Alustan huoltoa ja öljyvalintoja

Aloittaja wbaum, 11.09.14 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Juurikin näin kuten yllä on kuvailtu. Mutkiin täysiä ja maksikiihdytys ja maksimi jarru niiden väliin. Näin varmaan olisin ainakin paperilla nopea, mutta ei vaan onnistu kemoran karusellissa tai edes kakkosmutkassa.

Alusta säädetään ainakin täällä hyväksi yllätyksettömäksi ajaa.. jos vauhti jostain kumman syystä kasvaa sen jälkeen merkittävästi, niin säädetään sitten lisää. Ei tää mitään rakettitiedettä ole. Ihan sama ohitanko nopean mutkan jarrussa vai vasta mutkassa, kunhan menen ohi. Molempiin laitetta on vaikea optimoida.

slowrider

06.07.15 - klo:23:28 #166 Viimeisin muokkaus: 06.07.15 - klo:23:32 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:22:05
Tässä mopossa mitä nyt korjailen kuntoon ja jonka keula ei sinun jarrua kantanut ohjeistus shimmitykselle ja keulan rakentajalle (Juha Heleniukselle) oli se että haluan keulasta herkän.
Tarkoitatko tuolla herkällä, sekä hieman löysää vaimennusta, että hieman löysää jousta?

Koska minäkin tykkään herkästä keulasta, ja taasen mulle se tarkoittaa hieman löysää vaimennusta, mutta suht jäykkää jousta joka jaksaa kantaa mun jarrut.

No kun en oikeasti tiedä ja ei se niin paljoa ees kiinnosta. edellisellä setupilla ilmeni joitain ongelmia joista kerroin ja niille tehtiin jotain. jos en ihan väärin muista niin 9,5 ja 10 jouset siellä nyt on paikallaan. Kaiketi ne aika löysät mutta olen ajanut myös 10/10 10/11 11/11 tykkäsin tuon antamasta palautteesta eniten ja sillä parhaiten homma sujunut. Keulajousia en ratojen välillä ole muutellut, mutta geometriaa olenkin sitten muuttanut "järjettömästi" :P Eli oisko sunki tarttenu sinne botnialle laskea perää pari senttiä ;) oisit sillon ottanut tossa ainoassa kovassa jarrussa turpaan ja vetäny pitkässä vasurissa mopoletkaa ohi ;)

murmela

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 06.07.15 - klo:21:25
Kyllä kait se ilmajousi on jolla pohjaamista voi estää jarrussa kun itse jousi on ok eli sagit kohillaan.
Esim öhlärin vakiot räärää vehkeisiin on:
Free sag/ Without Rider
Front 20 - 30 mm
Ride height/ With Rider
Front 30 - 40 mm

Keulassa voi esijännitystä muuttaa esim esijännitysholkkia tunaamalla & esijännityssäätimellä.

Lisäksi sageihin voi hieman vaikuttaa, lähinnä keulassa, vaihtamalla sopivat top-out jouset pääjousiin suhteutettuna.
Lisäksi noilla sopivilla top-out jousilla keulan saa pintaherkäksi, vaikka joutuisikin käyttämään esijännitystä.

Jonka jälkeen kuulukin kysymys, että jos noihin spekseihin menee samalla mopo&kuski paketilla esim keulan jouset 90 (14 mm esijännityksellä, painaumat 20 40) 95 100 105 110 115 120 (0 mm esijännityksellä, painaumat 25 40), niin mitkä jouset on ne mitkä on ok...??
Ja tuohon 90-120 skaalaan ei ole sekoitettu edes top-out jousilla hifistelyä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Ja onko tuolla koko painaumalla mitään hemmetin merkitystä muuta kun ihan suuntaa-antavana lähtökohtana säätämisen alussa?

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:23:28
No kun en oikeasti tiedä ja ei se niin paljoa ees kiinnosta. edellisellä setupilla ilmeni joitain ongelmia joista kerroin ja niille tehtiin jotain. jos en ihan väärin muista niin 9,5 ja 10 jouset siellä nyt on paikallaan. Kaiketi ne aika löysät mutta olen ajanut myös 10/10 10/11 11/11 tykkäsin tuon antamasta palautteesta eniten ja sillä parhaiten homma sujunut. Keulajousia en ratojen välillä ole muutellut, mutta geometriaa olenkin sitten muuttanut "järjettömästi" :P Eli oisko sunki tarttenu sinne botnialle laskea perää pari senttiä ;) oisit sillon ottanut tossa ainoassa kovassa jarrussa turpaan ja vetäny pitkässä vasurissa mopoletkaa ohi ;)
Joo, mulle sopis varmaankin tuo 11/11, ellei kireämpää ole saatavana.  face_drool Mutta joo, ei sopinut mulle kyllä ollenkaan sit taas toi nykynen keula.  :'( Ei vaikka kuin herkästi, varovasti ja hitaasti yritti mennä jarrulle. murmispalm
Parinkymmenen sentin perän lasku ois voinu siin pääsuoran jarrussa auttaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:23:57
Ja onko tuolla koko painaumalla mitään hemmetin merkitystä muuta kun ihan suuntaa-antavana lähtökohtana säätämisen alussa?
Mun filosofiassa sen ainoa todellinen merkitys on se, kuinka paljon koko joustomatkasta varataan ulosjoustolle, eli painauman verran, ja loput on sit sisäänjoustolle. Eli 120 mm keulassa tyypillisesti 40 mm/ 80 mm.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:23:28
No kun en oikeasti tiedä ja ei se niin paljoa ees kiinnosta. edellisellä setupilla ilmeni joitain ongelmia joista kerroin ja niille tehtiin jotain. jos en ihan väärin muista niin 9,5 ja 10 jouset siellä nyt on paikallaan. Kaiketi ne aika löysät mutta olen ajanut myös 10/10 10/11 11/11 tykkäsin tuon antamasta palautteesta eniten ja sillä parhaiten homma sujunut. Keulajousia en ratojen välillä ole muutellut, mutta geometriaa olenkin sitten muuttanut "järjettömästi" :P Eli oisko sunki tarttenu sinne botnialle laskea perää pari senttiä ;) oisit sillon ottanut tossa ainoassa kovassa jarrussa turpaan ja vetäny pitkässä vasurissa mopoletkaa ohi ;)
Joo, mulle sopis varmaankin tuo 11/11, ellei kireämpää ole saatavana.  face_drool Mutta joo, ei sopinut mulle kyllä ollenkaan sit taas toi nykynen keula.  :'( Ei vaikka kuin herkästi, varovasti ja hitaasti yritti mennä jarrulle. murmispalm
Parinkymmenen sentin perän lasku ois voinu siin pääsuoran jarrussa auttaa.


Selvennetään et noita 10/11 11/11 on ollu vain omassa mopossa. App:n mopossa kokoajan ollut toi 9.5/10 setuppi. Eli samat jouset siellä oli kuin edellisessä kaadossasi. Shimmitys toki nyt eri, mutta sekin viime kesältä

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.07.15 - klo:00:01
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:23:57
Ja onko tuolla koko painaumalla mitään hemmetin merkitystä muuta kun ihan suuntaa-antavana lähtökohtana säätämisen alussa?
Mun filosofiassa sen ainoa todellinen merkitys on se, kuinka paljon koko joustomatkasta varataan ulosjoustolle, eli painauman verran, ja loput on sit sisäänjoustolle. Eli 120 mm keulassa tyypillisesti 40 mm/ 80 mm.

eikös tässä taas se top-out jousi sekoita pakkaa?

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.07.15 - klo:00:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.07.15 - klo:00:01
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:23:57
Ja onko tuolla koko painaumalla mitään hemmetin merkitystä muuta kun ihan suuntaa-antavana lähtökohtana säätämisen alussa?
Mun filosofiassa sen ainoa todellinen merkitys on se, kuinka paljon koko joustomatkasta varataan ulosjoustolle, eli painauman verran, ja loput on sit sisäänjoustolle. Eli 120 mm keulassa tyypillisesti 40 mm/ 80 mm.

eikös tässä taas se top-out jousi sekoita pakkaa?
Njoo, jos haluu hifistellä. Eli jos tilanne on se että top-out jousen takia ulosjousto jää esim 3 milliä vajaaksi, ja haluaa että se ulosjoustovara on esim sen 40 milliä, niin silloin joutuu tavallaan säätämään sen painauman siihen 40 + 3 milliä tasoon, jolloin sisäänjoustolle jää sitten 80 - 3 milliä.
Mä olen säätänyt mopot silleen että "painauma" on 40 mm ja sisäänjousto on sen 80 milliä, ja jos top-out syö ulosjoustoa sen pari milliä, niin sittenhän syö. Koska mun mielestä tärkeämpää on se että mopon perus kulkuasento on neutraali ja keulassa ois kantavuutta jarrussa, edes sit se pari milliä enemmän.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 07.07.15 - klo:00:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.07.15 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 06.07.15 - klo:23:28
No kun en oikeasti tiedä ja ei se niin paljoa ees kiinnosta. edellisellä setupilla ilmeni joitain ongelmia joista kerroin ja niille tehtiin jotain. jos en ihan väärin muista niin 9,5 ja 10 jouset siellä nyt on paikallaan. Kaiketi ne aika löysät mutta olen ajanut myös 10/10 10/11 11/11 tykkäsin tuon antamasta palautteesta eniten ja sillä parhaiten homma sujunut. Keulajousia en ratojen välillä ole muutellut, mutta geometriaa olenkin sitten muuttanut "järjettömästi" :P Eli oisko sunki tarttenu sinne botnialle laskea perää pari senttiä ;) oisit sillon ottanut tossa ainoassa kovassa jarrussa turpaan ja vetäny pitkässä vasurissa mopoletkaa ohi ;)
Joo, mulle sopis varmaankin tuo 11/11, ellei kireämpää ole saatavana.  face_drool Mutta joo, ei sopinut mulle kyllä ollenkaan sit taas toi nykynen keula.  :'( Ei vaikka kuin herkästi, varovasti ja hitaasti yritti mennä jarrulle. murmispalm
Parinkymmenen sentin perän lasku ois voinu siin pääsuoran jarrussa auttaa.


Selvennetään et noita 10/11 11/11 on ollu vain omassa mopossa. App:n mopossa kokoajan ollut toi 9.5/10 setuppi. Eli samat jouset siellä oli kuin edellisessä kaadossasi. Shimmitys toki nyt eri, mutta sekin viime kesältä

Aikaisemmin oikeastaan vaan alastarolla sillä ajanut, ja kun se on mulle niin läpikotaisin tuttu pomppulinna, niin siellä mua ei sit varmaankaan ole haitannut sen keulan pohjaaminen. En ainakaa oo huomannu mitään...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Alustahommia tiedossa. Jostain syystä kemoralla huomattiin että molemmat (!?) etupään stefat ovat antautuneet. Öljyä valui jo jarrusatuloille asti. Jarrupäivitystä ollut jo hiukan uusien levyjen ja palojen muodossa ja tehoa tuntuu olevan "tarpeeksi" ja pian vaihtuu satulatkin.

Eli ajattelin stefojen vaihdon yhteydessä nyt vaihtaa jäykemmät alustaölpät ja katsotaan mitä keula tekee niillä. On sen verran tapissa noi compin säädöt. Keula on erittäin pintaherkkä muutaman sentin matkalta, sinänsä kai hyvä asia, mutta hiukan häiritsee tuo syöksyminen sitten vaikka kemoran karusellissa missä painetaan isolta kaasulta suoraan jarrulle.

Takapamppu kävi huollossa. Pampusta laitettiin kaasut ja öljyt takaisin omille osastoilleen niin se tuntuu hiukan erilaiselta nyt. Kokeilusessiot pitemmästä iskarin pituudesta palautettiin takaisin ja annetaanpa geometrian olla vielä tässä kun vertsukin antoi hyväksynnän sille koeajon jälkeen. Ehkä mitä krisoida voi niin kun mopo on kovasti kallellaan ei mulla oikein oo tuntumaa mitä radan ja renkaan välissä tapahtuu, mutta tiedä siitä nyt sitten onko se todellista.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 27.07.15 - klo:12:46
Alustahommia tiedossa. Jostain syystä kemoralla huomattiin että molemmat (!?) etupään stefat ovat antautuneet.
Orginaalit, vai OEM, vai tarvike?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 27.07.15 - klo:12:46
Eli ajattelin stefojen vaihdon yhteydessä nyt vaihtaa jäykemmät alustaölpät ja katsotaan mitä keula tekee niillä. On sen verran tapissa noi compin säädöt. Keula on erittäin pintaherkkä muutaman sentin matkalta,

Olisiko vaihtoehto nostaa öljyn pintaa? Tällä saisi pidettyä herkkyyden hyvänä, mutta loppumatkalla olisi enemmän hidastuvuutta. Koko liukumamatka kuitenkin halutaan käyttää. Vai onko mielestäsi keulan nopea sukeltaminen jopa haitallisen nopea, eli menee luottamus etusen toimintaan/pitoon?

wbaum

Jotkut made in Japan stefat ne oli, en viimeksi jaksanu vaihtaa ku näyttivät hyviltä. Nyt samannäköiset ja pölysuojatki laittais uudet.

Ideologia oli että vaimennukset alkaa olla rajoilla joka suuntaan niin muutetaan vähän sitä ikkunaa samalla nyt ku putket käy auki.  7.5 motulia.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 27.07.15 - klo:18:22
Jotkut made in Japan stefat ne oli, en viimeksi jaksanu vaihtaa ku näyttivät hyviltä. Nyt samannäköiset ja pölysuojatki laittais uudet.

Ideologia oli että vaimennukset alkaa olla rajoilla joka suuntaan niin muutetaan vähän sitä ikkunaa samalla nyt ku putket käy auki.  7.5 motulia.
Osta purkki 5 ja 7.5 ja sekota ne. Jos 5:lla ne on melkein hyvät nii 7.5 voipi olla liikaa. Ja vielä parempi jos näät purkin kylestä mitä se viskositeetti, cSt@40C, oikeasti on. Kun noi W-arvot on vähä mitä sattuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal