Ajanottolaitteiston sijainnin vaikutus datan laatuun

Aloittaja ETana, 15.08.18 - klo:22:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ETana


Onko sillä merkitystä missä GPS -mokkula ja ajanotto-ohjelmisto (kännykkä/RaceChrono) sijaitsee?
 
Taustaa:
Kolmatta kautta suhteellisen ongelmitta QStarz BT-Q818XT 10Hz -mokkulalla. Laitteesta kuullut paljon kestävyys- (hajoaa) ja epäluotettavuusongelmia (datan laatu huonolaatuista). Hommasin sitten kehutun SkyPro Dual XGPS160 -mokkulan. Nyt tulisi varmistaa laitteiston oikeanlainen sijoittaminen, jotta kerätty tieto olisi mahdollisimman laadukasta.
 
Aiheesta kuullut huhuja:
1.      Jos keho peittä mokkulan, ei signaalit pääse esteettömästi taivaalle kehon suuren nestepitoisuuden takia
2.      Jos mokkula elektroniikan vieressä, häiritsee elektroniikka mokkulan toimintaa/signaalia
 
 
No mitä ajattelin? Laittaa mokkulan perseen ja elektroniikan alle!
Eli mokkulalle löytyisi sopiva paikka penkin alta. Mokkulan mentävä kolo on juurikin ECUn alapuolella (kuva). Mokkula tulisi ainakin osittain läskiperseen alle, lähinnä suoraa ajaessa. Mutkassahan munat kiinni tankissa... (kuvassa nallelimppari kertoo mokkulan sijainnin).

Eli onko kenelläkään näkemystä, kokemusta tai ihan oikeata tietoa siitä pitääkö nuo väittämät paikkaansa?
 
[font="Calibri", sans-serif]No, kun en kuvia osaa sijoittaa tähän viestiin, niin videolinkki kuviin: https://youtu.be/ClYxGtMjvWk[/font]

T1mppa

Empä osaa sanoa, miten toimii tuollaisessa sijainnissa. GPS tarvitsee signaalin taivaalla oleviin satelliitteihin, eli ylöspäin. Sen takia GPS-palikka on usein takaosan päällä, T-kolmion päällä, etukatteen päällä.
Veikkaan kylläkin, että ei tule luotettavinta dataa, koska GPS:n ja satelliittien väliin tulee metallia, lasikuitua ja ehkä hieman sähköjohtoja.

Nitrous

Tonne takakatteen sisään matkustajan paikalle? Sielä ainakin Hondassa pelas ok.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

16.08.18 - klo:16:31 #3 Viimeisin muokkaus: 16.08.18 - klo:16:35 käyttäjältä wbaum
En rankkaisi tuota ratkaisua kovin hyväksi singaalin kannalta. Tietty herkkä vastaanotin varmaan tuollakin pärjää. Itsellä takakatteen kärjessä mokkula, sisäpuolella velcrolla kiinni ja sähköistetty pyörästä. Varmaan ainut asia mitä yleensä kauden aikana ei tarvi murehtia.

Pleksin taakse keulaan itse laittaisin...  Näyttää vähän ahtaalta tuo takakate ja siinä vissiin kameran paikkakin yläpuolella. Mutta kokeile tuota mitä mietitki, eiköhän se jotenkin pelaa.

ETana

No pitäis varmaan ajaa setti siten, että mokkula tuolla kolossa ja toinen setti niin, että mokkula esteettömässä paikassa takakatteen päällä. Sitten koittaa arpoa ja analysoida jollain ohjelmalla, että onko käppyrän laadussa jotain eroja...

murmela

Lainaus käyttäjältä: ETana - 16.08.18 - klo:16:37
No pitäis varmaan ajaa setti siten, että mokkula tuolla kolossa ja toinen setti niin, että mokkula esteettömässä paikassa takakatteen päällä. Sitten koittaa arpoa ja analysoida jollain ohjelmalla, että onko käppyrän laadussa jotain eroja...
Oha siin datassa itsessäänkin eri parametrejä jotka kertoo laadusta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal