Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:14:02
En tiedä onko tällä enää mitään merkitystä, todennäköisesti hakkaan vaan päätäni seinään, mutta kokeillaan kerran.

Esijännityksellä tehdään hienosäätö noihin painumiin, ideaalitilanteessa sitä ei tarvitse käyttää, vaan jousi kun on oikeasti kohdallaan, niin painumat on oikeat ja esijännitys on nolla.
Edelleenkin, tuo riippuu siitä, mikä on kokonaispaketin paino. Sä et voi laittaa samoja jousia nolla-esijännityksellä eripainoisiin kombinaatioihin.

Sulla on aikasemminkin ollut sitä ongelmaa että ku sä väittelet mun kans, niin sä puhut itsestäsi, omista vehkeistäsi, ja siitä mikä toimi sun vehkeissä sulle.
Ja siinä vaiheessa mä puhun yleisellä tasolla, niin homma menee sun mielestä sulla pään seinään hakkaamiseksi.

Lainaa
Liika esijännitys tekee esim. keulasta pintakovan tuntuisen ja siten rokottaa herkkyyttä keulasta.
Ei tee, jos top-out jousi sopii tuohon pakettiin. Ja herkkyys taasen on enemmän vaimennuksista kiinni.

Ja toisaalta, juurihan sä olet mainostanut että löysällä jousella ja kovalla kompilla saadaan keula toimimaan hyvin. Ja nimenomaan se löysä jousi vaatii esijännitystä jotta sitten taasen painauma olisi kohdillaan.

Lainaa
Ja kun kovalla esijännityksellä, liian löysillä jousilla, oleva keula lähtee painumaan kasaan, niin sen kasaanpainuminen tapahtuu nopeammin kuin oikeilla jousilla. Sillä on ainakin itselleni hitokseen merkitystä rojahtaako keula kerrasta pohjaan vai meneekö sinne maksimijoustoon nätisti ja hallitusti sekä hitaammin. Sellainen rojahtava keula rassaa kumia huomattavasti enemmän, erityisesti siinä kohtaa kun pohjaa, kun ei ole enää jousta tarjolla mikä varaisi sitä energiaa. Isku on terävä ja eturengas menettää pidon hyvin herkästi.

Shimmipakalla voidaan hidastaa tuota kasaanpainumisnopeutta ihan merkittävästi ja sitäkin vieläpä niin, että eri nopeuksille erilaisia hidastuksia. Lopputuloksena se, että keula ei pohjaa vaikka käytössä olisi löysemmät jouset kovemmalla esijännityksellä. Tuolla shimmipakan muutoksella siis saadaan sitä kantavuutta aikaiseksi.
Jep, meillä on ihan eri käsitys kantavuudesta, edelleen.

Mites sitte ku on sopivan löysä jousi, sopivan paljon komppia, keula menee jarrussa sopivalla nopeudella ja hallitusti pohjaan, ja pysyy siellä, ja ainoa joustava elementti on rengas. Eli keula pohjaa hallitusti ja pysyy pohjassa, ja lähtee luikertelemaan sen takia.
Mitäs sä sit tekisit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Voiko öljyä vaihtamalla suoraan vaikuttaa vaimennukseen? Onko tässä mitään järkeä? Tietty nyt eka voisi koittaa muutaman millin laittaa lisääkin, mutta sillä kai oli vaikutus enemmän loppuosaan vai ja tässä haettaisiin lisävaimennusta koko ikkunaan.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:14:28
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:14:02
En tiedä onko tällä enää mitään merkitystä, todennäköisesti hakkaan vaan päätäni seinään, mutta kokeillaan kerran.

Esijännityksellä tehdään hienosäätö noihin painumiin, ideaalitilanteessa sitä ei tarvitse käyttää, vaan jousi kun on oikeasti kohdallaan, niin painumat on oikeat ja esijännitys on nolla.
Edelleenkin, tuo riippuu siitä, mikä on kokonaispaketin paino. Sä et voi laittaa samoja jousia nolla-esijännityksellä eripainoisiin kombinaatioihin.

Sulla on aikasemminkin ollut sitä ongelmaa että ku sä väittelet mun kans, niin sä puhut itsestäsi, omista vehkeistäsi, ja siitä mikä toimi sun vehkeissä sulle.
Ja siinä vaiheessa mä puhun yleisellä tasolla, niin homma menee sun mielestä sulla pään seinään hakkaamiseksi.

En ole missään sanonut, että eripainoisille kombinaatioille laitettaisiin samanlainen jousi ja ilman esijännitystä. Lue tuosta yltä vaikka.

Sä taasen tunnut ottavan aina kirjoitukseni just tasan punaisena vaatteena ja asenteella "Partanen ei voi tietää mistä puhuu" :)

Ja en mä väittele, nyttenkään, kerron vaan sen mitä tuosta asiasta tiedän ja mitä kokeillut / kokenut itse.

Lainaa
Lainaa
Liika esijännitys tekee esim. keulasta pintakovan tuntuisen ja siten rokottaa herkkyyttä keulasta.
Ei tee, jos top-out jousi sopii tuohon pakettiin. Ja herkkyys taasen on enemmän vaimennuksista kiinni.

Ja toisaalta, juurihan sä olet mainostanut että löysällä jousella ja kovalla kompilla saadaan keula toimimaan hyvin. Ja nimenomaan se löysä jousi vaatii esijännitystä jotta sitten taasen painauma olisi kohdillaan.

Herkkyyttäkin voidaan kokea kahdella eri tapaa. Toinen on se millä vastuksella jousi lähtee painumaan kasaan ja tätä saadan kovennettua / tehtyä kovemman tuntuiseksi liian kovalla esijännityksellä. Ja toinen on shimmauksesta johtuvaa. Eli jos shimmipakka tarvitsee kovan öljypaineen / virtauksen ennen kuin aukeaa kunnolla, niin keula tuntuu kovalta.

Comppia voidaan rakentaa alkujoustoon, keskialueelle tai loppujoustoon, eli pitää olla tarkempi sen suhteen mille alueelle comp vaimennusta halutaan lisää. Samaan lopputulokseen voi päästä ainakin kahta eri kautta.

HUOM! Shimmipakan aukeaminen ja virtauksen rajoittaminen shimmipakan ollessa auki eri liikenopeuksilla on kaksi täysin eri asiaa.

Lainaa
Lainaa
Ja kun kovalla esijännityksellä, liian löysillä jousilla, oleva keula lähtee painumaan kasaan, niin sen kasaanpainuminen tapahtuu nopeammin kuin oikeilla jousilla. Sillä on ainakin itselleni hitokseen merkitystä rojahtaako keula kerrasta pohjaan vai meneekö sinne maksimijoustoon nätisti ja hallitusti sekä hitaammin. Sellainen rojahtava keula rassaa kumia huomattavasti enemmän, erityisesti siinä kohtaa kun pohjaa, kun ei ole enää jousta tarjolla mikä varaisi sitä energiaa. Isku on terävä ja eturengas menettää pidon hyvin herkästi.

Shimmipakalla voidaan hidastaa tuota kasaanpainumisnopeutta ihan merkittävästi ja sitäkin vieläpä niin, että eri nopeuksille erilaisia hidastuksia. Lopputuloksena se, että keula ei pohjaa vaikka käytössä olisi löysemmät jouset kovemmalla esijännityksellä. Tuolla shimmipakan muutoksella siis saadaan sitä kantavuutta aikaiseksi.
Jep, meillä on ihan eri käsitys kantavuudesta, edelleen.

On, kuten jo tuolla aikaisemmin todettiinkin, niin ajatellan asiaa erilailla.

Lainaa
Mites sitte ku on sopivan löysä jousi, sopivan paljon komppia, keula menee jarrussa sopivalla nopeudella ja hallitusti pohjaan, ja pysyy siellä, ja ainoa joustava elementti on rengas. Eli keula pohjaa hallitusti ja pysyy pohjassa, ja lähtee luikertelemaan sen takia.
Mitäs sä sit tekisit?

Itse kokeilisin ensimmäisenä lisätä comp vaimennusta clikkerisäädöllä hiukan lisää. Jos tilanne parane, niin hyvä.

Jos sekään ei auta, niin seuraavaksi milli, maks. kaksi, lisää esijännitystä.  

Jos jollain muulla jouston osa-alueella ilmenee compin tai esijännityksen kiristämisen takia ongelmia, niin säätäisin takaisin alkutilanteeseen ja laittaisin hiukan öljyä lisää keulaputkiin, näin ensiapuna. Saadaan siis sinne pohjan progressiota lisää. Tässä oletuksena siis se, että painumat ovat kohdallaan kuljettaja / pyörä -yhdistelmälle tuossa alkuperäisessä tilanteessa.

Paras vaihtoehto, mutta ei se helpoin toteuttaa, on lisätä keskialuen kantavuutta shimmipakalla. Se kun tehdään kovemmaksi, niin comp ruuvia voidaan pitää enemmän auki, jolloin alkujouston herkkyyttä saadaan parannettua, mutta keskialue on sen verran kantava, ettei keula pohjaa vaikka comp ruuvi onkin enemmän auki.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 06.07.15 - klo:14:34
Voiko öljyä vaihtamalla suoraan vaikuttaa vaimennukseen? Onko tässä mitään järkeä? Tietty nyt eka voisi koittaa muutaman millin laittaa lisääkin, mutta sillä kai oli vaikutus enemmän loppuosaan vai ja tässä haettaisiin lisävaimennusta koko ikkunaan.

Riippuen keulasta. Jos on kahdet öljyt, eli cartridgen sisäiset sekä ulkoputken öljyt, niin ulkoputken öljyjen vaihtamiset ei oikeastaan vaikuta kokonaisvaimennukseen juurikaan. Ne cartridgen sisäisten öljyjen vaihdot vaikuttaa sitten vaimennukseen.

Jos taas yhdet öljyt, eli ne mitkä keulaputkessa "velloo", niin silloin niitä vaihtamalla vaimennuksetkin muuttuu. Paksummilla öljyillä on sitten vaikutusta joka ikiseen alueeseen keulan joustossa sekä liikkeessä. Vertauskuvana vois vaikka käyttää vettä ja siirappia, toinen menee kohtuu livakasti tuubista läpi, kun toista joutuu ihan paineellakin painamaan, että saa edes läpi.

Onneksi noita keulaöljyjen viskositeettejä on melko tiuhassa olemassa, niin ei tartte hypätä vertauskuvan vedestä siirappiin :)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:14:50
Itse kokeilisin ensimmäisenä lisätä comp vaimennusta clikkerisäädöllä hiukan lisää. Jos tilanne parane, niin hyvä.

Jos sekään ei auta, niin seuraavaksi milli, maks. kaksi, lisää esijännitystä.  

Jos jollain muulla jouston osa-alueella ilmenee compin tai esijännityksen kiristämisen takia ongelmia, niin säätäisin takaisin alkutilanteeseen ja laittaisin hiukan öljyä lisää keulaputkiin, näin ensiapuna. Saadaan siis sinne pohjan progressiota lisää. Tässä oletuksena siis se, että painumat ovat kohdallaan kuljettaja / pyörä -yhdistelmälle tuossa alkuperäisessä tilanteessa.

Paras vaihtoehto, mutta ei se helpoin toteuttaa, on lisätä keskialuen kantavuutta shimmipakalla. Se kun tehdään kovemmaksi, niin comp ruuvia voidaan pitää enemmän auki, jolloin alkujouston herkkyyttä saadaan parannettua, mutta keskialue on sen verran kantava, ettei keula pohjaa vaikka comp ruuvi onkin enemmän auki.
Entäs sitten kun oot pistäny comp vaimennusta clikkerisäädöllä hiukan lisää, ja oot lisänny milli, maks. kaksi esijännitystä, ja oot laittanu hiukan öljyä lisää keulaputkiin, painumat ovat kohdallaan kuljettaja / pyörä -yhdistelmälle, ja oot lisänny keskialuen kantavuutta shimmipakalla:
Ja keula menee jarrussa sopivalla nopeudella ja hallitusti pohjaan, ja pysyy siellä, ja ainoa joustava elementti on rengas. Eli keula pohjaa hallitusti ja pysyy pohjassa, ja lähtee luikertelemaan sen takia.
Mitäs sä sit tekisit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Nyt on pakko luvata itselleni ettei tätä ketjua enää klikata auki :o

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:14:50
Itse kokeilisin ensimmäisenä lisätä comp vaimennusta clikkerisäädöllä hiukan lisää. Jos tilanne parane, niin hyvä.

Jos sekään ei auta, niin seuraavaksi milli, maks. kaksi, lisää esijännitystä. 

Jos jollain muulla jouston osa-alueella ilmenee compin tai esijännityksen kiristämisen takia ongelmia, niin säätäisin takaisin alkutilanteeseen ja laittaisin hiukan öljyä lisää keulaputkiin, näin ensiapuna. Saadaan siis sinne pohjan progressiota lisää. Tässä oletuksena siis se, että painumat ovat kohdallaan kuljettaja / pyörä -yhdistelmälle tuossa alkuperäisessä tilanteessa.

Paras vaihtoehto, mutta ei se helpoin toteuttaa, on lisätä keskialuen kantavuutta shimmipakalla. Se kun tehdään kovemmaksi, niin comp ruuvia voidaan pitää enemmän auki, jolloin alkujouston herkkyyttä saadaan parannettua, mutta keskialue on sen verran kantava, ettei keula pohjaa vaikka comp ruuvi onkin enemmän auki.
Entäs sitten kun oot pistäny comp vaimennusta clikkerisäädöllä hiukan lisää, ja oot lisänny milli, maks. kaksi esijännitystä, ja oot laittanu hiukan öljyä lisää keulaputkiin, painumat ovat kohdallaan kuljettaja / pyörä -yhdistelmälle, ja oot lisänny keskialuen kantavuutta shimmipakalla:
Ja keula menee jarrussa sopivalla nopeudella ja hallitusti pohjaan, ja pysyy siellä, ja ainoa joustava elementti on rengas. Eli keula pohjaa hallitusti ja pysyy pohjassa, ja lähtee luikertelemaan sen takia.
Mitäs sä sit tekisit?

Jos tuo sun kuvaama "luikertelu" ei ole kuljettajalle ongelma, niin en tekis mitään säätöjä, ajaisin.

Jos se on ongelma, niin lue aikaisemmasta vastauksesta toimenpiteet mitä kokeilisin.

HUOM! Nämä kaikki siis sillä oletuksella, että rebound puoli on ollut koko ajan kunnossa, eikä pakkaa keulaa kasaan. Eli puhuttu vaan comp puolesta sekä keulan kantavuudesta.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

06.07.15 - klo:17:56 #157 Viimeisin muokkaus: 06.07.15 - klo:17:58 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:17:08
Jos tuo sun kuvaama "luikertelu" ei ole kuljettajalle ongelma, niin en tekis mitään säätöjä, ajaisin.

Jos se on ongelma, niin lue aikaisemmasta vastauksesta toimenpiteet mitä kokeilisin.

HUOM! Nämä kaikki siis sillä oletuksella, että rebound puoli on ollut koko ajan kunnossa, eikä pakkaa keulaa kasaan. Eli puhuttu vaan comp puolesta sekä keulan kantavuudesta.
Jos se olis ongelma joka estäis tehokkaamman jarrutuksen, ja kaikki aikaisempien viestiesi toimenpiteet on jo kokeiltu, ja reboundpuolikin on kunnossa eikä pakkaa keulaa kasaan.
Nii, mitäs sä sit tekisit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:17:56
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:17:08
Jos tuo sun kuvaama "luikertelu" ei ole kuljettajalle ongelma, niin en tekis mitään säätöjä, ajaisin.

Jos se on ongelma, niin lue aikaisemmasta vastauksesta toimenpiteet mitä kokeilisin.

HUOM! Nämä kaikki siis sillä oletuksella, että rebound puoli on ollut koko ajan kunnossa, eikä pakkaa keulaa kasaan. Eli puhuttu vaan comp puolesta sekä keulan kantavuudesta.
Jos se olis ongelma joka estäis tehokkaamman jarrutuksen, ja kaikki aikaisempien viestiesi toimenpiteet on jo kokeiltu, ja reboundpuolikin on kunnossa eikä pakkaa keulaa kasaan.
Nii, mitäs sä sit tekisit?

Tiedän että tämä on jo paaaljon sivussa otsikon aiheesta, mutta menkööt.

Ensinnäkin, määrittele tehokkaampi jarrutus? Millä sen määrittelet tai mittaat? Mikä mielestäsi on tehokkaampi jarrutus?

Meinaan jos nuo kaikki mainitsemani asiat on kunnossa ja kokeiltu, niin keula ei ole enää se asia mikä estää tehokkaamman jarrutuksen. Tämä siis kun puhutaan rata-ajosta.

Eli:
- jouset on oikeat kuskin sekä pyörän yhdistelmälle, mahdollisimman pienellä esijännityksellä
- öljyn määrä on oikein, jotta progressiota on jouston loppumatkasta, mutta antaisi kuitenkin pohjata, mikäli comp vaimennusta ei olisi ollenkaan
- shimmaukset on tehty alkumatkasta herkäksi ja keskeltä kantavaksi.

ja nuo mainitsemani asiat kun on laitettu kohdalleen, niin jarrutustekniikka on se mikä mahdollistaa enää tehokkaampaa jarrutusta.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:19:42
Tiedän että tämä on jo paaaljon sivussa otsikon aiheesta, mutta menkööt.

Ensinnäkin, määrittele tehokkaampi jarrutus? Millä sen määrittelet tai mittaat? Mikä mielestäsi on tehokkaampi jarrutus?

Meinaan jos nuo kaikki mainitsemani asiat on kunnossa ja kokeiltu, niin keula ei ole enää se asia mikä estää tehokkaamman jarrutuksen. Tämä siis kun puhutaan rata-ajosta.

Eli:
- jouset on oikeat kuskin sekä pyörän yhdistelmälle, mahdollisimman pienellä esijännityksellä
- öljyn määrä on oikein, jotta progressiota on jouston loppumatkasta, mutta antaisi kuitenkin pohjata, mikäli comp vaimennusta ei olisi ollenkaan
- shimmaukset on tehty alkumatkasta herkäksi ja keskeltä kantavaksi.

ja nuo mainitsemani asiat kun on laitettu kohdalleen, niin jarrutustekniikka on se mikä mahdollistaa enää tehokkaampaa jarrutusta.
Ok, eli kun sun mopon keula on laitettu kohdilleen, ja se pohjaa ja luikertelee jarrussa, niin millä tavalla sä muutat jarrutustekniikkaasi, jotta pystyt jarruttamaan tehokkaammin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Nyt täytyy luovuttaa....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

06.07.15 - klo:20:27 #161 Viimeisin muokkaus: 06.07.15 - klo:20:34 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 06.07.15 - klo:20:24
Nyt täytyy luovuttaa....
Kerro ny vaan ihan rohkeesti mitä sä tekisit tossa tilanteessa. Koska se tieto/ohje/jarrutekniikka voi auttaa montaa eri kuskia joka kamppailee jarrussa ton ongelman kans.

Tosin kyllä todella vahvasti epäilen, että edes sinulta ei löydy sellaista jarrutustekniikka-jippoa, jolla yhtäkkiä taikoisi keulaan lisää kantavuutta ja sitä myöten lisää tehoa jarruihin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

Kyllä kait se ilmajousi on jolla pohjaamista voi estää jarrussa kun itse jousi on ok eli sagit kohillaan.  Se luikertelu on sitä, kun takanakki kevenee ja se pyrkii sivulle ja sitä joutuu säätämään. Hidastuvuus on silloin maksimissa, jos unohdetaan takasen sitominen. Luikertelu loppuu jos löysäät naksun verran jarrua.
Pohjaamisesta en tiedä miten sen huomaa muuten kuin earthsmackistä. Vai meinaatko luikertelulla että keula jakelee, eli pohjauksessa se alkaa pomppia?

slowrider

06.07.15 - klo:22:05 #163 Viimeisin muokkaus: 06.07.15 - klo:23:04 käyttäjältä slowrider
itsehän ratkaisen tuon niin, että jos se muuten toimii hyvin, niin jarrutan aavistuksen aikaisemmin/kevyemmin/vähemmän siinä ongelmakohdassa (esim. alastarossa palmas). Eli otan siinä kohtaa pikkasen takkiin ja kuittaan sitten muualla sen. Jos alan siihen tiettyyn kohtaan hieromaan siitä keulasta jousia niin takuulla tulee taas herkkyydessä/tuntumassa turpaan kevyemmissä/tasaisemmissa paikoissa.

Tai no enhän minä noita säädöistä nyt muutenkaan nii tajua. Muokkaan ehkä enemmän ajotapaa ongelmien mukaan ja vasta sitten jos ei onnistu niin alan säätämään. Jokatapauksessa se alusta on aina kompromissi. Ei sitä saa hyvin toimimaan joka kohdassa rataa kuitenkaan. Aina pitää keskittyä korjaamaan se alusta niissä kohdissa missä se eniten pelottaa/haittaa ajamista. Mulla esim ei pätkääkään haittaa jos kovassa jarrussa mopo luikertelee,perä heittelee tms jos sen saa jarrupainetta löysäämällä ja moottorijarrulla aisoihin taittaessa. Sit jos taas esim nopeassa mutkassa alkaa keula pakenemaan alta tms niin tarttee tehdä jotain ja heti.

Tässä mopossa mitä nyt korjailen kuntoon ja jonka keula ei sinun jarrua kantanut ohjeistus shimmitykselle ja keulan rakentajalle (Juha Heleniukselle) oli se että haluan keulasta herkän. Eli ajotapaani kuuluu mennä suhteellisen kovalla jarrulla pitkälle mutkaan ja haluan silloin tuntea eturenkaan elämisen/liikkeen. näin voin pitää keulan mahdollisimman pitkään kasassa mutkaan jolloin pyörä mielestäni on ketterämpi, seuraa linjaa haluamallani tavalla paremmin ja tunnen selvästi koska etunen luistaa/sortaa. Tästä jarrutehosta ollaan väännetty murmelan kanssa aikasemminkin eli siihen tässä setupissa ei laitettu niin painoarvoa kun itsehän en tätä äkkistoppia harrasta vaan ajan väärin ja rullailen mutkaan.

Se mitä ajan takaa on että tärkeintä on että se mopo tuntuu hyvältä. Sellaisella mopolla ne ennätykset tulee. aloittelija ajaa helposti liian nokallaan olevalla mopolla jos sitä kokeilee kaveri joka tulee kovalla jarrulla mutkaan. toisella taas nopeat mutkat pelottaa ja silloin tärkeämpi olla "takakenossa" mopo jolloin se rauhallisempi siinä paikassa..

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:22:05
Tässä mopossa mitä nyt korjailen kuntoon ja jonka keula ei sinun jarrua kantanut ohjeistus shimmitykselle ja keulan rakentajalle (Juha Heleniukselle) oli se että haluan keulasta herkän.
Tarkoitatko tuolla herkällä, sekä hieman löysää vaimennusta, että hieman löysää jousta?

Koska minäkin tykkään herkästä keulasta, ja taasen mulle se tarkoittaa hieman löysää vaimennusta, mutta suht jäykkää jousta joka jaksaa kantaa mun jarrut.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal