Lainaus käyttäjältä: Jone - 06.12.17 - klo:12:40
Vissii vähän turhaa liruttelua mutkiin? Vai mitä pitäis parantaa?
Noin pääsääntöisesti valuttelet mutkiin liian aikaisin, ja myöskin vaihtelevasti, josta seuraa epävarmuus mutkaan mennessä, josta seuraa marginaalin osto liian aikaisella ja liian kevyellä jarrulla.
Liian aikaisesta mutkaan valuttelusta seuraa myöskin liian suoraviivainen mutkaan ajo ja liian aikainen apeksi, ja se että joudut tappamaan vauhdin mutkaan mennessä, jotta ulkokanttare ei tulisi silmille, ja kierrosaika kasvaa 10 sekunttia.
Ehkä pahin ongelma on se että käytännössä yrität ostaa marginaalia mutkaan liian aikaisella toiminnalla eli liian aikaisella mutkaan taitolla.
Vaikka käytännössä se on juuri päinvastoin.
Eli jos haluaa marginaalia mutkaan, niin pitää pysyä ulkoreunassa ennen mutkaa, ja erossa sisäkanttareesta sopivan pitkään.
Todella iso riski sinulla on myös siinä, että kun apeksi on liian aikainen, niin kaasulle meno on myöskin liian aikainen. Eli mopo on maksimikallistuksessa avauksen aluan ajan, ja kallistuskulma jopa kasvaa, vaikka kaasukin kasvaa. Perinteiset ainekset perinteiseen katastrofiin.
Positiivista tossa datassa on se että mitään yleetöntä koheltamista ja räpeltämistä siinä ei näy. Eli ajat tasaisen "varmasti" (valheellinen turvallisuuden tunne) tehden koko ajan samat virheet. Joten jos saat itsesi uskomaan että myöhäisempi taitto on turvallisempi, niin ajo tuntuu todella hitaalta (paska fiilis), ja kierrosajasta tippuu sekuntteja pois.
Mitenkö korjata?
Miteti mitä sä oikein mietit suoralla ennen jarrumerkkiä ja taittomerkkiä. Ne ajatukset suoralla ennen mutkaa pilaa nyt sun mutkaan ajon. Eli vika on ainoastaan sun päässä, siinä sekunnissa kahdessa ennen mutkaa, mitään muuta ongelmaa ei ole.
Mieti mitä sä teet kropallas, käsilläs ja katseellas ennen jarrumerkkiä ja taittomerkkiä. Se virheellinen toiminta mutkaan mennessä on seurausta virheellisestä toimintamallista ennen mutkaan menoa.
Ei sun tarvi tehdä kuin ehkä yksi ainoa sama väärä liike ennen jokaista mutkaa, niin ajat jokaisen mutkan samalla tavalla perseelleen. Radasta, päivästä, setistä, kierroksesta riippumatta. Ja sun kroppas ei tee sitä, ellei pää käske.