Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 25.05.16 - klo:13:13
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 25.05.16 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 15.05.16 - klo:09:48
Kilpailussa ajoin yhden 23 kierroksen setin tasaista 1:35 aikaa, jonka aikana huomasin että ajoasento jää liian helposti liian lähelle tankkia ja asialle pitää tehdä jotain. Osittain ajoasennosta (ja ajovirheistä) johtuen tuntui myös ettei keula tarjoa niin paljoa pitoa hitaiden mutkien keskivaiheilla kuin mihin olen tottunut. Eturenkaassa vaihdoin pehmeästä kovaan seokseen mikä voi tietysti tuoda asian paremmin esiin. Eturengas meni hitaissa paikoissa luiston rajalla mitä ei näin hitaissa vauhdeissa pitäisi mielestäni vielä tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Positiivisena puolena alustaa ja renkaita on helppo lukea kun tämmöset huomaa.
Tuo keskimutkan tuntuma voisi osin varmaakin johtua liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa? Nopeissa mutkissa en ongelmaa huomannut, mutta niissä suurempi kaarrenopeus pitää keulan kasassa. Hitaiden mutkien keskivaihella ei ole keulalla samanlaista kuormaa joten jäykän jousen kanssa liian pienellä paluuvaimennuksella jousi pyrkii luovuttamaan energiansa liian nopeasti syöden samalla etusen pitoa. Onko ajatuksessa järkeä?
Tulitko painaneeksi mieleen olitko hitaissa mutkissa kaasulla, sinne siirtynyt (nopeasti tai jouheasti) vai jarrulla? Ja oletko nopeissa mutkissa tasavedolla vai jarrun puolella (moottori tai ihan kevyesti jarrulla)? Tai jossain siellä välillä, eli rullailemassa?
Kun rajoilla menee, niin ei tarvitse olla isoa painonsiirtoa kun saattaa huomata jo isoja eroja pyörän käyttäytymisessä.
Ja edelleenkin kovasti väittäisin, että se jousibalanssi vaikuttaa tuohon myös isosti. Etenkin jos siirryt jarrulta kaasulle ja sulla on vaikka sen 5Nm liian löysä jousi takana, niin painoa siirtyy avauksessa liikaa taakse ja keula sen seurauksena kevenee liiaksi. Jäykemmällä jousella tuota ei tapahtuisi.
Vaikeahan tuota on sanoa varmasti kun ei ole tiedonkeruuta. Muutenkin oli mielessä jotain muuta kuin alustan hierominen endurancea ajaessa

Mutta näin jälkikäteen asiaa miettien toi tulee hitaissa mutkissa jarrun päästön yhteydessä/jälkeen ja ennen kuin lähtee nostamaan pyörää pystyyn/avamaan. Tietty tässä kohtaa asiaa miettii, niin omat ajatukset keulan liian nopeasta avautumisesta tai liian nopeasta ja isosta painon siirtymisestä voi vaikuttaa asiaan.
Nopeissa mutkissa ei vastaavaa ongelmaa, joten siihen kohtaan vaikea vastata mitään. Motoparkissa kuitenkin on nopeita mutkia joihin menen jarruttamalla, rullailemalla tai tasaisella vedolla. Lisäksi sitten vauhdin puute uudella mopolla ja kauden alussa tuo lisää hajontaa.
Jousibalanssin puolesta oli suunnitelmissa kokeilla keulassa karvan kevyempää jousta. Tosin niin kauan kuin tuohon ei hae iskaripajalta tai päivityksellä lisää kantavuutta tuo kevyempi jousi keulassa voi olla huono ajatus. Nykyisten keulajousien ja kokoonpanon kanssa olisi pitänyt päästä kokeilemaan lisätä jonkun verran paluuvaimennusta ja avata sitä compin säädintä sen verran että keula toimii edelleen järkevästi.
Todennäköisesti käyn tuota vielä kerran kokeilemassa ennen päivitystä, jotta pääsee paremmin kärryille miten alusta toimii. Ei se kuitenkaan ihan toivoton ajettava nytkään ole, parempaan olen vain tottunut ja selvästi huonommilla ajanut paremmasta tietämättömänä kilpaa. Onhan tässä tietysti vielä useampi viikko seuraavaan ratapäivään, joten ehtii vaikka netissä asioita ihmettelemään.