Tohon alkuperäiseen kysymykseen palaten;
Pyöränlaakerit itse oon vaihtanut siinä kohtaa, kun edelliset ovat menneet rikki. Eli renkaita kun nylkyttää vinoittain/poikittain/vaakatasossa/pystysuunnassa eli miten vaan, niin ei saisi olla välystä. Välystä ei myöskään saa olla ohjauslaakereissa, swingin ja rungon välisissä laakereissa, linkun laakereissa, takaiskarin ylä- ja alapään laakereissa (muistaakseni molemmissa päissä on laakerit).
Jos vaihtaa jossain vaiheessa uudet ketjut, niin tarkkailee niiden kireyttä. Jotkut mallit saattaa hieman venyä alkuunsa. Ja kun katsot sen ketjun kireyden siinä kohtaa, kun takarenkaan akselia ei olla vielä kiristetty, niin katsoppa se uudelleen kiristyksen jälkeen. Tässäkohtaa on tapahtunut jotain mystistä ja ketju on itsestään kiristynyt!

Eli kerjunkireys tarkistetaan vasta siinä kohtaa, kun taka-akseli on kunnolla (momenttiin jos mahdollista) kiristetty.
Öljyjä on joo vaihdeltu ~500 km välein. Mun mielestä voi halvoilla öljyillä rullailla hyvin kolme täyttä päivää tai neljä, jos on vähän vajaata ollut seassa. Itse suosin 10W-40 mineraaliöljyä (jotain mitä saa Tokmannilta, Motonetistä tai Agrimarketista ym.). Käytännössä eri öljyjen "erot" huomaa vaihteiston toiminnasta. Kun vaihteet menee sujuvasti sisään, niin öljy rokkaa mainiosti. Mutta halvoilla öljyillä ajellessa vaihtaa mielummin liian usein, kuin liian myöhään. Kuitenkin tuolla 1:30 Alastaron ajalla painelet aika haipakkaa menemään ja kun tonnari on alla, niin suorilla aika kovaa.
Jarru- ja jäähdytysnesteet oon vaihtanut kerta kauteen, mutta mulla on aikoinaan tullut se 5-15 ratapäivää kauteen...
Jos haluut Iridium-tulpat, niin ebaysta saa sopivaan hintaan. Iridiumit toimii ratapyörissä hyvin, kun niillä ei ajella pakkasella.
Ketjuja ja rattaita oon puhdistellut lamppuöljyllä ja rätillä. Reilusti kastelee rättiä ja hinkkaa sillä liat pois. Lamppuöljyllä voi sitä pyörääkin putsailla, mutta siitä jää harmaa kalvo pintaan.
Ilmansuodattimen olen tainnut kaksi kertaa kauteen putsata ja öljytä. Oli joku race-suodatin silloin. Se suodatin on niin iso, että harvemmin se tukossa on ja radalla ei yleensä pölyä ole kauheasti, joten ei niiden suodatusominaisuuksienkaan kanssa ole niin tarkkaa (oma mielipide). Kunhan on mekaanikolle riittävän hyvä, niin se riittää

Alusta olisi hyvä huoltaa tosiaan kerta kauteen. Harvemmin sitä kuitenkaan tehdään, vaikka on melkeimpä tärkein yksittäinen komponentti koko pyörän ajettavuudessa. Jos sitä ei oo aikoihin huollettu ja nyt et malta sitä tehdä, niin voit tehdä sen hyvin vaikka keskellä kesää. Alustanhuoltoammattilaiset tekee huollon parissa päivässä. Eli maanantaina ruuvaat iskarit irti. Tiistaina kiikutat ne huoltoon. Perjantaina haet ne ja asennat. Lauantaina pääsetkin taas ajamaan. Tämä siis leppoisalla aikataululla mieittynä.
Yksi iso askel parempaan rata-ajoon on race-penkki. Sillä saa paremman tuntuman pyörään ja tulee enemmän yhdeksi pyörän kanssa. Sun pyörään saattaa löytyä käytettynä hyviä osia, joten kannattaa kysellä. Uutena sellainen penkki voisi olla jossain ~150€ hujakoilla (pohjamaalilla ja ilman pehmustetta). Nyt en löytänyt sitä saksalaista kauppaa, mitä oon suosinut. Mutta tämän tai .orgin palstoilta oli alkuvuonna juttua katteista yleisesti.
edit. Ja vielä hieno juttu, että olet päätynyt hienon harrastuksen pariin! Nuoria täällä tarvitaan. Yleisesti varikoilla taitaa keski-ikä olla ~40v huitteilla.