SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato

Aloittaja PrivateeR, 19.06.18 - klo:15:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PrivateeR

Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE

Ja tässä Sunnuntain kisan kaatuminen, joka johtui katkenneesta eturenkaan venttiilistä. Rengas murtuu pois vanteelta T2:ssa.
https://www.youtube.com/watch?v=0nIq3usyM5U
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

T1mppa

Mikä ihme siihen venttiiliin tuli? Ei kai siihen mitään muita voimia tuu kun keskipakovoimat?

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.06.18 - klo:15:56
Mikä ihme siihen venttiiliin tuli? Ei kai siihen mitään muita voimia tuu kun keskipakovoimat?
Se kumiosa murtui sieltä vanteen tyvestä puoliksi, ja ilma pääs vuotamaan siitä raosta pois. En tiedä mikä aiheutti, oliko Motoparkin supersileä pinnoite osasyynä.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

Eiköhän se ollu se kiinalainen kumin "laatu", kun näyttää muiltakin vastaavia hajonneen?
Eli älkää käyttäkö niitä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/451343/MP-Tubeless-venttiili-90-astetta-jos-113-mm-lapivienti
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jone

19.06.18 - klo:18:03 #4 Viimeisin muokkaus: 19.06.18 - klo:20:00 käyttäjältä Jone
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.06.18 - klo:16:19
Eiköhän se ollu se kiinalainen kumin "laatu", kun näyttää muiltakin vastaavia hajonneen?
Eli älkää käyttäkö niitä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/451343/MP-Tubeless-venttiili-90-astetta-jos-113-mm-lapivienti

Joo nämä ei oo moottoripyöriin, korkeitaan skoottereihin (sillä nimellä ne hyllyssäkin on).

En voi suositella kenellekkään.

PrivateeR

On se ihanaa ku nettivalikoimassa nimi on MP venttiili, mutta meneekin skoottereihin :(
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Ootkos ajatellut sitä ollenkaan niin päin että kun leikit sillä kaasulla, niin se tuhoo sun ajolinjas, ja jos leikit sillä kaasulla joka paikassa niin se tuhoo sun ajolinjas joka paikassa, ja sen takia sun ajolinjas ei oo optimaaliset.
Eli jos lopettaisit sen kaasulla leikkimisen, niin se ei tuhois sun ajolinjaa, ja sun ajolinjas vois hyvinkin olla optimaalinen joka paikassa. Sulla kun kuitenkin on normaalia huomattavasti enemmän silmää ajolinjalle ton pleikkaritaustan takia.
Ett niinku ymmärrätkö sä vieläkään että toi sun kaasun käyttö ei edistä sun kierrosaikaa yhtään?
Vai oletko sä vieläkin siinä luulossa että toi sun kaasunkäyttö jotenkin edistää sun ajamista (mitä se ei tee) ja paikkaa jotain muita virheitä (mitä se ei tee)?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Kakkonen, kolmonen ja toka vasuri takasuoran jälkeen meet liian ajoissa kaasulla, etkä saa kaasua kunnolla auki tän takia kun linja levenee. Pysäkillä nostat turhan paljon, pitäs vauhdin kiihtyä koko pysäkin läpi. Nyt se tippuu ja syö suoranopeutta. Ennen sokeeta vasuria käännät liian kauan oikealle, aja se oikee kinkki siinä ylämäessä suoremmin --> Saat kanttarin kiinni ja mopo ei kevennä niin paljon nypyn päällä ->parempi avaus välisuoralle. Hevosenkenkä, alamäki ja montun pohja mun mielestä ihan ok. Shikaani on kevyempi ja nopeempi ajaa läpi jos on puolenvaihdossa karvan veto päällä. Saatto olla, mut videolta ei osaa sanoo varmaks. 

Kierrosajan kannalta kannattaa yleisesti funtsia mutkanopeus vs. suoranopeus. Monessa paikkaa tuhoaa suoranopeuden jos menee yhtään ajoissa kaasulle. Karvan myöhässä kaasulle tuntuu hitaalta, mutta monesti kello tykkää. Optimi tietty sit just oikeeseen aikaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tonde8

Hyvän ajan ajanut ja parannettavaa löytyi monesta paikkaa. 
Löytyykö tosta nitro miehen mainitsemasta ajolinjasta (sokee vasuri ) mitään kuvaa ?   Haastava paikka itsellekkin.

PrivateeR

20.06.18 - klo:21:09 #10 Viimeisin muokkaus: 20.06.18 - klo:21:17 käyttäjältä PrivateeR
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.06.18 - klo:17:23Ootkos ajatellut sitä ollenkaan niin päin että kun leikit sillä kaasulla, niin se tuhoo sun ajolinjas, ja jos leikit sillä kaasulla joka paikassa niin se tuhoo sun ajolinjas joka paikassa, ja sen takia sun ajolinjas ei oo optimaaliset.
Eli jos lopettaisit sen kaasulla leikkimisen, niin se ei tuhois sun ajolinjaa, ja sun ajolinjas vois hyvinkin olla optimaalinen joka paikassa. Sulla kun kuitenkin on normaalia huomattavasti enemmän silmää ajolinjalle ton pleikkaritaustan takia.
Ett niinku ymmärrätkö sä vieläkään että toi sun kaasun käyttö ei edistä sun kierrosaikaa yhtään?
Vai oletko sä vieläkin siinä luulossa että toi sun kaasunkäyttö jotenkin edistää sun ajamista (mitä se ei tee) ja paikkaa jotain muita virheitä (mitä se ei tee)?
Oon todellakin ajatellut.

Mutta väitätkö oikeasti vakavalla naamalla että joka ikisessä mutkassa 101% ajasta mä räpellän väärin kaasua mutkissa?
Koska jossakin vaiheessa lakkaan uskomasta tuohon väittämään, varsinkin kun ottaa huomioon että pysyin ison osan kierrosta ihan nopeidenkin heppujen vauhdissa, ni ei se ihan ziljoonaa voinu metsään joka kerta mennä. Tuolla kierroksella mahdollisesti menee muutamassakin paikassa, mutta en suostu enää pelkästään sinun kertomana uskomaan että se on joka ikisen mutkan ongelma. Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.06.18 - klo:18:12Kakkonen, kolmonen ja toka vasuri takasuoran jälkeen meet liian ajoissa kaasulla, etkä saa kaasua kunnolla auki tän takia kun linja levenee. Pysäkillä nostat turhan paljon, pitäs vauhdin kiihtyä koko pysäkin läpi. Nyt se tippuu ja syö suoranopeutta. Ennen sokeeta vasuria käännät liian kauan oikealle, aja se oikee kinkki siinä ylämäessä suoremmin --> Saat kanttarin kiinni ja mopo ei kevennä niin paljon nypyn päällä ->parempi avaus välisuoralle. Hevosenkenkä, alamäki ja montun pohja mun mielestä ihan ok. Shikaani on kevyempi ja nopeempi ajaa läpi jos on puolenvaihdossa karvan veto päällä. Saatto olla, mut videolta ei osaa sanoo varmaks.  

Kierrosajan kannalta kannattaa yleisesti funtsia mutkanopeus vs. suoranopeus. Monessa paikkaa tuhoaa suoranopeuden jos menee yhtään ajoissa kaasulle. Karvan myöhässä kaasulle tuntuu hitaalta, mutta monesti kello tykkää. Optimi tietty sit just oikeeseen aikaan.
Iso kiitos analyysistä!
Ai kakkosessakin avaan kaasun liian aikasin? Menikö apexi oikein T2:ssa vai menikö molemmat? Ku mitä oon kattonu videolta ni joku vetää 1:26 aikoja tollasella "leveällä" T2:lla... en tiiä mikä on se "oikea" tapa.

Joo toi T3 on hassu, ku tuntui että muut lähti kisassa horisonttiin ennenku ees avasin kaasua ja SILTI menin sen leveäksi, eikä niillä kovin radikaalisti erilainen linja ollut siihe mutkaan.... ehkä sitte otin liian aikasin sisään mutkaan?

Pysäkki oli 50 kierroksen harjoituksen pohjalta vielä sellanen että suoraan sanoen PELKÄÄN sitä mutkaa mennä läpi koko ajan kiihdyttämällä. Kyllä se varmaan menee sit jos joskus saan pyörän kasaan ja 100+ kierrosta lisää.

Toi sokee vasuri onki mielenkiintoinen koska varikkoheput jotka istui katsomossa ko. paikassa sanoi just mulle siinä Perjantaina että "ota se oikea lähempää radan reunaa" niinku otinki, ja se auttoi siihe vasuriin tosi paljon, mutta SILTI siihe sokeaan mutkaan kääntämiseen on vielä vähä epävarmuutta.

Tuota vikaa shikaania en tullutkaan kokeilleeksi tuolla tavalla.... eli siis tarkoitat että kaasu pitää avata siinä vasemman apexin kohdalla jo? Itse yritin avata sen siinä mutkan puolen välin kohdalla, mutta luonnollisesti se ajoituksellisesti osuu sitte siihe oikeaan apexiin vasta.

Kiitoksia! Eiköhä näillä saada ens vuonna se 1:28 puolelle.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

murmela

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.

Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.06.18 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Ootkos ajatellut sitä ollenkaan niin päin että kun leikit sillä kaasulla, niin se tuhoo sun ajolinjas, ja jos leikit sillä kaasulla joka paikassa niin se tuhoo sun ajolinjas joka paikassa, ja sen takia sun ajolinjas ei oo optimaaliset.
Eli jos lopettaisit sen kaasulla leikkimisen, niin se ei tuhois sun ajolinjaa, ja sun ajolinjas vois hyvinkin olla optimaalinen joka paikassa. Sulla kun kuitenkin on normaalia huomattavasti enemmän silmää ajolinjalle ton pleikkaritaustan takia.
Ett niinku ymmärrätkö sä vieläkään että toi sun kaasun käyttö ei edistä sun kierrosaikaa yhtään?
Vai oletko sä vieläkin siinä luulossa että toi sun kaasunkäyttö jotenkin edistää sun ajamista (mitä se ei tee) ja paikkaa jotain muita virheitä (mitä se ei tee)?


Shikaani.. koita ekan apeksin kohdalla raottaa kaasua sellanen 12,73%, niin alusta ei kyykkää niin pahasti ja tulee paremmin sen montun yli.. Itse ajan sen vielä osittain tapeilta. Bussipysäkki.. ihan hyvä. Kyl se sieltä aikanaan lähtee sujumaan. Tässä kohti on suhteessa voitettuun aikaan myös aika paljon hävittävää. Ykkösmutkasta voisi tulla ulos ehkä vähän aikaisemmin. Toki vaatii myös paljon kovemman sisääntulonopeuden.

Kaasun käytöstä en sano mitään, kun kaasun kääntöpuoli, eli moottorijarrut ei tunnu tänne penkille asti. Lähtökohtaisesti parissa kohti pientä hätäisyyttä havaittavissa, mut paikataanko sillä jotain muuta ongelmaa? Yleensä kun saa pyörää paremmaksi joltain osalta, niin menee hetki (== itsellä päivä), että sen asian osaa siirtää käytäntöön, eli oppii luottamaan uuteen tuntumaan. Malttia vaan, niin kyl siitä hyvä tulee.

Sain perjantaina keulan pelaamaan oikeasti halutulla tavalla. Heti sunnuntaina aamusta siihen osas jo luottaa enemmän ja Lauantain aika-ajotahtia pysty ajaan vanhoilla renkailla ns. vasen käsi taskussa.

T1mppa

21.06.18 - klo:11:41 #13 Viimeisin muokkaus: 21.06.18 - klo:11:42 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.

https://www.katsomo.fi/#!/jakso/933704
RaceDAC:lla pääsee ison maailman menoon. Videon lopulla Aki juttelee hieman tuosta datasta ja siitä, miten kuskeilta löytyy aina tarinoita, jos ei mennyt hyvin. Faktat on faktoja.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.

Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.
Juu en hetkeäkään epäile ettenkö joissakin paikoissa menis kaasulle liian aikasin ja linja valuu sen takia leveäksi ja estää tehokkaan avauksen, mutta....

Nitrouksen versio : "Tx ja Tx avaat kaasun hiukan liian aikasin"
Sun versio : "Räpellät joka paikassa kaasua kuin amatööri"

Huomaatko minkäänlaista kontrastia noissa kahdessa? Ei toi sun palaute hirveän rakentavaa ole.
Ja katsoin äsken tuon aika-ajokierroksen sillä silmällä läpi että "mitä jos se Scuuba onki oikeassa!?!?!?" Keskityin pelkästään siihen missä kohtaa pyörän vauhti alkaa vähänkään kiihtymään (eli kaasu on edes hitusen auki).

Vertailupohjaksi sopinee Nitrouksen 1:28.2 kierros: https://youtu.be/zDpT9xkwxOg?t=223

Lopputulos oli se, että T2 kaasu aukes liian aikasin, samoin T3. Suolenkin alamäkivasurissa avaan vähä liian aikasin, mutta noita lukuunottamatta pyörä lähti kiihtymään lähes identisissä kohdissa. Joten ei se nyt ihan niin hirveästi voinu mennä metsään ku mitä annat ymmärtää.

Aivan satavarmasti tossa tekemisessä on muutakin korjailtavaa kuin pelkkä kaasusta jauhaminen, joka syö aikaa.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Powered by EzPortal