Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:14:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.
Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.
Juu en hetkeäkään epäile ettenkö joissakin paikoissa menis kaasulle liian aikasin ja linja valuu sen takia leveäksi ja estää tehokkaan avauksen, mutta....
Nitrouksen versio : "Tx ja Tx avaat kaasun hiukan liian aikasin"
Sun versio : "Räpellät joka paikassa kaasua kuin amatööri"
Huomaatko minkäänlaista kontrastia noissa kahdessa? Ei toi sun palaute hirveän rakentavaa ole.
Ja katsoin äsken tuon aika-ajokierroksen sillä silmällä läpi että "mitä jos se Scuuba onki oikeassa!?!?!?" Keskityin pelkästään siihen missä kohtaa pyörän vauhti alkaa vähänkään kiihtymään (eli kaasu on edes hitusen auki).
Vertailupohjaksi sopinee Nitrouksen 1:28.2 kierros: https://youtu.be/zDpT9xkwxOg?t=223
Lopputulos oli se, että T2 kaasu aukes liian aikasin, samoin T3. Suolenkin alamäkivasurissa avaan vähä liian aikasin, mutta noita lukuunottamatta pyörä lähti kiihtymään lähes identisissä kohdissa. Joten ei se nyt ihan niin hirveästi voinu mennä metsään ku mitä annat ymmärtää.
Aivan satavarmasti tossa tekemisessä on muutakin korjailtavaa kuin pelkkä kaasusta jauhaminen, joka syö aikaa.
Tarkkaan ottaen, se kommentti mikä näyttää jääneen todella pahasti korpeamaan, meni näin:
"Ja vieläpä ottaen huomioon että räplää kaasua amatöörimäisesti ennen apeksia ja apeksissa. Siitä saa vielä helppoja kymmenyksiä pois, ehkä jopa sekunnin pari, ku malttaa lopettaa ton kaasun räpläämisen väärässä paikassa."
Ja tuo kommentti koski jotain aikaisempaa ajamistasi jollain aivan muulla radalla. Ja jos katsot sitä kyseistä videota, niin tuo kommentti pitää edelleen sen suhteen ihan täysin paikkansa.
Sitten jos vertaat omaa ajaoasi toisen kuskin ajoon, niin kannattaa aina muistaa että siinä vaiheessa vertaat vain omia virheitäsi toisen kuskin virheisiin. Eli se toinen kuski voi ajaa ihan päin persettä, ja olla silti sinua nopeampi, ja jos vertailun perusteella päädyt ajamaan samalla tavalla päin persettä, niin onko siinäkään nyt sitten taasen niin paljon järkeä?
Syy miksi jauhan tuosta kaasun käytöstä, on tuossa kierrosajassasi. Se on jo sen verran nopea että yksi isoimmista asioista (ja helpoista), ellei jopa isoin, joka voi joko tuhota ajolinjan ja kierrosajan, tai edistää ajolinjan muokaamista opimaalisempaan suuntaan ja parantaa kierrosaikaa, on nimen omaan pienikin virhe kaasun käytössä.
Siinä vaiheessa kun kuski lopettaa sen kaasun räpläämisen, ja joutuu odottamaan apeksia, ja avaamaan apeksista, niin hän huomaa paljon helpommin ja nopeammin mitä muutoksia hänen täytyy tehdä jarrumerkkiin, jarruun ja jarrun ajolinjaan, jotta apeksi olisi oikeassa paikassa ja mopo osoittaisi oikeaan suuntaan apeksissa.
Vinkiksi, todella nopeat kierrosajat syntyvät nimenomaan jarrumerkin ja apeksin välissä, koska se määrää sen kuinka kova vauhti sinulla on jarrussa, ja mikä on apeksinopeutesi, ja kuinka nopeasti pääset täydelle kaasulle, ja mikä on suoranopeutesi.
Silloin kun kuski räplää kaasua, niin hänestä tuntuu että mopo kulkee ihan eniten, koska ohjaamo on koko ajan täynä käsiä sohimassa joka suuntaan. Ja kuski valehtelee itselleen että se kaasun räplääminen edistää ajamista, koska hänestä tuntuu siltä. Ja video, ja data, ja kierrosajat kertovat jotain ihan muuta.
Ja jos se sinua yhtään lohduttaa, niin mitäpä luulet, miksi minä tiedän noi kaikki virheet...? Oliskohan ehkä siksi, että olen tehnyt kaikki samat virheet itse, ja lisäksi olen nähnyt samat virheet kymmenien/satojen kuskien datoista ja videoista.
Ei ole mitään väliä onko kuski hitaan, keski, vai nopean ryhmän kuski, jokkis, sm, em vai mm tason kuski. Kaikki samat virheet toistuvat joka kuskilla, ainoa ero on virheiden suuruusluokka.
Mutta kuten sanoin, osta RaceDAC, sen auttaa sinua näkemään todellisuuden, ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Data on siinä suhteessa parempi kuin video, että voit tarkastella jotain aikaväliä yhdellä silmäyksellä, esim jarrumerkistä jarrumerkkiin, eli yhden mutkan osalta. Videolla sitä ei pysty tekemään.
Datan tulkinta on myöskin sinänsä hyvin helppoa; kaikki lineaariset asiat ja tasaiset muutokset on hyviä, kaikki siitä poikkeavat on pahoja.
Eli ei tarvitse vertailla omia virheitä muiden virheisiin ja yrittää sen avulla päätellä missä tekee virheen. Ja sen jälkeen vielä yrittää keksiä mikä se virhe on.