Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: Cat - 19.09.14 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.14 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: paaton - 19.09.14 - klo:14:40
Minäkin olen slowriderin kannalla. Ei mitään tolkkua tappaa sitä mutkaan menoa liian nopealla/kovalla jarrulla, jos merkkiä ei siirrä. Se matka jarrumerkistä apexiin on pitkä.
Ymmärsitkö ollenkaan mitä eroa on jarrumerkin siirrolla, ja sillä että ensin opettelee jarruttamaan, ja vasta sitten siirtää merkkiä?
Hmm. Johtuuko vieläkin toisesta elämäni aikana tekemästä kaatovalusta ollen itse päävastuussa tänään töissä, oli vähän ressiä, että millanen siitä tulee. Jokatapauksessa en nyt ihan ymmärrä.
Kehotat ensin reenaamaan täyskaasulta 90-95 % jarrulle, eli lähes täysjarrulle. Paaton sanoi, ettei ole järkeä siirtää jarrumerkkiä vielä myöhemmäksi, niinkuin itsekin ymmärsin asian. Ilmeisesti et sitä tarkoittanut?
Vaihtoehdoksi jää siis, että samassa kohtaa, tai että aiemmin? Ongelmana on liian alhainen mutkan sisääntulonopeus jo valmiiksi, ja tuolla keinolla se vain pahenee. Vai mitä oikeen meinasit?
Mä suosittelen että ensin opettelee siirtymään nopeasti täyskaasulta täysjarrulle (~1,5s -> alle 0,5s), ja lisäämään jarrutehoa tappiin (60-70% -> 90-95%) nimenomaan siinä jarrun alussa. Ja vasta sen jälkeen siirtää jarrumerkkiä 10-50-100 metriä.
Ja/tai muuttaa sitä jarrun ajolinjaa oleellisesti, joka mahdollistaa maksimaalisen vauhdin apeksiin, ja sen että nokka osottaa oikeeseen suuntaan apeksissa. Ettei aja mutkasta täysiä läpi ulkokanttareelle.
Jos alottaa siitä, että siirtää jarrumerkkiä, ei tuu muuta ku köntsät housuun, ja mopo menee paaliin.
Eri asia on sitten se, että jos osaa jo jarruttaa, niin se antaa mahdollisuuden jarrutehon ja jarrumerkin säätämiseen.
Jos ei osaa jarruttaa, niin silloin ei voi säätää jarrutehoa eikä jarrumerkkiä.
Sittenkun alkaa oppia menemään täyskaasulta täysjarrulle, ja siirtää jarrumerkkiä, niin kohta tullaankin mutkaan sisään sen verran lujaa, että alkaa niitä tilanteita tulemaan, ja etusia lipsumaan alta. Kun kuski ei edelleenkään tuolla sun tyylillä opi ajamaan sitä mutkaa, niin tilanteita tulee, kun huomataan, että "oho, nyt tullaanki vähän ylikovaa" vaikkei oikeasti edes tulla, mutta mistäs kuski sen tietäisi, kun ei ole sitä mutkanopeutta reenannut..
Tuolla sun tyylillä se on sitä, että hirveä jarrusähläys, ajetaan mutka taluttaen ja seuraavaan jarruun taas hirvee sähläys, ja taas mutka taluttaen ja kohta tuleekin romua. Mielestäni tuo on todella aggressiivinen tapa ajaa, joka ei ole hyvä.
Pari napsua rauhotetaan sitä jarrua, jolloinka mennään mutka kovempaa, ja siinä samalla oppii paremmin käyttämään rataakin. Kun siihen touhuun tulee hyvä rytmi päälle, niin siirretään vähän jarrumerkkiä --> kuski huomaa, että kappas nyt pitää VÄHÄN kiristää taas jarrua. Pikkuhiljaa joka osa-aluetta.
ja muutenkin, mun mielestä jarrumerkin siirtäminen on ihan v**un vaikeeta. Arvioi siinä 200km/h vauhdissa 20 metriä.
Tietty kiintopiste, josta alkaa aina jarruttaan, mutta löysemmällä jarruteholla. Sitten se menee omaan päähän, että sinne voi ajaa niin kovaa, jolloin se jarrumerkki alkaa pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin automaattisesti.
Sitten varsinkin kun reenaa tolla sun tavalla ja erehtyy menemään kisaan, ja saa sen kisakiiman päälle.. sitä romun määrää, kun yrittää pysyä muiden mukana, muttei osaa ajaa mutkia..