Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:11:30
Noista en paljon älyä, mutta Throttle by wire kuulosti kivalta eli kuinka paljon polttoainetta annetaan milläkin kierroksella ja kaasun asennolla. Tossa restricted pohjassa nuo olikin kohdillaan. Stockecu -pohjassa karttaa oli pehmennetty mm se antoi 12000 kierroksen jälkeen täydellä kaasunasennolla vain 85%
Mainitemasi taulukko määrää kaasukahvan asennon ja kaasuläppien avautuman keskinäistä suhdetta.
Eli vaikka sulla on kaasu pohjassa, niin läpät on auki vain 85% kierroslukualueella 13000-14600. Kun taasen kierroslukualueella 7500-12000 kaasu pohjassa läppien avautuma on 100%.
Aika hassua että vakiokartoissa edes kutosvaihteella toi maksimi ei ole 100% tuolla ylärekisterissä.
Tuossa kaasuvasteen vaihdekohtasessa säädössä on se etu. Tai ainakin minä tekisin niin. Että kun kilosessa on niitä tehoja pikkuvaihteilla riittävästi (jos on), eli mopo tahtoo keulia. Niin "pehmentäisin" kaasuvastetta niillä kohdin kun mopo tahtoo keulia "liikaa".
Tällöin mopon keula ei lähde kaasusta nopeasti ylös, vaan hitaasti.
(Tässä vaiheessa kuskista saattaa tuntua että mopo ei kule mihinkään ku se ei keuli. Mutta kannattaa ennemmin katsoa suoranopeutta ja sektori/kierrosaikaa, kuin luottaa omaan perstuntumaansa.)
Jolloin kuski ehtii reagoida reagoida siihen ajoissa. Samoin kun kuski hieman höllää kaasua, niin siihenkin suuntaan vaste on pehmeämpi, jolloin keula ei lähde niin helposti pomppimaan.
Jos hanskakäsi on kunnossa, niin voi pistää kaikille vaihteille suoraan 1:1 suhteen, eli esim 50%=50% ja 100%=100% jne. Mutta jos haluaa mopoonsa ajettavuutta, niin toi kaasuvasteen säätäminen erilaiseksi eri vaihteilla on yksi erittäin hyvä ja helppo apuväline siihen.
Jos pakkaa sekottaa jatkuvalla välitysten vaihdolla (etu ja takaratas), tai takarenkaan koon muuttamisella, niin se tietty hieman hankaloittaa hommaa, koska sit pitäis olla ehkä hieman eri säätö eri kokonaisvälityksille.
Enivei, tuossa sua auttais huomattavasti se, että sulla ois dataloggeri (vink vink), jolloin näet datasta suoraan; millä nopeudella, millä vaihteella, millä kierrosluvulla; sä oot joutunu hölläämään kaasua, sitä kohtaa kun pehmennät, niin seuraavalla kerralla keuliminen alkaa myöhemmin, eli suuremmalla nopeudella. Ja kun olet muutaman kerran säätänyt, huomaat että mopo ei juurikaan keuli, vaan eturengas leijuu pehmeästi millin radasta, mopo vaan kirmaa jatkuvalla sykkeellä eteenpäin ja suoranopeudet kasvaa.
Ajatellaan esim motogeepeetä, niin eihän sielläkään vehkeet käytännössä keuli yhtään. Ellei kuski väännä nupista estoa pois päältä. Vaan siellä on vehkeet säädetty siten että kuski vääntää kaasun pohjaan ja tarvittaessa polkee isompaa vaihdetta pesään, ja elektroniikka hoitaa sen että kiihtyvyys eteenpäin on optimaalinen/ mopo ei rupee keulimaan.
Ja koska kulutus pitää minimoida, niin ecu on säädetty siten että moottori voisi antaa vain tietyn määrän tehoa tietyssä tilanteessa. Eli käytännössä vaikka kuskilla on kaasu pohjassa, niin vaihteesta riippuen kaasuläppä on auki 30(?)-100%. Koska 200-300 hevosvoimaa olis ihan turha tuupata ulos jos vauhti on esim alle 100 kmh.
Eli olisi hyödytöntä ensin vetää läppä levälleen, ja antaa mopon keulia, ja vasta sitten puuttua tilanteeseen, eli ottaa keula alas. Se kuluttaisi bensaa turhaan, vähentäisi suoranopeuksia ja kasvattaisi kierrosaikaa.