Uusimmat

13 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Jarrujen tuunausta

Aloittaja jarska, 04.04.12 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:00:22
Eli summasummarum, Carpimoto vois päivittää sivuilleen jotta jos laitat Brembon satulat Kawaan, voi varttuneempi ratakansa poistattaa amalgaamipaikkansa alkuperäisillä jarrulevyillä tai tehdä niistä pari hyvin lentävää frisbeetä.

Mulla oli/on alkuperäiset/alkuperäisiä (ebäystä niitä ostellut) -05...-08 tjsp kawan levyjä, ja orkkissatulat, eli ei bremboja. Silti ainakin yksi levy on kieroontunut jostain syystä. Lähinnä veikkaisin että kyl ne orkkislevyt pelaa tai sit ei pelaa. Ja ihan samoin voi brembon levyt tehä? Ts mennä kieroon joskus, tai sit ei.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.06.13 - klo:01:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:00:22
Eli summasummarum, Carpimoto vois päivittää sivuilleen jotta jos laitat Brembon satulat Kawaan, voi varttuneempi ratakansa poistattaa amalgaamipaikkansa alkuperäisillä jarrulevyillä tai tehdä niistä pari hyvin lentävää frisbeetä.

Mulla oli/on alkuperäiset/alkuperäisiä (ebäystä niitä ostellut) -05...-08 tjsp kawan levyjä, ja orkkissatulat, eli ei bremboja. Silti ainakin yksi levy on kieroontunut jostain syystä. Lähinnä veikkaisin että kyl ne orkkislevyt pelaa tai sit ei pelaa. Ja ihan samoin voi brembon levyt tehä? Ts mennä kieroon joskus, tai sit ei.

Juu, ei tuosta ottanut selvää mikä aiheutti minkäkin, mut pääasia että nyt toimii.
Kummallista vaan et levyt kieroontui talven aikana kun seisoi keittiön nurkassa.
Tai sitten meni vintturaan ensimmäisestä kahvan puristuksesta.

JiiPee66:lla on myös samat satulat ja vähän vastaavat piparit keulassa, mielenkiintoista kuulla täriseekö hällä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:01:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.06.13 - klo:01:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:00:22
Eli summasummarum, Carpimoto vois päivittää sivuilleen jotta jos laitat Brembon satulat Kawaan, voi varttuneempi ratakansa poistattaa amalgaamipaikkansa alkuperäisillä jarrulevyillä tai tehdä niistä pari hyvin lentävää frisbeetä.

Mulla oli/on alkuperäiset/alkuperäisiä (ebäystä niitä ostellut) -05...-08 tjsp kawan levyjä, ja orkkissatulat, eli ei bremboja. Silti ainakin yksi levy on kieroontunut jostain syystä. Lähinnä veikkaisin että kyl ne orkkislevyt pelaa tai sit ei pelaa. Ja ihan samoin voi brembon levyt tehä? Ts mennä kieroon joskus, tai sit ei.

Juu, ei tuosta ottanut selvää mikä aiheutti minkäkin, mut pääasia että nyt toimii.
Kummallista vaan et levyt kieroontui talven aikana kun seisoi keittiön nurkassa.
Tai sitten meni vintturaan ensimmäisestä kahvan puristuksesta.

JiiPee66:lla on myös samat satulat ja vähän vastaavat piparit keulassa, mielenkiintoista kuulla täriseekö hällä.

No mulla kävi ihan sama. Pakkasin mopon kärryyn, ja tarkistan aina ettei mikään ota jarrulevyihin/ lodut pääse liikkumaan jarrulevyihin kiin. Ts ei ollu kuljetusvaurio. Ja sit toinen levy vaan oli yks kaunis päivä kierossa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:01:13
JiiPee66:lla on myös samat satulat ja vähän vastaavat piparit keulassa, mielenkiintoista kuulla täriseekö hällä.

En malta olla juoruumatta.
Eli vastaavat piparilevyt tärisee myös Rempon satuloiden kans, joten en oikeen jaksa uskoa niidenkin olevan kierot, koska samoin kun mulla, toimivat edellisten satuloiden kans.
JiiPee66 vaihtoi toisista vanteista kelluvat levyt tilalle ja parasta aikaa testissä Motoparkissa.

Mun mielestä tietyn tyyppiset(kiinteet piparit ainakaan) eivät vaan yksinkertasesti pelaa Rempojen kans.
Voihan tuon vielä varmistaa, annan Aapolakselle mun piparit koekäyttöön ja katotaan miten käy samaisessa pyörässä Tokicon satuloiden kans ja case closed.

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:11:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.06.13 - klo:01:13
JiiPee66:lla on myös samat satulat ja vähän vastaavat piparit keulassa, mielenkiintoista kuulla täriseekö hällä.

En malta olla juoruumatta.
Eli vastaavat piparilevyt tärisee myös Rempon satuloiden kans, joten en oikeen jaksa uskoa niidenkin olevan kierot, koska samoin kun mulla, toimivat edellisten satuloiden kans.
JiiPee66 vaihtoi toisista vanteista kelluvat levyt tilalle ja parasta aikaa testissä Motoparkissa.

Mun mielestä tietyn tyyppiset(kiinteet piparit ainakaan) eivät vaan yksinkertasesti pelaa Rempojen kans.
Voihan tuon vielä varmistaa, annan Aapolakselle mun piparit koekäyttöön ja katotaan miten käy samaisessa pyörässä Tokicon satuloiden kans ja case closed.

Hyvät uutiset:Kelluvat levyt toimii ku unelma, nyt on sukisukissa JARRUT.
huonot uutiset: motoparkissa tuli elämäni ensimmäinen highsideri lähtösuoran tsikaanissa. Öljynlahduttimen toinen kiinnike murtui ja letku nojasi pakoputkea vastaan ja aiheutti öljyvuodon joka takarenkaaseen päästyään teki kuljettajastaan kuuraketin.
Halpaa lystiä tämä....


T1mppa

#320
Kiinteitä yhdestä metallista sorvattuja jarrulevyjä ei olla käytetty etujarruina pitkään aikaan. Takajarruja on vielä nähtävillä.
Tässä pieni pätkä Brembon kavereiden kirjoittamana:

Q: Why use a two-piece "floating" disc assembly?
A: There are several reasons that a two-piece floating disc assembly is of benefit. First, by using an aluminum bell for the hub section of the disc saves a great deal of weight. Since this is both rotating and unsprung, it benefits the acceleration, braking, and handling of the vehicle. Secondly, it is better able to handle the large temperature changes that a brake disc experiences. During severe use, temperature variances become present in a one-piece disc and generally cause warping of the disc. This not only results in vibration of the vehicle, and pulsing of the brake pedal, but also pushes the pistons farther away from the disc. In a two-piece floating disc assembly, the iron disc heats up more uniformly, and the controlled float which is present allows for the differential expansion of the very hot brake disc, and the relatively cool aluminum bell. This allows the disc to be used under severe conditions without having a detrimental effect.

Eli kiteytettynä lämpölaajeneminen ja painon säästö ovat syitä kahden metallin käyttämiseen.
Jossain haastattelussa kyseltiin rr-mekaanikolta etujarrulevyjen kieroutumisesta. Hän sanoi, että ei ole uransa aikana ikinä törmännyt kieroihin jarrulevyihin. Itse olen myös hyvin skeptinen, että jarrulevyjä saa kieroksi pelkästään jarruttelemalla.

edit: Lisätäämpä tämäkin tähän samaan syssyyn.

Q: Some of the bushings in the two-piece disc assembly seem to be loose.
A: The two-piece disc assemblies utilize a floating disc. The mounting system of the disc is designed to allow a specific amount of float in both the radial and axial directions. The merits of this system have been discussed earlier. Brembo has engineered special springs that are used on every other fastener in order to slightly preload the assembly. This has been done to prevent excessive noise from the system during street use, while still maintaining the benefits of a floating disc. These springs can be seen when looking at the backside of the disc. The small screws on the backside of the disc are properly torqued during assembly and utilize thread lock compound to prevent loosening. They must not be tightened further.


jarska

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.06.13 - klo:11:28
Kiinteitä yhdestä metallista sorvattuja jarrulevyjä ei olla käytetty etujarruina pitkään aikaan.

Eihän nuot alkuperäiset Kawan piparit silti olleet yhdestä metallista sorvattuja, mut niitit ei pyöri silleen kuin Brembon levyissä, eikä liiku mihkään kun levystä ottaa kiinni ja muljuttelee.
Brembot kilisee, helisee, niitit pyörii iloisesti käsin ja levyt liikkuu helposti.

marko_

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.05.13 - klo:18:31
Toivottavasti tämä on mainittu tässä ketjussa ja suurinosa on asian toimivuuden todennut.

Jarrujen ilmaaminen ei aina ole se yksinkertaisin homma. Kun jarrut on saatu ilmattua niin hyvin, kuin mahdollista / jaksettu, niin täydellisen viimeistelyn saa nippusiteen avulla.

Painaa jarrukahvan niin kiinni kuin mahdollista ja lukitsee sen nippusiteellä paikalleen. Antaa olla yön yli tai seuraavaan ajokertaan. Kun otat nippusiteen irti, niin etujarru on kuin uudelleen syntynyt! Tällä tavalla letkuissa ja jarrusylintereissä olevat mikroilmakuplat pääsevät nousemaan jarrunesteen paisuntasäiliöön asti ja järjestelmästä tulee täysin kuplavapaa...


Nyt on jätetty jarrukahva pänninkiin. :)
Pitääkö tuolle tehdä mitään muutakuin katkasta tuo nippis pois ja lähtee ajamaan?
Ei siis tarvii enää ilmausruuvveja availla tuon toimenpiteen jälkeen...?




mako

Lainaus käyttäjältä: jarska - 03.06.13 - klo:14:13
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 03.06.13 - klo:11:28
Kiinteitä yhdestä metallista sorvattuja jarrulevyjä ei olla käytetty etujarruina pitkään aikaan.

Eihän nuot alkuperäiset Kawan piparit silti olleet yhdestä metallista sorvattuja, mut niitit ei pyöri silleen kuin Brembon levyissä, eikä liiku mihkään kun levystä ottaa kiinni ja muljuttelee.
Brembot kilisee, helisee, niitit pyörii iloisesti käsin ja levyt liikkuu helposti.
mullakin oli edellises pyäräs rempon levyt kilisi ja kolisi siks ihmettelinkin hontan levyi ku ei kilise. mut pitäiskö noit niittei silti pyöritellä , hyvät jarrut täsä kyl on

Juha_K

Mitä letkua on tässä Ajon mopossa? Pitäisi löytää jotain vähän joustavampaa kuin Tygon 2375 letku.

K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Lainaus käyttäjältä: mako - 03.06.13 - klo:20:06
mut pitäiskö noit niittei silti pyöritellä , hyvät jarrut täsä kyl on

Kemorassa tästäkin ilmeni kahta koulukuntaa, osa meinas että niittejä pitää pyöritellä sillon tällön ja Honkonen taas sanoi jotta ei saa pyöritellä kun syö niittien metallia ja niitit hakee sen jälkeen "väärän" paikan ja jumittuu entistä helpommin.
Honkosen lääke oli että kumipampulla naputtelee pitkin levyä, tasaisesti rengasta pyöritellen kunnes alkaa kuulua metallinen ääni, pasha varisee pois ja niittien jumit poistuu.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 03.06.13 - klo:16:42
Nyt on jätetty jarrukahva pänninkiin. :)
Pitääkö tuolle tehdä mitään muutakuin katkasta tuo nippis pois ja lähtee ajamaan?
Ei siis tarvii enää ilmausruuvveja availla tuon toimenpiteen jälkeen...?

Nippuside irti ja homma valmis.
Iloisia jarrutteluhetkiä!  stoppie_gif

murmela

Lainaus käyttäjältä: mako - 03.06.13 - klo:20:06
mullakin oli edellises pyäräs rempon levyt kilisi ja kolisi siks ihmettelinkin hontan levyi ku ei kilise. mut pitäiskö noit niittei silti pyöritellä , hyvät jarrut täsä kyl on
Et v***u koske jos ne toimii, ok?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.06.13 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: mako - 03.06.13 - klo:20:06
mullakin oli edellises pyäräs rempon levyt kilisi ja kolisi siks ihmettelinkin hontan levyi ku ei kilise. mut pitäiskö noit niittei silti pyöritellä , hyvät jarrut täsä kyl on
Et v***u koske jos ne toimii, ok?

Mulla laahas tuo etujarru viimekerralla aika reilusti kun pyörää pyöritti telineessä. Auttoi hyvin kun pelkästään ruiskuttelin ne niitit brake-cleanerillä. keskitti tuon jälkeen paremmin koska laahaus oli pienempää vaikka paineli jarrukahvastakin ennen uutta kokeilua.

jarska

Tilasin pari purnukkaa tätä. :-[

Ihan on semmonen tunne jotta tavallinen ei huilaa letkuissa tarpeeksi joutuin. :D