Painaumien mittaus

Aloittaja murmela, 03.04.16 - klo:14:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

03.04.16 - klo:14:56 Viimeisin muokkaus: 03.04.16 - klo:23:05 käyttäjältä murmela
Painaumien mittaus perus kyykkymoposta.

Onnistuu helpoiten kahden kaverin avustamana.
Vapaat pituudet voi mitata keulapukkia ja keskipukkia apuna käyttäen.
Älä käytä etu ja takapukkeja, jos niiden tukipiste ei ole etu/taka-akselin kohdalla, silloin kun mittaat painaumia, koska ne vääristää painojakaumaa ja sitä myöten mittaustuloksia.
Takapukkia voi käyttää esim siten, että pistää esim hylsysarjan jatkovarret taka-akselin päihin, ja sitten nostaa takapukilla siitä. Ts kun tukipiste on akselin kohdalla, niin painaumamittaukset antaa suht oikeat tulokset.

Mittaa ja merkitse muistiin esijännityksien ja vaimennuksien säädöt.
Ruuvaa esijännitykset täysille.
Ruuvaa vaimennukset täysin auki.
Pistä teippiin merkki pystysuoraan taka-akselin yläpuolelle jota käytät mittauspisteenä.


Nosta eturengas ilmaan*, vedä/paina eturengasta alaspäin niin että mahdollinen top-out jousen vaikutus kumoutuu, mittaa vapaa pituus.
Nosta takarengas ilmaan*, vedä/paina takarengasta alaspäin niin että mahdollinen top-out jousen vaikutus kumoutuu, mittaa vapaa pituus.
[*Onnistuu esim siten että käyttää sivujalkaa hyväksi]


Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


Kuski mopon selkään ajokamppeet päällä, ja normaali ajoasento (ratavesseleillä muna-asento):

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


(Vaimennukset edelleen täysin auki)
Ruuvaa esijännitykset täysin auki:

Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Kuski mopon selkään ajokamppeet päällä, ja normaali ajoasento (ratavesseleillä muna-asento):

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


Noin.


Nyt sulla on luvut millä voit laskea minimi/maksimi painaumat/lastatut painaumat minimi/maksimi esijännityksillä; joista näkee suuntaa antavasti onko jouset sinulle sopivat.
Noiden mittailujen jälkeen on helpompi heittää edes jotain hihamutuvakioita jousien soveltuvuudesta sun painoiselle henkilölle.


Hihamutuvakio lastatulle painaumalle, olettaen että kyseessä on perus kyykky jonka keulan kokonaisjoustomatka on 120 mm ja perän 130 mm, on:
Keula: 40 mm
Perä: 35 mm

Kannattaa ottaa huomioon myöskin se, että tyhjä vs täysi tankki vaikuttaa painaumiin noin 3 mm.
Ja kuskin ajokamppeet vs ilman, noin 2 mm.


Edit: Ja säätö:
Hyvin usein keulapamppujen esijännityssäädin on 1.0 millisellä kierteellä. Eli painauman määrä muutuu 1 mm per yks säätimen koko kierros.
Jos haluat lisätä painaumaa, kierrä säädintä vastapäivään, ts "auki".
Jos haluat vähentää painaumaa, kierrä säädintä myötäpäivään, ts "kiinni".

Takapampussa, jos mutterimallinen säätö, kierre on useimmiten 1.5 millinen. Ja takalinkku hyvin usein noin 2:1.
Joten painauma muuttuu noin 3 mmm per yksi säätömutterin täysi kierros.
Kierrä mutteria oikealle jos haluat lisätä painaumaa,
vasemmalle jos haluat vähentää painaumaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Jeesaa paljon kun syöttää taka-akselin läpi jonkun renkaan tasapainotusakselin tai vastaavan ja se takapukkien päälle. Pysyy pyörä itekseen pystyssä, yleensä just sopivalla korkeudella eli takakumi hipoo maanpintaa.

lisävinkki. Älä unohda akselia taka-akselin sisään kun lähdet setille.

ps. Jos näkyy 10mm akseli jossain kemoran kaseikossa niin se on mun.

Powered by EzPortal