Uusimmat

19 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Riskitaso ja kierrosajat

Aloittaja wbaum, 19.09.14 - klo:10:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

#15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:13:30

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.09.14 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:13:30

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
No justhan sä sanoit ett on kiva ku mopo elää?
LainaaJännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:14:05
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.09.14 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:13:30

Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.


Tästä olen eri mieltä. Minusta nimenomaan juuri päinvastoin. Eli jopa vähän aiemmin löysää kaasun, antaa mopon rauhassa rullata ja sitten vasta jarruttaa (mieluummin vähän myöhemmin kun ennen.) Näin ei tule yhdelle hetkelle niin paljoa ohjelmaa,mopo ei elä niin paljoa kaasulta/jarrulle vaihdossa ja todennäköisemmin se jarrupaikka on silloin lähempänä oikeaa. Ainakin minulla pää pistää aikasemmin vastaan jos yritän kaasulla olla sinne jarruun asti kun vertaa siihen että rauhassa rullaa siihen jarrupaikkaan.

Liikaa hosumalla sen jarrun aloittaa sitten liian aikaisin kun häsää sen kaasu/jarru siirron kanssa ja vauhti kuolee liikaa. Sitten kun sen jarrupaikan saa hierottua sopivaksi niin alkaa lyhentämään rullausaikaa.....
No justhan sä sanoit ett on kiva ku mopo elää?
LainaaJännä homma. Sitten ku se vatkaa,luistaa,pelottaa yms niin jossain välissä siitäkin alkaa nauttimaan ja alkaa tuntuun pirun hauskalta. Mennäänkö sit takaisin mukavuusalueelle? :-D

No ihan miten vain. Fakta vaan on se et jos siinä kaasu/jarru hommassa sössit paniikissa sen jarrun sekunnin aikasemmin ja vertaat siihen et rullaat sen sekunnin 200km/h, niin jälkimmäisellä tavalla on kovempi kierrosaika ja parempi mutkanopeus

parjan_fin

#18
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Kunhan ehdin illalla, niin laitan tuonne Motopark-dataa -keskusteluun ihmeteltäväksi mun 1:27.4 kierrosajan viime syksyltä. Jos sen vaan jostain vielä löydän, kun läppäri otti ja porsi kesällä ukkosen takia. Siitä voi ihmetellä jarrutuksia, avauksia yms. tuossa vauhdissa ja suhteuttaa niitä sitten miten haluaa omiin aikoihinsa sekä omaan tekemiseen.

EDIT: Sen verran lisää vielä, että missään kohden ei tuolla kyseisellä kierroksella tuntunut siltä, että peli lähtee lapasesta, se ei pysähdy tai käänny, eikä missään kohden ollut kiire tekemään mitään. Eikä edes takarengas luistanut kertaakaan. Kyseessä siis uusi Pirellin SC1 seoksen 180/60 rinkula silloin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:14:39
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Nyt varmaan ymmärrän kommentin väärin, kun kuulostaa niin erkoiselta. Mikäs on oikea jarrutustekniikka nopeaan ajamiseen?

Cat

Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 19.09.14 - klo:15:05
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Muistelenko oikein, että tosta juteltiin keväällä? "Eka mutkanopeus, sitten jarruttaminen."
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 19.09.14 - klo:15:05
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.
Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:14:39
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.
Se mitä olen sinua paljon nopeampien kuskien dataa katsellut, niin sen perusteella väittäisin että olet täysin väärässä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Kahteen kertaan on tullut vedettyä keula alta jarrun alusta viimeisestä kolmesta kaadosta. Toisen kerran laitan liian löysän keulan piikkiin. Ei se romujen keräily paljoa kehitä ja omalla kohta olen havainnut tuon markee tyylisen kaasulta jarrulle menon turhan haastavaksi ja riskialttiiksi tavaksi kehittää omaa vauhtia. Tulosta tulee kevyemmällä jarrulla johon sitten joskus kyllästyy ja se merkki siirtyy kuin itsestään.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 19.09.14 - klo:15:51
Kahteen kertaan on tullut vedettyä keula alta jarrun alusta
Missä paikoissa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?

No en. Ei sitä minusta vaan voi tehdä näinpäin. Koko mutka menee ketuiksi, jos jarruttelee sillä suoralla vauhdin pois liian kovalla jarrulla. Minä teen juuri niinkuin cat, eli hilaan ensin tuon mutkaan sisään menon järkeväksi ja yritän sitten koventaa jarruja. Yritykseksihän se minulla jää, koska jarruttelen vaan aika löysästi.

Taffu

#29
Lainaus käyttäjältä: Cat - 19.09.14 - klo:15:05
Samoilla linjoilla Slowriderin kanssa.

Itsellä oli alkukesästä se ongelma, että kaasulta jarrulle meniin suht äkäseen ja jarrun alotus oli melko kova. Vauhti loppui ennen apeksia kuitenkin, ja piti mennä kaasulle ennen apeksia (näki datasta)

Tiedostin, että siirtämällä jarrumerkkiä ja samanlaisella jarrulla aika kovenee. Ei vaan pää antanut periksi mennä hana auki, ja siirtää sitä merkkiä, ei millään. Edes mun pääkoppa ei sitä sietänyt. Jotenka koitin sitten, että jarrutan samassa kohtaa, mutta huomattavasti löysemmin, jolloinka vauhti säilyy mutkaan. Se toimi.

Kun alkoi tottua siihen vauhtiin, että mutkaan voi mennä noin kovaa, niin oli helpompaa siirtää jarrumerkkiä myöhemmäksi, ja aloittaa jarru kovemmin.

Itse tuon rauhallisemman jarrun kannalla. Plussana vielä se, ettei mopo elä jolloin ei mene keskittyminen siihen.

Ompa muuten jotenki hyvä idea, ens kesänä testiin.  peukku_1

Omaa dataa katoin, ni mulla kemoran pääsuoralla 1s maksimikiihdytyksestä -1,26G jarruun.