Flash-tune, ecun ohjelmointi, R1

Aloittaja pienisopoapina, 25.09.14 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Waille

28.10.14 - klo:22:07 #90 Viimeisin muokkaus: 28.10.14 - klo:23:39 käyttäjältä Waille
Lainaus käyttäjältä: host^ - 28.10.14 - klo:19:32
http://www.ifitec.es/

Kysyin myös tuolta yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteesta ja vaikuttaa myös tosi hyvältä muuten, mutta, itse ei ECU:a pysty flashäämään, vaan sen joutuu lähettämään sinne ja ne muuttaa ECU:n YEC ECUksi (maksaa 300€) ja siihen päälle säätökaapelit ja softa (150€).

Hyvän tästä tekee se, että ECU:a säädetään flashäyksen jälkeen YEC softalla, kuten tavallista YEC-ecua. Samat säätöominaisuudet ja sama softa. Säästää aika paljon vrt. YEC ecu + johtosarja + säätökaapelit, taitaa tehdä toista tonnia. €.

Tämä siis Yamahan kohdalla, mutta muiden pyörien kanssa sama homma.
Ellei IFiTec oo laskenu hintoja, niin on muuten sitte alviton hinta toi 300 euroa. Sillä vaan pakko mainita, kun itellä tuo tuli lopulta vähän puun takaa, kun päälle ilmestykin loppulaskuun Italian 22 % arvonlisävero. Mainitsin asiasta ja sanoin että meille suomalaisille kannattaa hinnat ilmoittaa alvillisina vastaavien ikävien yllätysten välttämiseksi, kun ollaan totuttu että hinnat ilmoitetaan sillä tavalla. Ivan sitten heti pahoitteli kovasti sekaannusta ja sain vielä kohtuullisen hyvityksenkin, mutta nyt se on näköjään taas päässyt unohtumaan.

Kirjoittelin aikasemmin tuonne jotain IFiTecistä oman ecuni Italian reissusta saamieni kokemusten pohjalta. Jälkeenpäin rupesin tota johtosarja-asiaa vähän miettimään tarkemmin. Fyysisesti orkkis ecu ja alkuperänen kit ecu ei taida erota millään tavalla, ja kun tollasen orkkis ecun käyttää fläshättävänä, niin lopputuloksenahan on siis sekä fyysisesti että softaltaan täysin yec ecua vastaava kapistus muuten, mutta siitä vaan puuttuu se yec tarra päältä. Toisin sanoen varmaan sellasen alkuperäsen kit ecunkin sais toimimaan orkkis eurooppalaisessa johtosarjassa samoilla pinnimuutoksilla jotka IFiTec ohjeistaa tekemään. Ja muistaakseni totesin jenkki service manualia tutkiessani, että niitten IFiTecin ohjeiden mukaisten pinnimuutosten jälkeen se pinnien järjestys on täsmälleen sama kuin jenkkimallien alkuperäisessä johtosarjassa, mikä lienee myös se syy miksi yec kit manualissakin muistaakseni lukee, että eu-malleissa kit ecun kanssa pitää olla kit johtosarja, mutta jenkkimalleissa toimii alkuperäisellä johtosarjalla.

Toinen juttu johon havahduin on se että vaikka tossa meikäläisen retromopossa ecuun pystyy kyllä periaatteessa tekemään säädöt polttoaineen syöttöön ja sytytysennakkoon mittariston kautta, niin penkkiin viedessä olis varmaan kiva kun sen sais liitettyä piuhalla muuhun laitteistoon ja tehtyä ne säädöt tietokoneella. Mutta orkkis johtosarjassahan ei tietenkään taida olla sille yec-piuhalle sopivaa liitintä, joten kit johtosarjahan tohon pitäis joka tapauksessa laittaa jos sen meinais penkkiin viedä. En tiedä onko uudemmissa mopoissa tilanne sama, mutta itellä taitaa tässä olla nyt tilanne että pitäis vielä se johtosarja laittaa että mahdollistuis kunnollinen säätäminen penkissä. Nythän taitais kyllä olla just käsillä tän vuoden ensimmäinen yec-osien tilauskierros, hmm... kukahan mua potkis laittamaan sen kit johtosarjan tilaukseen. :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: Waille - 28.10.14 - klo:22:07
Toinen juttu johon havahduin on se että vaikka tossa meikäläisen retromopossa ecuun pystyy kyllä periaatteessa tekemään säädöt polttoaineen syöttöön ja sytytysennakkoon mittariston kautta, niin penkkiin viedessä olis varmaan kiva kun sen sais liitettyä piuhalla muuhun laitteistoon ja tehtyä ne säädöt tietokoneella. Mutta orkkis johtosarjassahan ei tietenkään taida olla sille yec-piuhalle sopivaa liitintä, joten kit johtosarjahan tohon pitäis joka tapauksessa laittaa jos sen meinais penkkiin viedä. En tiedä onko uudemmissa mopoissa tilanne sama, mutta itellä taitaa tässä olla nyt tilanne että pitäis vielä se johtosarja laittaa että mahdollistuis kunnollinen säätäminen penkissä. Nythän taitais kyllä olla just käsillä tän vuoden ensimmäinen yec-osien tilauskierros, hmm... kukahan mua potkis laittamaan sen kit johtosarjan tilaukseen. :D
Tuon liittimen saanee aikaiseksi orkkis johtosarjaan ryöstämällä pari piuhaa ja lisäämällä pari pinniä?
Ei kai siinä muuta ole kuin virta + ja - ,ja data + ja - ?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

host^

Kiitos Waille tiedosta. Tossa oli paljon asiaa ;) Jotenkin jäi huomaamatta sun aikaisempi kirjoitus ko. lafkasta.

Tuleepi vähän tyyriimpi reissu jos meinaa flashayttää IFiTEc:illä ECU:n ja hankkia säätöpiuhat (yli 500€). Persaukisena taidan joutua kääntymään muiden palvelutarjoajien puoleen :(

Waille

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.10.14 - klo:22:42
Tuon liittimen saanee aikaiseksi orkkis johtosarjaan ryöstämällä pari piuhaa ja lisäämällä pari pinniä?
Ei kai siinä muuta ole kuin virta + ja - ,ja data + ja - ?
Voit hyvinkin olla oikeessa, mutta oon vaan edelleen aika kädetön sähköhommissa. Hyvä pointti kuitenkin, taidan jättää ton ajatuksen hautumaan ja olla laittamatta sitä johtosarjaa suinpäin tilaukseen. Jos joku tietää alkajaisiksi mistä sellasia yec-piuhaan sopivia liittimiä ja ecun pinnejä saa irtona niin valaiskaa mua. Myös muita ohjeita otetaan vastaan jos jollakin on ylimäärästä aikaa ja pakottava tarve tutkia mopon sähkökaavioita.

murmela

Lainaus käyttäjältä: host^ - 28.10.14 - klo:19:32
Tonne foorumille on jo jokunen laittanut requa aiheesta, tosin eri pyörien kohdalla, mutta kun ei taida olla nykyään saatavilla mihinkään pyörämalliin tuota moottorijarrun säätöä.
Eihän se kehittäjä tiedä mitä jengi haluaa, jos niitä requja ei sinne laita. Eli jos jätät requn tekemättä, niin on pienempi todennäköisyys että sitä ominaisuutta koskaan tehdään siihen softaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

host^

Tuli Woolichilta vastaus s.postiin koskien moottorijarrun säätöä: Happy to report we do have engine braking adjustment options in the Electronic Throttle Valve maps.

Ei vaan siinä listassa ollut jostain syystä mainittuna.

visu

Lainaus käyttäjältä: Waille - 28.10.14 - klo:23:12
Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.10.14 - klo:22:42
Tuon liittimen saanee aikaiseksi orkkis johtosarjaan ryöstämällä pari piuhaa ja lisäämällä pari pinniä?
Ei kai siinä muuta ole kuin virta + ja - ,ja data + ja - ?
Voit hyvinkin olla oikeessa, mutta oon vaan edelleen aika kädetön sähköhommissa. Hyvä pointti kuitenkin, taidan jättää ton ajatuksen hautumaan ja olla laittamatta sitä johtosarjaa suinpäin tilaukseen. Jos joku tietää alkajaisiksi mistä sellasia yec-piuhaan sopivia liittimiä ja ecun pinnejä saa irtona niin valaiskaa mua. Myös muita ohjeita otetaan vastaan jos jollakin on ylimäärästä aikaa ja pakottava tarve tutkia mopon sähkökaavioita.
'03-'05 R6 YEC ecun kaikki säädöt tehdään mittariston kautta.

Kit johtosarjassa on kytkentäkaavion mukaan kyllä liitäntä mutta ainakaan julkisessa jakelussa oleva YEC säätösofta ei tue vielä  tuota mallia, ko. softakin (YEC FI Matching System) tuli saataville vasta 2006. Mikäli liitäntä tosiaan on johtosarjassa (eikä siis vaan manuaalin kaaviossa) ja sitä on joskus aikoinaan käytetty niin silloin varmaankin "harvoilla ja valituilla" tms. on ollut käytössään softa jolla ECUa on päässyt rassaamaan tarkemmin kuin mittariston kautta tehtävissä oleva todella karkea säätö.

YEC johtosarjaa (ja myös ECUa joka sinulla kaiketi kuitenkin siis jo oli) pitäisi kai olla vielä vanhaa varastoa jäljellä, voin tarvittaessa varmistaa saatavuuden ja tilata sellaisen sinulle.

timo3

Jos tarvetta tehdä vakio ecu:sta YEC kit ecu, niin tässä tiedostot R1 2009 ja R1 2013 malleille.

2009
https://yadi.sk/d/-6EgXYp3e3vcS

2013
https://yadi.sk/d/h2lwZflYe3vec

salasana rar tiedostolle = mprata

YEC kappeliksi käy normaali FTDI kaapeli.
Kaapelin pin järjestys.
https://yadi.sk/i/nkhEWenBe3vh3


Alkuperäisen YEC kaapelin xml tiedosto, luettu FT Prog ohjelmalla.
https://yadi.sk/d/GtF09lW3e3vjD

FT Prog ohjelma.
https://yadi.sk/d/HAGVe08Ue3vng


okvp

Ajattelin flashata tai flashayttää R1 -08 ECU:n lähinnä moottorijarrun säädettävyyden vuoksi, jotta olisi mukavampi viedä mutkaan. Flassayksiä tarjoaa ainakin IFItech, (alkuperäinen YEC)  jossa on varmasti osaaminen kohdallaan, ainakin palautteen mukaan, hintahan on aika kova 350€/ flash. Ifitech sijaitsee Espanjassa ja ECU:n kiertoaika on yli viikon lisäksi vakiokartta on kisarännille, kun itse haluaisin säilyttää vakioputket.

Toinen vaihtoehto olisi Velox racing Briteissä joka tarjoaa Flash-tune ECU softapalveluja, ilmeisesti kyseessä ei ole alkuperäinen YEC, vaan vastaava. Pelkkä Softaus olisi halpa 130£ + vat, kiertoaika n. viikon, Mielenkiintoinen vaihtoehto olisi flash tune kit  http://www.veloxracing.com/wp/product/ftdl1-ftecu-flashtune-kit-for-yamaha-yzf-r1-07-08-r6-06-07-xt1200-11-12/?v=c7f4f0832f93     hinta 316£ + vat
Jolla voisi itse flashata ecun, mukaan tulee kolme base-karttaa ja mahdollisuus käyttä pc3 karttoja, tässä vaihtoehdossa ei tarvitsisi lähetellä ecua minnekään ja voisi itse säädellä parametreja tarvittaessa.

Onko jotain syytä miksi kannattaisi valita esim. Ifitec:n YEC softa flashtunen sijaan, tuo flash tune kit vaikuttaisi parhaimmalta vaihtoehdolta koska pyörällä ajetaan toisinaan kadullakin?   

Nitrous

^Minkä tahansa valitset, joudut käyttämään mopon penkissä jos meinaat saada säädöt kohdalleen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

okvp

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.06.17 - klo:21:46
^Minkä tahansa valitset, joudut käyttämään mopon penkissä jos meinaat saada säädöt kohdalleen.

Juu näinhän se on jos haluaa kartan täysin kohdalleen, tällä hetkellä vaan saattaa dynosäätöaikojen saaminen olla kiven alla, pyöräpajojen sesonkia kun eletään ja avonaiselle röörille tarkoitettu mapilla ei viitsi paljoa kurvailla. Aina kun keksii jotain kivaa ostettavaa on hirveä hätä saada se...  

murmela

Lainaus käyttäjältä: okvp - 05.06.17 - klo:21:30
Ajattelin flashata tai flashayttää R1 -08 ECU:n lähinnä moottorijarrun säädettävyyden vuoksi, jotta olisi mukavampi viedä mutkaan. Flassayksiä tarjoaa ainakin IFItech, (alkuperäinen YEC)  jossa on varmasti osaaminen kohdallaan, ainakin palautteen mukaan, hintahan on aika kova 350€/ flash. Ifitech sijaitsee Espanjassa ja ECU:n kiertoaika on yli viikon lisäksi vakiokartta on kisarännille, kun itse haluaisin säilyttää vakioputket.
Mä voisin lyödä pennin vetoa että Ivan pistää sulle siihen vakiokartat jos sä haluut.
Voit sit myöhemmin penkittää siihen kisakartat.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

okvp

Lainaus käyttäjältä: murmela - 05.06.17 - klo:22:06
Mä voisin lyödä pennin vetoa että Ivan pistää sulle siihen vakiokartat jos sä haluut.
Voit sit myöhemmin penkittää siihen kisakartat.

Taisit hävitä pennin, kyselin Ivanilta löytyykö karttaa vakioputkelle, hänen mukaan YEC tulee kisaränni-mapillä, ts.ilmeisesti hänellä ei ole sopivaa mappiä vakioputkille, koska suositteli käymään dynossa varsinkin tuon vakkariputken vuoksi...

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: okvp - 05.06.17 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 05.06.17 - klo:21:46
^Minkä tahansa valitset, joudut käyttämään mopon penkissä jos meinaat saada säädöt kohdalleen.

Juu näinhän se on jos haluaa kartan täysin kohdalleen, tällä hetkellä vaan saattaa dynosäätöaikojen saaminen olla kiven alla, pyöräpajojen sesonkia kun eletään ja avonaiselle röörille tarkoitettu mapilla ei viitsi paljoa kurvailla. Aina kun keksii jotain kivaa ostettavaa on hirveä hätä saada se... 
Veikkaan, ettå kahden viikon sisään saa penkkiajan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal