Lainaus käyttäjältä: Grass - 10.09.15 - klo:23:25
Näin kauden 2015 ollessa loppusuoralla on mukava muistella kesän aurinkoisia päiviä - niitä harvoja. Ohessa 3 kierrosta turaamista kotiradalla. Arvostan kommentteja ja parannusajatuksia suorittamiseen.
Plussaa se että paketti on tasapainosesti kasassa ja suht tasasta ajoa. Ei sinänä mitään ihme rimpuilua eikä isoja kevätjuhlaliikkeitä.
Yläkroppakin melkein oikeessa paikassa, ihan aavistuksenomaisesti liian keskellä vs perse.
Miinusta se ett joka mutkaan liian aikasin, jolloin joudut ajaan liian pystyssä sisään, ja liian aikanen apeksi.
Ja kun haluat pysyä kanttareen vieressä väärällä linjalla niin joudut jarruttamaan vauhdin pois, ettei mee ihan läpiajoks.
Vaikka apeksi on liian aikasessa, niin silti menet jarrulta suoraan kaasulle, ja sen seurauksena mopo lähtee ihan väärään suuntaan/ liian aikasin kohti ulkokanttaretta, jolloin ulostulo menee pyöreeksi, ja joudut kaasun kanssa odottamaan, ettet aja kanttareen yli ulos.
Kaikkein isoin riski sulla on juuri apeksin jälkeen, jolloin usein kallistat mopoa lisää, jotta saat sen ylipäätään käännettyä, ja silti olet jo kaasulla. Todella iso ja tyypillinen hi-siderin riski. Jos et sitä korjaa, niin noutaja kutsuu, vaikka luuletkin ajavasi turvallisesti mukavuusalueella.
Persettä veivaat suuntaan jos toiseen pääsääntöisesti väärään aikaan. Eli perse pitää siirtää sivulle sillon kun on kaasulla, reilusti ennen jarrumerkkiä, jolloin perse on valmiiksi sivulla siinä vaiheessa kun tempaset yläkropan pystyyn/ meet jarrulle. Jos kaks perättäistä mutkaa kääntyy samaan suuntaan niin anna perseen olla siellä sivulla niiden välinen suora.
Mut mut pääpointti on se, että jos sä muutat taiton pari metrii myöhäsemmäks, ja ajat jarrun pari metrii kauempaa, niin saat siirrettyy apeksii pari metrii myöhäsemmäks, jolloin sun mopon nokka osottaa apeksissa oikeeseen suuntaan, ja pystyt siitä avaamaan eikä sun tarvi enää oottaa ett mopo kääntyy/ väkisin yrittää kääntää mopoo apeksin jälkeen. Jolloin sun kierrosaika tippuu 2-3 sekuntti pelkästään tuolla parin metrin ajolinjan muutoksella. Mitään muuta sun ei edes tarvi muuttaa verrattuna sun tämän hetkisen ajoon.
Toki jos hifistellään niin sä teet kaiken yhtä päin persettä kuin kaikki muutkin (rataa jää käyttämättä, ajolinjat vaihtelee sinne tänne, jarrut on mitä on, avaukset tökkii), eli kaikessa on reilusti korjaamisen varaa, onhan kierrosennätykseen matkaa viel se 11,5s tjsp.
Lisäksi sulla ehkä on vääränlainen mielikuva joistakin mutkista/ niiden ajolinjoista, ja sen takia ajat ne ihan perseelleen.
Jos vaikka vertaat tohon edelliseen mun videoon, niin suurin piirtein yhtä paljon päin helvettii siinä ajelen kuin sinäkin. Ainoa iso ero on se että mä ootan ennen kaasulle menoa niin kauan ett mopon nokka on kääntyny, ja sen takia mun kierrosajat on siinä videolla 2-3 sekkaa sua nopeemmat. Ja datasta kattelin ett tolla setillä kaasua käytän 65-70%, jarrutehot 50-70%. Eli ei oo kierrosaikaero kaasusta tai jarrusta kiinni.