Catin kommentti kannattaa lukea ajatuksen kanssa läpi jo pelkästään Catin kierrosaikojen perusteella
Eniten voi aikaa säästää siellä, missä sitä kuluu eniten eli hitaimmat mutkat. Murmelan suosittelema opiskelumenetelmä huonontaa kierrosaikaa, koska vauhti on pois kauan ennen mutkaa. Yleensäkin väittäisin, että suurin osa porukasta osaa kyllä jarruttaa kohtuu tehokkaasti, mutta koska jarru aloitetaan myöhään, niin jarrutetaan liikaa, mutkaan mennään hiljaa ja siinä sitten säädetään kaasua ja jarrua vielä mutkassa.
Ongelma lienee sillä porukalla suurin, jotka on jo päässeet ajamisesta jyvälle ja mutta parannusta pitää saada nyt heti äkkiä.
Enivei itse höpisen siitä, että silmän pitää ensin tottua vauhtiin, minkä jälkeen pystyy säätämään mutkavauhdin kohdalleen sisäänmennessä. Siihen turvallisin ja helpoin keino on jarruttaa aikaisemmiin ja mennä siinä "mukavuusalueella" hetki, mutta lopettaa jarru niin että voi rullata kaasu kiinni apeksiin ja siitä sitten lähtä avaamaan niin, että rullaa käännetään kiinnipäin vasta seuraavassa mutkassa. eli ei säädetä mutkassa.
Mutkaan mennessä ongelma on siinä, että pitää pystyä vaistolla arvioimaan onko vauhti oikea. Se vaatii kierroksia ja tottumista. lisäksi pidon rajat vaihtelee kelin ja renkaiden mukaan. Jokatapauksessa tappojarrun aikana ei ainakaan itsellä kapasiteetti riitä vauhdin arviointiin vaan yleensä jarruttaa liikaa tai tulee pashat housuun ja linja menee leveäksi.
Jääratahommissa on tullut kokeiltua mennä täysjarrulla apeksiin asti, koska tukijalka on varmistamassa. Siinä sisääntulovauhti on järjetön ja on vähän niinku muutama varma kuolema joka kierroksella

kuitenkin siitä sitten selviää...