Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.08.21 - klo:11:04
Tuota pitää kokeilla. Ketjut-kireelle -kaasuttaminen on tuttua puuhaa Alastaron vanhan asfaltin takia. Eli sen saman pienen tasakaasun voisi koittaa laittaa joissain kohdissa ihan hetkeksi, ennen kuin apeksista ruvetaan työntämään pyörää pystyyn ja ruuvataan kaasu kokonaan auki.
Tuo tasakaasuilu on eri juttu kuin moottorijarrun eliminointi.
Moottorijarrussa mopon kiihtyvyys ennen apeksia on negatiivinen, esim jotain luokkaa -0,2...-0,3G. Jarrupaine 0%, kaasun avaus 0%.
Riippuen moottorin luonteesta ja kierrosluvusta, moottorijarrun eliminointiin vaaditaan esim 10% kaasun avaus jolloin mopon kiihtyvyys on 0,0G.
Jos taasen kaasua avaa esim 15%, niin mennään vedolle/tasakaasulle/ketjut kireäksi, ja mopon kiihtyvyys on jotain +0,1...+0,2G jo ennen apeksia.
Eli se taasen vaatii sen että muuttaa ajolinjaa ennen apeksia vähemmän optimaaliseksi, tai muutoin linja menee leveäksi apeksin jälkeen.
Se miksi jotkut ovat tuota joskus oppineet käyttämään johtuu lähinnä siitä että mopossa on joko paska alusta tai se on säädetty epätasapainoon, jolloin mopo on pompuissa keinuhevonen, varsinkin kallellaan ajettuna, ja sitä yritetään kompensoida muuttamalla ajolinjaa suoremmaksi, jolloin mopo on pystymmässä, ja sen takia joudutaan muuttamaan myöskin kaasun käyttöä, mikä on ihan hel***in tyhmä tapa.
Hyvin toimiva alusta menee apeksin pompuistakin kuin juna.