Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:17:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.16 - klo:08:10
Ei se kyllä korvaa luistokytkintä ainakaan mun kokemuksen perusteella.
Esim motogp vehkeissä ei ole luistokytkintä koska elektroniikka hoitaa sen paljon paremmin.
Elektronisen etuna on myöskin sen säädettävyys eri vaihteille ja kierrosluvuille.
Haittapuolena tuossa kai on se että vaatii sen läppärin ja osaavan kaverin sinne varikolle säätelemään. Tähän parit hymiöt perään...

Vakavasti ottaen aika pientä minusta tuo kytkimen kuluminen luistokytkimen kanssa. Omalla kytkimellä ajettu nyt yli 6000 km ilman että vieläkään luistaa, ainakaan niin paljon että tälläinen puuperse mitään huomaisi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:17:09
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.02.16 - klo:08:10
Ei se kyllä korvaa luistokytkintä ainakaan mun kokemuksen perusteella.
Esim motogp vehkeissä ei ole luistokytkintä koska elektroniikka hoitaa sen paljon paremmin.
Elektronisen etuna on myöskin sen säädettävyys eri vaihteille ja kierrosluvuille.
Joo, kyllähän toi luistokytkin on turha kapistus esim. blipperin kanssa, mutta aika harvaan mopoon sekään ilmaiseksi onnistuu. Jos taas osaa ite antaa välikaasun, ei kumpaakaan tarvita. Mun kokemus kuitenkin rajottuu Yamaha, Suzuki, Bemari, Honda joukkoon ja ainakin niistä mitä olen ajanut, oli luistokykälliset helpompia kuin muut.

edit. KTM unohtu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

No johan lähti lapasesta :D oma kommenttini perustuu siihen että olen ajanut r6r vakiokytkimellä, kittiosin tuunatulla vakiokytkimellä ja sitten blipperin kera. Blipperin vaikutukseen verrattuna kaksi ensinnämainittua oli ihan onnettomia.

Toki vakiokytkimin saa nätisti perän jarrussa sladiin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.02.16 - klo:18:25
Haittapuolena tuossa kai on se että vaatii sen läppärin ja osaavan kaverin sinne varikolle säätelemään. Tähän parit hymiöt perään...
Niino, ohan se mukavampi purkaa katteet, aukasta kytkimen koppa (/ottaa kaikki muut tarvittava irti), tarvittaessa irrottaa kytkin, vaihtaa/säätää/ottaa pois jousia, pistää kytkin takas, tiivistää ja kiinnittää koppa, ja ruuvata loput rojut kiinni.
...per yks säätö/kokeilukerta.

Mua ainaki alkais hymiöittämään tommonen homma, jos vaihtoehtona on; puha läppäri ja pari napinpainallusta, ja ei ku menoks.
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä arvollaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää. Tasan yhtä vaikeeta ku foorumiviestin naputtelu. Mut jos asenne on mitä on, niin saahan siitäkin väännettyy vaikeeta, ja otsan ryppyseks, jos haluaa.

Jos taasen tuon moottorijarrun säädön toteuttais kaasuläppä/sytytys/polttoainekarttojen kautta, niin saahan siitä silleen paremman, mutta se sit vaatiikin jo vähän säätämisen halua. Siinäkään tosin ei ole kuin kolme eri arvoa, ja jos ymmärtää miten ne kolme eri arvoa vaikuttaa koneen käyttäytymiseen, niin eipä se ole sinänsä edes kovin hankalaa. Aikaa se ehkä vaatii vähän enemmän. Mutta siinäkin tapauksessa yleensä lähdetään liikkeelle jollain defaulttisetupilla, tai joltain muulta kopsatulla karttasetillä. Joten alunperinkin homma on jo tontilla, ja siitä sit hifistellään johonkin suuntaan iteroimalla.

Mitä ite olen ajanu mopolla, jossa ei ollut suoraa moottorijarrunsäätökarttaa, vaan moottorijarru oli säädetty sytkä/polttoainekarttojen kautta, niin oikein mukava oli ajaa.

Yleensä etuna pehmennetyssä moottorijarrussa on myös erittäin pehmeä siirtyminen takaisin kaasulle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

^Sorry Murmela ei ollut kirjoitettu "otsa rypyssä" siksi siinä piti olla ne hymiötkin perässä. Ei mulla ainakaan mitään hampaankolossa sinun kirjoituksistasi.
Herätti vain tuo moto-gp viittaus ajatuksen paljonko tuollainen tulis maksamaan.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.02.16 - klo:18:53
No johan lähti lapasesta :D oma kommenttini perustuu siihen että olen ajanut r6r vakiokytkimellä, kittiosin tuunatulla vakiokytkimellä ja sitten blipperin kera. Blipperin vaikutukseen verrattuna kaksi ensinnämainittua oli ihan onnettomia.

Toki vakiokytkimin saa nätisti perän jarrussa sladiin.

Ihan mielenkiinnosta kysäsen, että et sattuis muistamaan millaisella setupilla se kytkin oli? Eli montako sakarajousta, montako prikkaa ja KIT -mallin mutteri ilmeisesti?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:19:06
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä arvollaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää.
Ihan uteliaisuuttani kysäsen, että missä tuollainen moottorijarru on yhdellä arvolla toteutettuna?

Mietin ja vertailen vaan tuohon Yamahan KIT ECUun... Sekin kun kaipaa kaksi arvoa, eli kierrosluvun ja sitten sen "pehmennyksen" arvon.

Ja noitakin kun voi itse ronkkia ihan melkein miten vaan, eli halutun kierrosalueen voi rajata siten kuin haluaa, vaikka 100 rpm välein, jos sen tuntee tärkeäksi niin tarkasti jossain kohtaa toteuttaa jne.

Voisi äkkiä kuvitella, että yhdella arvolla tuosta säädöstä tulisi melko karkea... mutta, kun en tiedä missä tuo on ja miten toteutettu, niin puhdasta spekulointia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.02.16 - klo:18:25
Haittapuolena tuossa kai on se että vaatii sen läppärin ja osaavan kaverin sinne varikolle säätelemään. Tähän parit hymiöt perään...
Mua ainaki alkais hymiöittämään tommonen homma, jos vaihtoehtona on; puha läppäri ja pari napinpainallusta, ja ei ku menoks.
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä arvollaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää. Tasan yhtä vaikeeta ku foorumiviestin naputtelu. Mut jos asenne on mitä on, niin saahan siitäkin väännettyy vaikeeta, ja otsan ryppyseks, jos haluaa.
Toisissa ECU:issa on, toisissa ei. Esim. Hondassa tuollaista ominaisuutta ei ole.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 11.02.16 - klo:07:29
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 10.02.16 - klo:18:53
No johan lähti lapasesta :D oma kommenttini perustuu siihen että olen ajanut r6r vakiokytkimellä, kittiosin tuunatulla vakiokytkimellä ja sitten blipperin kera. Blipperin vaikutukseen verrattuna kaksi ensinnämainittua oli ihan onnettomia.

Toki vakiokytkimin saa nätisti perän jarrussa sladiin.

Ihan mielenkiinnosta kysäsen, että et sattuis muistamaan millaisella setupilla se kytkin oli? Eli montako sakarajousta, montako prikkaa ja KIT -mallin mutteri ilmeisesti?


Mä en muista enää, mutta se oli sen yamahan ohjeen mukaan laitettu siten, että on pienin moottorijarru.

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 11.02.16 - klo:07:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:19:06
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä arvollaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää.
Ihan uteliaisuuttani kysäsen, että missä tuollainen moottorijarru on yhdellä arvolla toteutettuna?

Mietin ja vertailen vaan tuohon Yamahan KIT ECUun... Sekin kun kaipaa kaksi arvoa, eli kierrosluvun ja sitten sen "pehmennyksen" arvon.

Ja noitakin kun voi itse ronkkia ihan melkein miten vaan, eli halutun kierrosalueen voi rajata siten kuin haluaa, vaikka 100 rpm välein, jos sen tuntee tärkeäksi niin tarkasti jossain kohtaa toteuttaa jne.

Voisi äkkiä kuvitella, että yhdella arvolla tuosta säädöstä tulisi melko karkea... mutta, kun en tiedä missä tuo on ja miten toteutettu, niin puhdasta spekulointia.

Tarkoitin sanoa:
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä kartallaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.16 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.02.16 - klo:18:25
Haittapuolena tuossa kai on se että vaatii sen läppärin ja osaavan kaverin sinne varikolle säätelemään. Tähän parit hymiöt perään...
Mua ainaki alkais hymiöittämään tommonen homma, jos vaihtoehtona on; puha läppäri ja pari napinpainallusta, ja ei ku menoks.
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä arvollaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää. Tasan yhtä vaikeeta ku foorumiviestin naputtelu. Mut jos asenne on mitä on, niin saahan siitäkin väännettyy vaikeeta, ja otsan ryppyseks, jos haluaa.
Toisissa ECU:issa on, toisissa ei. Esim. Hondassa tuollaista ominaisuutta ei ole.
Toisissa Hondan ECU:issa on, toisissa ei.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.02.16 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.16 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 10.02.16 - klo:18:25
Haittapuolena tuossa kai on se että vaatii sen läppärin ja osaavan kaverin sinne varikolle säätelemään. Tähän parit hymiöt perään...
Mua ainaki alkais hymiöittämään tommonen homma, jos vaihtoehtona on; puha läppäri ja pari napinpainallusta, ja ei ku menoks.
Ku nimenomaan noissa säätöohjelmissa on erikseen se moottorijarrun säätö ihan omalla yksittäisellä arvollaan, että tyhmempikin tajuaa kuinka se toimii, ja osaa säätää. Tasan yhtä vaikeeta ku foorumiviestin naputtelu. Mut jos asenne on mitä on, niin saahan siitäkin väännettyy vaikeeta, ja otsan ryppyseks, jos haluaa.
Toisissa ECU:issa on, toisissa ei. Esim. Hondassa tuollaista ominaisuutta ei ole.
Toisissa Hondan ECU:issa on, toisissa ei.
Missä Hondissa tuo on? Tiedän, että Hondaan löytyy aftermarket ECUja, joissa tuokin ominaisuus on, mutta löytyykö tuo jostain yleisesti saatavilla olevasta HRC-kittiecusta?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.16 - klo:13:32
Missä Hondissa tuo on? Tiedän, että Hondaan löytyy aftermarket ECUja, joissa tuokin ominaisuus on, mutta löytyykö tuo jostain yleisesti saatavilla olevasta HRC-kittiecusta?
En tiedä uusimmista HRC-ecuista.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.02.16 - klo:16:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.16 - klo:13:32
Missä Hondissa tuo on? Tiedän, että Hondaan löytyy aftermarket ECUja, joissa tuokin ominaisuus on, mutta löytyykö tuo jostain yleisesti saatavilla olevasta HRC-kittiecusta?
En tiedä uusimmista HRC-ecuista.
Eli Hondan ECU:ssa on tuollainen ominaisuus, mutta et tiedä, että missä Hondassa...näppärää...
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Näyttäisi kilvetön R6R -08 tulevan seuraavaksi mopoksi. On vaan helpompaa ja halvempaa ostaa halpa katumopo kilvettömän rinnalle jos molempia haluaa harrastaa.
Ensimmäisenä pääsee ihmettelmään alustaa ja välityksiä.
Millaisella geometrialla ja jousilla olette näillä ajaneet? Keulan korkeus ja takaiskarin pituus sekä jousivakiot kiinnostaisi erityisesti.

Välityksistä löytyi tämmöstä tietoa jolla lähteä liikkeelle.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.02.14 - klo:08:55
Välityksiä 2008 malliseen KIT -roippeilla kasattuun Yamahan R6R:ään ja renkaina Pirellin uusimmat (180/60 takafillarilla);

Alastaro = 14 - 49/50
Motopark = 16 - 45/46
Kemora = 14/15 - 48

Jurvan uutta rataa en ole tuolla pyörällä ajanut, mutta vanhalla meni samat välitykset kuin Kemoralla.

Itse käyttänyt excelissä toteutettua välityslaskuria sekä erilaisia nopeuden mittaajia huippunopeuden rekisteröintiin. Yksi oli alussa Sigman 800:nen fillarin mittari, joka pystyi mittaamaan 300 km/h maksimeja, eli reserviä riitti. Nykyisin sitten tuo RaceChrono.
Mulla on jotain kautta tullu tällänen tieto -06 R6R:ään.

Alastaro  14-48     (kokonaisvälitys kutosella 8.174)
Botnia    14-47     (kokonaisvälitys kutosella 8.004)
Kemora    14/15-48  (kokonaisvälitys kutosella 8.174/7.470)
Motopark: 16-46     (kokonaisvälitys kutosella 6.854)

Powered by EzPortal