Termostaatin poisto

Aloittaja Jyly_, 23.08.21 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyly_

Tere! Oma vakio kuussatku cebari meinaa käydä vähän turhan lämpösenä, varsinkin kun ilma huitelee hellerajoilla. Tuli mieleen, että onko hyötyä poistaa termostaatti kokonaan niin nesteet pääsisi kiertämään vapaasti ja käynti viilenisi? Lisä- tai isompaasyyläriä en viiti ensimmäiseksi ostaa, meinaa maksaa ton hintaseen ja ikäseen mopoon vähän turhan paljon.
Syylärin ripat on suoristettu ja koko roska pesty/huuhdottu, sisältä ja ulkoa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jyly_ - 23.08.21 - klo:00:11
Oma vakio kuussatku cebari meinaa käydä vähän turhan lämpösenä, varsinkin kun ilma huitelee hellerajoilla.
Paljonko on turhan lämpöisenä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jyly_

23.08.21 - klo:08:45 #2 Viimeisin muokkaus: 23.08.21 - klo:23:02 käyttäjältä Jyly_
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.08.21 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: Jyly_ - 23.08.21 - klo:00:11
Oma vakio kuussatku cebari meinaa käydä vähän turhan lämpösenä, varsinkin kun ilma huitelee hellerajoilla.
Paljonko on turhan lämpöisenä?
Botnialla kesken kisan alko olee lämmöt 95-102,mitä kerkes katella. Olis ihan jees saada niitä alle ysikympin.  Varikolle tultaessa voit varmaan arvata miten korkeella lämmöt huitoo. Ihmettelen ettei ole puklannut vielä kertaakaan...

santerik

Mulla oli k3 tonnikkaassa gixxerissä termari ja flekti poistettu. Viileillä keleillä lämmöt pyöri muistaakseni 6x ja normaalisti 7x, varikolla madellessa sitten tietty nousi.

Joskus kokeilin termarin kanssa mihin lämmöt menisi ja muistaakseni n. 15 astetta nousi ajossa. Varikolla oli sitten jo vähän vaikeaa kun ei flektiä ollut.

Mulla siis termarista oli sisukalut kokonaan pois ja tyhjä laippa paikalla.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jyly_ - 23.08.21 - klo:00:11
Tere! Oma vakio kuussatku cebari meinaa käydä vähän turhan lämpösenä, varsinkin kun ilma huitelee hellerajoilla. Tuli mieleen, että onko hyötyä poistaa termostaatti kokonaan niin nesteet pääsisi kiertämään vapaasti ja käynti viilenisi?


On.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jyly_

Lainaus käyttäjältä: santerik - 23.08.21 - klo:20:00


Mulla siis termarista oli sisukalut kokonaan pois ja tyhjä laippa paikalla.

Tätä mietiskelinki. Jättääkö jengi sinne termarikotelon sisään sen ite termarin "laipan/metallikehikon" (jos nyt ymmärsin oikein), vai onko joku ottanut kaiken romun sieltä veks ja jättänyt vaan termarikotelon? Toi jälkimmäinen ainakin antaisi nesteen virrata vielä vapaammin.

santerik

26.08.21 - klo:20:06 #6 Viimeisin muokkaus: 26.08.21 - klo:20:08 käyttäjältä santerik
Lainaus käyttäjältä: Jyly_ - 23.08.21 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: santerik - 23.08.21 - klo:20:00


Mulla siis termarista oli sisukalut kokonaan pois ja tyhjä laippa paikalla.

Tätä mietiskelinki. Jättääkö jengi sinne termarikotelon sisään sen ite termarin "laipan/metallikehikon" (jos nyt ymmärsin oikein), vai onko joku ottanut kaiken romun sieltä veks ja jättänyt vaan termarikotelon? Toi jälkimmäinen ainakin antaisi nesteen virrata vielä vapaammin.

Mulla oli tuo kumirengas ja muutama milli laippaa, kaikki siitä keskeltä (eli varsinainen termari) oli heitetty hiiteen

T1mppa

Jos ei ole ongelmia lämpöjen kanssa, niin onkohan tästä jotain haittaa?
Mikä on alaraja, jolla mopottimella kannattaa rataa kiertää? Onko kiertävä öljy yhtä lämmintä kuin vesi? Mun mopossa on vesi-öljyjäähdytin, että ainakin vedellä öljyä lämmitetään ja jäähdytetään.

Äkkiä saisin pyörästäni termostaatin poistettua, ni mietin otanko vai en. Viileempi on aina tehokkaampi, mutta meneekö esim voitelun toimivuuden kannalta joku raja?

Syyskuun viileässä 8-12 asteen Alastarossa katsoin pari kertaa mittaria ajojen aikana, niin lämpömittari näytti 66 astetta. 60-asteen termari on moottorissa. Jos termari olisi ollut pois, niin olisiko mulla ollut viileämpi moottori? Lämpimämmillä keleillä lämmöt ovat olleet jossain 75 asteen tienoilla. Varikolle hitaasti kurvaillen lämmöt nousseet 90+ asteisiin.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.10.21 - klo:15:37
Jos ei ole ongelmia lämpöjen kanssa, niin onkohan tästä jotain haittaa?
Mikä on alaraja, jolla mopottimella kannattaa rataa kiertää? Onko kiertävä öljy yhtä lämmintä kuin vesi? Mun mopossa on vesi-öljyjäähdytin, että ainakin vedellä öljyä lämmitetään ja jäähdytetään.

Äkkiä saisin pyörästäni termostaatin poistettua, ni mietin otanko vai en. Viileempi on aina tehokkaampi, mutta meneekö esim voitelun toimivuuden kannalta joku raja?

Syyskuun viileässä 8-12 asteen Alastarossa katsoin pari kertaa mittaria ajojen aikana, niin lämpömittari näytti 66 astetta. 60-asteen termari on moottorissa. Jos termari olisi ollut pois, niin olisiko mulla ollut viileämpi moottori? Lämpimämmillä keleillä lämmöt ovat olleet jossain 75 asteen tienoilla. Varikolle hitaasti kurvaillen lämmöt nousseet 90+ asteisiin.
Jos noin hyvin pysyy lämmöt kurissa niin en poistas termaria. 4-tahtikoneelle tuo 70-80 astetta on aika optimi ja varikolla lämmöt nyt nousee aina, mutta sulla nekin pysyy alhaalla.

Kaikki mun pyörät on nostanu lämmöt heilahtamalla yli 110 asteen varikolla hellepäivinä vaikka radalla olis pysyny siinä 80-90 välissä.

Suzukin varamoottorilla meinas kyllä olla liiankin lämmin Alastaron kisassa 2019. Unohtu ottaa termari veks sieltä. Radan loppuosallla nosti lämmöt niin, että kahvikan avauksessa vilkutti hetken 120 ja ylilämpövarotusta ja siitä se laski maltilliseen 114 asteeseen ennen lemminkäisen jarrua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.10.21 - klo:08:22
Suzukin varamoottorilla meinas kyllä olla liiankin lämmin Alastaron kisassa 2019. Unohtu ottaa termari veks sieltä. Radan loppuosallla nosti lämmöt niin, että kahvikan avauksessa vilkutti hetken 120 ja ylilämpövarotusta ja siitä se laski maltilliseen 114 asteeseen ennen lemminkäisen jarrua.

Joo. Jätetään se sinne paikalleen. Yhden viikonlopun olen ajanut moottoriremontin jälkeen ja lämmöt ovat hyvin maltilliset. Katotaan, mitä helteet sanovat. Mutta tuskin mitään ihmeellistä.

Aika hurja tarina lämmöistä :) Kisassa on yleensä muitakin murheita kuin koneen ylikeittäminen ja korkeiden lämpöjen myötä heppojen väheneminen. Ompa kikkustuolissa tarina kerrottavana!

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 18.10.21 - klo:10:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.10.21 - klo:08:22
Suzukin varamoottorilla meinas kyllä olla liiankin lämmin Alastaron kisassa 2019. Unohtu ottaa termari veks sieltä. Radan loppuosallla nosti lämmöt niin, että kahvikan avauksessa vilkutti hetken 120 ja ylilämpövarotusta ja siitä se laski maltilliseen 114 asteeseen ennen lemminkäisen jarrua.

Joo. Jätetään se sinne paikalleen. Yhden viikonlopun olen ajanut moottoriremontin jälkeen ja lämmöt ovat hyvin maltilliset. Katotaan, mitä helteet sanovat. Mutta tuskin mitään ihmeellistä.

Aika hurja tarina lämmöistä :) Kisassa on yleensä muitakin murheita kuin koneen ylikeittäminen ja korkeiden lämpöjen myötä heppojen väheneminen. Ompa kikkustuolissa tarina kerrottavana!
No ei tossa nyt sinänsä muuta harmia ollu kuin muutama puuttuva leffa. Viis astetta vielä kiehumiseen kuitenkin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal