Botnian ajolinjat

Aloittaja Bobo, 01.04.16 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 18.04.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.16 - klo:18:41
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Osaisko @slowrider sanoo mitkäköhän siinä mahto olla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 18.04.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.16 - klo:18:41
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Ja renkaalla? :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.04.16 - klo:22:50
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 18.04.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.16 - klo:18:41
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Ja renkaalla? :P
Mustat ja pyöreet, Dunloppia ehkä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.16 - klo:22:49
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 18.04.16 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.16 - klo:18:41
Bimmerillä näyttäis olevan 200 kmh vauhdissa:

Nelosella:
Pystyssä: 11300 RPM
55-ast kenossa: 12900 RPM

Vitosella:
Pystyssä: 10300  RPM
55-ast kenossa: 11600  RPM

Millä välityksillä?

Osaisko @slowrider sanoo mitkäköhän siinä mahto olla?
Ei tietoa mistä datasta kyse, mutta veikkaisin 16/44

murmela

Mikäs mutka sit....? Toiveita?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

rranta

no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel****iä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 22.04.16 - klo:19:13
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel***tiä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Ei oo mittään väliä miten sen ajaa kunhan saa hyvän avauslinjan lähtösuoralle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Hankala paikka se on optimisti ajaa. Ainakin tuntuu jos kuussatasen peräs ajaa että ne kääntyy todella paljon helpommin siitä ku tonniset ja pääsevät enemmin avaamaan lähtösuoralle. Muutenki aikaa menee vietävästi mutkitteluun, jos vasuriin ei tuu soppelia linjaa. Yleensä varmaan siitä kiinni että kääntää liian ajois sisään katsomosuoralta.

https://youtu.be/Ai1IRlBIeGA?t=44

Tuossa koitin jotain vammasta pitkäksivietyä versioo, että pääsis ohituslinjalle, mutta eihän se ny onnistu saa**na :D

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.16 - klo:20:04
Lainaus käyttäjältä: rranta - 22.04.16 - klo:19:13
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel***tiä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Ei oo mittään väliä miten sen ajaa kunhan saa hyvän avauslinjan lähtösuoralle.

On silä sen verran väliä että suoraviivaisesti kerkee karkuun niitä jotka kiertelee ja kaartelee alun.

Alkuosa kanttarista kanttariin ja vähän ylikovaa oikeaan, jotta käy sopivasti ulompana. Siitä mopo ympäri ja sopivasta kohden hyvä avaus lähtösuoralle cool_gif Maalisuoralle avaus vähän erilainen kuin vanhalla pinnalla kun on niin paljon tasaisempaa ja vähemmän nurmikkoa väisteltävänä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 22.04.16 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.16 - klo:20:04
Lainaus käyttäjältä: rranta - 22.04.16 - klo:19:13
no se viimenen vasen oikea yhdistelmä joka avautuu lähtö/maalisuoralle. Siinähän on linjoja ja mahiksia vaikka kuin kämmätä ja ajaa ihan päin hel***tiä. Siltä se itestä ainaki joka kerta tuntuu. Oo koskaan linja ollu sieläpäinkään.
Ei oo mittään väliä miten sen ajaa kunhan saa hyvän avauslinjan lähtösuoralle.

On silä sen verran väliä että suoraviivaisesti kerkee karkuun niitä jotka kiertelee ja kaartelee alun.

Alkuosa kanttarista kanttariin ja vähän ylikovaa oikeaan, jotta käy sopivasti ulompana. Siitä mopo ympäri ja sopivasta kohden hyvä avaus lähtösuoralle cool_gif Maalisuoralle avaus vähän erilainen kuin vanhalla pinnalla kun on niin paljon tasaisempaa ja vähemmän nurmikkoa väisteltävänä.
Nojoo, pitäähän siinä saada kunnon avaus vasemman ja oikeen välillä. Vaikeinta itelle on ehkä saada se eka sisäkanttari kunnolla kiinni. Sit vaan oikeessa pitää malttaa odottaa, että mutka loppuu ennen kuin menee hosumaan kaasun kans.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Viimeisen oikean sisäkanttare ei ole geometriselta muodoltaan U-mutka, vaan lähinnä mutka-suora-mutka-suora-mutka. Joten jos luottaa mielessään ajatukseen selkeestä U-mutkasta, ja visuaalisen havainnoinnin perusteella yrittää ajaa koko ajan kanttareessa kiinni, niin se vaatii melkoista pumppausta kaasulla edestakaisin. Kokemattomampi kuski tekee siinä helposti sen virheen että mutkan keskivaiheilla lisää kaasua liikaa, koska siinä on suorin pätkä mutkasta, ja sen seurauksena mopo lähtee mutkasta ulos aivan liian aikaisin.

Liitteenä olevasta kuvasta näkee tuon viimesen mutkan sisäkanttareen muodon vs tasanen kaarre/ympyrä.

Nopein linja taasen olisi käväisy lähes ulkokanttareella, mutta sinne tuskin kannattanee mennä koska se ollee aina erittäin paskainen koska ei siellä kukaan koskaan aja. Enintään joku harrastelija silloin kun homma meinaa lähtee käsistä. Joten paskasuudesta johtuen käytännön nopein linja ollee jonkunnäkönen kompromissi radan leveyden käytön suhteen.

Puhtaasti suuntaa ajatellen, viimenen oikee on pitkä 193-asteinen U-mutka. Joten yksi erittäin helppo virhe on mutkan loppuvaiheilla mennä kanttareeseen kiinni/ avata liian aikaisin. Varsinkin kun mutka on niin pitkä/ vauhti joka tapauksessa kuolee ihan liian aikasin, jos ei sisääntulo onnistu todella täydellisesti.

Ja koska mutka on niin pitkä, niin se antaa erittäin hyvät mahollisuudet tehä 5-10 erilaista helppoa virhettä joka kerta joka kierroksella.

Vimesestä vasurista ei kannata ajaa suoralla kanttare kanttare -linjalla viimeiseen oikeeseen, koska silloin joutuu tappamaan vauhdin heti siihen oikeen kanttareen alkuun, jotta saa mopon kääntymään sinne mutkaan edes jonkinnäkösellä linjalla. Toki se on helpoin mahdollinen linja (vauhdin tappamisen jälkeen jurnuttaa sisäkanttareessa kiinni) mutta ei nopein.

Viimenen vasuri on erittäin kriittinen sen suhteen, että jos ei taita siihen tarpeeksi myöhään ja osu apeksiin, niin ulostulolinja menee auttamattoman leveeks ja viimenen oikee menee hitaaksi kaarteluksi sen takia.

Paljon nopeampi linja on yrittää maksimoida kääntösäde sinne viimeiseen mutkaan, jolloin vauhdin voi tappaa vasta huomattavasti sen kanttareen jälkeen. Ja vauhtia ei oikeestaan tarvi ees tappaa, koska se kuolee itestään siinä vaiheessa kun heittää mopon kylelleen.

Eli ottaa sen sisäänmenolinjan tähtäyksen hieman ulos siitä kanttareesta, jolloin pääsee taittamaan mutkaan jo ennen kanttaretta, ja mopon nokka osottaa kanttareen kohdalla enemmän mutkan suuntaan, kuin jos ois suoralla linjalla ajanut mutkaan. Ja päästää mopon menemään pitkälle mutkaan, ennen kuin alkaa varsinaisesti kääntämään, jolloin tulee käyttäneeksi myöskin radan leveyttä hyväkseen.

Rata viimesen mutkan loppuosassa ja avauksessa on huomattavasti, lähes tuplasti, leveämpi kuin edeltävä pätkä, joten jos tuntuu että avauksessa mopo jää aina keskelle rataa, niin kannattaa avata ihan aavistuksen aikaisemmin, jolloin tulee käytettyä koko lähtösuoran leveys hyväksi.

Jos haluaa kikkailla, niin aika-ajokierrokselle lähtiessä voi tuon viimeisen mutkan alun/keskivaiheen voi ajaa hieman normaalia hitaammin, hieman normaalia pystymmässä, ja hieman normaalia ulompana. Jolloin voi mutkan loppuosalla tehdä normaalia huomattavasti nopeamman avauksen (kunhan ei kämmi ajolinjaa/käännä liian aikaisin), ja saa helpon ja nopean alun kierrokselle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Jaahas, miltäs ne ajolinjat siel paikan päällä näyttää...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo esim?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.16 - klo:08:52
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo esim?

Eipä ole näistä linjoista mitään kommentoitavaa, kun en niitä osaa yhtään. Kovasti yritän näistä analyyseista opetella 👍
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.16 - klo:08:52
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo esim?
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

murmela

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 06.05.16 - klo:11:29
Lainaus käyttäjältä: murmela - 04.05.16 - klo:08:52
Nii mitä häh, kellään mitään kommenttia?

@Bobo esim?

Eipä ole näistä linjoista mitään kommentoitavaa, kun en niitä osaa yhtään. Kovasti yritän näistä analyyseista opetella 👍


Mä ny lähinnä tarkotin ett oliks niist mitään hyötyä/ saiko niistä mitään ideoita?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal