Suomen RR tulevaisuus

Aloittaja Cat, 08.10.14 - klo:16:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sakke

Tässäpä lainaus rr-valiokunnan jäsenen sähköpostivastauksesta:

"Kyllä se SMLn lisenssin vakuutus on voimassa FORRin kisoissa, koska vakuutusyhtiö on kirjoittanut vakuutusehdon niin että vakuutus on voimassa kaikissa lajiin liittyvissä tapahtumissa. Eli lisenssi ei ole voimassa muissa kisoissa kuin SMLn alaisissa, mutta vakuutus on."

Tähän uskoen niska köyryssä etiäpäin. Forr ei liene moottoriliiton jäsen, mutta kuskit jotka ajavat kuuluvat moottoriliiton jäsenseuraan, sehän riittää.

Sakke

Edelleenkään en kaikesta vouhkaamisesta huolimatta ole huomannut että uusi tekijä olisi näivettänyt SM sarjaa, hyvin on porukkaa viivalla. Ei kannata ampua alas uusia asioita ennenkuin niistä saadaan
kokemuksia. Tiedän kyllä , että pessimisti ei pety, mutta jos kukaan ei tee koskaan mitään uutta niin miten sitten mikään kehittyy? Eikös jokkiskin ollut aikoinaan uusi ilmiö, ja toi uusia tuulia, ja ennenkaikkea
harrastajia lajiin. Minulla ei henk.kohtaisesti ole uudesta sarjasta päällekkäisiä päivämääriä lukuunottamatta huonoa sanottavaa. Miten olisi? Homma alkaa vasta ens viikonvaihteessa. Sitten se nähdään.
Tiedän että nämä jokamiehen räärää luokat kiinnostavat monia sellaisia rataharrastajia, joilla se ajaminen keskittyy suurimmaksi osaa sille oman maakunnan radalle, ajatus kiertää pakulla mopon kanssa ympäri Suomea ei kiinnosta kaikkia. Jos sillä oman seutukunnan radalla on useampi kisa kesään, niin saattaa lisätä innostusta lähteä koittamaan kisahommiin. Ja näistä aina joku innostuu lisää ja hommaa sen pakun ja lähtee kiertämään vaikka sitten sitä SM sarjaa...Minä näen tässä sen mahdollisuuden että potentiaalisia harrastajia saadaan lisää viivalle kesän mittaan,varsinkin tuohon jokkisosastolle. En ensimmäisenä sitä että SM sarja kuihtuisi tai porukka jakaantuisi eri leireihin, kaivot kuivuisivat ja heinäsirkkaparvet tukkisivat Suzukin ilmansuodattimen tms. Kiitos ja anteeksi.

slowrider

Kyllähän suurin ongelma on noi päällekkäiset viikonloput.  Nyt joutuu osan kisoista valitsemaan.  Muuten ajaisin varmaan molempia.  Kuten aiemminkin olen kirjoittanut niin ennemmin kisoissa käy kun treeneissä.  Hintakin lähes sama.  Viikko sitten botniallakin hellrc:n treenien ratamaksut oli saman mitä kisamaksu keskimäärin

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Sakke - 17.05.15 - klo:18:07
Edelleenkään en kaikesta vouhkaamisesta huolimatta ole huomannut että uusi tekijä olisi näivettänyt SM sarjaa, hyvin on porukkaa viivalla. Ei kannata ampua alas uusia asioita ennenkuin niistä saadaan
kokemuksia. Tiedän kyllä , että pessimisti ei pety, mutta jos kukaan ei tee koskaan mitään uutta niin miten sitten mikään kehittyy? Eikös jokkiskin ollut aikoinaan uusi ilmiö, ja toi uusia tuulia, ja ennenkaikkea
harrastajia lajiin.

Silloin kun aikoinaan (reilu 10 vuotta sitten) ehdotettiin jokkista mukaan, se ei mahtunut mihinkään. Ilmoitin, ettei olla tulossakaan teidän kisoihin, ei edes samoille viikonlopuille, joten a) ei tultu valmiille b) ei syöty toisten leipää (säännöt estivät jo kilpailleiden kuskien osallistumisen sarjaamme).

Kuten chilien kasvatteluun keskittyneellä foorumilla tavataan sanoa, ei pidä sekoittaa lajeja ja lajikkeita. Jokkis on lajike, RR on laji. Ei siis sotketa käsitteitä.

Odottaisin siis kaikilta järjestäjiltä reilua ja avointa peliä. Kun aikaraja ilmoittautumiseen (yleensä 2 vko ennen kisaa) on täynnä, viimeistään ilmoitetaan ennakkoon ilmoittautuneet. SM-sarjassa juokseva luku on ollut koko ajan näkyvillä, kilpailevassa versiossa (FORR) vain numeronsa varanneet.

P.S. Se ettei uusi tulija ole näivettänyt SM-sarjaa, ei taida tässä tapauksessa olla synonyymi sille, että nyt on haalittu paljon uusia harrastajia viivalla. Mutta jäädään odottelemaan, viikon päästähän tuo on selvillä missä oli, ketä oli ja kuinka paljon. Olisi kuitenkin ihan reilua, että jos tehtyä työtä apinoidaan niin siihen pyydetään lupa. Jos kirjoitusvirheineen säännöt on kopioitu, se on vähän noloa eikä haiskahda uustuotannolta lainkaan :)
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

ducazzi

Keskustelin henkilökohtaisesti POHJOLAn yhteyspäällikkö Ari Kosken kanssa, joka myös antoi luvan nimensä käyttöön tässä yhteydessä.
Väärää tietoa itsestäänselvästä asiasta on tarmokkaasti jaettu.
Ohessa virallinen sähköposti jonka sain juuri.
Hei,

vahvistan, että Suomen Moottoriliiton vakuutus on voimassa kaikilla kuljettajilla, jotka kuuluvat Suomen Moottoriliiton jäsenseuraan myös Forr organisaation kilpailuissa ja harjoituksissa.



Ystävällisin terveisin



Ari Koski

yhteyspäällikkö

Pohjola Vakuutus Oy

Urheiluliitot ja -liigat

Lapinmäentie 1

00013 Pohjola

juki

Hyvä että tuo vakuutuspuoli hoituu näin. -kaikille helpompaa, näkisin.
Olin huolestunut kuljettajien vakuutusturvasta, kiitos selvennyksestä Sakke ja ducazzi.

Sakke

Jukka, teillä on vissiin hyvät ja toimivat säännöt jos kerran ovat kelvanneet sellaisinaan...Kiinalaisilla on sananlasku että "älä kopioi huonoa", tosin Kiinassa tämä tarkoittaa joskus sitä että
tehtaan linjalta rullaa bemarin keulalla ja mersun hanurilla oleva katumaasturi...siellä sitä vasta kekseliästä väkeä on.

Olet tehnyt hyvää duunia tuon YCC:n kanssa, tuonu paljon porukkaa kisahommiin vuosien varrella, arvostan sitä oikeasti. Mielipiteesi uudesta sarjasta tuli allekirjoittaneelle hyvin selväksi jo
viime vuoden puolella Kouvolassa, kun FORR piti pienen infotilaisuuden itsestään. Taisin istua heti sinua taemmassa rivissä. Tuolloin sinulla tuntui olevan hieman se oma lehmä ojassa, tai minusta vain
tuntui siltä..kuitenkin teillä henkilökemia FORR:in henkilöstön kanssa oli sanoisinko hieman "jännitteinen"?

Minusta huolehdit turhaan, FORR ei ole minun mielestäni täällä pilaamassa tekemääsi työtä, viemässä sarjaasi tai henkilökohtaisella ristiretkellä sinua vastaan. Kun noista päällekäisistä
päivämääristä jatkossa päästäisiin eroon, niin sarjalla olisi minusta mahdollista ottaa paikkansa antamassa lisästartteja niitä hamuaville. Itselle tämä kesä illman FORR:ia tarjoaisi yhden startin
Syyskuussa, kun kesä on jo ohi...nyt saan edes teoriassa mahdollisuuden 4-6 lähtöön. Meitä ei varmasti ole eka kisassa viivalla ku vilkkilässä kissoja, tuon päällekkäisen päivämäärän(!) vuoksi,
mutta uskon että seuraava kapina kerää jo enemmän kiinnostuneita, kun kisat eivät ole päällekkäin. Jos olisin Suomessa tuossa kesäkuun alussa, niin ajaisin Kemorassa molempien järjestäjien
kisat, ja moni tekeekin niin, onnekkaat pirulaiset...

Toivotaan poutaa sekä Botnialle että Motoparkkiin tulevalle viikonvaihteelle, pitäkää kumit alaspäin.




slowrider

Jokatapauksessa tämä Forr kuvio on piristänyt lajia todella paljon! Liekö sattumaa vai ei, mutta Sm-sarjan puolellakin on skarpattu ihan huolella. Tiedotus jne on ihan eri tasolla aikasempaan verrattuna. Tämä siis ihan oma mielikuva, enkä kuvioista tiedä sen tarkemmin (Forrin, Sml:n, SRRA:n osuus asiaan, lajiryhmän päivitys jne)

Myönnän, että itse shoppailen kakusta parhaat päältä. Menen sinne missä kisaajia on viivalla. Kauden eka kisa olikin jo  MP-tuen kerhokisa alastarolla. Seuraavan kisan kohdetta kun päätti, niin siinä vaiheessa homma oli forrin puolella turhan epäselvää. Kysymyksiä paljon ilmassa, mutta vastassa täysi radiohiljaisuus (Sitten kun joku asia selvisi niin joka tuutista/foorumista info löytyi, eli takuulla sitä keskustelua on seurattu..) Eli nyt kohteena botniaring ja SM-lähtö. Seuraavaksi sitten onkin FORR:in kemoran kisa :)

Vilpittömästi toivon menestystä kaikille kisajärjestäjille ja omalla panoksella yritän olla mukana niin monessa lähdössä kuin suinkin on mahdollista


Mane

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 20.05.15 - klo:21:16
Jokatapauksessa tämä Forr kuvio on piristänyt lajia todella paljon! Liekö sattumaa vai ei, mutta Sm-sarjan puolellakin on skarpattu ihan huolella. Tiedotus jne on ihan eri tasolla aikasempaan verrattuna. Tämä siis ihan oma mielikuva, enkä kuvioista tiedä sen tarkemmin (Forrin, Sml:n, SRRA:n osuus asiaan, lajiryhmän päivitys jne)

Myönnän, että itse shoppailen kakusta parhaat päältä. Menen sinne missä kisaajia on viivalla. Kauden eka kisa olikin jo  MP-tuen kerhokisa alastarolla. Seuraavan kisan kohdetta kun päätti, niin siinä vaiheessa homma oli forrin puolella turhan epäselvää. Kysymyksiä paljon ilmassa, mutta vastassa täysi radiohiljaisuus (Sitten kun joku asia selvisi niin joka tuutista/foorumista info löytyi, eli takuulla sitä keskustelua on seurattu..) Eli nyt kohteena botniaring ja SM-lähtö. Seuraavaksi sitten onkin FORR:in kemoran kisa :)

Vilpittömästi toivon menestystä kaikille kisajärjestäjille ja omalla panoksella yritän olla mukana niin monessa lähdössä kuin suinkin on mahdollista


Komppaan tässä sua ja samanlaiset ajatukset ollu mullakin,eli kaikki mahdolliset kisat on tarkoitus ajaa!!!

innocent_1

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Sakke - 20.05.15 - klo:18:43
Jukka, teillä on vissiin hyvät ja toimivat säännöt jos kerran ovat kelvanneet sellaisinaan...Kiinalaisilla on sananlasku että "älä kopioi huonoa", tosin Kiinassa tämä tarkoittaa joskus sitä että
tehtaan linjalta rullaa bemarin keulalla ja mersun hanurilla oleva katumaasturi...siellä sitä vasta kekseliästä väkeä on.

Olet tehnyt hyvää duunia tuon YCC:n kanssa, tuonu paljon porukkaa kisahommiin vuosien varrella, arvostan sitä oikeasti. Mielipiteesi uudesta sarjasta tuli allekirjoittaneelle hyvin selväksi jo
viime vuoden puolella Kouvolassa, kun FORR piti pienen infotilaisuuden itsestään. Taisin istua heti sinua taemmassa rivissä. Tuolloin sinulla tuntui olevan hieman se oma lehmä ojassa, tai minusta vain
tuntui siltä..kuitenkin teillä henkilökemia FORR:in henkilöstön kanssa oli sanoisinko hieman "jännitteinen"?

Minusta huolehdit turhaan, FORR ei ole minun mielestäni täällä pilaamassa tekemääsi työtä, viemässä sarjaasi tai henkilökohtaisella ristiretkellä sinua vastaan. Kun noista päällekäisistä
päivämääristä jatkossa päästäisiin eroon, niin sarjalla olisi minusta mahdollista ottaa paikkansa antamassa lisästartteja niitä hamuaville.

Jännitteistä? Kyllä. Uskoisin kuuluvani tämän lajin harrastajista niihin joilla on melko hyvin tietoa mitä kaikkea voi käydä pahimmillaan jos hommat hoidetaan puolihuolimattomasti. FORR Oy:n perustaja on selvitellyt vakuutusasioita, hyvä (muutaman päivän ennen ennen ensimmäistä starttia), mutta epävarmuuden poistamiseksi tuo asia olisi kannattanut selvittää/selvityttää ehkä hieman aikaisemmin? Itse olen moisia selvitellyt vajaan 20 vuoden ajan joten käytänteet ovat siltä osin tuttuja eikä se mikään ameriikan temppu ole. Käsitteet menevät maallikoilla usein sekaisin. Vakuutuksen voimassa oleminen ei ole synonyymi lisenssin voimassa ololle. Liitto voi ottaa kuskilta lisenssin pois, maksettua vakuutusta ei. Lisenssi ei korvaa yhtään mitään, lisenssin kylkiäisenä tuleva vakuutus korvaa tai ei korvaa. Jos näyttää allekirjoittaneen suorittama jarruremontti jonkun mielestä melko eksoottiselta, niin omiin silmiini näistä vakuutuksista vääntäminen ja niiden selvittely sekä tulkitseminen näyttää vähintään yhtä eksoottiselta ja kotikutoiselta räpeltämiseltä.

Ristiretkistä en tiedä, mitään sarjaa (FORR on sarja, SM-sarja on sarja) en ole koskaan pyörittänyt eikä minulla ole mitään omaakaan sarjaa jota muut pyörittäisivät. Luokka meillä on, jokamiesluokka, nykyiseltä markkinointinimeltään Star Service cup. Hieman kyllä kulmia kohotutti kun huomasin allekirjoittaneen tekemät säännöt ja muiden siihen myöhemmin lisäilemät kohdat (kirjoitusvirheineen) kopioidun sellaisenaan uuden sarjan uuden luokan säännöiksi. No, jokainen pelaa tyylillään tai sitten vailla sitä. Olisivat nyt luoneet sentään uudet säännötkin eivätkä kopioineet vanhoja, jos tässä nyt aivan uutta ollaan luomassa.

Alussa luvattiin lähtöpalkkiot kuskeille, osallistumismaksut puolittaa, tv-näkyvyyttä ja vaikka mitä. Suhtauduin siihen jo syksyllä avoimen epäilevästi. Tuollainen ei ole mahdollista edes yhdelle sarjalle tässä taantumatilanteessa, vaikka kaikki kuskit siihen keskitettäisiin, saati sitten kahdelle, ellei taustalla ole tuntuvasti sponsorirahaa. Sponsoreita oli kuulemma tulossa niin paljon ettei kaikkia voida ottaa vastaan. Jep, ja lentäisin itsekin tuolla taivaalla jos lentävistä lehmistä ei olisi muodostunut ilmatilan täyttävää ruuhkaa. Juttuja nyt aina maailmaan mahtuu ja tarinoita on hyvä värittää sekä elävöittää, mutta ei nyt ihan paskaa viitsittäisi puhua, jätetään eri porukoille nuo satuihin ja satuhahmoihin uskomiset.

Se minua ilahduttaa tässä tilanteessa, että muut kisojen järjestäjät ovat nyt selvästi tsempanneet. Jokunen vuosi sitten luokkaamme ylenkatsottiin eikä se mihinkään mukaan mahtunut. Nyt oletusarvona on, että jokkis on mukana. Osallistujamäärien tiputtua nykyiselleen jokunen vuosi sitten, kisaviikonlopun pitäminen muodostui tappiolliseksi eikä siihen ollut enää varaa. Siksi nyt vedetään enää yksi kisaviikonloppu kaudessa.

Vieläkään en ole nähnyt missään FORR-sarjan ILMOITTAUTUNEITA. Olen nähnyt listan numeronsa varanneista, joiden markkinoinnista tulee minulle mielikuva, että yritetään kertoa varanneiden olevan synonyymi ilmoittautuneille, mitä se ei missään tapauksessa ole. Elänkin siis oletuksessa, että tämän viikon viikonloppuna olevat kisat eivät muodostu sen enempää yleisö- kuin osallistujaryntäykseksi Botniaringille, mutta vielä vähemmän Motoparkkiin. Lupaan nostaaa kypärää ja kypärähuppua jos vievät hammasta purren sarjan läpi tällä kaudella. Tiedän melko tarkkaan mitä kilpailuviikonlopun järjestäminen maksaa ja jos siellä on kourallinen katsojia joita ei päästetä edes varikolle, osallistujista ei ole tässä vaiheessa mitään tietoa yleisöllä (lieneekö järjestäjälläkään viestinnästä päätellen?) niin kyllähän siinä melko iso miinusmerkkinen luku on budjetissa eikä uskoani homman onnistumiseen vahvista nämä myyttiset sponsorit joista tulemme vielä joku päivä kuulemaan tai sitten emme.

Aika näyttää mitä tämän kanssa tulee tapahtumaan. Olen näissä mopohommissa ollut monta kertaa erilaisten vääntäjien kanssa mukana, tuossa yksi lähestyminen kahdeksan vuoden takaa: http://forum.bomber.fi/viewtopic.php?t=32630&p=315243 listaa voisi pidentää kaiken maailman WGI-väännöillä ja satutarinoilla.

Itselleni muistiin on jäänyt, ja ilmeisesti muillekin, mistä FORR:n edustajat (tai neuvonantajat) kritisoivat:

a) Puutteellinen tiedottaminen.
No, siinä ei näyttäisi kyllä erityisen hyvin uusi toimijakaan onnistuneen. Ei vastauksia kysymyksiin,  tai no, vakuutuksiin liittyviin tulee muutama päivä ennen ja allekirjoittajana vakuutusten myyjän tiedot (yhteyspäällikkö ei ole vakuutusyhtiössä päällikkö vaan myyntimies, ainakin silloin kun itse seitsemän vuoden ajan Pohjolassa työskentelin)

b) Korkeat osallistumismaksut.

Näyttävät olevan korkeammat, ainakin jokkiksen osalta, kuin kilpailevassa versiossa.

c) Kuljettajien edun priorisointi.
Sitäkö kahden päällekäisen sarjan järjestäminen tuo tai on?

Korostan tässä lopussa vielä, ettei minulla ole omaa lehmää ojassa, peräkärrykään ei ole siellä ja mopokin tallissa. Jos sää on nätti la ja su, saatan lähteä leikkimään valmentajaa Alastarolle, en lähde Motoparkkiin enkä Botniaringille. Tässä leikissä olen lännänfilmien korppikotka. Seuraan turvallisen etäisyyden päästä kaksintaistelua ja se kumpi häviää tai voittaa on minulle melkolailla se ja sama. Jos toinen kuolee, hyvä, jos molemmat kuolevat, vielä parempi. Jos molemmat jäävät kitumaan, huono, kitumalla kuolee harrastus toviksi. Videokasettiformaateista aikoinaan toisiksi huonoin kolmesta voitti ja VHS:stä tuli standardi, huonompi Video2000 (kuulostaa muuten ihan Muutos2011 -puolueelta) hävisi ja parempi Beta hävisi myös. Saa nähdä kumpi kahdesta ei niin hyvästä voittaa tämän taiston. Ja lisätään vielä se, etten itse pystyisi parempaan. Puuttuu aika, energia, motivaatio ja positiiviset talousnäkymät sekä visiot.

Kuulun siis yleisöön. Ymmärrän, ettei ilman maksua pääse varikolle, eikä ole sinne kiinnostusta mennä. Jos saan jostain hinnaston mikä selvittää minulle paljonko maksaa osallistujaluetteloon ennakkoon tutustuminen, harkitsen sen ostoa. Myönnän, että kiinnostaa tässä vaiheessa kuinka monta kilpailijaa missäkin lähdössä on. SM-sarjan osalta tiedossa on sentään nuo ennakkoilmoittautuneiden määrät.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: juice09 - 31.05.15 - klo:01:44
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.15 - klo:21:59
21 tonnisissa ja 22 kuussatasissa. Kyllä noista mukavat kisat saadaan. Lama-aika ja kilpaileva kisasysteemi ei kuitenkaan ole tappanut lajia (vielä).
mikä lama ? Kisat pyörii ja kilpailu tuo aina uutta virinää. Lamalla tai muuten voivottelemalla ei mikään muutu. Tsemppiä kaikilla

CBR CUP 4 osallistujaa
Open 3 osallistujaa
600 1 osallistuja
1000 0 osallistujaa

SM 1000 ratkaistaan 8 kilpailijan kesken.
Jokkista varten piti ennen olla kaks lähtöä. Nyt 9 kilpailijaa.

Mun mielestä voivottelu tässä tilanteessa kannattaa. Saattaa joku päättäjä huomata tilanteen.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Uudessa lajiryhmän tiedotteessa oli ensi vuoden kilpailukalenteri.

Kalenterissa oli jälleen kuusi kisaa. Täyden sarjan ajaminen on aika tyyris ja aikaa vievä savotta. Varsinkin kun kisoja viedään ulkomaille. Mun mielestä sarjan voisi lyhentää neljään kisaan: Alastaro, Botniaring, Kemora ja Motopark. Toukokuun jättäisin pois ja toisen heinäkuun kisoista. Kisajärjestäjät vois vuorotella vuosittain. 

Toukokuun kisa on aika äkkiä. Huonojen kevätsäiden takia voi treenit jäädä olemattomiin. Toisen heinäkuun kisoista jättäisin pois jotta kerkeis touhuta lähimmäistenkin kanssa.

Jos sarja ois vain neljä kisaa, jäisi tilaa muille rr-tapahtumille: srra:n tai jonkun ison kerhon järjestämille tilaisuuksille. Noissa voisi olla kylkiäisenä jotain uutta lajin markkinoinnin kannalta. Myös jonkinmoinen "lajiparlamentti", kisadisco, soutukisa, akankanto yms henkeä nostattava juttu voisi tilaisuudessa olla mukana. Ehkä joku maahantuoja saattaisi innostua esittelemään kalustoa.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Vuorela

Vähän on nihkeä mestaruustason sarja, jos on vain neljä kisaa. Alemmilla tasoilla sitten taas eri asia, jos sellaisia olisi. Kauden pituuteen minusta tuo kuusi sopii hyvin, kun ajokausi on yleensä toukokuusta syyskuuhun. Sitten kun kisoja on viikoittain tai parin viikon välein, niin alkaa olla useimmille jo haasteellista priorisoida asioitaan.


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 11.06.15 - klo:22:55
Vähän on nihkeä mestaruustason sarja, jos on vain neljä kisaa. Alemmilla tasoilla sitten taas eri asia, jos sellaisia olisi. Kauden pituuteen minusta tuo kuusi sopii hyvin, kun ajokausi on yleensä toukokuusta syyskuuhun. Sitten kun kisoja on viikoittain tai parin viikon välein, niin alkaa olla useimmille jo haasteellista priorisoida asioitaan.


Samaa mieltä Vuorelan kanssa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

MarkoL

Joo kyllä se 4 kisaviikonloppua olis liian kevyt sarja.
Mitä vähemmän on pisteitä jaossa,sitä suurempi merkitys epäonnistumisella.
Noin niikuin isojen poikien kantilta katottuna.
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Powered by EzPortal