Lainaus käyttäjältä: santerik - 21.03.21 - klo:09:15
Gixerin koneremontti etenee sitä tahtia, että sillä kierretään rataa 2030-luvulla. Välillä taas juolahdellut mieleen josko joku valkokilpinen halpa kuratussari.
Noissa taitaa vakuutushinnat näkyä siinä, että vanhatkin valkokilpiset on aika kalliita. Kolmesta tonnista lähtee maailmaa kunnolla nähneet. Tosin vaikka millainen pommi olisi niin kolmosen pyörällä tuskin merkittävästi yli nelosta tulee takkiin.
Onko tollasen ostamisessa mitään sen ihmeellisempää kun minkään muunkaan pyörän ostossa? Jos koneessa on vedot tallella ja sivuäänet hukassa ja pyörä menee suoraan niin silmät kiinni ja käsi taskuun?
Kurapyörien hinnoissa ei oo mitään järkeä. Mä myin mun ekan kurapyörän 2200€ (valkokilpi, 2008, ktm exc-f 250 (280cc kitillä) 4 v sitten). Nyt sellaisesta samanikäisestä pyydetään reilu 3000 €.
Samalla 3000€ hinnalla on myös paljon uudempia pyöriä myynnissä.
Mutta muuten ne on ihan samanlaisia pyöriä kun kaikki muutkin prätkät. Joka ikinen laakeri / pyöriä osa kuluu 10x nopeempaa verrattuna asfalttipyörään. Syynä on se, että niillä ajetaan vuoden ympäri ja joka vuodenaikana on hiekkaa ihan hulluna kaikkialla. Kesällä pölisee ja ajetaan ojissa, soissa, hiekkakuopilla. Syksy-talvi-kevät sitten samaa hiekkaa ja vettä on kaikkialla, ihan vaan pelkästään mettässä ajellessa. Nyt kun on lumispoorit, niin tää on ainut aika, milloin hiekka ei kuluta.
Eli kato kaikki laakerit. Molemmat pyörät, linkusto (jos on), iskarin ylä- ja alapää, swingin ja ohjauslaakeri.
Sitten ketjut kuluu ihan älyttömästi ja myöskin rattaat.
Kysele miten on ilmanputsaria vaihdellut. Hiekkaa kun on kaikkialla, niin hiekka päästää huonosti huolletusta putsarista koneeseen. Se vetää skraiduja sylinterin reunoihin. Tätä ei nää muulla, kun koneen avaamalla. Eli yritä kysellä.
Iskarit on kovemmalla kulutuksella kun asfaltilla. Iskareita pitää huoltaa vähintään yhtä usein kuin rr-kilpaiskareita.
Pakoputkistot ottaa usein osumaa. Kato, missä kunnossa on ja onko jossain halkeamia (näkyy sillä, että nokea ja karstaa tulee halkeamasta ja huonosta tiivisteestä ulos.
1-mukisissa kytkin on kovilla. 4-tahtisissa kytkinkruunu hakkaantuu pykälille helposti. Sen tuntee siinä, kun lähtee liikkeelle, niin irroitus ei oo täysin lineaarinen. Vaan saattaa nykäistä jossain vaiheessa pikkasen. Kytkinkruunun pykälät saa hiottua kerran viilalla. Toista kertaa ei enää saa, koska sit siitä tulee liian väljä.
Mutta muuten vaan korvakuulolla ja ajamalla. Kato, että vaihteet toimii. Kun oot pyörän ostanut, niin osta heti uudet kumit! Sit on pitoa riittävästi ja voi tehdä virheitä ja luottaa etujarruun kunnolla.