Renkaista

Aloittaja Jukka_R, 09.03.12 - klo:14:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:23:11
Lainaus käyttäjältä: app - 16.07.12 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:21:51


Sen verran noillakin on eroo, että 80 repes ihan hetkessä Gotlannissa, mutta 54 kulu nätisti. Eli on niissä eroo ainakin tietyissä tilanteissa. Toi 54 tais olla ainut Dunlop, joka tuolla kulu nätisti.

Voipi olla että tuo 6680 oli huonosti säilytetty.

Kaikilla oli sama ongelma, eli ei voi laittaa säilytyksen piikkiin.

Olisko siellä karkea asfaltti. Kuparinen sanoi, että kemorassa tämä syynä, että ei tahdo kestää kumit. Vaikka eipä 6680 pehmeä ole. Vai onko nyt tullut virhe näiden kirottujen numerosalakoodien kanssa?

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 16.07.12 - klo:23:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:23:11
Lainaus käyttäjältä: app - 16.07.12 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.07.12 - klo:21:51


Sen verran noillakin on eroo, että 80 repes ihan hetkessä Gotlannissa, mutta 54 kulu nätisti. Eli on niissä eroo ainakin tietyissä tilanteissa. Toi 54 tais olla ainut Dunlop, joka tuolla kulu nätisti.

Voipi olla että tuo 6680 oli huonosti säilytetty.

Kaikilla oli sama ongelma, eli ei voi laittaa säilytyksen piikkiin.

Olisko siellä karkea asfaltti. Kuparinen sanoi, että kemorassa tämä syynä, että ei tahdo kestää kumit. Vaikka eipä 6680 pehmeä ole. Vai onko nyt tullut virhe näiden kirottujen numerosalakoodien kanssa?

Kuluttava asfaltti + pitkiä aukeavia mutkia oikealle jotka söi kumia. Eka rata missä on saanut ajettua Dunlopin etusenkin loppuun. Kaksi etusta ja neljä kovaa takasta meni reissusa.

app

No siinäpä se taitaa olla.

mic

Aika moni taasen on todennut, että pehmeä kestää kemorassa parhaiten. Tietenkin lämpötiloilla on vaikutusta ja ei päde siis aina.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Grandi67

Jännää kun täällä kehuskellaan, et saa renkaan revittyä paskaksi muutamassa kierroksessa. Kuvassa oikeesti kovaa ajettu sepangin motogp testin takarengas ajettu 30 kierrosta. Ilmeisen hidas ja nössö kuski, kun on rengas kun vauvan peppu.

pienisopoapina

26.07.12 - klo:09:19 #35 Viimeisin muokkaus: 26.07.12 - klo:09:21 käyttäjältä pienisopoapina
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 26.07.12 - klo:09:10
Jännää kun täällä kehuskellaan, et saa renkaan revittyä paskaksi muutamassa kierroksessa. Kuvassa oikeesti kovaa ajettu sepangin motogp testin takarengas ajettu 30 kierrosta. Ilmeisen hidas ja nössö kuski, kun on rengas kun vauvan peppu.
En minä ainakaan ole noita kehuskeluiksi ymmärtäny. Enempi olen kokenut keskustelut hyödyllisiksi jousituksen säädön ja oikeiden rengaspaineiden merkitystä korostaviksi.
Itse kyllä kehun maallikkokavereilleni kuinka hienosti olen renkaan saanu revittyä. Radalla taas asia enempi hävettää. Siisti rengas kertoo, että säädöt on kohillaan ja ranne pehmee.

Olin paikalla kun app tuhosi tuon renkaan ja sain jo radalla käsityksen, että app teki sen tarkoituksella ja kovasti pohti jousitusta/paineita.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

app

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 26.07.12 - klo:09:10
Jännää kun täällä kehuskellaan, et saa renkaan revittyä paskaksi muutamassa kierroksessa. Kuvassa oikeesti kovaa ajettu sepangin motogp testin takarengas ajettu 30 kierrosta. Ilmeisen hidas ja nössö kuski, kun on rengas kun vauvan peppu.

Kehuskelin luistattaneeni tahallani kursilla Wehnän kehoituksesta. En aikaa ajaessa, tai kisassa.

app

26.07.12 - klo:10:21 #37 Viimeisin muokkaus: 03.08.12 - klo:05:08 käyttäjältä app
Tällä renkaalla, eli tuon 7712:n seuraajalla, ajoin nyt viikolla Wehnän kurssin, 2 päivää. Ajettu 325 km, n. 110 kierrosta.
Kuvista näkyy, että rata, säädöt ja keli olivat sellaiset, että ei repinyt. Tämä seos on myös kovempi, kuin 7712, ja Dunlopin sivuillakin, jossa se on laitettu 2011 7712:n päivitetyksi malliksi lukee "more endurance".
Eipä näyttäisi pahasti kulmautumaakaan olevan

murmela

02.08.12 - klo:15:53 #38 Viimeisin muokkaus: 02.08.12 - klo:15:56 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:12:23
Mulla olis tavallaan aiheeseen liittyvä kysymys, johon toivoisin opastusta, kun on tuolla varastossa 190/55 Dunlopin 212 renkaita. Alusta säädetty 195/65 renkaalle, joka (mitattu paineistettuna) 7 mm säteeltään korkeampi. Kysymys kuuluu: Meneekö ajo sekaisin, jos laitan suoraan tämän matalamman alle Alastaroon? Olis mukava tietää, koska muuten laitan käytetyn 195:n.

Kertokaa kokemuksista, olkaatten ystävällisiä. Säästyisi rengasta, ja pahimmillaan mopon osiakin
Onks sulla korkeussäätö iskarissa tai sen kiinnikkeessä?
Pistä siihen ~3,5mm lisää pituutta, koska tod näk linkun välitys on jotain 2:1, niin perän nosto eliminoi sen 7mm vaikutuksen. Tosin tuo sitten taasen hieman vaikuttaa anti-squattiin, eli lähinnä perän käytökseen avauksissa.
Toisaalta, tod näk sä olet niin puukätinen kuski että sä et huomaa tota 7mm korkeuseroa.
Ja onko noissa profiili muodoltaan sama? Se vaikuttaa tod näk enemmän. Ja esim jos on kulunut avauskohdasta.

Vahvasti mutulla veikkaisin että suurin vaikutus on korvien välillä.
Eli jos mietit meneekö ajo sekaisin, niin sehän menee, pahimmillaan ihan vituiks.
Jos taasen funtsit ett 55:sta alle ja menoks, niin et huomaa yhtään mitään eroa.

Itse olen ajellut tänä kesänä SC0/1/2/3 180/190 50/55/60 takanakeilla, ja ainoa ero mitä huomasin, oli se kun SC0 repi ihan vitusti, koska siin oli 0,5bar liian vähän painetta.
Silläkään en huomannut ajossa mitään eroa, hyvin riitti pitoa, enkä kaatunu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:12:23
Nyt on varmaankin ihan hyvä aika kääntää katse horisonttiin; Mulla olis tavallaan aiheeseen liittyvä kysymys, johon toivoisin opastusta, kun on tuolla varastossa 190/55 Dunlopin 212 renkaita. Alusta säädetty 195/65 renkaalle, joka (mitattu paineistettuna) 7 mm säteeltään korkeampi. Kysymys kuuluu: Meneekö ajo sekaisin, jos laitan suoraan tämän matalamman alle Alastaroon? Olis mukava tietää, koska muuten laitan käytetyn 195:n.

Kertokaa kokemuksista, olkaatten ystävällisiä. Säästyisi rengasta, ja pahimmillaan mopon osiakin

Noilla renkailla en ole ajanut, joten ei omakohtaisia kokemuksia, mutta Pirellissä 200/55-17 on korkeampi kuin 190/55-17 joka vaikuttaa ainakin mulla välityksiin. 200:lla pitäisi olla 48 piikkinen takaratas jotta pyörä lähtisi yhtä hyvin mutkasta ulos kuin 190:llä kun pyörässä on 47 piikkinen. Etenkin lyhyillä suoranpätkillä eron huomaa niin perseellä kuin datastakin. Pyörä vaan ei tahdo kiihtyä yhtä hyvin. Lauantaille laittanen 48 piikkisen taakse kun ajan 200:lla katurenkaalla. Jos lintta alkaa kulkemaan, niin laitetaan sitten supersofti taakse sunnuntaina ja käydään kokeilemassa omaa kovaa muutama rundi. Kaarrekäyttäytymisessä korkeampi versus matalampi tuntuu ainakin mulla jos samana päivänä vaihtaa gummin. Korkeammalla renkaalla mopo taittuu herkemmin mutkaan. Mulle sopivin on ollut 190/60-17, mutta kun niitä ei saa kuviollisena, niin on tullut ajettua sitten noilla "huonommilla".
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.12 - klo:15:53

Onks sulla korkeussäätö iskarissa tai sen kiinnikkeessä?
Pistä siihen ~3,5mm lisää pituutta, koska tod näk linkun välitys on jotain 2:1, niin perän nosto eliminoi sen 7mm vaikutuksen. Tosin tuo sitten taasen hieman vaikuttaa anti-squattiin, eli lähinnä perän käytökseen avauksissa.
Toisaalta, tod näk sä olet niin puukätinen kuski että sä et huomaa tota 7mm korkeuseroa.
Ja onko noissa profiili muodoltaan sama? Se vaikuttaa tod näk enemmän. Ja esim jos on kulunut avauskohdasta.

Vahvasti mutulla veikkaisin että suurin vaikutus on korvien välillä.
Eli jos mietit meneekö ajo sekaisin, niin sehän menee, pahimmillaan ihan vituiks.
Jos taasen funtsit ett 55:sta alle ja menoks, niin et huomaa yhtään mitään eroa.

Itse olen ajellut tänä kesänä SC0/1/2/3 180/190 50/55/60 takanakeilla, ja ainoa ero mitä huomasin, oli se kun SC0 repi ihan vitusti, koska siin oli 0,5bar liian vähän painetta.
Silläkään en huomannut ajossa mitään eroa, hyvin riitti pitoa, enkä kaatunu.

Uskon kanssa tuohon korvien väliin. Laskin viimeks 2 kierrosta (=2 mm iskarissa ~4 mm akselissa) siirtyessäni tähän 195:een, mutta oli eri rata missä jatkoin, ja ei tiedä nyt tätä muutoksen vaikutusta, kun Alastarossa on erittäin hyvä tämä alusta. Ei viitsisi sotkea mopoa, kun se menee nyt kun juna, ja taittuu just sinne miihin haluaa.

Lienee fiksuinta vaihtaa vaan tämä matalampi rengas, ja ajaa ensin setti sillä. Jos yliohjaa vauhtimutkissa ja/tai avauksissa, on nostettava, jos taittuu hyvin, anti olla.

Mä tulen nykimään sua hihasta, jos ei löydy asetuksia, niin aletaan säätää.

Puukäsi joo. Pyrkimys saada teräskäsi, jolla kovempi ruoskakaasu.

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 02.08.12 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:12:23
Nyt on varmaankin ihan hyvä aika kääntää katse horisonttiin; Mulla olis tavallaan aiheeseen liittyvä kysymys, johon toivoisin opastusta, kun on tuolla varastossa 190/55 Dunlopin 212 renkaita. Alusta säädetty 195/65 renkaalle, joka (mitattu paineistettuna) 7 mm säteeltään korkeampi. Kysymys kuuluu: Meneekö ajo sekaisin, jos laitan suoraan tämän matalamman alle Alastaroon? Olis mukava tietää, koska muuten laitan käytetyn 195:n.

Kertokaa kokemuksista, olkaatten ystävällisiä. Säästyisi rengasta, ja pahimmillaan mopon osiakin

Noilla renkailla en ole ajanut, joten ei omakohtaisia kokemuksia, mutta Pirellissä 200/55-17 on korkeampi kuin 190/55-17 joka vaikuttaa ainakin mulla välityksiin. 200:lla pitäisi olla 48 piikkinen takaratas jotta pyörä lähtisi yhtä hyvin mutkasta ulos kuin 190:llä kun pyörässä on 47 piikkinen. Etenkin lyhyillä suoranpätkillä eron huomaa niin perseellä kuin datastakin. Pyörä vaan ei tahdo kiihtyä yhtä hyvin. Lauantaille laittanen 48 piikkisen taakse kun ajan 200:lla katurenkaalla. Jos lintta alkaa kulkemaan, niin laitetaan sitten supersofti taakse sunnuntaina ja käydään kokeilemassa omaa kovaa muutama rundi. Kaarrekäyttäytymisessä korkeampi versus matalampi tuntuu ainakin mulla jos samana päivänä vaihtaa gummin. Korkeammalla renkaalla mopo taittuu herkemmin mutkaan. Mulle sopivin on ollut 190/60-17, mutta kun niitä ei saa kuviollisena, niin on tullut ajettua sitten noilla "huonommilla".

200/55 on Dunlopillakin korkeampi. Kuparinen sanoi että vastaa suunnilleen 195/65. Tuskin vaikutus on niin suuri että liikaa vaikuttaa. Ja jos tuntuu olevan kankea, niin muutama milli perää ylös. Näissä on eri rungotkin, ja painuvat vauhtimutkissa ja avuksissa eri lailla kasaan, mutta vaikutus varmaankin marginaalinen.

rranta

Laitoin kuvan Metzelerin 190/60 K2 seoksisesta slicksistä tuonne ommiin kuvviin. Renkaalla on ajettu vähän yli 150 kierrosta Kemoraa ommaa tissiposki vauhtia. Ihan hyväksi saanu tuon Suzukin alustan sääjettyä. Mitä on raati mieltä? Laitoin tämän ku eletään Dunloppi vs Pirelli aikaa. Kestää ja toimii ne muutki ja ku tuo Metzeler on kuitenki vähän halavempi ku Pirelli ja vähän enemmän halavempi ku Dunloppi.

Turder

Pirellin seoksista perusjuttua: http://www.orionmotorsports.ca/2010ws/pdfs/Compound%20Description.pdf

E: suattaa olla kyllä vanhaakin (2010) tietoa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Turder - 06.11.12 - klo:11:20
Pirellin seoksista perusjuttua: http://www.orionmotorsports.ca/2010ws/pdfs/Compound%20Description.pdf

E: suattaa olla kyllä vanhaakin (2010) tietoa?

On ainakin osin vanhentunutta. Muistelen, että joko kaudelle 2011 tai 2012 seokset muuttuivat jonkin verran. Tietävämmät valistakoot aiheesta lisää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal