GSX-R 1000 pätkii korkeilla kierroksilla

Aloittaja Birke, 16.06.15 - klo:08:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

25.06.15 - klo:14:26 #15 Viimeisin muokkaus: 25.06.15 - klo:14:50 käyttäjältä murmela
Mutu:
Noi kampi(crank)/nokka(cam) anturit on tyypillisesti semmosia, ett irtonaisena mittaamalla ne on ok, mut käytössä, varsinkin kuumana, ne rupee temppuileen. Ja sit kun ne antaa virheellistä tietoa, niin ECUlle tulee paniikki ja ECU pistää pelin poikki kokonaan. Tosin yleensä noi on sellasii että koneen pitäis toimii vaikka toinen hajois. Mut voihan se olla ett ko ECUssa on vikamoodi max 11000RPM siinä vaiheessa kun nokka-anturi putoo pelistä pois...?
Täyttä mutuu siis yllä oleva.

Noi anturit on Variable Reluctance -tyyppisiä. Eli ne puskee jonkunnäköstä (AC)aaltoa ulos jonka amplitudi on pienillä kierroksillä luokkaa +-1-5V, ja max RPM max +-120 volttia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_reluctance_sensor
Sensori haistelee ratasta, ja jokaisen rattaan hampaan kohdalla tulee pulssi, ja sit rattaasta "puuttuu" yks hammas, jolloin pulssiväli on pitempi siinä kohtaa.
http://openi.nlm.nih.gov/imgs/512/319/3264459/3264459_sensors-10-01918f1.png
Eli varsinaisen akselin asennon ne saa sillon kun pulssin pituus on esim tuplat vs muut pulssit:
http://www.fae.es/documentacion/images//cgm2_p178_00_450x259.jpg

Ett jos sen sensorin toimintaa haluu oikeesti mitata, niin tarvii melkeimpä oskilloskoopin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Jos nokan asentotunnistin hajoaa gixeristä ajossa, osaa ecu laskea kampiakselin asentotunnistimen perusteella, että milloin annetaan soppaa ja kipunaa millekin pytylle. Jos nokan asentotunnistin on totaakisen dööd, ei pyörä enää lähde käyntiin, koska ecu ei tiedä kampiakselin asentotunnistimen perusteella, että missä pytyssä on mikäkin tahti menossa. Kampiakselin asentotunnistin antaa vikakoodin, mutta pyörän pitäisi lähteä käyntiin. Tosin en muista meneekö ecu johonkin fail safe moodiin. Näin muistelen ainaki k7 tonnarissa olleen.  Service manuskassa nuo on kyllä selitetty. Yleensä noi anturit ei vaan pimene kerralla vaan alkavat ensin pätkimään satunnaisesti ja sen jäljeen vika onkin pirullinen löytää kun kaikki vaikuttaa mitatessa olevan kunnossa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Ecun liittimet. Onko vettä päässyt ja hapettunut pinnit? Ei olis tämäkään eka kerta susukissa.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Birke

Murmelalla ja Nitrouksella hyviä huomioita. Anturin kun mittaa, se vaikuttaa olevan kunnossa. Randomisti sekoilee välillä. Penkissäkin kone toimi yhdessä vedossa täydellisesti. Pakko piipata huomenna johto anturilta eculle. Saapahan varmuuden siitä onko siellä katkosta. Tärinästä aiheutuva kosketushäiriökään ei oikein tunnu loogiselta, koska katkos on aina suunnilleen samoilla kierroksilla noin 10500 rpm.

Ecun liittimet näyttää olevan ok, ei hapettumia ja vääntyneitä pinnejä yms.

Birke

Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu ja johtosarja tsekattu anturilta eculle. Nyt ainakin toimii paikallaan ilman vikakoodia. Pidetäänpä sormia ristissä että vika korjaantui.

Birke

Kesälomareissut ym on häirinneet harrastustoimintaa siihen malliin, että vasta eilen ehdin radalle testaamaan pyörän toimivuutta. Sehän toimi! Kiersi hyvin terhakasti rajoittimelle ja muutenkin säädön jälkeen ajettavuus oli ihan eri luokkaa kuin aiemmin :)

Eli nokka-akselin asentotunnistimessa oli vika. Manuaalin arvoissa se on kun mittaa, mutta ilmeisesti lämmetessään tms. alkaa sekoilemaan ja antaa eculle virheellistä tietoa.

murmela

Jippijee, läpsytelkäämme toisiamme selkäämme. jibii_gif
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal