Laitetaas pientä päivitystä tältä suunnalta!
Elikkäs ko. projektin sivuja on päivitelty aika verkkaisesti, joten laittelin talven mittaan sähköpostia hankkeen päävetäjälle kyselläkseni vähän tilanteen edistymisestä. Mitään vastausta ei kuulunut, ja muutama kuukausi takaperin sainkin kuulla, että kyseinen henkilö on kuollut. Moni pelkäsi ja oli jo aika varmakin, että koko hanke kuolee tässä mukana, mutta onneksi väärässä olivat. Viikko sitten oli virallinen tiedotustilaisuus paikalliselle moottorikerholle radan rakentamisen jatkumisesta, sillä uudet vetäjät ja rahoittajat on löydetty.
Tiedotustilaisuudessa käytiin läpi mm. aikataulua ja radan profiilia. Suunnitelmien mukaan radan pitäisi olla kaikilta osin valmis syksyllä 2018, ja katsomopaikkoja tulee olemaan tuhansille ihmisille. Ratayhtiön ja moottorikerhon tähtäimessä on isoja autokisoja, ja porukasta löytyykin enimmäkseen autoharrastajia, joiden toiveiden pohjalta rataa on suunniteltu. Ilokseni porukassa on myös meitä muutamia pyöräharrastajia, jotka kyllä pitävät ääntä ja omia puoliaan - on jo luvattu, että rata tullaan hyväksyttämään Svemon puolesta myös pyörille sopivaksi ja mahdollisesti kisoihin soveltuvaksi. Rataprofiilista osasin sanoa jo suoralta kädeltä ainakin yhden mutkan, mitä Svemo ei tule hyväksymään, sillä siinä kaatuminen on hengenvaarallista (välitön törmääminen betonivalliin), mutta on onneksi suhteellisen helposti ja lyhyellä asfalttipätkällä korjattavissa turvalliseksi.
Kuten tuli aiemmin sanottua, RR-harrastajia näillä leveyksillä ei juurikaan ole. Kaupungissa on kuitenkin muutamia entisiä ratakuskeja, jotka nyt nämä uutiset kuultuaan ovat alkaneet kiinnostumaan taas uudelleen. Jännityksellä ja suurella mielenkiinnolla odotellaan

Sitten vähän yleistä löpinää Ruotsin RR-sarjoista. Ensimmäinen SM (ei Suomen Mestaruus vaan Svensk Mästerskap

) -viikonloppu on täällä nyt juuri käynnissä, ja osallistujalistoja on erittäin ilo katsella. A- ja B-sarjat ajetaan omina lähtöinään, sillä molempiin riittää kuskeja gridin täydeltä. Superbike -luokassa oli viikonloppuna 33 kuskia ja Superstockissa 20. B-sarjoissa eli Rookie 1000:ssa oli 31 kuskia ja Rookie 600:ssa 28. Sarjojen tasosta vaikea sanoa, kun radat ja niiden kierrosajat eivät ole tuttuja, mutta tuloksia vertaillessa voi tehdä helppoja havaintoja:
Superbike race 1 tuloksetRookie1000 race 1 tuloksetMolemmissa sarjoissa nopeimmat kierrosajat noin 5-6s sisään, ja Rookie-luokan vauhti jatkuu siitä, mihin mestaruussarja jää. Eli mikäli ajaisivat sekaisin, niin suht samassa järjestyksessä tultaisiin maaliinkin.
Olisipa mielenkiintoista saada joku meidän kuski tuonne sekaan mittaamaan tasoa?
Ruotsalaisilla ei ole RR:ssä samanlaista jokkis-/harrasteluokkaa kuin meillä, mutta kuskeja sen tyyppiseen ei-niin-vakavaan kilvanajoon kyllä olisi. Rookie-sarjoissa Svemo toivoo ja olettaa, että kuskeilla on tavoitteena nousta A-sarjaan, eli homma olisi jollain tavalla vakavammalla tasolla. Miten sitä sitten valvotaan tai mitataan, niin en osaa kyllä sanoa. Joka tapauksessa tästä syystä endurance-kisat on täällä suuressa suosiossa, koska niissä vastaavanlaista "vaatimusta" ei ole. Endurancelle on ihan oma sarjakin, jota ajetaan neljän kisan verran, ja siellä tiimejä on myös gridien täydeltä.
Tällaisia terveisiä tällä kertaa

Palailen taas, kun jotain uutta tai uutisoitavaa ilmenee.