Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

25.09.14 - klo:11:30 Viimeisin muokkaus: 25.09.14 - klo:13:59 käyttäjältä pienisopoapina
Flash-tune on ecun ohjelmointiin tarkoitettu kaapeli ja tietokone-ohjelma https://ftecu.com/
FT toimii vain osassa pyöriä. Yamaha on hyvin tuettu.
Ostin kaapelin Velox Racingilta.
Tarkoitus on säätää moottorin seokset, jotta tehoa tulisi optimaalisesti. FT:llä voi myös mm. korjata mittarivirheen, poistaa käynnistyksen eston, hoidella quicksifterin jne. Kaapeli on naimisissa ecun kanssa, joten sillä voi säätää vain yhtä ecua, mutta 100 dollarin lisähinnasta saapi ecuja lisättyä.

Ensimäinen ohjelmointiyritys meni pieleen, mutta parin valmistajalle lähetetyn viestin jälkeen homma rupesi toimimaan.


Aluksi "file manager" lataa kaikkien mahdollisten pyörien pohjakartat, joista voipi valita soveliamman. Otin 2007 r1 restrictedin.
Käyttöliittymän vasemmassa reunassa on puuvalikko, josta voipi valita säädettävän asian. ECU mapping, ECU setting ja ECU modules. Noista en paljon älyä, mutta Throttle by wire kuulosti kivalta eli kuinka paljon polttoainetta annetaan milläkin kierroksella ja kaasun asennolla. Tossa restricted pohjassa nuo olikin kohdillaan. Stockecu -pohjassa karttaa oli pehmennetty mm se antoi 12000 kierroksen jälkeen täydellä kaasunasennolla vain 85% (murmelan tarkennus on tuolla alempana ketjussa


Sitten disabloin AIS:n, joka kierrättelee pakokaasuja säästöjä pienentääkseen.


Korjasin nopeusmittarin. Tolla saa nopeusmittarin vaihdettua vaihdenäytöksi, mutta sen teen vasta radalle.


Ja ei ku kirjoittaan muutokset ecuun:




Parin kaapelin kiinnittämisen, irroittamisen, avaimen käännön jälkeen:



Tarkemmat kuvat löytyy tuolta: https://picasaweb.google.com/117297387746572440148/Flashtune?noredirect=1

Seoksia säädellään myöhemmin Bikefoxilla...

Termistöä:

AIS: AIS-air induction system: järjestemä joka työntää ilmaa pakoventtiilin lähelle polttaakseen palamattoman polttoaineen pakokanavassa.

YYC-T: sähköinen kaasu
YYC-I: Yamaha Chip Controlled Intake eli muuttuva kurkkuinen kaasari

TPS: Throttle position sensor eli kaasunasentoanturi
MAP:  Manifold Air Pressure eli imusarjan ilmanpaine (alipaine) -murmela
RPM: Kierrosluku
Lainaa
Nykyaikaisessa moottorinohjausyksikössä on polttoaineensyötössä periaatteessa kolme tilaa (eksaktit luvut
bussista):
1) Alipaineohjaus alle 7% kaasunasennoille
2) Lambdanohjaus pintakaasulla ajettaessa joka on päällä 2000-4800rpm, <10% TPS ja alipaineen osuessa tiettyyn haarukkaan ja moottorin lämmön ollessa yli 80C.
3) Tehokartta joka pohjautuu kaasunasennon tunnistamiseen yli 10% TPS asennoilla
- http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/232169-Miksi-p%C3%A4%C3%A4tin-luopua-powercommanderista-ja-TRE-st%C3%A4


INJ decel out: "Disable INJ decel cut", vakiona "False", eli bensan syöttö katkaistaan moottorijarrussa.
"True" valinta poistaa tuon bensan syötön katkaisun, eli moottorijarrussakin bensaa syötetään. - murmela, tarkennus alla ketjussa
TOS Sensor: Pyörä sammuu kaatuessaan automaattisesti. -host^
ETV - Bypass FI limit: ?
ETV - Use in-gear idle: Tämä on varmaankin valinta, jolla mopo lähtee käyntiin vaikka vaihde olisikin päällä? -paaton

jatkuu...

LInkkejä:
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=340660 (FT FAQ)
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=326778 (FT keskustelua)
http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=158331 (FT keskustelua)

http://www.mprata.fi/index.php?topic=1153.0 (yhden ecun rajoituksen kierrosta keskustelua)
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

TPS = Throttle position sensor
MAP = kartta
RPM = kierrosluku

Joten onko nuo "TPS vs RPM" ja "MAP vs RPM" arvot sellaisia joilla säädetään seosta perustuen karttaan ja kaasunasentoon ?

"INJ decel out" - tarkoittaako tämä, että polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa voidaan joko katkaista tai syöttä jää tyhjäkäyntimäärään.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:12:20
TPS = Throttle position sensor
MAP = kartta
RPM = kierrosluku

Joten onko nuo "TPS vs RPM" ja "MAP vs RPM" arvot sellaisia joilla säädetään seosta perustuen karttaan ja kaasunasentoon ?
MAP on tod näk Manifold Air Pressure eli imusarjan ilmanpaine (alipaine)

Ja joo, säätö tapahtuu joko "suoraan" kaasuläpän asennon perusteella. Käytössä sillon ku ajetaan sinkki kireellä eniten kovaa.

Tai imusarjassa vallitsevan alipaineen perusteella. Käytössä sillon ku ajetaan sukkasilteen/ nolla/pintakaasulla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Pikkuvirhe. Ei lähteny 7 asteen lämmössä tuolla restricted pohjalla käyntiin. Laitoin Stockecun, poistin us harmnessin ja säädin vain nopeusmittarin - lähti käyntiin. Oispa lämmin talli, ei tarttis pihalla säätää.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

host^

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:11:30

TOS Sensor: ?


Tip Over Sensor = Pyörä sammuu kaatuessaan automaattisesti. Tuota ei varmaan kannata ottaa pois päältä.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:12:43
Pikkuvirhe. Ei lähteny 7 asteen lämmössä tuolla restricted pohjalla käyntiin. Laitoin Stockecun, poistin us harmnessin ja säädin vain nopeusmittarin - lähti käyntiin. Oispa lämmin talli, ei tarttis pihalla säätää.
Eikö tuo restricted ole rajoitetun ECU:n bin? Aika simppeliä puuhaa loppujen lopuksi,  ainakin se mitä itse olen oman mopon kanssa leikkinyt Woolich:lla.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

paaton

ETV - Use in-gear idle:
Tämä on varmaankin valinta, jolla mopo lähtee käyntiin vaikka vaihde olisikin päällä?

Tuon kun poistaa, niin murmela saa korjattavia lämppäreitä nopeasti.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:11:30
Noista en paljon älyä, mutta Throttle by wire kuulosti kivalta eli kuinka paljon polttoainetta annetaan milläkin kierroksella ja kaasun asennolla. Tossa restricted pohjassa nuo olikin kohdillaan. Stockecu -pohjassa karttaa oli pehmennetty mm se antoi 12000 kierroksen jälkeen täydellä kaasunasennolla vain 85%
Mainitemasi taulukko määrää kaasukahvan asennon  ja kaasuläppien avautuman keskinäistä suhdetta.
Eli vaikka sulla on kaasu pohjassa, niin läpät on auki vain 85% kierroslukualueella 13000-14600. Kun taasen kierroslukualueella 7500-12000 kaasu pohjassa läppien avautuma on 100%.
Aika hassua että vakiokartoissa edes kutosvaihteella toi maksimi ei ole 100% tuolla ylärekisterissä.

Tuossa kaasuvasteen vaihdekohtasessa säädössä on se etu. Tai ainakin minä tekisin niin. Että kun kilosessa on niitä tehoja pikkuvaihteilla riittävästi (jos on), eli mopo tahtoo keulia. Niin "pehmentäisin" kaasuvastetta niillä kohdin kun mopo tahtoo keulia "liikaa".
Tällöin mopon keula ei lähde kaasusta nopeasti ylös, vaan hitaasti.
(Tässä vaiheessa kuskista saattaa tuntua että mopo ei kule mihinkään ku se ei keuli. Mutta kannattaa ennemmin katsoa suoranopeutta ja sektori/kierrosaikaa, kuin luottaa omaan perstuntumaansa.)
Jolloin kuski ehtii reagoida reagoida siihen ajoissa. Samoin kun kuski hieman höllää kaasua, niin siihenkin suuntaan vaste on pehmeämpi, jolloin keula ei lähde niin helposti pomppimaan.

Jos hanskakäsi on kunnossa, niin voi pistää kaikille vaihteille suoraan 1:1 suhteen, eli esim 50%=50% ja 100%=100% jne. Mutta jos haluaa mopoonsa ajettavuutta, niin toi kaasuvasteen säätäminen erilaiseksi eri vaihteilla on yksi erittäin hyvä ja helppo apuväline siihen.
Jos pakkaa sekottaa jatkuvalla välitysten vaihdolla (etu ja takaratas), tai takarenkaan koon muuttamisella, niin se tietty hieman hankaloittaa hommaa, koska sit pitäis olla ehkä hieman eri säätö eri kokonaisvälityksille.

Enivei, tuossa sua auttais huomattavasti se, että sulla ois dataloggeri (vink vink), jolloin näet datasta suoraan; millä nopeudella, millä vaihteella, millä kierrosluvulla; sä oot joutunu hölläämään kaasua, sitä kohtaa kun pehmennät, niin seuraavalla kerralla keuliminen alkaa myöhemmin, eli suuremmalla nopeudella. Ja kun olet muutaman kerran säätänyt, huomaat että mopo ei juurikaan keuli, vaan eturengas leijuu pehmeästi millin radasta, mopo vaan kirmaa jatkuvalla sykkeellä eteenpäin ja suoranopeudet kasvaa.

Ajatellaan esim motogeepeetä, niin eihän sielläkään vehkeet käytännössä keuli yhtään. Ellei kuski väännä nupista estoa pois päältä. Vaan siellä on vehkeet säädetty siten että kuski vääntää kaasun pohjaan ja tarvittaessa polkee isompaa vaihdetta pesään, ja elektroniikka hoitaa sen että kiihtyvyys eteenpäin on optimaalinen/ mopo ei rupee keulimaan.
Ja koska kulutus pitää minimoida, niin ecu on säädetty siten että moottori voisi antaa vain tietyn määrän tehoa tietyssä tilanteessa. Eli käytännössä vaikka kuskilla on kaasu pohjassa, niin vaihteesta riippuen kaasuläppä on auki 30(?)-100%. Koska 200-300 hevosvoimaa olis ihan turha tuupata ulos jos vauhti on esim alle 100 kmh.
Eli olisi hyödytöntä ensin vetää läppä levälleen, ja antaa mopon keulia, ja vasta sitten puuttua tilanteeseen, eli ottaa keula alas. Se kuluttaisi bensaa turhaan, vähentäisi suoranopeuksia ja kasvattaisi kierrosaikaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:12:20
"INJ decel out" - tarkoittaako tämä, että polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa voidaan joko katkaista tai syöttä jää tyhjäkäyntimäärään.
"Disable INJ decel cut", vakiona "False", eli bensan syöttö katkaistaan moottorijarrussa.
"True" valinta poistaa tuon bensan syötön katkaisun, eli moottorijarrussakin bensaa syötetään.

Jos arvata pitäis, niin pystyt sen jälkeen säätämään moottorijarrua käyttämällä hyväksi vaihdekohtasia Throttle by Wire karttoja, eli paljonko kaasuläppä on auki per vaihde/RPM, vaikka kaasukahva on kiinni. Ja se läpän asento taasen vaikuttaa imusarjan alipaineeseen, ja sitä kautta polttoaineen syöttöön, eli varmaankin noilla MAP vs RPM kartoilla sitten syöttää polttoainetta sopivasti.
Ja lisäksi (ilmainen bonus!) se pehmentää nollakaasulta takaisin pintakaasulle siirtymistä, koska seos on valmiiksi sopivalla alueella kaasulle siirryttäessä.
Sytytysennakko näyttää olevan noissa vakiokartoissa iso alueella: TPS 0,6&1,0%/4000-14000RPM. @Nitrous mitäs sille pitäis tehä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

Kiitos kaikille tiedon jakamisesta. En kehtaa jokaisen kohdalla painella kiitosnappia, kun etusivu täyttyis kiitoksista.

Tuon Murmelan ehdottaman dataloggerin ku laittais, niin kerkeiskö sitä ajamaan ollenkaan. Siinä on semmonenkin ongelma, etten varmaan ikinä osaa ajaa kahta kierrosta samalla lailla. Ei musta, vanhasta perheenisästä, ikinä tuu motogeepee kuskia, mutta Kemoran YCC ois kiva joskus voittaa.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.14 - klo:14:15
Tuon Murmelan ehdottaman dataloggerin ku laittais, niin kerkeiskö sitä ajamaan ollenkaan. Siinä on semmonenkin ongelma, etten varmaan ikinä osaa ajaa kahta kierrosta samalla lailla. Ei musta, vanhasta perheenisästä, ikinä tuu motogeepee kuskia, mutta Kemoran YCC ois kiva joskus voittaa.
Kaasuvasteen säädössä ei tarvi osata ajaa kahta kierrosta samalla tavalla.

Datasta saa ehkä helpoiten hyödyn silleen että ajaa päivän tai viikonlopun, ja sitten seuraavalla viikolla kattoo mitä meni väärin ja mitä pitäis korjata, ja sit seuraavalla kerralla korjaa ne epäkohdat. Ajamaan ehtii kyllä. Ja treenistä tulee hyödyllisempää, eikä se oo vaan pelkkää ajamista ajamisen ilosta. Varsinki jos tavotteena on joskus voittaa Kemoran YCC. Data kun on hyvin usein täysin eri mieltä kuin harrastajan perstuntuma.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

25.09.14 - klo:14:38 #11 Viimeisin muokkaus: 25.09.14 - klo:14:41 käyttäjältä murmela
Jos joku haluaa katsella mitä Flash Tunella voi säätää, niin ton softan saa tuolta ihan ilmaiseksi:
https://ftecu.com/downloadrequest/
Ja kun on asentanut sen, niin menee valikkoon:
File - File Manager, jolloin oikeanpuoliseen ruutuun avautuu Flash-Tune.comin hakemisto.
Klikkailee hakemistopuusta haluamansa mopon kansion auki.
Ja tuplaklikkaa haluamansa mopon .ftm filua.
Jolloin kyseinen filu latautuu omalle koneelle.
Ja se tulee näkyviin vasemmassa laidassa olevaan hakemistopuuhun.
Josta sitten voi katsella mitä kaikke pääsis säätämään.

Tuolta löytyy muutama lyhyt opastusvideo:
https://www.youtube.com/user/FlashTuneInc/videos
Ja FAQ:
http://ftecu.com/support/kb/index.php
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton


murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 25.09.14 - klo:14:42
Moottorijarru on erikseen.
Riippuupi mistä moposta/ecusta katselet?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.09.14 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: paaton - 25.09.14 - klo:14:42
Moottorijarru on erikseen.
Riippuupi mistä moposta/ecusta katselet?

En mistään. Veloxracingin kaveri linkkasi tuon kuvan.

Powered by EzPortal