Yamaha R6R

Aloittaja Vuorela, 08.02.16 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Pahus

Kertokaas viisaammat, miksi mun pyörässä oli nokkien ajoitus 180° käännettynä ja miten se ylipäänsä toimi normaalisti siitä huolimatta? Eikös tuon pitäisi särkeä suunnilleen koko kansi ekassa startissa, jos sytytysjärjestys pysyy vakiona? Vai miten se menee? Purin koneen ja kun kasailin sitä, huomasin nokkia ja ajoituksia asetellessani, että kun kuvissa nelospytyn nenien pitäisi osoittaa ulospäin, mulla ne osoittikin sisäänpäin eli just väärinpäin. Miksiköhän tällainen on tehty (siis joku edellinen omistaja, ostin pyörän talvella) ja onko nyt kuitenkin järkevämpi kääntää ne ohjekirjan mukaisesti osoittelemaan ulospäin? Mitähän muuta tästä nyt kannattaa tarkastaa, sytytysjärjestys tmv? Ja käyttäkää selkokieltä, konemekaaninen osaaminen ei ole vahvaa. :)

Kuva netistä, näin niiden siis pitäisi olla.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Pahus - 05.09.16 - klo:10:56
Kertokaas viisaammat, miksi mun pyörässä oli nokkien ajoitus 180° käännettynä ja miten se ylipäänsä toimi normaalisti siitä huolimatta? Eikös tuon pitäisi särkeä suunnilleen koko kansi ekassa startissa, jos sytytysjärjestys pysyy vakiona? Vai miten se menee? Purin koneen ja kun kasailin sitä, huomasin nokkia ja ajoituksia asetellessani, että kun kuvissa nelospytyn nenien pitäisi osoittaa ulospäin, mulla ne osoittikin sisäänpäin eli just väärinpäin. Miksiköhän tällainen on tehty (siis joku edellinen omistaja, ostin pyörän talvella) ja onko nyt kuitenkin järkevämpi kääntää ne ohjekirjan mukaisesti osoittelemaan ulospäin? Mitähän muuta tästä nyt kannattaa tarkastaa, sytytysjärjestys tmv? Ja käyttäkää selkokieltä, konemekaaninen osaaminen ei ole vahvaa. :)

Kuva netistä, näin niiden siis pitäisi olla.
Entä jos pyöräytät kampiakselia yhden kierroksen lisää? osoittaako ne sitten oikeaan suuntaan?

Nitrous

05.09.16 - klo:12:00 #137 Viimeisin muokkaus: 05.09.16 - klo:12:09 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Pahus - 05.09.16 - klo:10:56
Kertokaas viisaammat, miksi mun pyörässä oli nokkien ajoitus 180° käännettynä ja miten se ylipäänsä toimi normaalisti siitä huolimatta? Eikös tuon pitäisi särkeä suunnilleen koko kansi ekassa startissa, jos sytytysjärjestys pysyy vakiona? Vai miten se menee? Purin koneen ja kun kasailin sitä, huomasin nokkia ja ajoituksia asetellessani, että kun kuvissa nelospytyn nenien pitäisi osoittaa ulospäin, mulla ne osoittikin sisäänpäin eli just väärinpäin. Miksiköhän tällainen on tehty (siis joku edellinen omistaja, ostin pyörän talvella) ja onko nyt kuitenkin järkevämpi kääntää ne ohjekirjan mukaisesti osoittelemaan ulospäin? Mitähän muuta tästä nyt kannattaa tarkastaa, sytytysjärjestys tmv? Ja käyttäkää selkokieltä, konemekaaninen osaaminen ei ole vahvaa. :)

Kuva netistä, näin niiden siis pitäisi olla.
Edit. Ajatuspieru.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

05.09.16 - klo:12:08 #138 Viimeisin muokkaus: 05.09.16 - klo:12:12 käyttäjältä parjan_fin
Jos nyt ymmärsin mitä haet takaa, niin nokkien ajoituksen heitto 180 astetta on sama kuin kampura 360 astetta, joten mäntä on yläkuolokohdassaan molemmissa tapauksissa, osoittipa nokkien kärjet toisiinsa tai koneesta ulospäin.

Kipinä annetaan myös "huuhtelu syklillä", joten kipinä tulee olipa nokat nyt kuten sulla on tai 180 astetta käännettynä, edellyttäen, että kampura pysyy samassa "tahdissa" vs. nokat. Siten kone myös toimii ihan ok.

Noita R6R:n koneita laitellessa olen huomannut uusien kasattujen koneiden olevan molemmilla "setupeilla". Kolmesta uudesta omasta koneesta löytyi kahdesta (06 ja 07) nokat osoittamassa ulospäin, ja uudemmasta (08) nokkien kärjet sojotti sisälle päin. Kaikki koneet tuotti tehoa molemmilla setupeilla ihan saman, eli ei sillä ollut väliä kummin päin on.

Muistaakseni joissain manuaaleissakin on eroja...

Toivottavasti tämä selvensi asiaa?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

tamik87

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 05.09.16 - klo:12:08
Jos nyt ymmärsin mitä haet takaa, niin nokkien ajoituksen heitto 180 astetta on sama kuin kampura 360 astetta, joten mäntä on yläkuolokohdassaan molemmissa tapauksissa, osoittipa nokkien kärjet toisiinsa tai koneesta ulospäin.

Kipinä annetaan myös "huuhtelu syklillä", joten kipinä tulee olipa nokat nyt kuten sulla on tai 180 astetta käännettynä, edellyttäen, että kampura pysyy samassa "tahdissa" vs. nokat. Siten kone myös toimii ihan ok.

Noita R6R:n koneita laitellessa olen huomannut uusien kasattujen koneiden olevan molemmilla "setupeilla". Kolmesta uudesta omasta koneesta löytyi kahdesta (06 ja 07) nokat osoittamassa ulospäin, ja uudemmasta (08) nokkien kärjet sojotti sisälle päin. Kaikki koneet tuotti tehoa molemmilla setupeilla ihan saman, eli ei sillä ollut väliä kummin päin on.

Muistaakseni joissain manuaaleissakin on eroja...

Toivottavasti tämä selvensi asiaa?

Jep itse laitan päinvastoin mitä manuaali sanoo, koska nokat on mielestäni helpompi kiinnittää siten.

Pahus

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.09.16 - klo:12:23

Jep itse laitan päinvastoin mitä manuaali sanoo, koska nokat on mielestäni helpompi kiinnittää siten.

Ok, tämä siinä mitä ilmeisimmin syynä onkin, aika paljon vahvemmin piti painaa paikalleen "oikeinpäin" ollessaan. Eli ei aiheuta paniikkia tämä, kiitokset kaikille vastauksista.

Pahus

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 05.09.16 - klo:11:39

Entä jos pyöräytät kampiakselia yhden kierroksen lisää? osoittaako ne sitten oikeaan suuntaan?

Kyllä ja tämäpä taisi selvitä tuolla asentamisen helpottamisella. Asentelen sitten noin päin. Hämäsi vaan tuo kun ne ajoitusmerkit kääntyy sitten sisäpuolelle. Nyt on tämäkin sitten opittu. :)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 05.09.16 - klo:12:23
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 05.09.16 - klo:12:08
Jos nyt ymmärsin mitä haet takaa, niin nokkien ajoituksen heitto 180 astetta on sama kuin kampura 360 astetta, joten mäntä on yläkuolokohdassaan molemmissa tapauksissa, osoittipa nokkien kärjet toisiinsa tai koneesta ulospäin.

Kipinä annetaan myös "huuhtelu syklillä", joten kipinä tulee olipa nokat nyt kuten sulla on tai 180 astetta käännettynä, edellyttäen, että kampura pysyy samassa "tahdissa" vs. nokat. Siten kone myös toimii ihan ok.

Noita R6R:n koneita laitellessa olen huomannut uusien kasattujen koneiden olevan molemmilla "setupeilla". Kolmesta uudesta omasta koneesta löytyi kahdesta (06 ja 07) nokat osoittamassa ulospäin, ja uudemmasta (08) nokkien kärjet sojotti sisälle päin. Kaikki koneet tuotti tehoa molemmilla setupeilla ihan saman, eli ei sillä ollut väliä kummin päin on.

Muistaakseni joissain manuaaleissakin on eroja...

Toivottavasti tämä selvensi asiaa?

Jep itse laitan päinvastoin mitä manuaali sanoo, koska nokat on mielestäni helpompi kiinnittää siten.

Siihenkin on kikka-kolmonen olemassa.

Laita ajoitus paikoilleen ja kiinnitä nokkaketju nokkapyörään tukevalla nippusiteellä, näin ei pääse hyppäämään ajoitus pieleen, ja ala kiristelemään rauhaksiin nokkapukkeja kiinni. Helpottaa asentamista ja paljon, olipa nokat sitten kummassa asennossa tahansa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Pahus

Toinenkin tyhmä kysymys noihin nenäkeppeihin tai oikeastaan niiden säätöön. Noissa on säädettävät nokkapyörät, olisko koneen oltava käyntikunnossa (tai paikallaan) niiden säätöä tehdessä? Vai miten se oikein tehdään? En kyllä meinannut itse lähteä säätämään, tulos tuskin olisi hyvä, joten myös hyvien säätäjien yhteystietoja otetaan vastaan.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Pahus - 05.09.16 - klo:14:25
Toinenkin tyhmä kysymys noihin nenäkeppeihin tai oikeastaan niiden säätöön. Noissa on säädettävät nokkapyörät, olisko koneen oltava käyntikunnossa (tai paikallaan) niiden säätöä tehdessä? Vai miten se oikein tehdään? En kyllä meinannut itse lähteä säätämään, tulos tuskin olisi hyvä, joten myös hyvien säätäjien yhteystietoja otetaan vastaan.
Jokunen vastakysymys;

- Oletko koskaan mitannut mitä nykyiset nokkien ajoitukset ovat? (varmaankin turha kysymys) :)
- Millaisen teho- ja vääntökäyrän kone tuottaa nyt?
- Mitä haluat muutoksella saavutettavan?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Pahus

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 05.09.16 - klo:14:44

Jokunen vastakysymys;

- Oletko koskaan mitannut mitä nykyiset nokkien ajoitukset ovat? (varmaankin turha kysymys) :)
- Millaisen teho- ja vääntökäyrän kone tuottaa nyt?
- Mitä haluat muutoksella saavutettavan?

- Oikein arvasit. :)
- Mun mielestä tasaisen, sen mitä tuolla ehdin ajella, kolme kokonaista ratapäivää. Ei ole papereita dynosta, mutta ei sellaista kovaa piikkiä ylhäällä ainakaan tunnu.
- Ajattelin, jos laittaisin ohuemman kannentiivisteen ja hakisin voimaa keskialueelle enemmänkin kuin huipputehoa. Sopii omaan ajotyyliin paremmin nuo alemmat kierrokset eikä vanha koira uutta opi. :D


parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Pahus - 05.09.16 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 05.09.16 - klo:14:44

Jokunen vastakysymys;

- Oletko koskaan mitannut mitä nykyiset nokkien ajoitukset ovat? (varmaankin turha kysymys) :)
- Millaisen teho- ja vääntökäyrän kone tuottaa nyt?
- Mitä haluat muutoksella saavutettavan?

- Oikein arvasit. :)
- Mun mielestä tasaisen, sen mitä tuolla ehdin ajella, kolme kokonaista ratapäivää. Ei ole papereita dynosta, mutta ei sellaista kovaa piikkiä ylhäällä ainakaan tunnu.
- Ajattelin, jos laittaisin ohuemman kannentiivisteen ja hakisin voimaa keskialueelle enemmänkin kuin huipputehoa. Sopii omaan ajotyyliin paremmin nuo alemmat kierrokset eikä vanha koira uutta opi. :D


Ok. Oletko mittaillut välyksiä, että kuinka ohkaisen kansipahvin sinne laitat?

Mun mielestä ensimmäinen asia olis tietää tuo nykyinen setuppi, paljonko sillä saadaan tuotettua voimaa jne. ja sitten aletaan miettimään mitä siitä haluaa sekä miten siihen mahdollisesti päästään.

Sulla lienee KIT ECU pyörässä kanssa?
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Pahus

Nyt tullaan taas tähän newbien maailmaan. Mitä välyksiä tuohon pitäisi mitata? Olen ollut käsityksessä, että joku 0,50 mm pahvin voi heittää ihan tuosta vaan sinne, mutta kerropa lisää kun ilmeisesti ei ihan näin yksioikoista olekaan.

KIT ECU löytyy kyllä. Kannattaako muuten tehdä syöttöjen säädöt siihen vai  hankkia PowerCommander? Meinasin laittaa sellaisen, koska mulla on ylimääräisenä PC AutoTune, sillä saisi varmaan seokset aika hyvin kohdilleen.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Pahus - 05.09.16 - klo:15:32
Nyt tullaan taas tähän newbien maailmaan. Mitä välyksiä tuohon pitäisi mitata? Olen ollut käsityksessä, että joku 0,50 mm pahvin voi heittää ihan tuosta vaan sinne, mutta kerropa lisää kun ilmeisesti ei ihan näin yksioikoista olekaan.

KIT ECU löytyy kyllä. Kannattaako muuten tehdä syöttöjen säädöt siihen vai  hankkia PowerCommander? Meinasin laittaa sellaisen, koska mulla on ylimääräisenä PC AutoTune, sillä saisi varmaan seokset aika hyvin kohdilleen.

No voihan sinne heittää vaikka 0.45 kansipahvin, mutta vaarana on että alkaa männänlaki hakkaamaan kanteen kiinni. Samoin noita venttiilin ja männän välisiä välyksiä olisi hyvä mittailla, jos ensimmäistä kertaa nokkia on ajoittelemassa. Kokeneemmilla lienee jo jonkinmoinen näppituntuma mitkä asteet on ehdottomasti jo riskirajoilla.

Eli männän ja kannen välinen välys on se oleellisin kun kansipahvia vaihtaa. Puhutaan "squish height minimum" -arvosta, pitäisi löytyä KIT manuaalista tuon arvon.

KIT ECU ehdottomasti. PC:llä et saa alempia kierroksia säädettyä kohdilleen ollenkaan, kuin ehkä kauhealla arvalla ja tuurilla, kiitos Yamahan fly-by-wire - kaasun ja läppien. Ja KIT ECU:sta saat säädettyä moottorijarrut, pit limiterin, toisen kartan, tyhjäkäynnin jne.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Pahus - 05.09.16 - klo:15:32
KIT ECU löytyy kyllä. Kannattaako muuten tehdä syöttöjen säädöt siihen vai  hankkia PowerCommander? Meinasin laittaa sellaisen, koska mulla on ylimääräisenä PC AutoTune, sillä saisi varmaan seokset aika hyvin kohdilleen.
Myy se PC jollekin katukuskille ja käytä mopo sillä rahalla penkissä säädettävänä. Saat paljon paremman, eikä ole turhia vikaantuvia komponentteja ja sähköliitoksia haittaamassa harrastusta. Kuten niin monessa asiassa ratailussa muutenkin, myös mopon sähköissä vähemmän on enemmän.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal