alastarossa, kemoralla ja motoparkissa minulla on ollut hieman ongelmia renkaan repeämisen kanssa, mutta uudella pinnalla (pärnu ja botnia) tuntuu kestävän rengas kuin rengas. Oiskohan nämä vähän vanhemmat asfaltit sitten sen verran kuluneempia tms, että siellä tarvitaan alustaan enemmän vaimennuksia? Monella muulla tuntuu olevan homma juuri toisinpäin, että renkaat ei kestä pärnua ja botniaa, mutta nämä muut radat sitten toimii ongelmitta.
Riippuupi paljon siitä millaset ne vaimennukset oikeasti on.
Eli esim onko keulassa ihan vakiot, vakiosta shimmatut, kittimännälliset, koko cartridge vaihettu, vai joku hipo-hipo keula.
Ja perässä ihan vakiot, vakiosta shimmatut, kittimännälliset, koko pamppu vaihettu.

Niin siitä sitten seuraa se että vaimennuksen määrä noissa eri vaihtoehdoissa on aivan eri, vaikka säädin olisi esim täysin kiinni tai täysin auki. Ja myöskin hitaan ja nopean vaimennuksen keskinäinen suhde on eri.

Joten, jos vertaa oman mopon alustaa monen muun mopon alustaan, niin siinä vaiheessa pitää aika tarkasti tietää ja ymmärtää mimmoset palikat ja säädöt siellä alustassa oikeesti on, ja mimmosen lopputuloksen ne antaa milläkin kombinaatiolla (ilman lämpö + radan lämpö + renkaan seos + renkaan paine + jousivakio + linkkusuhde/keulakulma + shimmistäkit + säätimien asento + alustageometria + vääntökäyrä + välitykset + ajotyyli + ajonopeus).

Mä oon tänäkin kesänä maininnu aika monelle lumipalloilmiöistä, mitkä on aika yleisiä näissä ratatouhuissa. Eli kun joku nopea kuski on jossain joillain kikalla saanut moponsa toimimaan, niin lauma ymmärtämättömiä alkaa matkimaan ja säätämään mopoaan samalla tavalla, vaikka ei juurikaan ymmärräkkään mitä ne on tekemässä. Ja tämä sama hajanainen kööri sitten vie viestiä totuutena eteenpäin, että "Näin se pitää tehdä, koska Isot Pojat tekee niin, ja kaikki muutkin tekee niin."
Ja mun veikkaus on että juuri siitä syystä monen mopon renkaat ei kestä pärnua ja botniaa, koska niissä on niin suuri pito, että se aiheuttaa suuren energian renkaisiin, ja kun alustat ei oo tontilla niin renkaat ei kestä sitä energiaa. Jos alustat taasen on tontilla, niin renkaatkin kyllä kestää, koska homma on balanssissa renkaan, jousen ja vaimennuksien suhteen.

Mutta joo, @vernerik , miksi sinä nyt sit vaihtaisit jousia jäykempiin ja lisäisit vaimennuksia, joista seuraa se että mopo lopettaa sopivan elämisen ja pito vähenee? Kun sä nyt kuitenkin olet aika sintti jäbä, niin noi nykyset jouset riittänee aika keposesti kantamaan mopon ja sun painon. Ts kumpikaan pää ei tällä hetkellä pohjaa jatkuvasti? Tai ylipäätään pohjaamiset ei ole ongelma?
Niin mä nyt en äkkiseltään näkis mitään järkevää syytä alkaa vekslaamaan jousia, ainakaan jäykempiin.

Se miksi mopo mahdollisesti tuntuu elävän liikaa, johtuu yleensä vaan siitä että kuskin pää ei kestä kaikkea informaatiota mitä moposta tulee. Siitä syystä kuski yleensä säätää mopon liian jäykäks, jotta informaation määrä vähenisi.
Yksi vanha Totuus (poikkeus vahvistaa säännön) onkin "Säädä mopo sopivaksi, ja löysää sen jälkeen kaikkia säätöjä."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

vernerik

Aika monessa jarrussa keula haukkaa aika syvälle ja varsinki alastarolla tuntuu palmasin jarru välillä ikävälle. Myös jarruissa on ollut ongelmia jarruttaa kovempaa, kun ei tunnu keula enää hyvältä. Ajattelin tehdä tällaisen kokeilun ja vauhdin nousun myötä kokeilla jäykempää alustaa, joka toisi ehkä myös jäykemmän keulan myötä jarruihin lisää luottoa. Todennäkösesti psykologinen vaikutus auttaisi myös paljon tässä. Kemoralla paluusuora oli selkeästi helpompi ajaa jäykemmällä takajousella, pyörä meni kuin raitella sen. Nyt 95:lla jousella paluusuoralla pyörä elää selvästi enemmän ja on hankalampi hallita nopeissa mutkissa. Vaikea sanoa, kumpi alusta sopii itselle paremmin. Jos ei jäykempää ole ikinä testannut, niin vaikea se on arvioida. Hitaissa mutkissa pyörä tuntuu kyllä löysemmällä alustalla paremmalta.

Ja luulis nyt, että tällaiselle lähes 70-kiloiselle lihakaapille pitää jäykemmät jouset saada!
Yamaha R1 -08

murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:14:46
Aika monessa jarrussa keula haukkaa aika syvälle ja varsinki alastarolla tuntuu palmasin jarru välillä ikävälle. Myös jarruissa on ollut ongelmia jarruttaa kovempaa, kun ei tunnu keula enää hyvältä.
Lähteekö keula kiemurtelemaan kovissa jarruissa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

vernerik

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.14 - klo:19:30
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:14:46
Aika monessa jarrussa keula haukkaa aika syvälle ja varsinki alastarolla tuntuu palmasin jarru välillä ikävälle. Myös jarruissa on ollut ongelmia jarruttaa kovempaa, kun ei tunnu keula enää hyvältä.
Lähteekö keula kiemurtelemaan kovissa jarruissa?

Ehkä vähän, ei tunnu hyvältä jarruttaa enää kovempaa. Myös koviin mutkiin vauhdin lisääminen ei tunnu ollenkaan hyvältä idealta. Aiemmin kaudella oli 100 jousi takana, jolla näin tarkemmin ajatellen ajoin ennätykseni joka radalle. Renkaan repeemisongelmien vuoksi vaihdoin 95:een, ja sitten ei enää niin kovaa mentykään. Ilmeisesti sitä on sen verran kermaperse, että vehkeet pitää olla kunnossa, jotta ajamisesta mitään tulee.
Yamaha R1 -08

slowrider

09.09.14 - klo:21:52 #9 Viimeisin muokkaus: 09.09.14 - klo:21:56 käyttäjältä slowrider
ei mtn



murmela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.14 - klo:19:30
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:14:46
Aika monessa jarrussa keula haukkaa aika syvälle ja varsinki alastarolla tuntuu palmasin jarru välillä ikävälle. Myös jarruissa on ollut ongelmia jarruttaa kovempaa, kun ei tunnu keula enää hyvältä.
Lähteekö keula kiemurtelemaan kovissa jarruissa?

Ehkä vähän, ei tunnu hyvältä jarruttaa enää kovempaa. Myös koviin mutkiin vauhdin lisääminen ei tunnu ollenkaan hyvältä idealta. Aiemmin kaudella oli 100 jousi takana, jolla näin tarkemmin ajatellen ajoin ennätykseni joka radalle. Renkaan repeemisongelmien vuoksi vaihdoin 95:een, ja sitten ei enää niin kovaa mentykään. Ilmeisesti sitä on sen verran kermaperse, että vehkeet pitää olla kunnossa, jotta ajamisesta mitään tulee.

Toihan kuulostaa ihan klassiselta tapaukselta; kuski säätää mopon jäykäks jotta se tuntuu hyvältä, jolloin rengas repee?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.14 - klo:22:27
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.14 - klo:19:30
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:14:46
Aika monessa jarrussa keula haukkaa aika syvälle ja varsinki alastarolla tuntuu palmasin jarru välillä ikävälle. Myös jarruissa on ollut ongelmia jarruttaa kovempaa, kun ei tunnu keula enää hyvältä.
Lähteekö keula kiemurtelemaan kovissa jarruissa?

Ehkä vähän, ei tunnu hyvältä jarruttaa enää kovempaa. Myös koviin mutkiin vauhdin lisääminen ei tunnu ollenkaan hyvältä idealta. Aiemmin kaudella oli 100 jousi takana, jolla näin tarkemmin ajatellen ajoin ennätykseni joka radalle. Renkaan repeemisongelmien vuoksi vaihdoin 95:een, ja sitten ei enää niin kovaa mentykään. Ilmeisesti sitä on sen verran kermaperse, että vehkeet pitää olla kunnossa, jotta ajamisesta mitään tulee.

Toihan kuulostaa ihan klassiselta tapaukselta; kuski säätää mopon jäykäks jotta se tuntuu hyvältä, jolloin rengas repee?

Toi kuulostaa lähinnä siltä, että on katsottu hyvin toimivasta vastaavanlaisesta moposta mikä voisi toimia samoilla alustapalikoilla paremmin. ;)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.09.14 - klo:22:33
Toi kuulostaa lähinnä siltä, että on katsottu hyvin toimivasta vastaavanlaisesta moposta mikä voisi toimia samoilla alustapalikoilla paremmin. ;)
No jos se kerran toimii paremmin, nii miks rengas sit repee..? ;)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.09.14 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.09.14 - klo:22:33
Toi kuulostaa lähinnä siltä, että on katsottu hyvin toimivasta vastaavanlaisesta moposta mikä voisi toimia samoilla alustapalikoilla paremmin. ;)
No jos se kerran toimii paremmin, nii miks rengas sit repee..? ;)

No eipä ole kovemmilla jousilla renkaita juurikaan renkaita repinyt. Ei varsinkaan noissa Vernerikin ongelma paikoissa. Pesämäellä kyllä sain takasen rullalle.

Powered by EzPortal