Uusimmat

20 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

okvp

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.06.17 - klo:23:26

Käytän bazzazin auto fuel modulea ja sen lambdaa, kun noi nyt hyllyssä oli ja ei paljon paina ja sekoita muita systeemeitä. Loggaan siitä jännitettä racedacin inputtiin 20hz taajuudella ja sieltä kaivan AFR ulos.

Sitten tein skriptin millä luen matlabbiin .vbo-tiedoston racechronosta, ja sieltä poimin nopeuden, RPM, vaihde, TPS ja AFR.

Sitten ecusta fuel-map ulos, vastaavat RPM-TPS,solut matlabbiin, jakaa datan oikeisiin soluihin jne.

Sitten suodatellaan dataa, esim alle 30km/h pois, eka/toka kerros pois (lambda ehkä kylmä viel), kalibroidaan vähän TPS, isoin näyttämä -> 100%, lasketaan pieni viive pois lambdalta (50ms mun nähdäkseni olis sinneppäin), otetaan vaikka eka vaihde ja vapaa(sifteri liipaisee) pois laskennasta myös.

Lopuksi nyt voi plottailla miten haluaa dataa, mut nyt siis voin laskea joka setille vaikka erikseen noi. Ne on lähes samat samoina päivinä, pientä eroa tuntuu olevan kun vertaa eri päivien tuloksia keskenään, mutta semmosta se varmaan onkin. Tohon karttaan nyt oon yhdistellyt 4-5settiä dataa ja siihen antanut sitten mediaanisuodatusta ja konvoluutiota pinnan yli (smoothaa vähän tuloksia).

Yleisesti ottaaen tulee ihan helvetisti dataa missä kaasu on lähes tönöllään ja RPM 10000+. Paljon vaikeampia saada otantaa johonkin 30 tai 60% kaasua ja kierrokset 8000. Otannasta tulee kans kuva, joten voi antaa painoarvoa paljon paremmin jollekkin solun mittausarvolle. Dataa sinänsä tulee tuhansia mittauksia per setti.

Skripti pullauttaa uuden karttaehdotuksen lähes suoraan sitten kun antaa vaan sille raamit. Nyt vaan pitäis saada se työnnettyä tonne ecuun niin kaiken järjen mukaan pitäis olla nätti AFR-käyrä koko kierrosalueella ja kaikilla kaasunasennoilla.

Hui! tulee MELKEIN ikävä niitä aikoja, jolloin seokset katsottiin tulpan väristä ja säädettiin suuttimilla ja neuloilla... 

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.06.17 - klo:23:26
Käytän bazzazin...

Kylläpä olet antaumuksella tuota harrastanut! Iso hatunnosto täältä suunnasta.
Veikkaan, että tuolla tyylillä saa erittäin hienon polttoainekartan aikaiseksi!

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.06.17 - klo:23:26
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 20.06.17 - klo:11:54
Minkälainen sulla tuo labda-setti on ja miten siitä saa dataa talteen?
Käytän bazzazin auto fuel modulea ja sen lambdaa, kun noi nyt hyllyssä oli ja ei paljon paina ja sekoita muita systeemeitä. Loggaan siitä jännitettä racedacin inputtiin 20hz taajuudella ja sieltä kaivan AFR ulos.

Sitten tein skriptin millä luen matlabbiin .vbo-tiedoston racechronosta, ja sieltä poimin nopeuden, RPM, vaihde, TPS ja AFR.

Sitten ecusta fuel-map ulos, vastaavat RPM-TPS,solut matlabbiin, jakaa datan oikeisiin soluihin jne.

Sitten suodatellaan dataa, esim alle 30km/h pois, eka/toka kerros pois (lambda ehkä kylmä viel), kalibroidaan vähän TPS, isoin näyttämä -> 100%, lasketaan pieni viive pois lambdalta (50ms mun nähdäkseni olis sinneppäin), otetaan vaikka eka vaihde ja vapaa(sifteri liipaisee) pois laskennasta myös.

Lopuksi nyt voi plottailla miten haluaa dataa, mut nyt siis voin laskea joka setille vaikka erikseen noi. Ne on lähes samat samoina päivinä, pientä eroa tuntuu olevan kun vertaa eri päivien tuloksia keskenään, mutta semmosta se varmaan onkin. Tohon karttaan nyt oon yhdistellyt 4-5settiä dataa ja siihen antanut sitten mediaanisuodatusta ja konvoluutiota pinnan yli (smoothaa vähän tuloksia).

Yleisesti ottaaen tulee ihan helvetisti dataa missä kaasu on lähes tönöllään ja RPM 10000+. Paljon vaikeampia saada otantaa johonkin 30 tai 60% kaasua ja kierrokset 8000. Otannasta tulee kans kuva, joten voi antaa painoarvoa paljon paremmin jollekkin solun mittausarvolle. Dataa sinänsä tulee tuhansia mittauksia per setti.

Skripti pullauttaa uuden karttaehdotuksen lähes suoraan sitten kun antaa vaan sille raamit. Nyt vaan pitäis saada se työnnettyä tonne ecuun niin kaiken järjen mukaan pitäis olla nätti AFR-käyrä koko kierrosalueella ja kaikilla kaasunasennoilla.
Ja sama for dummies/ niille jotka ei osaa käyttää matlabia.

Pistää mopoonsa esim ton: http://www.innovatemotorsports.com/products/lc2.php
Ja loggaa lambda & RPM & TPS datan RaceDAC & RaceChronolla.
Exporttaa datan ja avaa sen esim exelillä, ja käyttää sitä exelin perus filtteriä.
Niin saa yksinkertaisesti lambda-arvot tietyillä RPM ja TPS-arvoilla.
Eli ei vaadi sen ihmeempää osaamista.

Mutta jos haluaa hifistellä, niin exelistä löytyy kyllä funktiot joilla saa aikaiseksi samanlaisen taulukon ja graafisen esityksen nappia painamalla kuin wbaum matlabilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

^Juu. Noita analogisignaalia puskevia bokseja on varmaan kymmeniä. Aika usein se sama boschin laajislambda on sit perässä. Parista sadasta eurosta alkaen, ei ees iso pyllistys.

@Juha_K :lla oli logbox ja joku tommonen lambdaboksi, mikä näytti aika valmiilta ratkaisulta ko. hommaan.

Noi nyt sattu itsellä olemaan käsissä niin neppailin. Samalla saa kaikkia muitakin hauskoja käyriä, keulan asento jarrupaineen funktiona yms :D




fayban

#124
Ite käyttänyt tuommosta AFR Analyzer ohjelmaa, joka laskee automaattisesti myös muutostarpeet, kun antaa afr target arvot.
http://www.r1-forum.com/forums/5578225-post34.html

Mutta tuossa ei ymmärtääkseni filttereitä ole (eikä myös saa määritettyä viivettä sen mukaa missä lambda anturi pakosarjassa) ja ongelma tässäkin ottaessa datasta kaikki, jää esim kaasua höllätessä 100->0 välille paljon osakaasuja, jotka sekoittaa todellisiä arvoja. Kuka keksii sellaisen funktion joka älyää  filtteröidä arvot pois, jotka tulee moottorijarrulla ollessa...

Mitä enemmän on vielä logitus Hz, sitä enemmän "väärää dataa" (Esim omassa se ottaa noin 0.5sec 100->0 kaasu, 50Hz logituksella siinä kerkee tulla paljon dataa).  Johtui sitten tuosta tai jostain muusta, ei tuon perusteella saa kun suuntaviivaa minnepäin pitäis laittaa. Tarkiten saa vain kattomalla datasta kiihytyksiä ja sieltä ite poimii muutostarpeet. Hidasta hommaa, varsinkin kun ei itelle oikein ikinä se matlab avautunut...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: fayban - 21.06.17 - klo:12:55ongelma tässäkin ottaessa datasta kaikki, jää esim kaasua höllätessä 100->0 välille paljon osakaasuja, jotka sekoittaa todellisiä arvoja. Kuka keksii sellaisen funktion joka älyää  filtteröidä arvot pois, jotka tulee moottorijarrulla ollessa...
Tämäpä. Itellä ainakin esim. sifterin liipaisu heittää hetkeksi AFR kartanolle (pätkii sytkää ja bensaa) ja olikin tarkoitus tuossa että jokaisen vaihteenvaihdon jälkeen heitetään 250ms dataa roskikseen ja tämmösiä pieniä säätöjä. Mitä enemmän jaksaa filtteroida paskaa pois niin sitä nätimpää karttaa piirtää. Mediaanisuodatus kyllä tekee hyvää datalle ja pahimmat pommit jäävät siinä pois.

Lueskelin noista viiveistä niin ja vähän semmoinen kuva tullut, että viive riippuu myös tosiaan siitä mitä tekee kaasun kanssa. Lambda ei ehdi reagoida kovin nopeasti isoihin muutoksiin, mutta jotain muutosta se omassa datassa saa jo tuossa 50ms viiveellä. Pikaisesti testaen ainakin reippaasti kahvaa sulkevat datat kannattaa suodattaa pois.

Kyllähän noi olis nätimpi heittää penkissä kohdalleen, tämä data nyt tavallaan tulee ilmaiseksi.


Nitrous

Logatkaa imusarjan/ilmanputsarikotelon alipaineanturilta tieto moottorijarrusta. Olis ainakin helppo ja selkee? Aika nopeesti datasta nähmee, että minkä arvon yli alipaineon kun ollaan moottorijarrulla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7