Riskitaso ja kierrosajat

Aloittaja wbaum, 19.09.14 - klo:10:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:21:47Tolla tavalla ei koskaan opi ajamaan sitä mutkaa, koska vauhti loppuu kesken. Ensin pitää opetella ajamaan mutka, sitten opetella menemään sinne jarrulla sisään ja viimeisenä ruvetaan hieromaan sitä jarrutehoa.

Kyllä kyllä ja kyllä, juuri näin.

Tässä uudelleen video esimerkkinä, osaan kyllä jarruttaa, mutten kääntää, enkä sovittaa vauhtia mutkaan:

http://youtu.be/geRp1il_vIU

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:21:11
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.09.14 - klo:21:09
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.

Ne on erilaisia siinä mielessä että 1-mutkassa pitää olla "early-apex" eli normiapexin kohdalla pitää rullaa jo pyörittää auki. Paluusuoran päässä periaateesa "late-apex" toimii myös, koska mutkan jälkeen ei kunnon suoraa ole ja suoran/seuraavan oikean voi ajaa useammalla tavalla. 
Enivei molemmissa voi hävitä paljon aikaa, koska 1-mutkan lähtönopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran ja paluusuoran jälkeen vasen on pitkä mutka, jossa ollaan kauan, joten jos ei ole max. vauhti mutkassa se näkyy kellossa. Ja sitten kun sisäänmenovauhdit pelaa vaistolla, niin jarrumerkkiä voi alkaa säätämään.

Tää on hyvä ketju, koska ollaan aikalailla jutun ytimessä. Liika yrittäminen pitäis saada pois ja just näiden oleellisten asioiden tunnistamisen kautta päästä ajamaan rennosti.

Cat

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: Cat - 19.09.14 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.




Sittenkun alkaa oppia menemään täyskaasulta täysjarrulle, ja siirtää jarrumerkkiä, niin kohta tullaankin mutkaan sisään sen verran lujaa, että alkaa niitä tilanteita tulemaan, ja etusia lipsumaan alta. Kun kuski ei edelleenkään tuolla sun tyylillä opi ajamaan sitä mutkaa, niin tilanteita tulee, kun huomataan, että "oho, nyt tullaanki vähän ylikovaa"  vaikkei oikeasti edes tulla, mutta mistäs kuski sen tietäisi, kun ei ole sitä mutkanopeutta reenannut..


Tuolla sun tyylillä se on sitä, että hirveä jarrusähläys, ajetaan mutka taluttaen ja seuraavaan jarruun taas hirvee sähläys, ja taas mutka taluttaen ja kohta tuleekin romua. Mielestäni tuo on todella aggressiivinen tapa ajaa, joka ei ole hyvä.


Pari napsua rauhotetaan sitä jarrua, jolloinka mennään mutka kovempaa, ja siinä samalla oppii paremmin käyttämään rataakin. Kun siihen touhuun tulee hyvä rytmi päälle, niin siirretään vähän jarrumerkkiä --> kuski huomaa, että kappas nyt pitää VÄHÄN kiristää taas jarrua. Pikkuhiljaa joka osa-aluetta.


ja muutenkin, mun mielestä jarrumerkin siirtäminen on ihan v**un vaikeeta. Arvioi siinä 200km/h vauhdissa 20 metriä.

Tietty kiintopiste, josta alkaa aina jarruttaan, mutta löysemmällä jarruteholla. Sitten se menee omaan päähän, että sinne voi ajaa niin kovaa, jolloin se jarrumerkki alkaa pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin automaattisesti.

Sitten varsinkin kun reenaa tolla sun tavalla ja erehtyy menemään kisaan, ja saa sen kisakiiman päälle.. sitä romun määrää, kun yrittää pysyä muiden mukana, muttei osaa ajaa mutkia..






Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 19.09.14 - klo:22:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:21:11
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.09.14 - klo:21:09
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.

Ne on erilaisia siinä mielessä että 1-mutkassa pitää olla "early-apex" eli normiapexin kohdalla pitää rullaa jo pyörittää auki. Paluusuoran päässä periaateesa "late-apex" toimii myös, koska mutkan jälkeen ei kunnon suoraa ole ja suoran/seuraavan oikean voi ajaa useammalla tavalla. 
Enivei molemmissa voi hävitä paljon aikaa, koska 1-mutkan lähtönopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran ja paluusuoran jälkeen vasen on pitkä mutka, jossa ollaan kauan, joten jos ei ole max. vauhti mutkassa se näkyy kellossa. Ja sitten kun sisäänmenovauhdit pelaa vaistolla, niin jarrumerkkiä voi alkaa säätämään.

Tää on hyvä ketju, koska ollaan aikalailla jutun ytimessä. Liika yrittäminen pitäis saada pois ja just näiden oleellisten asioiden tunnistamisen kautta päästä ajamaan rennosti.
Ite tykkään ajaa paluusuoran jälkeisen vasurin tupla-apeksina ja ykkösen karvan normaalia myöhempi taitto, että saa vauhtia katsomosuoralle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Itsellä on nyt tullut mielipide että ensin olisi tärkeintä oppia käyttämään rataa hyväkseen ja ajolinjoja. Jarruttamisen opettelu on tärkeää jos haluaa saada aina varmasti apeksit ja kanttarit kohdilleen. Ilman kaasua ja jarrua kurviin sukeltaminen on epätarkkaa ja vaarallista, sen olen oppinut. Eli mitä tähän kinasteluun tulee niin olen siinä mielessä murmelan kanssa linjoilla että Se jarruttaminen olisi hyvä opetella sellaiseksi että suurin jarrupaine tulee heti alussa ja Se vähenee kurvia kohden. Jos sitä jarruttelee rennosti niin siitä tulee helposti semmonen että jarrupaine vaeltelee sisääntulon aikana mikä ei tee välttämättä hyvää renkaan pidolle. Tämmöset fiilingit itellä.
Sent from my Lumia 1020

jiknnn

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:22:47
Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 19.09.14 - klo:22:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.09.14 - klo:21:11
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.09.14 - klo:21:09
Mutkia on monenlaisia ja helposti tulee keskustelussa väärinymmärryksiä, kun kirjoittaja kirjoittaa erilaisesta mutkasta kuin lukija pohtii.
Esimerkiksi Kemoran ykkönen ja paluusuoran jarru. Ykkönen on mielestäni helpompi opetella pehmeellä jarrulla ja taas paluusuoran päässä voipi vetää on/off tyylillä ja katsoa mihin jarrumerkki lopulta kuuluu. Ykkösessä vauhti ei hidastu niin paljon kuin paluusuoran jarrussa ja turva-alue on pelottavampi. Paluusuoran jarrussa taas voipi jarru mennä hiukan pitkäksikin kun rata on kohtuu leveä sillä kohtaa.
Mut molemmissa se jarru pitäs vetää samalla tavalla, että rutiini tekemiseen kehittyy.

Ne on erilaisia siinä mielessä että 1-mutkassa pitää olla "early-apex" eli normiapexin kohdalla pitää rullaa jo pyörittää auki. Paluusuoran päässä periaateesa "late-apex" toimii myös, koska mutkan jälkeen ei kunnon suoraa ole ja suoran/seuraavan oikean voi ajaa useammalla tavalla. 
Enivei molemmissa voi hävitä paljon aikaa, koska 1-mutkan lähtönopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran ja paluusuoran jälkeen vasen on pitkä mutka, jossa ollaan kauan, joten jos ei ole max. vauhti mutkassa se näkyy kellossa. Ja sitten kun sisäänmenovauhdit pelaa vaistolla, niin jarrumerkkiä voi alkaa säätämään.

Tää on hyvä ketju, koska ollaan aikalailla jutun ytimessä. Liika yrittäminen pitäis saada pois ja just näiden oleellisten asioiden tunnistamisen kautta päästä ajamaan rennosti.
Ite tykkään ajaa paluusuoran jälkeisen vasurin tupla-apeksina ja ykkösen karvan normaalia myöhempi taitto, että saa vauhtia katsomosuoralle.

Mjoo, ajetaan vissiin samalla tavalla, ei vaan ole nuo termit hanskassa. 1-mutka onkin late-apex, eli kääntö myöhässä ja sisäreunassa käydään vähän pääsuoran puolella. Paluusuoran jälkeisessä sisäreunan kautta keskemmäs, jossa hitain kohta ja siitä avausta ja sisäreunan kautta pois. Lienee tupla-apex. Enivei tässä oma fiilis on että vois mennä kovempaa sisään ja siirtää hitainta kohtaa vähän kauemmas.
Sama fiilis 3-mutkassa, että aina menee liian hitaasti sisään ja joutuu avaamaan liian aikaisin. minimivauhti on 100kmh kieppeillä.

parjan_fin

Itse ajan tuon Kemoran paluun melko samoin kuin Lemminkäisen. Eli 100, vai onko 150, -taululla, en muista ulkoa enää, otan suoran linja sisäkanttaria kohden. Tuolloin pystyn jarruttamaan pidempään pystyssä ja tiukemmin. Ja itse mutkassa tehdään pikkusen terävämpi käännös kuin normaalisti. En koita ajaa sitä pyöreänä pitkänä mutkana, vaan mahdollisimman lyhyenä ja terävänä.

Todennäköisesti ajan senkin päin prinkkalaa, mutta 10.9 sieltä on kelloon napsahtanut.

Ja heitän vielä yhden kulman ajateltavaksi tai muisteltavaksi, eli etujarrullahan se pyörä käännetään.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

raukkis

Tässä murmelalle ja muillekin avuksi. Ei oo jarrumerkki enää hukassa, löytyy pohjoisen radalta..

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.09.14 - klo:14:39
No kyllähän tuolla nopeasti kaasulta 90-95% jarrutuksiin siirtymisellä saa itsensä kaseikkoon ja juurikin sen pyörän käyttäytymään hassusti. Eli ihan liikaa ohjelmaa aikaiseksi lyhyessä ajassa ja siinä jos missä noita happipaikkoja sitten alkaa tulemaan sekä romua helpolla syntymään.

Tuohan nyt vaan on ihan väärä jarrutustekniikkakin nopean ajamisen kannalta.

Kunhan ehdin illalla, niin laitan tuonne Motopark-dataa -keskusteluun ihmeteltäväksi mun 1:27.4 kierrosajan viime syksyltä. Jos sen vaan jostain vielä löydän, kun läppäri otti ja porsi kesällä ukkosen takia. Siitä voi ihmetellä jarrutuksia, avauksia yms. tuossa vauhdissa ja suhteuttaa niitä sitten miten haluaa omiin aikoihinsa sekä omaan tekemiseen.

EDIT: Sen verran lisää vielä, että missään kohden ei tuolla kyseisellä kierroksella tuntunut siltä, että peli lähtee lapasesta, se ei pysähdy tai käänny, eikä missään kohden ollut kiire tekemään mitään. Eikä edes takarengas luistanut kertaakaan. Kyseessä siis uusi Pirellin SC1 seoksen 180/60 rinkula silloin.
Vanha aihe mutta silti ajankohtainen.

Huomannut itse myös että kun vauhti kasvaa (kaukana noista sun ajoista) niin jollain tavalla tuntuu että aikaa on kuitennkin enemmän tehdä kaikki mitä tarvii ilman hosumista.
Yksi hyvä paikka missä tuon huomaa itse ehkä parhaiten on Pärnun lähtösuoran jälkeinen jarrutus muurin vierestä.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: Cat - 19.09.14 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.

Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?

Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.

Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.

Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.


Katotaan jos saan laitettua omasta jarrusta data tuohon liitteeksi. Tuossa datan viimeisellä kierroksella näkee hyvin mitä käy kun nukkuu jarrumerkin ohi, tais mennä jotain 40 m yli normaalin, mutta aika nopee oli ymmärtääkseni jarrunaloitus, jos oikein katsoin niin 0.4 s ja jotain -1.4 G jarrua jarrun aloitus noin 259 kmh

murmela

11.01.16 - klo:18:25 #70 Viimeisin muokkaus: 11.01.16 - klo:22:50 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.01.16 - klo:15:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:21:38
[Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.
Katotaan jos saan laitettua omasta jarrusta data tuohon liitteeksi. Tuossa datan viimeisellä kierroksella näkee hyvin mitä käy kun nukkuu jarrumerkin ohi, tais mennä jotain 40 m yli normaalin, mutta aika nopee oli ymmärtääkseni jarrunaloitus, jos oikein katsoin niin 0.4 s ja jotain -1.4 G jarrua jarrun aloitus noin 259 kmh
Tossa vauhdissa yks sekuntti on 72 metriä, eli eihän tossa viel ollu ees hätä. Oisit voinu nukkuu 32 metrii lisää.
Moni ei usko ett esim alastaron pääsuoralla voi helposti siirtää jarrumerkkii 100 metrii.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.01.16 - klo:18:25
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.01.16 - klo:15:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:21:38
[Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.
Katotaan jos saan laitettua omasta jarrusta data tuohon liitteeksi. Tuossa datan viimeisellä kierroksella näkee hyvin mitä käy kun nukkuu jarrumerkin ohi, tais mennä jotain 40 m yli normaalin, mutta aika nopee oli ymmärtääkseni jarrunaloitus, jos oikein katsoin niin 0.4 s ja jotain -1.4 G jarrua jarrun aloitus noin 259 kmh
Moni ei usko ett esim alastaron pääsuoralla voi helpoisti siirtää jarrumerkkii 100 metrii.

Joo, kyllä siinä voi kun on se kiihdytyssuora jatkeena. Ykköseen on kyllä ihan turha yrittää enää kääntää jos noin paljon jarrua siirtää. :D

Mut vakavasti: Kyllähän siinä moni nostaa jo sillä kohtaa kun vielä pitäs kerran lyödä isompaa pesään. Itelläkin pää tahtoo jarruttaa kevään ekalla Alastaron reissulla siinä radan yläpuolella olevan näyttötaulun kohdalla, vaikka siinä tosiaan potkastaan vielä isompaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Vaikea sanoa riskitasosta, mutta joka kesä on kaatuiltu ja vauhti kasvanu. Jarrumerkkiin hyvä nyrkkisääntö on myöhempään kuin kaverilla. Oppimisen kannalta pari sekuntia omaa kovaa hitaampi tuntuu toimivan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.01.16 - klo:19:27
Mut vakavasti: Kyllähän siinä moni nostaa jo sillä kohtaa kun vielä pitäs kerran lyödä isompaa pesään.
2 sekunttia 200:n vauhissa on 111 metriä.

Rupee muute selkeesti kevät lähestyyn...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Jos Alastaron ensimmäisestä mutkasta puhutaan, niin missä kohden teillä on "jarrumerkki"?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Powered by EzPortal