Ajoasennot

Aloittaja Juha_K, 10.03.12 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 02.07.15 - klo:14:34
Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 02.07.15 - klo:12:56
Eli siis hanuri pysyis jotakuinkin paikallaan ja yläkroppaa vaan suoraan sivulle :/

Ei heti löytynyt samasta mutkasta hyvää kuvaa, mutta tässä on tavoitetila.
Tuosta näkee, kuinka paljon hanuria siirrellään vs. yläkroppa.
Mulle sanottiin, että "pää peilin paikalle" kun aloittelin rata-ajoa. Ulkokurvin käsi suoristuu aika paljon, jotta se yläkroppa pääsee siirtymään.
Ulkokurvin sisäreisi pitää kuskin paikallaan. Tietysti myös jonkin verran kahvat ja jalkatapit.

http://kallioracing.sporttimobiili.fi/wp-content/uploads/2014/06/Eemeli_Lahti_Niki_Tuuli.jpg
Jos ulkokurvin käsi suoristuu, on ajoasento tai pyörän ergonomia väärä.
Jos kahvoista joutuu ottamaan liikkuessa tukea, on ajoasennossa jotain pielessä.
Tuki pyörään tulee pelkästään alakropasta. Jos tarvitsee tukea tangosta pyörän päällä liikkuessa ei alakroppa saa kunnollista tukea. Tuota voi testata vaikka tallissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

02.07.15 - klo:14:57 #481 Viimeisin muokkaus: 02.07.15 - klo:14:59 käyttäjältä wbaum
Paljon tuota paremmaksi en oo ite asentoa saanu. Nykyään jopa muistaa suorilla mennä katteen taakse. Katsekin välillä jopa tulevaisuudessa tai sitten katselen ihan muutaku rataa. Turhaan vielä päätä pitää ylhäällä, niskoja rasitella.

vernerik

Tässä mielestäni parhaat otokset omasta ajoasennosta tältä kaudelta. Omaa tekemistä on auttanut paljon, kun olen avannut klipareiden kulmaa aika reilusti, tuntuu, että saan paremmin painoa eturenkaan päälle. Jalkatapit ovat myös niin ylhäällä ja edessä kun saa, niin yltää ajamaankin.

Yamaha R1 -08

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 02.07.15 - klo:15:58
Tässä mielestäni parhaat otokset omasta ajoasennosta tältä kaudelta. Omaa tekemistä on auttanut paljon, kun olen avannut klipareiden kulmaa aika reilusti, tuntuu, että saan paremmin painoa eturenkaan päälle. Jalkatapit ovat myös niin ylhäällä ja edessä kun saa, niin yltää ajamaankin.



Sulla on kyllä niin hyvä ergonomia mopossa ettei voi kuin kehua ;) Vai oletko muokannut inhimillisemmäksi edellisestä kokeilusta? Kliparit niin auki ettei saa hyvää otetta tai yltä roikkumaan ja tapit niin ylhäällä ja edessä ettei jaloilla pysty tekemään mitään. Ai miten niin makuasioita...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.07.15 - klo:16:14
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 02.07.15 - klo:15:58
Tässä mielestäni parhaat otokset omasta ajoasennosta tältä kaudelta. Omaa tekemistä on auttanut paljon, kun olen avannut klipareiden kulmaa aika reilusti, tuntuu, että saan paremmin painoa eturenkaan päälle. Jalkatapit ovat myös niin ylhäällä ja edessä kun saa, niin yltää ajamaankin.



Sulla on kyllä niin hyvä ergonomia mopossa ettei voi kuin kehua ;) Vai oletko muokannut inhimillisemmäksi edellisestä kokeilusta? Kliparit niin auki ettei saa hyvää otetta tai yltä roikkumaan ja tapit niin ylhäällä ja edessä ettei jaloilla pysty tekemään mitään. Ai miten niin makuasioita...
Oisko teidän fysiikassa jotain eroja? :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Verneri joutu ostaa kuormuriin tarkoitetut huoltopukit että ne ylettyy pitämään jalkatapeista takapäätä ilmassa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.15 - klo:16:20
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 02.07.15 - klo:16:14
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 02.07.15 - klo:15:58
Tässä mielestäni parhaat otokset omasta ajoasennosta tältä kaudelta. Omaa tekemistä on auttanut paljon, kun olen avannut klipareiden kulmaa aika reilusti, tuntuu, että saan paremmin painoa eturenkaan päälle. Jalkatapit ovat myös niin ylhäällä ja edessä kun saa, niin yltää ajamaankin.



Sulla on kyllä niin hyvä ergonomia mopossa ettei voi kuin kehua ;) Vai oletko muokannut inhimillisemmäksi edellisestä kokeilusta? Kliparit niin auki ettei saa hyvää otetta tai yltä roikkumaan ja tapit niin ylhäällä ja edessä ettei jaloilla pysty tekemään mitään. Ai miten niin makuasioita...
Oisko teidän fysiikassa jotain eroja? :P
Onhan meillä ainakin ihan jäätävä pituusero :P No, mulla on varmaan vararavintoa mukana sen verran etten mahdu istumaan niin edessä kuin Vertzu. Ainahan noissa kokeiluissa on jotain mistä ei pidä mutta harvoin tulee vastaan niin kaukana omasta moposta olevaa ergonomiaa.

m1kk0

Tattis hei neuvoista! :) taas lähti sekunti kierrosajasta. Pitänee mennä kuivaharjottelemaan ja varmaan kysäsenkin vielä joltain varmistusta että teen kaiken niinkuin kuuluu.

Vuorela

^Tuli vielä mieleen, kun noi kuvat ei sinänsä lopulta kauheasti kerro mitä siellä mopon selässä tulee touhuttua, niin tästä voi ottaa ajatusta paljonko ja millä ajoituksella mopon päällä liikkuu:
https://www.youtube.com/watch?v=8jTGj6INpBQ

raukkis

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.15 - klo:13:28

Edit. Jos sua ei kukaan käy vääntämässä oikeeseen asentoon satulaan aiemmin niin tuu nykimään seuraavilla orgin päivillä hihasta niin taivutellaan sut oikein päin mopon päälle.

Varmaan hlökohtainen juttu tämäkin, mutta jos oma asento on huono tai pitää päätä saada sinne peilin paikalle tai alemmaksi, niin helpoiten hoituu tuolla, että joku laittaa siihen ns. oikeaan asentoon. Pelkästään kertomalla että ooppa näin tai noin voi olla oikeasti hankala tajuta miten siinä satulassa rötköttää. Mulla ei tunnu edes se kroppa painuvan pleksin taate vaikka sitä on neuvottu tekemään.

Grass

03.07.15 - klo:09:53 #490 Viimeisin muokkaus: 03.07.15 - klo:10:06 käyttäjältä Grass
Tuosta ajoasento ihmeteltäväksi viimekaudelta. Kuvaaja saanut hyvän kuvan - siitä propsit. Itse olen jäykkänä ja rähmällään pyörän selässä ja katson kameraa kuin huumattu lehmä.

Tuki tankista löytyy ihan mukavasti. Yläkroppaa / päätä  enemmän sisäkurvaan niin hyvä siitä tulee. Eikä varmasti tarvitse olla perse noin pitkällä vaan naksu eteenpäin ja kroppa hieman pystymmässä varsinkaan kun kyseessä ei ole nopea mutka?
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grass - 03.07.15 - klo:09:53
Eikä varmasti tarvitse olla perse noin pitkällä vaan naksu eteenpäin ja kroppa hieman pystymmässä varsinkaan kun kyseessä ei ole nopea mutka?
Yläkropan asento riippuu siitä; oletko menossa apeksiin vai tulossa apeksista. Ei siitä onko mutka nopea vai hidas. Ihan samoin hitaastakin mutkasta lähtiessä pitää yläkroppa olla alhaalla ja sivulla, jotta voi kammeta mopon pystympään samalla ku avaa.
Sit jos haluaa muuttaa kropan painopisteen sijaintia pituussuunnassa, niin hilaa persettä eteen tai taakse sen mukaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

m1kk0

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 01.07.15 - klo:23:50
Pitäiskö roikkua enemmän/Yläkroppaa sivulle vai onks hyvä? välillä vaan tuntuu, että istun eri paikassa oikealle ja vasemmalle mentäessä  hihi1 
Jotain parannusta ehkäpä? Ainakin ajaminen tuntuu paremmalta...  airrev_1

qazwsx

01.11.15 - klo:22:07 #493 Viimeisin muokkaus: 01.11.15 - klo:22:36 käyttäjältä qazwsx
Tossa pari kuvaa kun viimein löyty joku kuva omastakin ajosta. Vauhtiahan noissa ei ole kuin just senverta että pyörä ei kaadu sisäkanttarille, mutta miltä näyttää toi ajo-asento? onko edes sinnepäin?

Toi kolmas kuva ehkä kaikkein paras, jos ajatellaan ettei turhaan laahata polvipalaa :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 01.11.15 - klo:22:07
Tossa pari kuvaa kun viimein löyty joku kuva omastakin ajosta. Vauhtiahan noissa ei ole kuin just senverta että pyörä ei kaadu sisäkanttarille, mutta miltä näyttää toi ajo-asento? onko edes sinnepäin?

Toi kolmas kuva ehkä kaikkein paras, jos ajatellaan ettei turhaan laahata polvipalaa :)
Mimmonen satulan profiili mopossas on, tasanen vai kupera?
Entäs tankin takaosa, vakio vai pystympi?

Sisäpuolen olkapää on liian korkeella/ käsi jumittaa/ selkälinja ja hartialinja kiertynyt sisäänpäin.
Käsi rennoks ja kyynerpään ku tiputat alaspäin jonku 10-20cm, nii olkapää ja hartialinja seuraa perästä ja selkä taasen seuraa hartioita.

Se ettet saa kättä rennoksi voi johtuu myös siitä että et saa tukea tankista ja satulasta.

Ulkopuolen jalkaterä näyttäis vääntävän eri suuntaan ku reisi. Sun mitoilla ainoo vaihtoehto ollee se että samalla ku ennen jarruu siirrät persettä, niin siirrät jalkaterää eteenpäin/ jalkatappi lähemmäks kantapäätä, jollon saat varpaat osottamaan samaan suuntaan ku reisi.
Rentouttaa kummasti koko ajoasentoa.

Toine vaihtoehto tolle jalkaterälle ois nostaa satulaa (tuskin ollee järkevä vaihtoehto sun mitoilla) niin paljo ett kantapää nousee jotta jalkaterä pääsis kiertymään pystyakselin ympäri lisää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal