Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 18.05.16 - klo:18:25
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.05.16 - klo:11:19
Ok.
Vertailen täysin omiin kokemuksiin, asetuksiin ja sen pohjalta myös pari ajatusta.
Mielestäni sulla on jousivakiot liian keulapainoisesti, eli keulassa turhan kovat vs. takapää.
Itsellä ilman ajokamoja paino n. 73 kg ja jousivakio keulassa 9.25 ja takana 105, nimenomaan Motoparkissa.
Eli vaikka ajeletkin hitaampaa kyytiä, niin silti noiden jousivakioiden tulisi olla edes jossain suhteessa toisiinsa, niin se ajaminen helpottuu. Mä pehmentäisin keulasta jousivakiota, ainakin sinne 9.5 ja takana nostaisin 105:een, saattaa olla jopa 110 jousen paikka takana. Muistaakseni olit jonkun matkaa mua kookkaampi... (?)
Myös se mitä mun korvaan haisee tuossa sun keulassa, niin siellä on liian vähän kantavuutta. Voisit kokeilla lisätä öljynpintaa ens alkuun (10 ml / putki, nostaa n. 5 mm öljynpintaa), jos se helpottaa, niin seuraavaksi pyytäisin iskariseppää lisäämään kantavuutta (nopeaa vaimennusta) keulaan. Öljypinnan kasvatuksella pääset vaan helpommin alueelle siinä mitä siltä keulalta pitäisi pyytää.
Olisi myös hyvä tietää onko keulasta poistettu hydraulistopparit vai ei? Jos ei ole tietoa, niin kannattaa iskariseppää pyytää katsomaan asia.
Miksi nopeaa vaimennusta lisää? Nopea vaimennus hidastaa keulan painumista pohjaan jarruissa. Samalla todennäköisesti saat pitää menovaimennusta sekä myös paluuta aika paljon enemmän auki, jolloin saat keulasta herkemmin toimivan hitaan vaimennuksen alueella.
Ja hydraulistopparin ainakin itse pyysin aikoinaan kokonaan pois. Miksi? Sillä saa R6R:n keulassa n. 20 mm lisää toiminta-aluetta etupäähän. Haittapuolena on se, että jos / kun keula pääsee lyömään pohjaan, niin se kanssa sen tekee ja silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä etunen irroittaa pidon. Tuon voi ja pystyy korjaamaan oikealla määrällä öljyä keulassa. Eli jos hydraulistopparin poiston pyytää, niin silloin pitää lähteä liikkeelle melko varovaisesti sen keulan kanssa, etenkin jos ei ole tiedossa mikä sen öljynpinnan pitäisi olla. Myös tämän takia nyt ensimmäisenä kannattaisi kokeilla sitä öljyn lisäystä keulaan, niin näkee kuinka keula alkaa toimimaan / muuttuu kun öljyä lisätään ja ollaanko edes liki totuutta öljynpinnan kanssa hydraulistopparin kanssa.
Eli pikkusen on työmaata sulla edessä, mutta maltilla ja pienin askelin kerrallaan tuon saa toimimaan varsin hyvin.
Onhan sitä työmaata. Tosin kun säätöä mopon kanssa on takana vasta kuusi settiä kahtena päivänä, niin ei se vielä valmis voi ollakaan.
Ajatukset on suht hyvin linjassa omienkin kanssa. Se mitä keulalle tekee selkeytynee muutaman kokeilun jälkeen. Lähteäkö tuota vakioa enemmän muokkamaan, päivittääkö suoraan parempaan vai hakeeko jonkun kompromissin nyt ja päivittää myöhemmin parempaan. Jos olisi ylimääräinen toimintatonni nyt, niin en miettisi asiaa sen pidempään vaan laittaisin keulan uusiksi 
Jousissa meillä on suurin näkemysero. Painoa 84kg. Kokemukseni mukaan aiemmin itsellä on toiminut hyvin lähellä toisiaan olevat jousivakiot. Suosituksia nopeammilta on tullut sinun suositusten lisäksi 9.5-10 ja 95-100 välille osuvista yhdistelmistä riippuen siitä miten alusta toimii ajossa.
Keulaan ajattelin kokeilla 9.5 jousia seuraavaksi jos sillä+säädöillä saisi keskimutkan käytöstä parannettua. Öljyn määrä pitää mitata vaihdon yhteydessä ja siitä sitten lähteä miettimään lisäystä. Juorun mukaan keulasta jää 13mm liukuputkia näkyviin pohjauksen aikana. Pienellä päättelyllä voisi veikata ettei sieltä ainakaan 20mm lisää liikettä tule, joten hydraulistopparit lienee poistettu. 
Takana 100 tuntuu toimivan varsin mukavasti. Alastaron vauhdissa 95 olis varmaan ollut parempi, mutta eipä 100 kanssa jäänyt joustoa kuin 10mm käyttämättä. Kierrosajat 6s ennätyksestä, joten eipä tuosta isoa päättelyä kannata tehdä. Motoparkissa 100:n kanssa ei pohjaamista tuntunut, mutta juoru on kiinni tai hyvin lähellä pohjauskumia. Motoparkissakin jäin vielä 3,5s ennätyksestäni, joten vauhdin kasvaessa löytynee mahdolliset jäykemmän jousen tarpeet.
Kiitoksia taas kerran kommenteista. Saadaan edes jonkun verran asiallista keskustelua tällekin palstalle.
Ai se on niin uusi tapaus

No sitten

Hyvä että uskallat ottaa aihetta esille jo noinkin aikaisessa vaiheessa, etkä väkisin hakkaa päätä seinään sen kanssa
Noista jousista, niitä kannattaa kokeilla. Veikkaan, että takana joudut menemään jäykempään, etenkin Motoparkissa. Itse jos ajan 100:lla takajousella kaasu täysin auki koko bussipysäkin, niin jommalta kummalta puolen lepikkoa löytyy pyörä ja ukko, hirveellä tuurilla osuu vielä ladulle takaisin. Takapää meinaan pohjaa, kovaa ja pitkään bussipysäkillä, samoin vikaan vasuriin kiihdytettäessä ja parissa muussa paikkaa. Keulassa, mitä hennommilla jousilla pystyt ajamaan, sen herkempi ja tunnokkaampi se keula on. Näin sen ainakin itse koin.
Ja takapään pohjaamista et välttämättä heti tunnekaan, kun iskari hiertää sitä pohjaamiskumia vasten ja sekin joustaa pikkuisen. Sitten kun se pohjaa, niin esim. bussipysäkillä alkaa keula kevenemään ja / tai kovan kallistuksen avauksissa perä luistamaan alta (esim. vikaan vasuriin avattaessa). Yleensä noissa paikoissa kun sen pohjaamisen huomasin, niin oli pikkusen jännäkakkaa puvun sisällä. Bussipysäkki ravisteltiin ihan herran haltuun läpi ja vikaan vasuriin reippaammin avatessa oli high-sidet likellä.
Ja tuon kommenttisi "pyörä tuntuu takapainoiselta"... Mietiskelin että 100:nen jousi voi olla sulle jo noissa vauhdeissa liian löysä. Motoparkissa on kuitenkin monta mutkaa, missä prässätään takaiskaria pidemmän aikaa ja jousella on aikaa painua todella matalalle.
Itse ajoin siis kaikilla kotimaisilla radoilla keulan 9.25 jousivakiolla ja takapäätä muuttelin 90 - 105 välillä (pl. uusi Botnia, jossa en ole vielä ajanut). Esijännitystä jouduin hiukan muuttelemaan keulassa, kun takapään jousta vaihtelin.
Kirjoitin ehkä hiukan huonosti tuon hydraulistoppari asian. Se on siis 20 mm syvä kuppi, mihin mäntä painuu sisälle. Eli se on mun kirjoissa "ei kunnolla toimivaa jousitusta". Mäntä kun painuu sinne hydraulistopparin kuppiin, niin se tahmaa molempiin suuntiin, eikä siis toimi kuten "vapaana" toimisi. Eli kuten Ville tuossa tuumasikin, niin se hydraulistoppari voi olla siellä vielä paikoillaan, vaikka keula kävisikin kokonaan pohjassa. Silloin se viimeinen 20 mm on vaan todella epäloogista käyttäytymisaluetta. Tuota voi modailla, esim poraamalla 5mm ennen pohjaa stoppariin reikiä, joilla saa öljylle "ohivirtausta" ja sitä kautta hiukan tuota toimintaa parannettua. Tai poistamalla se hydraulistopparin mäntä kokonaisuudessaan.
Mutta keulan kantavuutta et oikeasti saa kunnolla parannettua millään muulla kuin shimmauksien muutoksilla. Jousilla jos sitä pyrit tekemään, niin menetät alkujouston herkkyyttä. Ja jos taas öljypinnalla, niin teet loppujoustosta liian progressiivista.
Ja lähtökohtaisesti muutoinkin, jos joku klikkerisäätö vaimennuksista on täysin kiinni, jotain on pielessä ja pahasti. Pitäisi pyrkiä aina keikkumaan siellä säätöalueen puolivälissä. Meinaan jos säädöillä joudutaan tiukkaamaan ihan tukkoon säätöalue, niin ei ne shimmitkään toimi enää niin kuin niiden kuuluisi (siis silloin kun säädöt on ihan tapissaan).