Gotland Ring

Aloittaja murmela, 15.05.17 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

15.05.17 - klo:07:19 Viimeisin muokkaus: 15.05.17 - klo:07:40 käyttäjältä murmela
Under hösten 2017 påbörjas arbetet med Sydslingan - nästa etapp av Gotland Ring. Sydslingan gör banan till världens längsta (7.3 km) med modern standard.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6957836

Bolaget Driver Development Scandinavia AB har försatts i konkurs, på egen begäran.

Bolaget Driver Development Scandinavia AB kan inte betala sina skulder. Vd:n och styrelseordföranden Alec Arho Havrén har därför lämnat in en konkursansökan till Gotlands Tingsrätt, som har försatt bolaget i konkurs.

Bolaget hette tidigare Gotland Ring AB och enligt bolagsordningen har verksamheten bland annat bestått i "uthyrning av motorbana", publika specialevents, förarutbildning och testverksamhet. Företaget äger inga fastigheter.

Det bolag som försatts i konkurs av Gotlands tingsrätt är det driftbolag som tvistat om ersättning för skador efter ett oljeutsläpp på banan. Ett närbeläget vindkraftverk brann i augusti 2015 och den branden orsakade ett utsläpp av olja. Flera hundra liter, hävdade bolaget i domstol. Men istället för skadestånd för oljeutsläppet dömde mark- och miljödomstolen att Driver Development Scandinavia AB skulle stå för rättegångskostnaderna på drygt 2,5 miljoner.

P4 Gotland har sökt Gotland Rings grundare Alec Arho Havrén för en kommentar till vad konkursen betyder för den fortsatta driften av motorbanan i Lärbro.

Alec Arho Havrén uppger för P4 Gotland att "bolaget med själva arrendeavtalet och själva banbolaget GotlandRing är ett välmående bolag och berörs inte av konkursen".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6963295

Tvister kring racingbanan Gotland Ring ännu ej avgjorda


Konkursförvaltaren Bengt Loquist kan inte ge besked om vem som äger motorbanan Gotland Ring. Tre oavslutade tvister i Gotlands tingsrätt kan påverka det konkursbo han förvaltar.

Advokat Bengt Loquist har tagit itu med uppgiften att gå in som förvaltare i konkursen för bolaget Driver Development Scandinavia AB. Det bolag som tidigare hette Gotland Ring och som gått i konkurs på egen begäran.

Som konkursförvaltare försöker han nu skaffa sig en bild av bolagets skulder och tillgångar på konkursdagen. Men som det verkar vid första anblicken finns inget att hämta för de som har fordringar.

-Man kan säga att bolaget i stort sett är tillgångslöst, Säger Bengt Loquist.

Men vart har då själva motorbanan tagit vägen? För i årsredovisningen för det konkursade bolaget fanns banan, 2016 som en tillgång värderad till 7,5 miljoner. Jo - det året fattade bolagsstämman ett beslut om att sälja bolagets verksamhet till ett annat av huvudägarens bolag.

Det fick minoritetsägaren, det finska bolaget Finlandia Ring, att stämma det nu konkursade Gotland Ring-bolaget och kräva bland annat skadestånd för "förmögenhetsskada"; att bolaget tömts på tillgångar och verksamhet "värd stora belopp", som det står i stämningsansökan. De missbelåtna aktieägarna talar om "otillåten värdeöverföring" enligt aktiebolagslagen.

Det nuvarande banbolaget beskrivs av ägaren vara ett välmående bolag utan några bankskulder. För P4 Gotland uppger vd:n för nuvarande Gotland Ring-bolaget att bankskulderna "betalades bort genom ackord som sista delmoment av överlåtelsen".

Eftersom tvisterna ännu inte är avgjorda i tingsrätten får konkursförvaltaren Bengt Loquist hålla öppet för att det kan dyka upp tillgångar - som inte syns idag - men det får bli en senare fråga. Han kommer att syna de transaktioner som föregått konkursen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Siis ymmärsinkö oikein, että rata-alueella tuulimylly porsi ja sen aiheuttaman öljyvahingon kustannukset meni jostain syystä tuon kuljettajakoulutusta tarjoovan yhtiön maksettavaksi?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Knaku

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.07.18 - klo:10:29
Siis ymmärsinkö oikein, että rata-alueella tuulimylly porsi ja sen aiheuttaman öljyvahingon kustannukset meni jostain syystä tuon kuljettajakoulutusta tarjoovan yhtiön maksettavaksi?

Ei varsinaiset vahingon kustannukset, vaan oikeudenkäyntikulut... Mutta joka tapauksessa alkuperäinen syy oli sen tuulivahingon palo... 

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Knaku - 29.07.18 - klo:10:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.07.18 - klo:10:29
Siis ymmärsinkö oikein, että rata-alueella tuulimylly porsi ja sen aiheuttaman öljyvahingon kustannukset meni jostain syystä tuon kuljettajakoulutusta tarjoovan yhtiön maksettavaksi?

Ei varsinaiset vahingon kustannukset, vaan oikeudenkäyntikulut... Mutta joka tapauksessa alkuperäinen syy oli sen tuulivahingon palo...
Hämärää hommaa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Pitkä baana.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tosin näyttää toistaiseksi olevan aika karu kalkkikiviränni, jossa ei välttämättä haluis vetää mopolla vajaa 300 lasissa...  :o

https://www.youtube.com/watch?v=IEkKCv0Q5KY
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.05.22 - klo:00:26
Tosin näyttää toistaiseksi olevan aika karu kalkkikiviränni, jossa ei välttämättä haluis vetää mopolla vajaa 300 lasissa...  :o

https://www.youtube.com/watch?v=IEkKCv0Q5KY

Mielenkiintosen näkönen rataprofiili kyllä. Ja tuo yks paikka tuolla uudella lenkillä näyttää siltä, että mopolla saa ilmaa alle suht helposti. Kai tonne on joskus yritettävä vielä päästä kokeilemaan kunhan saavat turva-alueet vähän parempaan kuosiin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal