Starttiharjoitukset

Aloittaja T1mppa, 02.04.12 - klo:19:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Kertokaas kuinka saa hyvän startin  hesse_ok
Elikkä mitä pitää ottaa huomioon ja minkälaista tekniikkaa kannattaa käyttää?
Missä pidetään kierroksia ja missä vaiheessa ruvetaan vaihteita naputtamaan sisään?



Nitrous

Hirveen henkilökohtasia ja pyörästä riippuvaisia juttuja. Super Dukella valoista sai parhaan lähdön kun kierroksia oli n. 3000rpm ja löi kytkimen melkein kerralla ylös ja kaasun kokonaan auki. Gixerillä kierroksia tarvitsi reilusti enemmän, ettei pyörä stumppaa, mutta liioilla kierroksilla taas lähtee keulimaan helposti. JukkaR on varmasti yksi parhaista vastaamaan tähän aiheeseen. Se tuli huomattua, että aika rauhallisellakin lähdöllä kuittaa pyöriä lähtöharjoituksessa. Pääasia on siis se, ettei vedä sammakoita, se on kaikkein hitain taktiikka.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

poutis

Onneksi meille paskoille lähtijöille on paljon treeni mahdollisuuksia. Ainakin Org:n ja Mp-tuen päivillä
on ollut yksi per päivä niin voi kokeilla itselle sopivaa metodia. Rassaa vaan kytkintä aika mukavasti jos kaikkiin osallistuu.
Viimeisessä Motoparkin kisassa se sitten sanoi sopparin irti oops_2
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: poutis - 02.04.12 - klo:23:42
Onneksi meille paskoille lähtijöille on paljon treeni mahdollisuuksia. Ainakin Org:n ja Mp-tuen päivillä
on ollut yksi per päivä niin voi kokeilla itselle sopivaa metodia. Rassaa vaan kytkintä aika mukavasti jos kaikkiin osallistuu.
Viimeisessä Motoparkin kisassa se sitten sanoi sopparin irti oops_2

Itselläni kytkin on kestänyt aika hyvin. CBR 600F:ssä sitä ei vaihdettu kertaakaan (1989-1997), R6R:ssä (ajoin kisaa kaudet 2007-2008) ei myöskään. R1:iin on vaihdettu kahdesti, vuoden 2000 malliin ja nykyiseen jolla olen ajellut 2008 - nykyhetki. Kytkin kestää oikein tehtyjä lähtöjä satoja, väittäisin yli 1000. Jos taas ei osaa, niin 1-2 ja se on moro.

Tässä omat neuvoni joilla kytkimen saa kestämään ja ruudustakin pääsee irti kohtuullisen hyvin.

1. Harjoittele kuuntelemaan mikä on oikea kierrosluku, lähdössä tuijotetaan vain lähtövaloja, ei mittaristoa
2. Vedä rundit ylös vasta kun valot syttyvät. Kuskeista reilusti yli puolet alkavat huudattamaan pyöräänsä siinä vaiheessa kun etulippumies seisoo vielä keskellä rataa -> kytkin lämpenee, pehmenee ja sen jälkeen lähdöstä ei tule mitään
3. Älä ota lämmittelykierroksen alussa enää kovaa lähtöä, kytkin ei ehdi palautumaan ja oikea lähtö ei onnistu
4. Kun harjoittelet, aja aina vähintään 2-3 kierrosta (kadulla 5 km) ennen seuraavaa yritystä. Muutoin kytkin ottaa itseensä.
5. Pyri pitämään rundit valitulla tasolla ja nokka maassa. Itse teen sen takajarrun avulla. Kaasua en rumppaa, kytkimellä säätelen vauhtia.
6. Ykkösellä sitten sinne minne mopo menee ja sen jälkeen uutta tupaan.

Vaatii harjoittelua jotta onnistuu. Itselläni takana reilu 26 vuotta tuon treenailua kymmeniä kertoja kesässä, joten jokunen tuhat lähtöä on tullut otettua.

Tuossa yksi pätkä josta asia tulee jossain määrin havainnollistettua. Mikään optimisuoritus kyseessä ei ollut, rundit pääsivät vähän laskemaan, mutta vajaa 20 sijaa parannettiin lähdössä, muun muassa paalulla olleen ohi heittämällä.

Scandinavian openin YCC:n lähtö
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Tuijota vain ja ainoastaan sitä lähtövaloa ja keskity siihen:
Lähde liikkeelle sillon ku lähtövalot sammuu, äläkä alitajusesti odota niin kauan ett muut lähtee, varsinkin edestä, liikkeelle.
Jos pystyt reflekseillä lähtee liikkeelle punavalosta, niin se kestää jonku 0,1-0,4s(?).
Reaktiolla punavalosta 0,4-1,0s(?).
Reaktiolla muista 1-2s(?).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Kusiaisella lähdössä auttaa myös se että vääntää sitä kaasua kunnolla.
Esim tossa mun kerhokisalähdössä ois voittanu viel baut 9 metriä lisää jo pelkästään 0-100 kiihdytyksessä. Videolla lähtö näyttää ihan hyvältä, mut data paljastaa ett kaasu "unohtu".
Ja sekin tuli tosta datasta huomattua, ett vaikka kaasu oli lähtövalojen palaessa vaan 10% auki, niin kierrokset oli vajaa 13000.
http://www.racedac.com/dataexamplesclubracestart.html

Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Laitoin oikein kirjanmerkkeihin tämän ketjun, että muistaa.

Jukka_R

Kyseiseltä päivältä video lähtöharjoituksesta. Eipä tarvinnut taaskaan kaljoja tarjota.

http://www.youtube.com/watch?v=T1eh4DtUDYs&feature=youtu.be

Kehoittaisin olemaan hereillä noissa lähdöissä. Jos tällainen raihnas keski-ikäinen parta-apina joutuu väistelemään eteensä nukahtaneita, niin siinä voi tulla vaaratilanteita. Varikolla voi nukkua, mutta lähdöissä mieluiten hereillä niin ei saa kisassa selkäänsä mitään epämieluisaa yllätystä. Homma on kuitenkin aika simppeli: katsot valoja ja kun ne sammuvat, lähdet liikkeelle. Valtaosa motoristeista on varmaan liikennevalot nähnyt, osa useammankin kerran elämässään. Ei siinä tuon kummallisempaa. Pahoittelen kamikazemehiläistä joka yritti tuhota katseluelämyksen liiskautumalla kameraani.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Pitää tosiaan hyödyntää rekisterikilpeä. Täällä metsäteillä on päiväsaikaan peilien kera turvallista pysähtyä (60-80 km/h) maantielle, ja ottaa startti. Ne lähtee nopeimmin kellä eniten treeniä. Satunnaisissa kisastarteissa, ja ratapäivien treenimäärällä ei onnistu terävä ja hallittu lähtö, paitsi tuurilla sinne päin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 07.08.12 - klo:20:50
Pitää tosiaan hyödyntää rekisterikilpeä. Täällä metsäteillä on päiväsaikaan peilien kera turvallista pysähtyä (60-80 km/h) maantielle, ja ottaa startti. Ne lähtee nopeimmin kellä eniten treeniä. Satunnaisissa kisastarteissa, ja ratapäivien treenimäärällä ei onnistu terävä ja hallittu lähtö, paitsi tuurilla sinne päin.
Esim alastarolla oon tehny silleen ett setin loppuks, katson ettei takaa tuu päälle ketään, ja pysähyn siihen kiihdytyssuoran jatkeen ensimmäisen poikkitien jälkeen oikeeseen laitaan ja siit starttitreeni.

Mettätiellä ku treenaat pari kertaa "putkeen" nii kytkin on sayonara.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Hookala

Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Hookala - 08.08.12 - klo:08:16
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...

Kyllähän tuota vois kerran kesässä kokeilla. Eikä kytkinkään vielä kovin pahasti ravista niin kärsii ehkä vielä starttiakin kokeilla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Mitä useammin on lähtöharjoitus, sen parempi. Vähenee räpeltäminen itse kisoissa.

Maantiellä pitää tietty antaa kytkimen jäähtyä starttien välissä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Hookala - 08.08.12 - klo:08:16
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...
Viime la ja su oli molempina päivinä lähtöharjotus klo 1500 muistaakseni.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.08.12 - klo:13:01
Lainaus käyttäjältä: Hookala - 08.08.12 - klo:08:16
Näyttää keskustelu siltä että lauantaille olisi lähtöharjoitus paikallaan?

Pitääpä ajajakokouksessa tiedustella asiaa...
Viime la ja su oli molempina päivinä lähtöharjotus klo 1500 muistaakseni.

Jep ja tuossa sivustakin aihetta kuvattuna. Netissä (ja varikollakin) voidaan vääntää siitä ja teoretisoida kannattaako pitää oikea vai vasen jalka maassa ja huudatetaanko pyörää jo kun lippumies kävelee vai vasta vähän sen jälkeen kun valot ovat syttyneet. Teoria teoriaa, tuossa miten se menee käytännössä:

http://pgn1.kuvat.fi/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV#/kuvat/Clips/DSC_9067.MOV

Oikea jalka jarrulla, urku auki ja kun mopo alkaa keulimaan, niin jarrulla painetaan vessa alas eikä aleta kaasua himmailemaan tai kytkimellä söhläämään. Jos jollakin on parempi tapa, niin sopii tulla viereiseen ruutuun vaikka seuraavassa lähtöharjoituksessa ja näyttää kuinka lähtö tapahtuu. Mutkaan menemisestä tai sieltä ulos tulemisesta olen huono neuvomaan, vielä huonompi esimerkkiä näyttämään. Tuo kuitenkin sujuu sillä tasolla millä sen tarvitsee näissä kapinoissa sujua.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal