Uusimmat

18 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 20.05.16 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:20:43
Mitäpä jos...
...hirttää sen mutterin paikoilleen?
Joo simmoin se olis ihan kaikista kätevä, jos sen pultin vastapeluri olis jollain tapaa kiinteä osa haarukkaa. Tai ainakin semmonen, ettei tarvi avaimella pitää kiinni.
Meinasin rakenteluinnoissani hitsata mutterin kiiteeksi haarukkaan, mut loppui jossain kohin jaksaminen...
Tommosii haarukkaan kietoutuvia muttereita vois muut ostaa...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:21:25
Tommosii haarukkaan kietoutuvia muttereita vois muut ostaa...?
Täytyy vähän suunnitella jahka joskus oon vähemmän kiireinen ja iskari on irti. On kyllä uutta jousiprässiäki suunnitteillä mut eipähä lopu tekeminen.
Sen enempiä tätä ketjua kaappaamatta totean lopuksi, että tais se kiinteä mutteri olla niin hyvä idea, että myös gaves on keksinyt saman =)
http://www.gravesport.com/images/P/r6-shock-mount.jpg

murmela

Lainaus käyttäjältä: MikkoS - 20.05.16 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.05.16 - klo:21:25
Tommosii haarukkaan kietoutuvia muttereita vois muut ostaa...?
Täytyy vähän suunnitella jahka joskus oon vähemmän kiireinen ja iskari on irti. On kyllä uutta jousiprässiäki suunnitteillä mut eipähä lopu tekeminen.
Sen enempiä tätä ketjua kaappaamatta totean lopuksi, että tais se kiinteä mutteri olla niin hyvä idea, että myös gaves on keksinyt saman =)
http://www.gravesport.com/images/P/r6-shock-mount.jpg
Mietin samaa, mut siltä kantilta ett mitäköhän materiaaleja ne mahtaa olla, ja mitä ne tykkää hitsauksesta/ lämmöstä? Ett sen takia mielummin tommonen irto-osa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Mitä itse tuon kanssa ropannut, niin se mutteri ei niinkään ole se ongelma, vaan se pultti. Jos sitä ei ole yhdeltä sivultaan viilattu kauluksestaan "kapeammaksi", niin se pultti ei vaan suostu tulemaan sieltä ulos ja iskaria ei saa yläkiinnikkeestään pois. Vakiohäkissäkin tuo auttaa, mutta vaatiin vaan hiukan enemmän sorminäppäryyttä kuin MotoHolderssissa.

Hitsaamaan en itse lähtis, tuo yläpään haarukka kun on alumiinia, niin voipi ottaa itteensä aika pahasti siitä määrästä lämpöä mitä alumiinin hitsaaminen vaatii.

@MikkoS Eikös sulla ole nyt se mun "vanhus"? Vai ymmärsinkö väärin? Jos on mun vanhus, niin ootko kurkannut takajarrusatulan kiinnitystä? ;)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48
Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.

Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?

Onkos tuo R6R keulan rakenne semmoinen missä paluuvaimennus vaikuttaa myös comppiin? Paluun säätö on aiempien viestien perusteella 15 kliksua auki, joten siellä olisi kiristysvaraa selvästi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48
Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.


Onkos tuo R6R keulan rakenne semmoinen missä paluuvaimennus vaikuttaa myös comppiin? Paluun säätö on aiempien viestien perusteella 15 kliksua auki, joten siellä olisi kiristysvaraa selvästi.
Ymmärtääkseni aina jos comppi ja rebound on samassa putkessa, ne vaikuttaa ristiin toisiinsa. Saatan toki olla väärässäkin, mutta joku tietävämpi korjannee jos näin on.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

#111
Oon joskus tuosta kuullut, mutta olen hieman skeptinen sen suhteen. Tässä pari kuvaa aiheeseen liittyen. En nyt osaa enempää näitä avata, mutta kun comp ja rebound on eri pakoissa, niin ne ei mun ymmärtääkseni vaikuta toisiinsa. Onhan ne aina täysin kiinni, kun keula menee päinvastaiseen suuntaan.

Toi valokuva on Yamaha R6r 2006:sta. Siinä on tämmöinen kuvateksti:
"This 2006 Yamaha R6 has high-speed and low-speed adjustments for compression damping on the front fork. The high-speed adjuster changes the amount of preload on a shim, effectively altering the point at which the damping curve changes from low-speed to high-speed."
Valokuva on kirjasta Sportbike, suspension tuning (Andrew Trevitt) ja piirrokset Race Tech's Motorcycle suspension bible.

Toi pirretty putken kuva on 2-kammio keulasta. Mutta siitä nyt näkee tähän aiheeseen liittyvät perusteet.

T1mppa

#112
Joudun nyt sittenkin hieman ottamaan taakse päin. Kurapyörä kun on Itävaltalainen ja ne on rehellisiä kansalaisia ja julkaisee kaikki nippelitiedot pyörän sisuskaluista; on huomattavissa comp- ja reb-männissä olevan shimmejä molempiin suuntiin.

Ei auta kuin nostaa kädet ilmaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?
Jos yrität väittää että keskihakuisvoima hitaissa ja nopeissa mutkissa on eri suuruinen mopon nopeuden takia, niin seuraavaksi voit tavoitella noobelin palkintoa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.05.16 - klo:08:48
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Onkos tuo R6R keulan rakenne semmoinen missä paluuvaimennus vaikuttaa myös comppiin? Paluun säätö on aiempien viestien perusteella 15 kliksua auki, joten siellä olisi kiristysvaraa selvästi.
Ymmärtääkseni aina jos comppi ja rebound on samassa putkessa, ne vaikuttaa ristiin toisiinsa. Saatan toki olla väärässäkin, mutta joku tietävämpi korjannee jos näin on.
Kyllä ne vaikuttaa toisiinsa.

Jos en ihan väärin muista kuulleeni, niin noin 10% on vaikutus.

Mua vaan oikeasti mietityttää se, että sulla oli ainakin jonkun kirjoituksen mukaan jo menopuoli kokonaan kiinni....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.05.16 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?
Jos yrität väittää että keskihakuisvoima hitaissa ja nopeissa mutkissa on eri suuruinen mopon nopeuden takia, niin seuraavaksi voit tavoitella noobelin palkintoa?

Mitä tekemistä teoreettisella ympyrän kiertämisellä tasaisella nopeudella on tämän käytännön ongelman kanssa?

Jos sulla ei ole mitään annettavaa tähän ongelmaa, niin ei tarvitse vastata.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48
Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.

Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?

Tulitko painaneeksi mieleen olitko hitaissa mutkissa kaasulla, sinne siirtynyt (nopeasti tai jouheasti) vai jarrulla? Ja oletko nopeissa mutkissa tasavedolla vai jarrun puolella (moottori tai ihan kevyesti jarrulla)? Tai jossain siellä välillä, eli rullailemassa?

Kun rajoilla menee, niin ei tarvitse olla isoa painonsiirtoa kun saattaa huomata jo isoja eroja pyörän käyttäytymisessä.

Ja edelleenkin kovasti väittäisin, että se jousibalanssi vaikuttaa tuohon myös isosti. Etenkin jos siirryt jarrulta kaasulle ja sulla on vaikka sen 5Nm liian löysä jousi takana, niin painoa siirtyy avauksessa liikaa taakse ja keula sen seurauksena kevenee liiaksi. Jäykemmällä jousella tuota ei tapahtuisi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:13:11
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.05.16 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?
Jos yrität väittää että keskihakuisvoima hitaissa ja nopeissa mutkissa on eri suuruinen mopon nopeuden takia, niin seuraavaksi voit tavoitella noobelin palkintoa?

Mitä tekemistä teoreettisella ympyrän kiertämisellä tasaisella nopeudella on tämän käytännön ongelman kanssa?

Jos sulla ei ole mitään annettavaa tähän ongelmaa, niin ei tarvitse vastata.

Mä nyt en edelleenkään tajua tota "suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa", mut mä en ookkaan tavoittelemassa fysiikan noobelia...

Jos hieman avaat tota logiikkaas, ett mistä toi ilmiö mielestäsi johtuu, niin voinemme sitten yhdessä tavoitella vaikkapa teoreettisen fysiikan noobelia.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.05.16 - klo:13:13
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48
Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.

Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?

Tulitko painaneeksi mieleen olitko hitaissa mutkissa kaasulla, sinne siirtynyt (nopeasti tai jouheasti) vai jarrulla? Ja oletko nopeissa mutkissa tasavedolla vai jarrun puolella (moottori tai ihan kevyesti jarrulla)? Tai jossain siellä välillä, eli rullailemassa?

Kun rajoilla menee, niin ei tarvitse olla isoa painonsiirtoa kun saattaa huomata jo isoja eroja pyörän käyttäytymisessä.

Ja edelleenkin kovasti väittäisin, että se jousibalanssi vaikuttaa tuohon myös isosti. Etenkin jos siirryt jarrulta kaasulle ja sulla on vaikka sen 5Nm liian löysä jousi takana, niin painoa siirtyy avauksessa liikaa taakse ja keula sen seurauksena kevenee liiaksi. Jäykemmällä jousella tuota ei tapahtuisi.



Vaikeahan tuota on sanoa varmasti kun ei ole tiedonkeruuta. Muutenkin oli mielessä jotain muuta kuin alustan hierominen endurancea ajaessa :)

Mutta näin jälkikäteen asiaa miettien toi tulee hitaissa mutkissa jarrun päästön yhteydessä/jälkeen ja ennen kuin lähtee nostamaan pyörää pystyyn/avamaan. Tietty tässä kohtaa asiaa miettii, niin omat ajatukset keulan liian nopeasta avautumisesta tai liian nopeasta ja isosta painon siirtymisestä voi vaikuttaa asiaan. 

Nopeissa mutkissa ei vastaavaa ongelmaa, joten siihen kohtaan vaikea vastata mitään. Motoparkissa kuitenkin on nopeita mutkia joihin menen jarruttamalla, rullailemalla tai tasaisella vedolla. Lisäksi sitten vauhdin puute uudella mopolla ja kauden alussa tuo lisää hajontaa.


Jousibalanssin puolesta oli suunnitelmissa kokeilla keulassa karvan kevyempää jousta. Tosin niin kauan kuin tuohon ei hae iskaripajalta tai päivityksellä lisää kantavuutta tuo kevyempi jousi keulassa voi olla huono ajatus. Nykyisten keulajousien ja kokoonpanon kanssa olisi pitänyt päästä kokeilemaan lisätä jonkun verran paluuvaimennusta ja avata sitä compin säädintä sen verran että keula toimii edelleen järkevästi.

Todennäköisesti käyn tuota vielä kerran kokeilemassa ennen päivitystä, jotta pääsee paremmin kärryille miten alusta toimii. Ei se kuitenkaan ihan toivoton ajettava nytkään ole, parempaan olen vain tottunut ja selvästi huonommilla ajanut paremmasta tietämättömänä kilpaa. Onhan tässä tietysti vielä useampi viikko seuraavaan ratapäivään, joten ehtii vaikka netissä asioita ihmettelemään.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:15:22
Jousibalanssin puolesta oli suunnitelmissa kokeilla keulassa karvan kevyempää jousta. Tosin niin kauan kuin tuohon ei hae iskaripajalta tai päivityksellä lisää kantavuutta tuo kevyempi jousi keulassa voi olla huono ajatus. Nykyisten keulajousien ja kokoonpanon kanssa olisi pitänyt päästä kokeilemaan lisätä jonkun verran paluuvaimennusta ja avata sitä compin säädintä sen verran että keula toimii edelleen järkevästi.
Tuossa sun tilanteessa mä ehkä kokeilisin sinne taakse sitä hiukan tiukempaa jousta, etenkin jos olet menossa Motoparkkiin takaisin.

Alan varmaan kuulostamaan jo rikkinäiseltä levyltä, mutta siihen on ihan syynsä :)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...