DIY blipper

Aloittaja wbaum, 30.07.15 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wbaum

^ Juu tuosta paketistahan se ideointi lähti. Testasin tänään paljonko tarvitaan kaasunavausta ja aika pienellä liikkeellä pärjätään, tuo on tyyliin pari milliä stopparin kohdalta.

Botniaringin katsomosta kuuntelin että uudessa rsv4:ssa taitaa jotain autoblipperiä olla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.08.15 - klo:23:26
Testasin tänään paljonko tarvitaan kaasunavausta ja aika pienellä liikkeellä pärjätään, tuo on tyyliin pari milliä stopparin kohdalta.
Silloin ku läpät on melkein kiinni, pienikin akselin kulman muutos aiheuttaa suuren muutoksen virtausaukon pinta-alassa.
Bimmerissä näyttäs noin 8% avauksella olevan noin 8000RPM.
Pääset muuten kohta (ke?) loggaamaan ihan ite.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Sorvailin tuon mekaniikan nyt. Eli solenoidi painaa tuolla tapillaan kaasukehää. Tämä tulis sen normistopparin tilalle. Tuossa nyt joku 1,5mm liike mikä saattanee riittää.

tomik

Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.

Joo mulla se on säädetty sillain että nostaa reilu 2000 rpm kierroksia.

tomik

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.

Eipä mitään, proceed with your approach niin kuin sanotaan. Yritin vain auttaa, ettei tarvi kaikkea kokeilla kantapään kautta ;)

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.
Kokeileppa pistää dacci loggaamaan 100 Hz taajuudella, ja pöräytät koneen käymään, ja sit blibbailet kaasusta, ja sit katot logista, ett kuin paljon koneen kierrokset lagaa kaasunavauksen perässä, niin pääset tontille siitä mitä tomik yritti sanoa.
Ts, sä vot blibata kaasulla vaikka 0-100-0, jos on tarpeeks nopee ranne, ilman ett kierrokset karkaa yhtään mihinkään.

Ja ne sun läpät heiluu milli/mikro/nanosekuinneissa kokoajan ees taas ilman blibberiäkin; moottori tärisee, mopo tärisee, kaasuvaijerit tärisee, käsi tärisee.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

29.10.15 - klo:20:40 #23 Viimeisin muokkaus: 29.10.15 - klo:23:05 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.10.15 - klo:19:59
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.
Kokeileppa pistää dacci loggaamaan 100 Hz taajuudella, ja pöräytät koneen käymään, ja sit blibbailet kaasusta, ja sit katot logista, ett kuin paljon koneen kierrokset lagaa kaasunavauksen perässä, niin pääset tontille siitä mitä tomik yritti sanoa.
Ts, sä vot blibata kaasulla vaikka 0-100-0, jos on tarpeeks nopee ranne, ilman ett kierrokset karkaa yhtään mihinkään.

Ja ne sun läpät heiluu milli/mikro/nanosekuinneissa kokoajan ees taas ilman blibberiäkin; moottori tärisee, mopo tärisee, kaasuvaijerit tärisee, käsi tärisee.
No siis. Tietty se mitä käsketään ja mitä ehtii tapahtua ja tapahtuu on tietty eri asia. Se mitä funtsin on mitä oikeesti tapahtuu jos puhutaan 20pinnaa kaasua auki. Nooh, näis kivikauden RR mopoissa nyt voi vähän soveltaa, oli se nyt miten oli. Jos tämä ei haittaa ajoa nii voidaan laskea onnistuneeksi projektiksi...

wbaum

Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:19:39
Eipä mitään, proceed with your approach niin kuin sanotaan. Yritin vain auttaa, ettei tarvi kaikkea kokeilla kantapään kautta ;)
Juu katsellaan kunhan saa testisetupin pystyyn, experimenttiä, experimenttiä :D

Powered by EzPortal