Alastaro-videot

Aloittaja murmela, 23.09.14 - klo:14:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Toimiskohan tämmönen systeemi ett ois oma triidi per rata mihin voi laitella ko radalla ajeltuja perusvideoita?
Ja sit taas esim ne videot missä on dataa mukana, vois pistää Alastaro-dataa triidiin, jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

12.9. harmaassa syysillassa (4:s ?) setti bimmerillä. <3 Perusajelua vauhtia 1:27. Lähinnä tuntuman hakemista bimmeriin <3 kun ei sillä ollut ajellut alastaroa pitkään aikaan.
@marko_  vilahtaa ohi kohdassa 3:10.

https://www.youtube.com/watch?v=Lywbyy4Mtus
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Harmaan syysillan viimenen setti jossa keskityin vain apeksien metsästykseen. Välillä osuu välillä ei. Liian aikasin tahto mennä kohti apeksii, vauhti kuoli, ja liian myöhään ulos/ exitissä jää rataa käyttämättä. Jos taas osu tarpeeks pyöreellä linjalla apeksiin, nii sit suoralle tuli niin paljo enemmän vauhtii ett lurujarrut meni pitkäks.
Kierrosajat luokkaa 1:27, rentoa perusajamista nollariskillä (ettei käy niin kuin vuosi sitten/ sama lainapyörä alla). Kävin myös hakemassa vauhtia varikolta ku ykkösmutkan jarrussa mietin jotain ihan muuta ku ajamista.

https://www.youtube.com/watch?v=i6KW2w9K8O0
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Grass

10.09.15 - klo:23:25 #3 Viimeisin muokkaus: 11.09.15 - klo:07:54 käyttäjältä Grass
Näin kauden 2015 ollessa loppusuoralla on mukava muistella kesän aurinkoisia päiviä - niitä harvoja. Ohessa 3 kierrosta turaamista kotiradalla. Arvostan kommentteja ja parannusajatuksia suorittamiseen.
Couple of laps at Alastaro Circuit 19.08.2015
Avaukset - kuminauhaa
Jarrut - märkä rätti

Aprilia RSV1000 '02
Beta 400 '11
Honda CBR600 '01 (myyty)
Honda Monkey (myyty)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grass - 10.09.15 - klo:23:25
Näin kauden 2015 ollessa loppusuoralla on mukava muistella kesän aurinkoisia päiviä - niitä harvoja. Ohessa 3 kierrosta turaamista kotiradalla. Arvostan kommentteja ja parannusajatuksia suorittamiseen.
Plussaa se että paketti on tasapainosesti kasassa ja suht tasasta ajoa. Ei sinänä mitään ihme rimpuilua eikä isoja kevätjuhlaliikkeitä.

Yläkroppakin melkein oikeessa paikassa, ihan aavistuksenomaisesti liian keskellä vs perse.

Miinusta se ett joka mutkaan liian aikasin, jolloin joudut ajaan liian pystyssä sisään, ja liian aikanen apeksi.
Ja kun haluat pysyä kanttareen vieressä väärällä linjalla niin joudut jarruttamaan vauhdin pois, ettei mee ihan läpiajoks.

Vaikka apeksi on liian aikasessa, niin silti menet jarrulta suoraan kaasulle,  ja sen seurauksena mopo lähtee ihan väärään suuntaan/ liian aikasin kohti ulkokanttaretta, jolloin ulostulo menee pyöreeksi, ja joudut kaasun kanssa odottamaan, ettet aja kanttareen yli ulos.

Kaikkein isoin riski sulla on juuri apeksin jälkeen, jolloin usein kallistat mopoa lisää, jotta saat sen ylipäätään käännettyä, ja silti olet jo kaasulla. Todella iso ja tyypillinen hi-siderin riski. Jos et sitä korjaa, niin noutaja kutsuu, vaikka luuletkin ajavasi turvallisesti mukavuusalueella.

Persettä veivaat suuntaan jos toiseen pääsääntöisesti väärään aikaan. Eli perse pitää siirtää sivulle sillon kun on kaasulla, reilusti ennen jarrumerkkiä, jolloin perse on valmiiksi sivulla siinä vaiheessa kun tempaset yläkropan pystyyn/ meet jarrulle. Jos kaks perättäistä mutkaa kääntyy samaan suuntaan niin anna perseen olla siellä sivulla niiden välinen suora.

Mut mut pääpointti on se, että jos sä muutat taiton pari metrii myöhäsemmäks, ja ajat jarrun pari metrii kauempaa, niin saat siirrettyy apeksii pari metrii myöhäsemmäks, jolloin sun mopon nokka osottaa apeksissa oikeeseen suuntaan, ja pystyt siitä avaamaan eikä sun tarvi enää oottaa ett mopo kääntyy/ väkisin yrittää kääntää mopoo apeksin jälkeen. Jolloin sun kierrosaika tippuu 2-3 sekuntti pelkästään tuolla parin metrin ajolinjan muutoksella. Mitään muuta sun ei edes tarvi muuttaa verrattuna sun tämän hetkisen ajoon.
Toki jos hifistellään niin sä teet kaiken yhtä päin persettä kuin kaikki muutkin (rataa jää käyttämättä, ajolinjat vaihtelee sinne tänne, jarrut on mitä on, avaukset tökkii), eli kaikessa on reilusti korjaamisen varaa, onhan kierrosennätykseen matkaa viel se 11,5s tjsp.

Lisäksi sulla ehkä on vääränlainen mielikuva joistakin mutkista/ niiden ajolinjoista, ja sen takia ajat ne ihan perseelleen.

Jos vaikka vertaat tohon edelliseen mun videoon, niin suurin piirtein yhtä paljon päin helvettii siinä ajelen kuin sinäkin. Ainoa iso ero on se että mä ootan ennen kaasulle menoa niin kauan ett mopon nokka on kääntyny, ja sen takia mun kierrosajat on siinä videolla 2-3 sekkaa sua nopeemmat. Ja datasta kattelin ett tolla setillä kaasua käytän 65-70%, jarrutehot 50-70%. Eli ei oo kierrosaikaero kaasusta tai jarrusta kiinni.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

@Coo ~4:20

www.youtube.com/watch?v=UziI_c5nRBA
Jarrut paskana, paha hidastaa.

PrivateeR

Saisiko kokeneemmilta rataketuilta vinkkiä missä vielä hävitään eniten aikaa?
https://www.youtube.com/watch?v=d8SDiysYYQY

Mainittakoon, että nopea vasuri ennen Lemminkäistä meni perseelleen, avasin kaasun hieman liia aikasin ja näinollen valui leveäksi ja jouduin odottaa kaasulle. Normaalisti otan tohon jarruun 190 vauhtia.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

^Melkein joka mutkassa jäät puolesta metristä metriin leveäksi. Lemminkäiseen vois tulla suorempaan sisään. Kaikissa neulansilmissä liian kovaa sisään eikä mopo käänny, joten avausta joudut (ja onneksi maltat) odottamaan. Palmasissa ja kahvilanmutkassa pitäs olla kanttarissa kiinni vielä about kanttarin loppupään kohdalla.
Vähän malttia ja muistuttelua itselle, että aika tehdään avauksessa, ei sisäänmenossa niin 23 menee. Nopeet kannattaa ajaa myöhäsellä terävällä taitolla ja pyörää pystyyn jo ennen sisäkanttia, että pääsee kaasulle.

Mut ajolinjasta näkee, että oot ajanu paljon autolla (virtuaali)rataa. Tonnari vaatii vielä enempi mutkien minimoimista ja suorien maksimountia varsinkin Alastarossa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

PrivateeR

Kiitos vastauksesta!

Eli jotta nyt ymmärrän oikein: "Joka mutkassa jään puolesta metristä metriin leveäksi" ... tarkoitatko tällä sisäänmenoa mutkaan, eli otan ns. liian leveältä entryn? Eli pitäis mennä jyrkemmin sisään?

Ja sitte Palmasissa ja kahvilassa pitäisi vielä pidempään odottaa kaasun avaamista, eli viilata sitä sisäreunaa kunnes pyörä on lähes suorassa?
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 18.07.17 - klo:11:45
Kiitos vastauksesta!

Eli jotta nyt ymmärrän oikein: "Joka mutkassa jään puolesta metristä metriin leveäksi" ... tarkoitatko tällä sisäänmenoa mutkaan, eli otan ns. liian leveältä entryn? Eli pitäis mennä jyrkemmin sisään?

Ja sitte Palmasissa ja kahvilassa pitäisi vielä pidempään odottaa kaasun avaamista, eli viilata sitä sisäreunaa kunnes pyörä on lähes suorassa?
Eiku sisäkanttariin jää apeksissa tuon verran näin videolta arvioituna. Käytännössä kun renkaat on kanttarissa kiinni, sulla menee polvi nurtsilla ja pää onkin sitten jo reilusti radan ulkopuolella. Ihan joka paikassa ei toki voi ajaa noin sisältä kun kanttari on liian korkea. Esim. Alastaron kakkoseen jättää helposti koneen posken kun ottaa linjaan liian sisältä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Nelossetin härväämistä vaihtoehtosesta kuvakulmasta:

https://www.youtube.com/watch?v=eEz28ovH8G0
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tango

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.08.17 - klo:08:15
Nelossetin härväämistä vaihtoehtosesta kuvakulmasta:

Ihan hienoa menoahan tuo on. Seurasin tuota kiihtyvyyskäyrää ja siitä tuli mieleen pari huomiota:
1. Kuvio on epäsymmetrinen siten, että oikealle kiihtyvyys on suurempi kuin vasemmalle. Sitä tietysti selittävät ehkä kaarteiden erilaiset kallistukset, minkä vuoksi oikealle kaartavan mutkan voi ottaa kovempaa - ainakin Lemminkäisessä taitaa kallistus olla väärin päin. Toisaalta voi olla, että oikealle kaartaminen on luontevampaa ja siksi uskallat ajaa kovempaa.

2. Jarrutus voisi varmaankin olla kovempi. Itsesuojeluvaisto tietysti pistää jarruttamaan ajoissa ja sitten riittää pienempikin jarruteho. Vasta tässä vaiheessa tuli itsellekin mieleen, että kovaa jarrutusta voisi harjoitella erikseen sellaisessa paikassa, jossa tilaa riittää. Alastarossahan kyllä Palmasissa on tilaa, koska enin osa jää käyttämättä ja siis jarrutuksen meneminen hieman pitkäksi ei ole vaarallista.

Kotisohvaltahan näitä ohjeita on hyvä heittää.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Tango - 28.08.17 - klo:09:21
2. ...että kovaa jarrutusta voisi harjoitella erikseen sellaisessa paikassa, jossa tilaa riittää. Alastarossahan kyllä Palmasissa on tilaa, koska enin osa jää käyttämättä ja siis jarrutuksen meneminen hieman pitkäksi ei ole vaarallista.

Kyllä murmis on sitä jarrupaikkaa hakenut mielestäni samalla lailla kuin mä (ja moni muu).
Jossain vaiheessa kun vi***taa se oma köröjarruttelu, niin puskee joko kovempaa ja aloittaa jarrun vanhassa kohdassa tai normi vauhtia ja jarruttaa myöhemmin. Kyllä sen pyörän useimmin saa pidettyä asfaltin päällä, vaikka mutka meneekin pitkäksi, mutta kyllä siellä hiekallakin on käyty. Tästä sitten tulee taas näppituntumaa, että miten kovaa sinne voi mennä ja mihin omat taidot riittää.

Mutta mielestäni se jarruttamisen harjottelu on sillai vaikeeta, kun jokaiseen mutkaan pitää opetella se oma oikea vauhti ja jarrutustekniikka. Eli kaikkiin mutkiin ei voi jarruttaa samalla lailla.


wbaum

Ainakin oma jarruattack menee ihan reisille kun koitan yrittää. Suoranopeudet kovemmat, jarrupaine kovempi, kierrosaika sama tai huonompi. Haastavaa on vauhdin säätäminen.

Loppukaudesta koitin vähän maltillisemmin jarrutella että sais ainakin lähelle apeksia päästyä, mutta on se hankalaa.

Powered by EzPortal